Jump to content
MAINOS

Hoitajaksi Englantiin - Brexit


Blue Parrot

Recommended Posts

Olen suunnittelemassa muuttoa englantiin ja hakeutumassa sairaanhoitajan töihin. Hakupaperit lähtee kohtisilleen NMC:en. Onko tietoa kuinka brexit vaikuttaa työpaikkojen määrään? Olen lukenut että englannissa nyt pula sairaanhoitajista kun suuri osa ollut ulkomaalaistaustaisia ja lähteneet pois/ uusia hakemuksia ei tule.

Tästä johtaakin kysymys, kuinka kovan kielitaidon vaativat? Osaan kyllä enkkua  jollain tavoin, mutta en todellakaan ole mikään kielinero. Ymmärrän hyvinkin mutta kun ei ole tullut käytettyä niin ruosteessahan tuo on. Laitan hakupaprut nyt ilman kielitutkintoa menemään, tyrmäävätköhän suoraan kun kielitestin tulos puuttu? Onko kokemusta? Eräs ystäväni kertoi etteivät ole nyt niin hanakasti vaatineet kielitestiä täältä suomesta ja saattaisivat ottaa töihin hiukan kevyemmilläkin kriteereillä. Mene ja tiedä.

Onko teillä tietoa hyvät kolleegat?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Töitä on tarjolla runsaasti. Tuskinpa Brexit paljoa vaikuttaa sairaanhoitajien työllistymiseen.

Jos lähetät NMC-rekisteröintihakemuksen, voivat käsitellä sen ilman osoitusta kielitaidosta, mutta tulevat pyytämään kielitaidon osoituksen ennen kuin rekisteröinti saatetaan loppuun.

Täällä lisätietoa kielitaitovaatimuksesta:

https://www.nmc.org.uk/registration/joining-the-register/english-language-requirements/

Kielitestiä ei tarvitse tehdä jos olet suorittanut sairaanhoitajan opinnot englanniksi. Muussa tapauksessa IELTS-testistä vaaditaan arvosanaksi kaikilta osa-alueilta (kuuntelu, luetun ymmärtäminen, puhuminen ja kirjoitus) vähintään 7. Ylin arvosana on 9.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt luinkin ajankohtaisen artikkelin jossa miettivät tuon IELTS testin arvosanavaatimusten alentamista niin että kirjoituksesta vaaditaan vain 6.5 ja muista yhä 7.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Suomeenpalannut

Vaativat edelleen 7 jokaisesta IELTS osiosta. 7 on vaikea saada, ainakaan kaikissa osioista samalla kertaa. Testikeskukset tietävät NMC:n hakukriteerit ja siksi jättävät jonkin osion alle 7 jotta joudut tekemään testin toistamiseen. 

 

Sairaanhoito on todella erilaista. Käytännössä et tee perushoitoa lainkaan. Jaat vaan lääkkeitä ja päivität hoitosuunnitelmaa, mikä on monessa paikassa vielä paperinen. 

 

Tämä tarkoittaa että tietosi potilaiden terveydentilasta perustuu siihen muutamaan minuuttiin mitä kerkeät lääkkeen Annon yhteydessä näkemään, loppu tieto tulee kouluttamattomilta hoiva-avustajilta - jos tulee. Osa heistä kouluttautuu erinäisin työnantajan tarjoamin kurssein, mutta meno oli kyllä aika haipakkaa.

Vuosia työskennellyt ”care assistant” ei esim. Tiennyt että kun joku ”haukkoo henkeä” ei ole ns tavallista hengittämistä. Siis yövuorossa huonossa kunnossa  oleva potilas haukkoo henkeä, mutta tämä hoitaja ei vie asiaa eteenpäin sairaanhoitajalle vaan kirjaa tarkkailulistaan ”hengittää”...

 

muutenkaan, en suosittele. 48h työviikko, 12 h vuorot, palkkaus suomen tasoa, mutta elinkustannukset korkeammat.

 

Älä ainakaan lähde lasten kanssa, koska lasten hoito maksaa mansikoita. Julkinen liikenne ei pelaa tai se on kallista.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kiitos kaikille vastauksista, nytpä siis enkkua preppaamaan 😃 josko sen kielikokeen saisin väännettyä kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Ohhoh, itsellä ei ole tuollaista kokemusta lainkaan.

Työviikko on 37.5 tuntia ja 12 h vuorot tein myös suomessa. Työnkuvaan kuuluu niin perushoito kuin lääkehoitokin eli itse ainakin olen paljon tekemisissä potilaiden kanssa. Meidän sairaalassa HCSW avustaa perushoidoissa, asennon vaihdoissa etc ja raportoivat niistä hoitajalle. Riippuu tietysti paljon osastosta millainen kenenkin rooli on.

Eläminen UK:ssa on kyllä edullisempaa kuin Suomessa, Lontoo poislukien. Palkka on samaa tasoa kuin suomessa mutta verotus huomattavasti kevyempää ja rahalla saa enemmän kuin suomessa. Julkinen liikenne ainakin täällä missä itse olen toimii todella hyvin. Lasten hoidosta en osaa sanoa mitään kun itsellä ei niitä ole.

Be safe at night, sleep with a nurse

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Muistoja menneisyydestä. Britteihin mennessäni olin lukioenglannin varassa mutta hyvin pärjäsin kun omatoiminen olin. Haastattelu oli mutta ei mitään testejä, kävivät rekrytoimassa Suomessa ja työkaverin kanssa ilmoittauduimme, kävimme haastattelussa ja pääsimme! Toki todistukset piti olla.

Viikko perehdytystä ja kuuntelin tarkasti paikallisten aksenttia ja puhetapaa (johon oli tottumista, Yorkshiren murre) eli ei ihan Lontoossa. Palkka oli silloin samankaltainen kuin Suomessa mutta verotus pienempi. Isompi yllätys oli kun vuokrasimme sieltä talon niin sen mukana tulikin uusia laskuja.

Ei vain vuokra. Muistaakseni council tax, jätemaksu, kaasulasku, sähkölasku. Sähkö ja kaasu kyllä ovat erikseen Suomessakin mutta sähkö oli kallista siellä. Niin taitaa olla täälläkin nyt.

Julkinen liikenne Länsi-Yorkshiressa oli surkeaa varsinkin kun vähänkin satoi räntää. Koko liikenne pysähtyi. Silloin pääsin bussilla keskustaan nipin napin ja löysin puhelinkioskin mistä ajattelin soittaa taksin.

Turha ajatus. Taksikuski ilmoitti että he eivät liiku inchiäkään tällä kelillä. Löysin avoinna olevan kenkäkaupan jonka toinen omistaja oli lähdössä kotiin autolla ja tarjosi kyydin.

Isommissa kaupungeissa varmasti asiat ovat toisin kuin pienemmissä 20-v. sitten 😁

Sinänsä työn koin paljon kevyemmäksi kuin Suomessa, silloin siellä oli paljon hoitajia potilasta kohden. Olin pienellä 14 potilaan hematologisella osastolla ja yövuorossakin oli välillä kolme hoitajaa, tosin yksi heistä oli hoitoavustaja joka ei 'saanut' mitata kuumetta koska häntä ei oltu koulutettu siihen.

Semmoista se siellä silloin oli. Mutta en kadu hetkeäkään oloani siellä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
2.12.2018 klo 00.01, Vieras: Suomeenpalannut kirjoitti:

Vuosia työskennellyt ”care assistant” ei esim. Tiennyt että kun joku ”haukkoo henkeä” ei ole ns tavallista hengittämistä. Siis yövuorossa huonossa kunnossa  oleva potilas haukkoo henkeä, mutta tämä hoitaja ei vie asiaa eteenpäin sairaanhoitajalle vaan kirjaa tarkkailulistaan ”hengittää”...

ou

Muokattu - Astra
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...