Jump to content
MAINOS

kotihoito+oma auto


SHV

Recommended Posts

Vieras: Student Midwife

Olin kotihoidon harjoittelussa Konalan alueella ja meidän tiimin käytössä oli  kotihoidon autot. Samassa toimistossa on neljä tiiimiä ja autoja 5 tai 6, saattoi olla enemmänkin, nyt en muista. Toimisto oli Kannelmäessä ja  Kantsun tiimin työntekijät joko käveli tai kulki polkupyörällä (harjoittelu oli nyt syksyllä eli oli ihan hyvät pyöräilykelit vielä lokakuussa). Meidän tiimillä oli ihan reipas matka kuljettavana, että pääsi omalle alueelle Konalaan, joten autot oli kyllä meidän tiimin aihkerassa käytössä. Jengi aamulla koordinoi, millä kimppakyydeillä menivät ja mihin kolkkaan omaa aluetta. Alue oli sellainen, että autottomille oli mahdollista tehdä ns. kävelylista. Muutama käytti omaa autoaan ja yksi sitkeä sissi polki fillarilla.

Aviopuoliso käyttää omaa autoa silloin tällöin työmatkoihin ja on laskenut, että kaikkinensa meidän bilikan käyttökustannukset on n. 25 senttiä kilometrille. Kyllä siinä kmkorvauksilla omilleen pääsee. Ja luotan miehen laskelmiin, hän kun työkseen pyörittää numeroita ja laskee kustannustehokkuuksia jne. Sen kerran, kun olen keikkaa tehnyt tuonne kotihoitoon, niin tein iltavuoron ja sain itselleni duuniauton alle. Olihan se ihan kiva ajella muutaman kuukauden vanhalla tehopakkauksella, kun oma on sellainen vanhempi (mutta äärettömän) luotettava ruttana. Jos olisin kotihoidossa töissä, niin luulisin, että kulkisin omalla autolla, koska se tosiaan antaa hieman vapautta päivän suunnitteluun ja toimistolle pääsee lähtemään silloin kun tarttee ja pääsee eikä niin, että pitää käkkiä odottamassa, koska joku autollinen vapautuisi heittämään pisteeseen X. Meillä kun ainakin noita labrakeikkoja ja apteekkikeikkoja tuli ihan ex tempore -eteen. Terkkarilla olikin aina duuniauto käytössä, just sen takia, kun hänen piti päästä ilman viivytyksiä paikasta toiseen ja suunnitelmat saattoivat muuttua nopeastikin, kun tuli akuutteja tilanteita eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Omalla autolla kuljen päivä- ja iltatyössä. Tällä hetkellä olen yksin yöpäivystyksessä joten kunnan ainoa kotipalveluauto ehtii käyttöön.

Kilometrejä tulee kuukaudessa 100- 500. Saisi siitä oman auton käytöstä saada myös verotuksessa esim työhuonevähennystä, kun kuitenkin autossa pitää kuskata työvälineitä (siivousvälineet) ja asiakkaiden pyykkejä sekä aina mukana oltava saappaat, essut ym. Joskus auto toimii myös taukotilana kun aina ei voi eväitään syödä asiakkaan luona ja taukotilaan voi olla matkaa. Mukana kuljetettava vessa olisi erittäin tarpeellinen (kuka keksii pieneen tilaan menevän  ;)kokoontaitettavan vessan?), en joka asiakkaan vessaan menisi, vaikka sen itse siivoankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla autolla kuljen päivä- ja iltatyössä. Tällä hetkellä olen yksin yöpäivystyksessä joten kunnan ainoa kotipalveluauto ehtii käyttöön.

Kilometrejä tulee kuukaudessa 100- 500.

Anteeksi, jos olen utelias, mutta

miten teillä hoidetaan turvapuhelinhälyt mm. yöaikaan (jos ne ovat kontolla), kun välimatkatkin ovat aikamoiset? Ja kestääkö selkä yksin pakertaa, jos on siirtoja/nostoja? Samoin kilometrikorvauksethan loppuvat viimeiseen asiakaspaikkaan, miten te muut eri paikkakunnilla olette asian ratkaisseet, palaatteko siis taukotuvalle?

Jaanu sanoo; " ja elämä jatkuu..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöaikaan turvapuhelin hälyt tietenkin hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. :D. Eilen tuli häly siihen aikaan, että olin juuri laittamassa viimistä mammaa yöpuulle ja homma oli pahasti kesken. Ja häly tuli lähes toiselta puolelta kuntaa. Soittelin tälle hälytyksen lähettäjälle ja kuuntelin oireet. Sen jälkeen soitin sitten suoraan ambulanssin hakemaan hänet.

Harkinnan mukaan yleensä mennään yöaikana. Olen käynyt kauempanakin nostamassa mummun lattialta, ja jopa saanutkin hänet nousemaan, yksin. Enkä ole mikään iso ihminen (152 cm). Tarvittaessa soittelen nostoaputaksin paikalle jos ei ole mitenkään muuten ambulanssin tarvetta. Tunnen aika hyvin nämä asiakkaat, että jo hälyn saadessani osaan arvioida minkälaista apua hän tarvitsee. Yleensä vielä soitamme asiakkaalle itselleen ennenkuin lähdetään liikkeelle.

Ja toiseen kysymykseen. Ei ainakaan minun kannata viimeiseen paikkaan reittiäni lopettaa. Työnantaja on meille työtilat määrännyt ja lopetan työt sinne. Meillä on kuitenkin vielä ne kirjaamiset ja puhelimen palautus ja seuraavaan vuoroon voi tarvita jotain viestiä jättää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöaikaan turvapuhelin hälyt tietenkin hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. ;D. Eilen tuli häly siihen aikaan, että olin juuri laittamassa viimistä mammaa yöpuulle ja homma oli pahasti kesken. Ja häly tuli lähes toiselta puolelta kuntaa. Soittelin tälle hälytyksen lähettäjälle ja kuuntelin oireet. Sen jälkeen soitin sitten suoraan ambulanssin hakemaan hänet.

Oman alueeni yöpartion toiminnasta ei voi antaa juurikaan mutta kuin positiivista palautetta näin sairaankuljettajan näkökulmasta. Talviaikaan vakituisten hoitajien ollessa remmissä ei juurikaan tule sairaankuljetukselle ns. turhia hälytyksiä; alle 120 kiloiset mammat tytöt jaksaa nostaa lattialta tekniikan ja apuvälineiden avulla, kuumeiselle mummolle osataan antaa Panadolia ja hyvin ollaan myös sisäistetty se että mitä yöaikana lääkäri pystyy/haluaa tehdä vanhusten sairauksien eteen päivystyksessä klo 05.00 aamuyöllä. Eli pointsit vaativalle yöpartiotoiminalle ja etenkin sen henkilökunnalle!!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harkinnan mukaan yleensä mennään yöaikana. Olen käynyt kauempanakin nostamassa mummun lattialta, ja jopa saanutkin hänet nousemaan, yksin. Tarvittaessa soittelen nostoaputaksin paikalle jos ei ole mitenkään muuten ambulanssin tarvetta.

Näin myös minun entisessä työpaikassa maaseutukunnan kotihoidossa; joskin nostoapuna siellä on käytetty jonkin verran palokunnan ensivasteyksikköä, näin on sovittu.

Päättäjäntason linja vaan alkaa olla valitettavasti se, että taajaman ulkopuolelle ei turvapuhelimiakaan suosiolla anneta, vaan ikäihmisiä suositellaan muuttamaan taajamaan, jossa apu olisi lähellä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en ole ollut kotihoidolla töissä mut viime kesänä helsingin kaupungin sosiaaliviraston alaisena olin "päivystävä yöhoitaja" ja kiertelin hesassa asuntoloita. Pensakorvauksen maksoivat 0,42e/km ja ihan kivasti siitä käteen jäi. Yhden yön aikana ajokilometreja kertyi yli 100km ja pensaa meni ehkä 10e edestä.

Kannattaa hankkia tollaiseen työhön halpa postin vanha tojota joka syö vähän pensaa eikä haittaa jos moottoriin tulee kilometrejä.. vaikka ratti onki oikealla puolella on se helppo ajaa. tollainen kärry vm 96 - 00 ja 100km ajettu taitaa maksaa siin 2000 - 3000e. maksaa itsensä nopeasti takaisin jos ajaat työssäsi paljon. eipähän mitään 20000e autoa tarvi kuluttaa työn takia!

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku ajanut kolarin omalla autolla työmatkalla ja miten on käynyt korvausten tai bonusten siinä samalla?

Tarkoitan tietenkin tässä kotihoidon tai KSH:n työskentelyssä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku ajanut kolarin omalla autolla työmatkalla ja miten on käynyt korvausten tai bonusten siinä samalla?

Tarkoitan tietenkin tässä kotihoidon tai KSH:n työskentelyssä.

Tenttasinkin asiaa kamuiltain tänään ja sain vastaukseksi "oma moka ja itse maksaen viulut". Elikäti sillai. Joten hyvä kysymys pommittaa esimiestäkin varsinkin meillä, kenellä oman auton käyttömahdollisuus on "ehtona" työn tekoon.

Jaanu sanoo; " ja elämä jatkuu..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kerran rikoin autoni öljypohjan todella huonokuntoisella tiellä. silloin tinkasin työnantajaltani, osallistutaanko kuluihin mitenkään. Olisin saanut tehdä korvaushakemuksen, jossa pitäisi olla kaikki mahdolliset lomakkeet jne lisättynä siihen ja kuulemma hyvin epätodennäköistä, että se korvataan, koska sitä ei voi todistaa vedenpitävästi, että rikoin autoni juuri siinä. Annoin asian olla, ei siihen nyt tällä kertaa iso remontti tullut, mutta sain aikaan sen, että asia on käsittelyssä ja siihen on tulossa pelisäännöt. On kyllä todella lähellä ollut auton rikkoutuminen muillakin kerroilla. Mm. liukkaalla otin hyvät persmäet, eli en päässytkään isoa mäkeä ylös ja siitä sitten hiljaa hivuttautumalla yritn peruuttaa alaspäin, kunnes pääsin peilijäätikölle ja se oli menoa. auto pysähtyi nätisti yhtä isoa lumilohkaretta vasten, pieni painauma siihen tuli.. Näitä olisi vaikka kuinka paljon, maaseudun kotihoidossa on jännittävää :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parkkisakkoja ja ylinopeussellaisia jos tulee hankkineeksi, niin ne ovat myös itse maksettavien joukossa.

Nimim. "Kokemusta omaava" Kallu kaasujalka  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku ajanut kolarin omalla autolla työmatkalla ja miten on käynyt korvausten tai bonusten siinä samalla?

Tarkoitan tietenkin tässä kotihoidon tai KSH:n työskentelyssä.

Tenttasinkin asiaa kamuiltain tänään ja sain vastaukseksi "oma moka ja itse maksaen viulut". Elikäti sillai. Joten hyvä kysymys pommittaa esimiestäkin varsinkin meillä, kenellä oman auton käyttömahdollisuus on "ehtona" työn tekoon.

Onko tämä sitten oikein jos työnantaja VAATII työntekijältä autoa? Musta ei ole, mutta eipähän ole tullut edes kutsua haastatteluun :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Nostan nyt ikivanhan aiheen ylös.

Tämä autoasia pohdituttaa aina tasaisin väliajoin. Olen työskennellyt kahdessa eri kotihoidossa (samassa kaupungissa kylläkin) ja kummassakin olen käyttänyt omaa autoa asiakasmatkoihin. Talon autoja oli tiimiä kohti yleensä se yksi auto (ja n. 10 henkilöä taistelemassa siitä kuka saa ajaa). Meillä omaa autoa käyttivät kaikki joilla semmoinen oli, talon autoa käytti ainoastaan autottomat ajokortilliset henkilöt. Ilta- ja vkl-töissä oli velvoitettu käyttämään talon autoa.

Kotihoitotyössä ihania palkintoja ovat parkkisakot. Itse olen työaikana saanut muistaakseni kahdet parkkisakot ja kerran ylinopeussakon. Onkos näitä "lottovoittoja" herunut muille kotihoidon työntekijöillle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku ajanut kolarin omalla autolla työmatkalla ja miten on käynyt korvausten tai bonusten siinä samalla?

Tarkoitan tietenkin tässä kotihoidon tai KSH:n työskentelyssä.

Kerran olen työaikana (työajossa) kolaroinut autoni. Tosin syyllinen en ollut minä. Vaan vastapuoli, joka ajoi kiellettyyn ajaosuuntaan ja meikäläisen auton nokkahan siinä sitten sai siipeensä. Mutta pomolta kysellessäni vakuutus asioita tuli tympeä vastaus EI OLE!!! Elikkä omasta pussista meni, vaikkakin vastapuoli sen joutui maksamaan... onneksi.

Niin ja kerrotaakoon vielä, ettei kumpikaan osapuoli saanut vammoja. Oli sen verran pienet nopeuden molemmilla.

Sakkoja en ole koskaan saanut, en siis töissä enkä vapaa-ajalla.... vaikka aihettakin olisi joskus voinut olla  ;) Parkkipirkkojakaan täällä maalla ei paljon näe....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku ajanut kolarin omalla autolla työmatkalla ja miten on käynyt korvausten tai bonusten siinä samalla?

Tarkoitan tietenkin tässä kotihoidon tai KSH:n työskentelyssä.

Kerran olen työaikana (työajossa) kolaroinut autoni. Tosin syyllinen en ollut minä. Vaan vastapuoli, joka ajoi kiellettyyn ajaosuuntaan ja meikäläisen auton nokkahan siinä sitten sai siipeensä. Mutta pomolta kysellessäni vakuutus asioita tuli tympeä vastaus EI OLE!!! Elikkä omasta pussista meni, vaikkakin vastapuoli sen joutui maksamaan... onneksi.

Vakuutukset ym. kulut korvataan niistä kilometrikorvauksista joita oman auton käytöstä maksetaan. Jos oman auton käyttäminen on välttämätöntä työssään, niin mahdollisen kolarin aiheuttama bonusten menetys on tietysti ikävä riski jonka kanssa täytyy elää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 1 vuosi myöhemmin...

Meillä ajetaan omilla kotihoidon puolella. Kilometrikorvaukset saa normaalisti, joskin me saamme yksityisellä merkata kotoa kotiin kilometrit. Viidessä päivässä tulee n.300km ajoa, asiakkaiden välimatkat välillä 10-20km.

Miten teillä, kuskaatteko asiakkaita kauppaan/apteekkiin yms.? Mitä jos asiakas naarmuttaa tai muuten vahingoittaa autoa, kuka silloin maksaa?

Itselläni asiakas kerran löi sivupeiliin suutuksissaan, onneksi ei naarmuja tullut, kun taipui saranasta, mutta monesti olen asiaa pohtinut, tosin aina unohtunut kysyä esimieheltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ajetaan omilla kotihoidon puolella. Kilometrikorvaukset saa normaalisti, joskin me saamme yksityisellä merkata kotoa kotiin kilometrit. Viidessä päivässä tulee n.300km ajoa, asiakkaiden välimatkat välillä 10-20km.

Miten teillä, kuskaatteko asiakkaita kauppaan/apteekkiin yms.? Mitä jos asiakas naarmuttaa tai muuten vahingoittaa autoa, kuka silloin maksaa?

Itselläni asiakas kerran löi sivupeiliin suutuksissaan, onneksi ei naarmuja tullut, kun taipui saranasta, mutta monesti olen asiaa pohtinut, tosin aina unohtunut kysyä esimieheltä.

Ja miten sitten jos on asiakas kyydissä omassa autossa ja joudutte kolariin? Kuka korvaa? En kyllä suosittelis omalla autolla asiakkaan kuljettamista. Tai just jos vaikka inkontentilta asiakkaalla tapahtuu vahinko ja oman auton penkit on sitten pissassa, kukas sen korvaisi. Ollessani kotihoidossa töissä, me ei kuskattu omalla autolla asiakkaita. Työmaan autolla haettiin mummoja kyllä saunotukseen yms. Ja tosiaan, siitähän tulee saada korotettu km-korvaus jos sulla on kyydissä muita ihmisiä. Oiskos se sen 2 senttiä/ km?

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan kyydinnyt. Siinä on jo vastuuasiat samalla lailla kuin päiväkodissakin omalla autolla kyyditessä. Talon autolla kuskattu tai taksilippuja myönnetty. Kauppa- ja apteekkipalvelu tosin ovat ko. reissuja korvaamassa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kaikki kuskaa omilla autoilla asiakkaita, talon puolesta kun autoa ei ole lainkaan millä kuskaisi ja osalla asiakkaista ei ole taksikorttiakaan minkä turvin kuskaisi. Asiakkaat maksavat kuitenkin kyydistä kilometrien mukaan.

Eikä siinä kauheasti vaihtoehtoja ole kun ei oikein voi lähteä kävellenkään asiakkaan kanssa kauppaan, kun sinne on se viitisen kilsaa pisimmillään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime kesän tein kotihoidossa töitä ja ehdottomasti oli asiakkaiden kuljetus kielletty. Juuri vastuu- ja vakuutusasioiden takia. Omaa autoa käytettiin eli työpaikka ei tarjonnut autoa. Asiakkaat kulkivat enimmäkseen taksilla tai omaisten kyydillä. Kotisairaanhoitajat eivät yleensä toimineet myöskään saattajina, joskus harvoin kotipalvelun työntekijät kyllä. Kaupassa asiakkaan kanssa ei saa käydä vaan kauppakassipalvelu pitää tilata kotiin, jos ei yksin voi käydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tämä kotihoito niin kirjavaa. Itse en nyt ole ihan viimeisistä kujeista kärryillä enää, kun muita hommia tässä teen nykyisin, mutta silloin kun itse olen ollut pienen kunnan kotihoidossa, siellä kauppias toi kauppatavarat kotiinkuljetettuna. Ketään ei todellakaan käytetty kaupassa, kun asiakkaita/potilaita ei oman auton kyytiin saatu ottaa, ihan jo aiemmin mainittujen vakuutusasioiden vuoksi. Asiointeihin asiakkaat sai kunnalta taksilappuja tai jos ei kriteerit täyttyneet, sitten esim. lääkkeet haettiin kotihoidon toimesta, apteekkiin suoraveloitus.

Jossain vaiheessa oli hirmuinen kiista siitä, kun kuljetimme aterialaatikoita omilla autoilla ja kun esim. mulla on koiria, ja samalla autolla niitäkin kuljetin, ja niitä karvoja sitten oli jokapaikassa. Tokihan sitä autoa siivoilee yms, mutta jokainen koiranomistaja tietää, että se on välillä yhtä tyhjän kanssa. Aterioihin ei karvat toki päässeet, kun styroxilaatikothan siinä on ja ateriat pakattu tiiviisti, mutta lähinnä keittiöhenkilökunta siitä huomautteli. Silloin tätä autoasiaa vatvottiin urakalla, koska minusta tuntui mahdottomalta vaatimukselta, että minun pitäisi jynssätä auto puhtaaksi joka työpäiväksi ja mieluiten en saisi siinä kuljettaa koiriani ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kaikki kuskaa omilla autoilla asiakkaita, talon puolesta kun autoa ei ole lainkaan millä kuskaisi ja osalla asiakkaista ei ole taksikorttiakaan minkä turvin kuskaisi. Asiakkaat maksavat kuitenkin kyydistä kilometrien mukaan.

Eikä siinä kauheasti vaihtoehtoja ole kun ei oikein voi lähteä kävellenkään asiakkaan kanssa kauppaan, kun sinne on se viitisen kilsaa pisimmillään...

Olen tosi julma, tiedän sen, mutta jos kotihoito tarjoaa lääkkeiden, kauppatavaroiden ja aterioiden tuonnin kotiin ja kunnasta riippuen kerho-/saunakuljetukset, KELA sairaanhoitomatkat omavastuun jälkeen, niin kyllä ne muut käynnit täytyy itse/omaisten maksaa/hoitaa. En koe kotihoidon olevan mikään ns. taksi. En ole mikään sadisti, joskus pitää säännöistä poiketa: KYLLÄ, jos asiakas on yhden kerran arvioinut tarvitsemansa maidon määrän väärin (minkä jokainen meistä varmasti on joskus tehnyt) voin skarpille, tutulle asiakkaalle tuoda kaupasta maitoa, kun kauppatilaus tulisi esim. vasta seuraavalla viikolla. Muuten tiivistettynä: apteekkitavaroita (siis lääkkeet + vitamiinit + silmätipat jne) voidaan tuoda joka käynnillä tilauksen mukaan, ruokatavarat tulevat kotiin tilauksen mukaan max. kaksi kertaa viikossa, ateriat tilauksen mukaan max. 5 kertaa viikossa.

muoks* lainaukset haltuun...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ammatinvalintakysymys tämä kotisairaanhoitohan on ja siitä tykkään. Ajan n. 300-500 km kuussa. Mutta, jos se auto hajoaa? jos mä ajan ulos liukkailla sivuteillä? Kolhin sen pienillä mummonmökki pihoilla ja jos se ei aamulla lähdekkään käyntiin... jne Kaiken kärsin itse. Kilometrikorvaus on 40 senttiä kilsalta ja sen pitäisi kattaa kaikki.Oman auton käyttö on ainoa joka tuo strssimomenttia työhön.Auto on työväline siinä kuin hoitotarvikkeet sun muut.Mitäs jos kaikki kotihoidon ihmiset kieltäytyisivät käyttämästä omaa autoa, niin mitäs sitten?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...