Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajat vs.terveydenhoitajat


Vieras: TK

Recommended Posts

Mitäpä olette mieltä siitä, että useissa työpaikoissa keskiasteen koulutuksen saaneet terveydenhoitajat kelpaavat tekemään sairaanhoitajan tehtäviä mutta keskiasteen koulutuksen saaneita sairaanhoitajia taas sorsitaan terveydenhoitajien taholta. Koulutuksethan olivat samanmittaiset. On kai se eri asia jos on opiskellut vuoden sisätauteja ja kirurgiaa kuin että olisi opiskellut vauvojen ja äitien hoitoa. Olenko käsittänyt väärin, kun olen elänyt siinä uskossa että terveydenhoitajien työsarkaa on nimenomaan terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy, kun taas sairaanhoitajat on koulutettu hoitamaan JO sairastuneita ihmisiä?Ja AMK-hoitajat, tämä ei koske teita! Kumman luo menisit sairastapauksessa, sh:n vai th:n?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Niin todellakin.. Mutta tämä koskee myös AMK koulutuksen käyneitä. Sillä ainakin silloin kun minä opiskelin AMK:ssa, ei TH-opiskelijoille kuulunut niinkään paljoa sairaanhoidon- kun terveydenhuollonopintoja. (Itse käsitän asian siten, että th opiskelee terveyden edistämistä ja "valistustyötä" ja sh sitten painottuu enemmän sairaanhoitoon)

Nyt työskentelee samassa työpaikassa kanssani terkkariksi AMK:sta valmistunut hoitaja, ja näyttäähän tuolla vaikeuksia olevan. Jos ei tiedä edes sairaanhoidon perusteita niin saattaahan se vaikeaa olla. Tämä kun ei tunnista edes "tavallisimpia" sydän- ja verisuonisairauksia, eikä kyllä osaa akuutti tilanteessa reagoida muuten kuin panikoimalla.

suutari pysyköön lestissään  huh.gif

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveydenhoitajakoulutus muuttuu jatkuvasti. Tällä hetkellä terveydenhoitotyötä opiskelevat saavat myös sairaanhoitajan tutkinnon ja pätevyyden. Opiskeluihin kuuluu myös sairaalaharjoittelua. Itse en kuitenkaan kovin akuutille osastolle menisi työskentelemään. Jos olet törmännyt yhteen terveydenhoitajaan, joka toimii sairaanhoitajan tehtävissä, et voi sen perusteella yleistää ettei kukaan terveydenhoitaja pysty tunnistamaan tavallisimpia sydänsairauksia. Kyllä terveydenhoitotyön pohjalla on oltava hyvät hoitotyön perusteet ja itse lasken siihen ainakin sisätautiopin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tämä koskee myös AMK koulutuksen käyneitä. Sillä ainakin silloin kun minä opiskelin näyttäähän tuolla vaikeuksia olevan. Jos ei tiedä edes sairaanhoidon perusteita niin saattaahan se vaikeaa olla. Tämä kun ei tunnista edes "tavallisimpia" sydän- ja verisuonisairauksia, eikä kyllä osaa akuutti tilanteessa reagoida muuten kuin panikoimalla.

suutari pysyköön lestissään 

Kyllähän tuo voi johtua hyvin pitkälle ihmisestäkin eikä th-koulutuksesta. Ainakin meidän koulussa th.t opiskelivat ihan saman kaavan mukaan ainakin ensimmäiset 2 vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muistuu mieleen itäinen t-a jossa 2 pot.odotteli aikatilaus kuljetusta sairaalaan,toiselle oli kyyti tilattu 20 min aiemmin joten terveydenhoitajat ehdottivat että jos eivät pot,mahdu samaan autoon,niin tämä ensin.kysyttiin mikäs toista vaivaa?no tuossa on paperit= AMI?

eli arvaa kumpi lähti ensin.hehe 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

Kuten täällä joku jo mainitsikin amk:sa th:t opiskelivat 2 vuotta samoja aineita kuin sairaanhoitajatkin. (meillä taisi olla jopa melkein 2.5 v)

Kun me erikoistuttiin terkkareiksi sairaanhoitajat erikoistuivat samalla sis.tautehin, psykiatriaan jne. Eli miksi sitten joku psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja pärjäisi paremmin esim. operatiivisella puolella kuin terkkari?

Syy siihen miksi sairaanhoitaja ei voi työskennellä terkkarin hommissa on se ettei teillä ole edes perusopintoja siitä mitä terkkari tekee. Vai voisiko joku akuutti sairaanhoitaja sanoa mitä tekisi kun vastaanotolle tulee raskaana oleva nainen joka on raskausviikolla 37+3 ja sen jälkeen 5 vuotias lapsi, jolle pitäisi tehdä 1,5 h mittainen terveystarkastus?huh.gif

Menisitkö siis raskaana ollessasi terkkarille vai sairaanhoitajalle?

Mutta onneksi ei ole tuota huolta kun on opiskellut molemmat ammatit!! Ja mitä siihen tulee, että joku terkkari oli vähän jumissa sairaalassa työskennellessä niin se on hyvin yksilöllistä. Kun opiskelin niin minusta ainakin tuntui että sh:la oli paljon enemmän poissaoloja kuin meillä th:la. Meiltä valmistui kaikki ajallaan, mutta sairaanhoitajista oli jopa opettajat huolissaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun opiskelin niin minusta ainakin tuntui että sh:la oli paljon enemmän poissaoloja kuin meillä th:la. Meiltä valmistui kaikki ajallaan, mutta sairaanhoitajista oli jopa opettajat huolissaan.

-Et th:t on siis parempia ja luotettavampia ihmisiä ja th:n hommia ei voi sh oppia? Kiitoksia luottamuksesta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nythän olikin alunperin kyse siitä, että th:t änkeävät sairaanhoitajan hommiin, kun ei th:n työtä ole tarjolla. Eli työskentelevät sh:n nimikkeellä tehden sh:n työtä. Harvempi sh on varmaan menossakaan neuvolahommiin, en itse ainakaan. Johan sitä aikoinaan sh:n hommat valitsi. Eli th:t pysyköön neuvoloissa ja sh:t akuuttityössä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai änkeävät! Miksi terveydenhoitaja ei voi olla töissä sairaanhoitajan hommissa, kun hänellä on myös sairaanhoitajan tutkinto? Sairaanhoitajan tutkinnolla ei pääse neuvolahommiin, koska sh-tutkinto ei anna valmiuksia siihen (kyse ei ole siitä etteikö sh voisi oppia terveydenhoitotyötä jos hän sitä alkaisi opiskella). Minua ainakin kiinnostaa myös sairaanhoitajan työ vaikka olenkin valinnut th-suuntautumisen. Ja hyvin olen sairaalahommissa pärjännyt myös, enkä ole ainoa. Kaksoistutkinto on pelkkää plussaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäpä jäpä jäpä jäpä jäpä

Ihminen se työn tekee ei tutkinto. Paha kyllä sanoa kun on molemmat, mutta hyvin olen päivystyksessä pärjännyt.

Tämä on muuten vanha kiistelynaihe 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko koskaan miettinyt mistä mahtaneekaan johtua tämä iänikuinen kissanhännänveto sairaanhoitajajien ja terveydenhoitajien välillä?

Itse olen pähkäillyt että mahtaakohan perimmäisenä syynä olla tämä terveydenhoitajien halu erottautua ja eriytyä muista hoitajista. Ainakin heidän halu kuulua omaan etujärjestöön, omat muita sairaanhoitajia paremmat paikallisesti sovitut työehtosopimukset sekä päivätyö saattavat aiheuttaa lievää närästystä muissa sairaanhoitajissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä vastakkain asettelussa ei ole mitään mieltä. Terveydenhoitajilla on etuna, että heillä on kaksi pätevyyttä ja voivat mielestäni halunsa/työtilanteen ym. mukaan valita missä työskentelevät. Laaja näkemys on terveydenhuollossa vain eduksi!

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle on aivan sama missä terveenhoitajat duunaa mutta tässä keskustelussa ilmennyt omahyväisyys nostaa karvat pystyyn. Kyse on siis enempi persoonista kuin siitä että joku ammattikunta on hyvempiparempi kuin toinen. Mätiä omenoita on joka korissa. Aivan sama kuin psykan puoli olisi parempi kuin somatiikan korjauspuoli.

Luullakseni suurin osa terveydenhoitajista on töissä sairaanhoitajina ihan vaan sen vuoksi että koulutusta vastaavaa terveydenhoitajan hommaa ei löydy. Ei sen vuoksi että he olisivat suuria humanisteja toimiessaan myös sairaanhoitajana.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysehän ei alunperin ollutkaan näistä AMK-hoitajista. Keskiasteen tutkinnon suorittaneilla terveydenhoitajilla kun EI ole sairaanhoitajan tutkintotodistusta eikä virallista pätevyyttä. Ja kyllä täällä meidän työpaikalla ainakin terveydenhoitajat asettavat itsensä selkeästi sairaanhoitajia ylemmälle tasolle, vaikka ovatkin töissä sairaanhoitajan nimikkeellä!!!!! Joka paikassa on korostettava, että minähän olen terveydenhoitaja! Jaheidän pitäisi vielä saada parempaa palkkaa, vaikka sh on takuulla parempi tähänkin minun tekemään työhön (päivystys).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä täällä meidän työpaikalla ainakin terveydenhoitajat asettavat itsensä selkeästi sairaanhoitajia ylemmälle tasolle, vaikka ovatkin töissä sairaanhoitajan nimikkeellä!!!!!

Jahans. Mitens tämä ylemmälle tasolle asettautuminen näkyy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä täällä meidän työpaikalla ainakin terveydenhoitajat asettavat itsensä selkeästi sairaanhoitajia ylemmälle tasolle, vaikka ovatkin töissä sairaanhoitajan nimikkeellä!!!!!

Jahans. Mitens tämä ylemmälle tasolle asettautuminen näkyy?

Ei kait tuo mitenkää näy, meilä taitaa olla yksi terveydenhoitaja  :) töissä ja ihan normaali asenne tuolla tuntuu olevan. Tekee työtä meitin kanssa sulassa sovussa.  :) vaikuttaa siltä et tässä olis nostettu kissa vaan pöydälle  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

Jio: en todellakaan tarkoittanut että th:t olisivat luotettavampia kuin sh:t, samanlaisia lusmuja löytyy meistäkin. ja kyllähän sh:n koulutuksen saaneet oppivat terkkarin hommat, kunhan koulutusta siihen saavat. 

Syy siihen miksi heitin tuon esimerkin th: ja sh:n valmistumisesta oli ärtymys siihen, että aika ajoittain terkkareita aliarvostetaan ja esim. ensi-tai tehohoidossa työskenteleviä pidetään arvossaan. ainakin täällä tuntuu olevan välistä niin...

minä en ainakaan mainosta terkkarin tutkintoa työpaikallani, enkä ole vaatimassa parempaa palkkaa samasta työstä tms. mainitsen asiasta vain jos se tulee puheeksi ja ehkä joku voi sen tulkita mainostamiseksi, mutta se olkoon hänen häpeä. Side by side siellä perseitä pyyhitään sairaanhoitajien ja perushoitajien kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

khehe.alotan ens keskiviikkona hommat TH.n parina,joten odotettvissa on viiltävä anal(yysi) terkkarimuijista 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se on melkoista itsensä muiden yläpuolelle asettamista, kun th on samalla työpaikalla oman liittonsa kautta vailla samasta työstä suurempaa palkkaa!! (Vaikka siis työskentelee sh:n toimessa sh:n nimikkeellä)! ja kun potilaat kyselevät sairaanhoitajaa, korostetaan joka kerta että MINÄ OLEN TERVEYDENHOITAJA!!!! Jatkuva vatkaus siitä, miten terveydenhoitajaliitto on parempi kuin Tehy. Ja heti on kuulemma lähdössä PAREMPIIN hommiin, kun niitä vain löytyy: saisi painua minun puolesta sinne minne ei päivä paista. Odotan mielenkiinnolla ensi viikolla Telaketjun analyysiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se on melkoista itsensä muiden yläpuolelle asettamista, kun th on samalla työpaikalla oman liittonsa kautta vailla samasta työstä suurempaa palkkaa!! (Vaikka siis työskentelee sh:n toimessa sh:n nimikkeellä)

Hmmm, siis th:t saavat parempaa palkkaa teidän työpaikassanne sh:n töistä?? Kuulostaa vähän uskomattomalta.

ja kun potilaat kyselevät sairaanhoitajaa, korostetaan joka kerta että MINÄ OLEN TERVEYDENHOITAJA!!!!

So what? Kannattaako oikeesti ottaa jostain tuommosesta itseensä?  8)

Jatkuva vatkaus siitä, miten terveydenhoitajaliitto on parempi kuin Tehy

Tämä on täysin mahdollista. Tuskinpa th-liitto on harrastanut samanlaista jäsenten vedätystä kuin TEHY. En tiedä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Juu-u. Itse olen valmistunut aikoinaan Amk:sta sis.kir. sairaanhoitajaksi, eli sh, joka on erikoistunut sisätauti-kirurgisten potilaiden hoitoon. Terveydenhoitajat ovat hoitajia, jotka taas yhteisen perusopintokauden jälkeen erikoistuivat terveydenhoitoon. Siis mitä epäselvää siinä sitten on, kummat ovat pätevämpiä hoitamaan sairastuneita potilaita? Eiköhän se nyt ole aika selvää kun miettii tuota erikoistumisalaakin? Mitäpä inttämistä tässä sitten on? Se vaan on mielestäni kummallista, että mistä terveydenhoitajille tulee tuo kummallinen ylemmyydentunne verrattuna sairaanhoitajiin? Suutari pysyköön lestissään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

Kyllähän se järkikin sanoo, että ei th:t pysty hoitamaan pelkän sairaanhoitaja nimikyltin turvin. Pitääkö se rautalangasta vääntää, että jos ei ole käynyt sairaalassa samoja työharjoitteluja esim. sisukset, kirra, teho, neurologia jne ei voi odottaa juuri mitään. Tyttökaverini on sh kuten minäkin ja kuulin, että sitä saa kusisukassa olla nyt kun sijaisia (th:t) ovat vuorossa. Sairaalaharjoittelun puute NÄKYY ja se on varmasti potilaistakin hiton pelottavaa....  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä terkkarit pärjää hyvin sisätautiosastoilla ja kirralla (näitä on opiskeltu yhtä paljon kuin sh:t eli eroa ei ole osaamisessa), mutta meillä ei ole mitään asiaa esim. teholle tai leikkuriin. En ymmärrä miksi edes joku terkkari menee sellaiselle osastolle, josta ei ole hajuakaan. Itse en ainakaan menisi muualle kuin sisuksille ja kirralle.

Kymmenennen kerran; joka ammattiryhmässä on niitä hyviä ja niitä huonoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...