Jump to content
MAINOS

kotihoito+oma auto


SHV

Recommended Posts

tässä pakkaspäivinä omalla autolla huristellessa tulee mieleen, että kuinka moni on saanut työkäyttöön työnantajan auton..? Kilometrikorvauksethan tästä oman auton käytöstä saa, mutta esim. nyt pakkasilla huomaan bensankulukin valtavaksi ja muutenkin täällä syrjässä kilometrejä kertyy... yönantajan kanssa on käyty neuvotteluja auton hankinnasta, jota voitaisi vuorotella, mutta laskelmien mukaan tulee halvemmaksi maksaa meille ne km-korvaukset kuin hankkia auto ja sitä ylläpitää. Mielenkiinnosta kyselisin myös, että paljon yleensä tulee kilometrejä/kk..?

Minulla tulee noin 300-500km/3viikkoa ja tosiaan maaseudulla kotihoidossa työskentelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Omassa kunnassani on kotihoidolla työnantajan autot käytössä.

Itse en kyllä pistäisi pahakseni jos joutuisin omaa autoa töissä käyttämään. Tuota vaimon työmatkalaskuja kun olen katsellut niin kyllä siitä hieman voittoa jää. Tietysti auton kulutus vaikuttaa noihin laskelmiin jonkin verran.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös omallani joutunut tähän asti käytämään ja pakko on sanoa, että kyllä se itselle kannattavammaksi tulee omallaan ajella. Tietysti varmaan kulutus määrää kuinka paljon voittoa tulee.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kilometrikorvauksethan tästä oman auton käytöstä saa, mutta esim. nyt pakkasilla huomaan bensankulukin valtavaksi ja muutenkin täällä syrjässä kilometrejä kertyy...

Sivurepliikkinä: Bensakuluthan ovat vain osa auton kuluja ja laskennallisia auton kulukorvauksia. Km-korvaus sisältää myös renkaista, huolloista, vakuutuksista ja mm. ajoneuvossa kiinni olevan pääoman arvonalenemisesta korvauksen.

Muutama vuosi sitten näin viimeksi noita laskentaperusteita, ja isommalla uudella autolla km-korvaus itse asiassa ei ihan aina riitä todellisten kulujen kattamiseen. Bensapihillä ja halvalla ajoneuvolla ajaminen tietty tuottaa hieman ehkä plussaa, ja tietysti km-korvaukset ovat joskus mukava korvaus, kun auton hinta laskee sen ajallisen ikääntymisen myötä. Hintahan laskee tietysti myös ajettujen kilometrien myötä. Jos auto on, ja sen joka tapauksessa ajaa vanhaksi, ja sen hinta myydessä on suunnilleen se sama, niin km-korvaukset voivat hieman laskennallista hyötyä tuottaakin. Pointtina lähinnä se, että nuo oletuskorvaukset on laskettu vain korvaamaan reaaliset kulut keskimääräisesti.

Jos tien päällä on enemmän (takavuosina tuollaista 30 000 - 40 000 km/a varsinaisen työn lisäksi matkustamista), niin silloin on mukava olla tietysti kohtalainen työväline alla. Onneksi enää ei tarvitse tehdä duunia, jossa aamusella lähteminen 400 km päähän asiakkaan luokse, työpäivä siellä ja sen jälkeen 400 km kotiin ajoa tarkoitti ihan normaalia 7,5 h työpäivää, ei siitä ylitöitä tai vapaa-aikaa saanut. Ei-terveydenhoitoalan duuni ja kaukana kotisairaanhoidosta - eli sori, off-topic taas.

Harmi en löytänyt noita km-korvausten laskennassa käytettäviä oletuksia, kokeilin kyllä etsiä... Eräät autolehdet ajoittain niitä esittelevät. Ei kenelläkään sattuisi olemaan auki nenän edessä?  :raukea:

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä myös ajelen ajoittain omalla autolla kotikäynnit. Kaupungillä käytössä meidän alueella kolme autoa, jotka jatkuvasti ajossa, joten omalla autollakin joutuu ajelemaan. Mulla on -01 diesel passat, km korvausta tulee 0,40snt (jos 2 henkeä matkustaa, niin 0,42snt). Kyllä mun laskujen mukaan hyvin tuolla korvaa omat kulunsa, mm. dieselverot on tullut maksettua km-korvauksilla. Kilometrejä mulla tulee n. 500km/kk, jos käytän koko kuun omaa autoa. Alueellani (vaikkakin työskentelen kh:ssa pääkaupungissa) välimatkat pitkiä, ajoittain tulee päivässä jopa 70km...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa kunnassani on kotihoidolla työnantajan autot käytössä.

Itse en kyllä pistäisi pahakseni jos joutuisin omaa autoa töissä käyttämään. Tuota vaimon työmatkalaskuja kun olen katsellut niin kyllä siitä hieman voittoa jää. Tietysti auton kulutus vaikuttaa noihin laskelmiin jonkin verran.

Siis oikeastikko tulee halvemmaksi oma auto. Jos ottaa huomioon auton pääoman kuoletukseen kuluvan hinnan jne. ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Omassa kunnassani on kotihoidolla työnantajan autot käytössä.

Itse en kyllä pistäisi pahakseni jos joutuisin omaa autoa töissä käyttämään. Tuota vaimon työmatkalaskuja kun olen katsellut niin kyllä siitä hieman voittoa jää. Tietysti auton kulutus vaikuttaa noihin laskelmiin jonkin verran.

Siis oikeastikko tulee halvemmaksi oma auto. Jos ottaa huomioon auton pääoman kuoletukseen kuluvan hinnan jne. ?

Itse kanssa olen vahvasti epäilevällä kannalla...toki auton kulutus vaikuttaa asiaan, mutta...

Nopealla laskutoimituksella autoni kuluttama bensa maksaisi n. 0,15 €/km + muut kulut. Jepjep, laskennallistahan tuo on.

Aikoinani jouduin käyttämään omaa autoa työasioihin. Silloin työnantaja kyllä kustansi bensan ton kmkorvauksen päälle. Eikä siitä edes tarvinnut neuvotella. Nyt kun laskee, niin ihan hyvä etuushan tuo oli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kanssa olen vahvasti epäilevällä kannalla...toki auton kulutus vaikuttaa asiaan, mutta...

Vaikka se kulutus vaikuttaakin niin monikaan ei laske paljonko vaikka 20 000e maksava auto laskee arvostaan vuodessa.  Jos autosta saisi olettaen vuoden käytön jälkeen 15 000, joka on kai reaali arvonalennus, kun kyseessä on peltilehmä, niin kuluja tulee siitä lisää 5000/12= 416 euroa/kk ! Autoilevat ynnäävät asiat niin että jos jää kukkaroon tässä kuussa pensakuluissa niin se on voittoa ? (Mä muuten oon sitä mieltä, että jos matkat ei oo kovin pitkiä, niin kannattaa harkita taksia oman auton vaihtoehtona. Kulut summasummarum tasan ja kaupan päälle tulee kuljettaja. No, tää ei tietty koske työmatka-ajelua, josta tässä oli kyse.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Vaikka se kulutus vaikuttaakin niin monikaan ei laske paljonko vaikka 20 000e maksava auto laskee arvostaan vuodessa.  Jos autosta saisi olettaen vuoden käytön jälkeen 15 000, joka on kai reaali arvonalennus, kun kyseessä on peltilehmä, niin kuluja tulee siitä lisää 5000/12= 416 euroa/kk ! Autoilevat ynnäävät asiat niin että jos jää kukkaroon tässä kuussa pensakuluissa niin se on voittoa ?

Se olisikin helppoa kun sen vois noin yksinkertaisesti laskea. Hyvä pohja tokin... :-

Itse en käyttäisi omaa autoani esim. kotish:ssa (toki voin hoitsuja kyyditä)! :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisikin helppoa kun sen vois noin yksinkertaisesti laskea. Hyvä pohja tokin... :-

Heh. Eihän sitä voikaan noin laskea, mutta silti ! Autolainan korot ja indeksit unohtu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on neljä leasig autoa, kahdelle työryhmälle varattu.

Itse ajan omalla autolla,  tarvitsen oman auton kuitenkin työmatkoihin niin samantien heitän työajotkin sillä. Se on paljon kyllä mukavuussyistäkin, takapenkki on täynnä kaikkea mahdollista rojua, mitä työssäni voin tarvita en jaksa raahata niitä autosta toiseen.

Toinen asia vaikuttaa oma nauton käyttöön myös, olen vapaa ja riippumaton liikkumaan, tarvittaessa voin päivän ohjelmaa muuttaa keneltäkään kysymättä.

Leasing autojen kanssa täytyy aina sopia päivän mittaan vaihtoja, kuka sitä milläkin kellonlyömällä tarvitsisi.

Halpaa ajoa se oman käyttö ei ole, kerran oli ikkunat lyöty sisään labralaukku varastettu ja muu käypänen omaisuus, parikertaa joku parkkipaikalla sivupellit muotoillut uudellen, kukaan ei nähnyt mitään. Maksa,maksa vain!!!

Vakuutushan maksaa mutta bonukset menee, ei kannattanut , niin että itse on kaikki maksettava, ei kannata käyttää vakuutuksia.

Poika vakuutusyhtiöstä oli kyllä avulias ja kertoi , että hirvivahingot nousevat niin isoiksi että sitten kannattaisi,ehdotinkin hänelle että kun ajan yhtä Suomen pahinta hirvikolaritietä, jos odottaisi viikonverran niin varmasti löydän sopivankokoisen hirven ja saan kaikki peltini uusittua- ei jaksanut odottaa.

Meidän leasig autoilla ei sitten saa ajaa kotiin, ainoastaan työ ajot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka se kulutus vaikuttaakin niin monikaan ei laske paljonko vaikka 20 000e maksava auto laskee arvostaan vuodessa.  Jos autosta saisi olettaen vuoden käytön jälkeen 15 000, joka on kai reaali arvonalennus, kun kyseessä on peltilehmä, niin kuluja tulee siitä lisää 5000/12= 416 euroa/kk !

Harvahan sitä autoa lähtee ostamaan pelkästään työajeluita varten, ainakin omat laskelmat lähtee siitä että auto on jo olemassa. Itse olen laskeskellut että tuollaisen yli 100 000 km ajetun ja 14 000 euron arvosen dieselauton arvo laskee enintään parisen tonnia vuodessa ja siitä alenemisesta suurin osa tulee omista ajoista. Meillä emäntä ajaa noin 10 000 km työmatka-ajoa vuodessa ja saa siitä noin 4000 euroa verotonta tuloa. Polttoainekulut ovat melko tarkkaan  500 euroa (5l/100km, diesel) joten käteen jää 4500 euroa. Laskee miten tahansa niin tuota summaa ei saa menemään renkaisiin, öljynvaihtoihin, huoltoihin, arvonalenemiseen, käyttövoimaveroihin yms.

Meidän perheessä ainakin kannattaa emännän ajella omalla autolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvahan sitä autoa lähtee ostamaan pelkästään työajeluita varten, ainakin omat laskelmat lähtee siitä että auto on jo olemassa. Itse olen laskeskellut että tuollaisen yli 100 000 km ajetun ja 14 000 euron arvosen dieselauton arvo laskee enintään parisen tonnia vuodessa ja siitä alenemisesta suurin osa tulee omista ajoista. Meillä emäntä ajaa noin 10 000 km työmatka-ajoa vuodessa ja saa siitä noin 4000 euroa verotonta tuloa. Polttoainekulut ovat melko tarkkaan  500 euroa (5l/100km, diesel) joten käteen jää 4500 euroa. Laskee miten tahansa niin tuota summaa ei saa menemään renkaisiin, öljynvaihtoihin, huoltoihin, arvonalenemiseen, käyttövoimaveroihin yms.

Meidän perheessä ainakin kannattaa emännän ajella omalla autolla.

Näinpä olenkin yksin olevana ajatellut että ostan moottoripyörän ensi kesänä (jos mulla on rahaa) Ja vakuutusmaku on vain kesältä (halpaa)  Mietin vaan, miten tuo villakoiran saan kyytiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainekin mitä itse olen törmännyt kotihoitoon ja itse siellä aikoinaan töitä tehneeni joskus ammoisina aikoina. Niin Kyllä meillä oli talon puolesta auton joilla liikuimme.

Itselläni oli silloin aika iso ja laaja alue, että itse en olisi ryhtynyt sitä aluetta hoitamaan omalla autolla sillä siinä tuli kilometreja päivässä aika kivasti.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikallani on 4 solua,joihin on kaupunki liisannu 5 autoa.Työntekijöitä on 40 parhaana aamuna työssä,joten kaikille ei todellakaan autot riitä.Oman auton käytöstä kaupungilta saa korvauksia,jos olet hakenut luvat..Osa porukasta sotkee kesät talvet omalla fillarilla,josta maksetaan myös kulukorvaus/pvä..en muista mitä se on,mutta eräs kodinhoitaja kertoi saavansa vuodessa n.1200-1300 mummon markkaa..Että näin meillä täällä päin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Halpaa ajoa se oman käyttö ei ole, kerran oli ikkunat lyöty sisään labralaukku varastettu ja muu käypänen omaisuus, parikertaa joku parkkipaikalla sivupellit muotoillut uudellen, kukaan ei nähnyt mitään. Maksa,maksa vain!!!

Vakuutushan maksaa mutta bonukset menee, ei kannattanut , niin että itse on kaikki maksettava, ei kannata käyttää vakuutuksia.

Menee vähän OT:ksi, mutta missä vakuutusyhtiössä bonukset putoaa jos joku käy muotoilemassa auton pellit uuteen uskoon parkkipaikalla ja haluaisi vakuutuksen maksavan? Saatika jos autoon murtaudutaan? Itse irtisanoisin vakuutukseni välittömästi tällaisesta yhtiöstä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee vähän OT:ksi, mutta missä vakuutusyhtiössä bonukset putoaa jos joku käy muotoilemassa auton pellit uuteen uskoon parkkipaikalla ja haluaisi vakuutuksen maksavan? Saatika jos autoon murtaudutaan? Itse irtisanoisin vakuutukseni välittömästi tällaisesta yhtiöstä.

Työkaverilta kuultua,myös if:llä bonukset lähtee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyesti Fennia

Työkaverilta kuultua,myös if:llä bonukset lähtee...

No onneksi omat vakuutukseni ovat Pohjolassa, jossa ilkivalta- ja murtotilateissa ei bonukset putoa. Mä en kyllä suoraan sanottuna ymmärtäisi, että miksi mun bonusten tulisi pudota jos joku hampputukka kävisi potkimassa parkkipaikalla mun mopon kumoon...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyesti Fennia

Työkaverilta kuultua,myös if:llä bonukset lähtee...

No onneksi omat vakuutukseni ovat Pohjolassa, jossa ilkivalta- ja murtotilateissa ei bonukset putoa. Mä en kyllä suoraan sanottuna ymmärtäisi, että miksi mun bonusten tulisi pudota jos joku hampputukka kävisi potkimassa parkkipaikalla mun mopon kumoon...

Yhä edelleen ot mutta samainen työkaveri kertoi,että joku oli naarmuttanut auton kylkeä niin että ovessa oli reikä ja koko auton toinen kylki raappeemilla.Niinkuin ketonoidanlukko jo totesi,vakuutus kyllä korvaa omavastuun jälkeen mutta bonukset menee...Älytöntä mutta niinpä noi vakuutusyhtiöiden jutut yleensä on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Näinpä olenkin yksin olevana ajatellut että ostan moottoripyörän ensi kesänä (jos mulla on rahaa) Ja vakuutusmaku on vain kesältä (halpaa)  Mietin vaan, miten tuo villakoiran saan kyytiin.

Ei ole halpaa moottoripyörän vakuutukset, ei.. Villakoiran tapauksessa en osaa auttaa  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

tässä pakkaspäivinä omalla autolla huristellessa tulee mieleen, että kuinka moni on saanut työkäyttöön työnantajan auton..? Kilometrikorvauksethan tästä oman auton käytöstä saa, mutta esim. nyt pakkasilla huomaan bensankulukin valtavaksi ja muutenkin täällä syrjässä kilometrejä kertyy... yönantajan kanssa on käyty neuvotteluja auton hankinnasta, jota voitaisi vuorotella, mutta laskelmien mukaan tulee halvemmaksi maksaa meille ne km-korvaukset kuin hankkia auto ja sitä ylläpitää. Mielenkiinnosta kyselisin myös, että paljon yleensä tulee kilometrejä/kk..?

Aivan, ei todellakaan kannattaisi pitää autoa näillä omilla ajoillani, sillä kilometrejä tulee päivässä alle kymmenen. Sekä yhtä pätkää pätkän perään. Ja käytännössä ei ole aikaakaan pyörälläkään sotkemiseen. Joskus tuntuu, että on tullut tehtyä pakkoavioliitto työnantajan kanssa, kun työhön pääsyn "ehtonakin" oli oman auton käyttömahdollisuus. Avohuollon miinukset.

Jaanu sanoo; " ja elämä jatkuu..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä (kotihoidossa) ajellaan omalla autolla. Joskus oli puhetta, että olis hommattu ainakin ilta- ja vkl päivystykseen 3 autoa. Puheeksi se sitten jäikin ja en jaksa uskoa, että ainakaan meille koskaan tulee työautoja.  Mulla kilometrejä tulee sitä mukaa missä päin oon töissä (sijainen siis), mutta yleensä niitä kertyy 3 viikossa noin 300 km.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla tulee noin 300-500km/3viikkoa ja tosiaan maaseudulla kotihoidossa työskentelen.

vuodessa muuttuu asiat. Olen kaupungin alueella kotihoidossa ja nyt ajelen noin 100km/kk...kävelen suurimman osan kotikäyntimatkoista :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...