Jump to content
MAINOS

kotihoito+oma auto


SHV

Recommended Posts

Mitäs jos kaikki kotihoidon ihmiset kieltäytyisivät käyttämästä omaa autoa, niin mitäs sitten?

Siinä kohtaa päätös olisi varsin helppo: työnantaja hommaa autot joita käytetään.

Enpä vaan tohdi uskoa että moni haluaisi vaihtaa firman autoon koska nuo kilometrikorvaukset on ihan hyvä korvaus ja sen saa vieläpä verottomana. Tietty jos työautolle saisi kohtuuhintaan vapaan autoedun niin siitä voisi innostua monikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Juu, minä ainakin tahdon omaa autoa käyttää vaikka toisinaan talonkin auto pihassa on ollut (kotihoidossa työskennellessäni). Oma tuttu auto, jonka mittasuhteet tunnet + se että mulla on autossa aina varavaatteet, saappaat, lisää välineitä yms. joita sitten talon autossa ei saa säilyttää.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se etunsa palveluautollakin. Kotihoidossa kun menet mihin määrätään, niin parempi kuluttaa talon autoa kuoppaisilla kuraisilla teillä. Omaa autoa me emme saa pestä talon autotallissa, mutta talon auton saamme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omaa autoa me emme saa pestä talon autotallissa, mutta talon auton saamme.

Onhan se totta, että vesi maksaa omaisuuksia ja painepesuri kuluu huimaa tahtia jos pesee oman autonsa..vaikkakin sitten työajon jäljiltä.

Ihanne-esimies vissiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, niin ;).

Mä olen ollut joskus uhkarohkea ja pessyt oman auton kun on sattunut viikonlopputyössä tai illassa olemaan aikaa ja kun oikein kurakelit on.

Pomolle olen autopesuasiasta puhunut, työkaveri samoin. On nimittäin nähty, että kunnan talkkarit ovat jossain vaiheessa omaakin autoaan liotelleet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No sitä se tuppaa vähän muutenkin olemaan että kaupungin linjaukset koskevat ainoastaan hoitohenkilöstöä.

Tai vielä en ole törmännyt siihen että esim. kunnossapidon työntekijöiden perässä juostaan kyönäämässä tupakan polttoa tai kahvituntien pituutta, jos on vaan hommat tulleet tehdyiksi siinä määrin kun kuuluukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Omaa autoa käytin edellisessä työpaikassa, kilometrikorvauksella. Pari työautoakin oli, eivät riittäneet kaikille. Kimppakyytejä harrastettiin työautoilla, mutta pikkasen hankalaksi meni töiden suunnittelu. Kyllä olisi työntantaja ollut liemessä jos ei omia olisi käytetty, noin puolet käyttivät. Paljastui myös, että pari vanhempaa hoitsua eivät olleet osanneet useampaan vuoteen tehdä kilometrikorvaushakemuksia intran lomakkeella, eli ilmaiseksi oli mennyt!!! Autoja (omaa tai työnantajan) ei saanut missään nimessä käyttää asiakkaan kuljettamiseen. Vastuukysymysten vuoksi. Omaani en kyllä olisi luvallakaan ottanut muoria kyytiin vaipoissaan sun muissa ;)

Nykyisessä työssä on talon auto. Asiakkaita ei edelleenkään kuljetella. Vakuutusta(kaskoa) ei kuulemma ole sen kallauden takia. Itse pitää korvata jos tahallaan (!) kolaroi, vahinkotapaukset maksetaan talon puolesta.

Suurta ongelmaa meillä on aiheuttanut nämä yksityiset parkkifirmat. Kaupungin autolla liikutaan, autossa kaupungin merkit pelleissä, ikkunassa huoltoajo-kyltti. Työ puolipäivystyksellistä käyntiä, vuorossa öisin 20-30 nopeaa käyntiä. Ymmärrettävästi emme ala ties mistä hakemaan laillista parkkipaikkaa, vaan tarvittaessa ajamme pihaan, nätisti emmekä muiden tielle. No, nämä sakottajat vaanivat jopa öisin ja pari sakkoa on jo lävähtänyt. Vääntöä on ollut ja nyt on suullinen lupa irronnut että saamme lyhyeaksi aikaa pysäköidä pihaan kunhan emme ole muiden tiellä. Ihan kuin tätä hommaa tahallaan tekisimme, ihmiset eivät tunnu tajuavan että kohteessa saattaa olla oikeasti hätä ja paikalle on päästävä, tai että yön tunnit eivät enää riittäisi jos näitä laillisia parkkeja alettaisiin ties mistä etsiskelemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurta ongelmaa meillä on aiheuttanut nämä yksityiset parkkifirmat. Kaupungin autolla liikutaan, autossa kaupungin merkit pelleissä, ikkunassa huoltoajo-kyltti. Työ puolipäivystyksellistä käyntiä, vuorossa öisin 20-30 nopeaa käyntiä. Ymmärrettävästi emme ala ties mistä hakemaan laillista parkkipaikkaa, vaan tarvittaessa ajamme pihaan, nätisti emmekä muiden tielle. No, nämä sakottajat vaanivat jopa öisin ja pari sakkoa on jo lävähtänyt. Vääntöä on ollut ja nyt on suullinen lupa irronnut että saamme lyhyeaksi aikaa pysäköidä pihaan kunhan emme ole muiden tiellä. Ihan kuin tätä hommaa tahallaan tekisimme, ihmiset eivät tunnu tajuavan että kohteessa saattaa olla oikeasti hätä ja paikalle on päästävä, tai että yön tunnit eivät enää riittäisi jos näitä laillisia parkkeja alettaisiin ties mistä etsiskelemään.

Meillä tehdään turvapuhelinhälytyksiä muutama tunti iltavuoron lopuksi, itse jätän auton siihen, mihin se parhaiten jää. Joskus tolppapaikalle, joskus kävelytien reunaan, joskus ihan oven eteen. En todellakaan rupea aikaa tuhlaamaan parkkipaikan etsimiseen, useimmat käynnit kuitenkin kestoltaan 5-15min. Kerran on tullut joku kerrostalon asukas nokkaansa koputtamaan, kun jätin oven eteen (vieressä oli kuitenkin tilaa vaikka rekan mennä ohi!), Kerroin millä asialla olin mutta naputus vaan jatkui, tokaisin sitten rouvalle, jolla itsellään oli turvaranneke näkyvillä, "Entä jos teillä olisi sydänkohtaus, haluaisitteko että käyttäisin aikaani parkkiruudun etsimiseen?"...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Viime kesän tein kotihoidossa töitä ja ehdottomasti oli asiakkaiden kuljetus kielletty. Juuri vastuu- ja vakuutusasioiden takia.

Mietin kans, mitä mieltä iki-ihana lupalainsäädäntö on siitä, että tavaroita ja henkilöitä kuljetetaan ammattimaisesti, mutta yksityishenkilön autolla.

Suomessahan nyt on vanhastaan välimatkojen vuoksi käytäntö, jossa työntekijä itse joutuu omistamaan auton ja käyttämään sitä työmatkoihin - joskus ajoneuvon laatukin määräytyy työmatkojen mukaan, eli kaikenlaista perävaunua maastoporineen ja mittalaitteineen sitä jampat ovat joutuneet kuljettamaan. Jotenkin en voi kuvitella, että työnantaja voisi velvoittaa työntekijää kuljettamaan vanhuksia tai sairaita siinä - ja tässä tullee myös ihan ammattimaista henkilökuljetusta koskevat säädökset ehkä vastaan. Saati että työntekijää voitaisiin estää kuljettamasta omalla autollaan esim. koiria, jottei koiran karvoja päätyisi asiakkaiden eväslaatikoihin tai se estäisi allergisen asiakkaan kuljettamista.

Toisekseen ns. isännänvastuu ei voi olla noin epäselvä, että jos työntekijä velvoitetaan käyttämään autoa esimerkiksi huonokuntoisilla teillä kotihoitotyössä, ja ajoneuvo vaurioituu tien kunnon vuoksi, että kaikki kaatuisi työntekijän niskaan. Ja jos jotain oikeasti sattuu, niin vastuunpakoilijoita löytyy, mutta kuka oikeasti maksaa vakuutukset, ja missä tilanteissa esim. työntekijällä tulisi olla tavallista kattavampi vakuutusturva - ja mitä se oikeasti olisi...

Jotain rajaa nyt voisi oikeasti vetää, ja ihan työntekijäjärjestötasolla lakimies käydä asiaa oikeasti läpi, mitä todella voidaan omalla autolla velvoittaa tekemään.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...
Vieras: Sudenkorento

Omaa autoa ei ole pakko käyttää, jos ei sellaisesta ole mitään esim. Työsopimuksessa sovittu. Itse en käyttäisi omaa autoa. Talvella käynnistät, sammutat, eikä auto ehdi lämmetä. Ja just noi korvausasiat, kun jotain sattuu.

Meillä on sovittu, että omaa autoa ei käytetä. Ihmeesti ilmaantui lisää autoja, kun ei suostuttu omia käyttämään. Siihen ei voinut velvoittaa. Meillä on pakko olla ajokortti, mutta ei omaa autoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon laittanut omiin tietoihini, että oma auto ei ole aina käytössä. Noh, periaatteessa se olisi käytössä mutta kun auto on sen verran epäluotettava että en voi mennä takuuseen että hommat sillä hoituis. Näin oon välttänyt kotihoidon hommat, jotka koen itselleni liian stressaavana. Voisin ottaa sellaisen kotihoidon työn vastaan, jossa ei tarvitsisi omaa autoa. En kaipaa sitä jännitystä, että jääkö nyt asiakaskäynnit tekemättä kun auto temppulee. En kaipaa myöskään mitään virhepysäköintimaksuja. Työnantajalla on usein paremmat mahdollisuudet hommata kunnollinen auto, huoltaa sitä ja saada tarvittaessa vara-auto käyttöön kuin mitä yksittäisellä työntekijällä. Mikäli sinne kotihoitoon jatkossakin halutaan työntekijöitä niin kyllä niihin autoihinkin ois työnantajan syytä panostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 En kaipaa myöskään mitään virhepysäköintimaksuja. 

 

Kaupungin autollahan ei välty parkkisakoilta vaikka siinä olisi kaiken maailman huoltoajokyltit ja kotihoidon/kaupungin tunnukset. Liikenne- ja pysäköintisääntöjä on noudatettava ihan kuten omallakin autolla. Olen saanut kaupungin autolla pysäköintisakot ja itse piti tietysti ne maksaa. 

 

Omaa autoa en halua enkä joudu käyttämään. Meillä on onneksi hyvät autot alla joilla pääsee menemään :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mulle tulee kuukaudessa km-korvauksia noin 60€, sen verran menee bensaan viikossa... Kävellen menee liikaa aikaa, fillaria en edes omista (+työmatka 15 kilsaa). Työpaikan puolesta mistään autoista on ihan turha haaveilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...