Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

rkoskinen

elvytysasiat mieliparantoloissa

Recommended Posts

rkoskinen

Moro,

oisin kysellyt että mitenkäs teillä ihmiset on elvytysasiat järjestetty osastoillanne, lähinnä akuuteilla suljetuilla? Asiahan on nyt nimittäin sillä lailla, että jostain syystä olen päätynyt osaston toiseksi elvytysvastaavaksi ja kävin sitten oikein suorittamassa elvytyskouluttajan 1-päiväisen koulutuksen. Lähinnä tiedustelisin a) minkälaisia elvytyskoulutuksia teillä pidetään cool.png minkälaista välineistöä teillä löytyy (deffaa jne) osastoiltanne c) mitä muuta välineistöä löytyy (pulssioksimetria etc.) ja d) minkälaisen vastaanoton kyseiset elvytysasiat ja -koulutukset ovat osastoillanne saaneet?

No joo, kiitokset vaan etukäteen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Harjoitukset noin kerran vuodessa. Koulutuksen pitää ensiavussa työskentelevät keskussairaalan elvytysryhmän jäsenet. Jokaisella osastolla elvytyspakki ja happi. Meillä on sellainen puhuva defi. Pulssioksimetri on vanha akuton malli. Kun joltain muulta osastolta tulee hälytys (samalla hälytysjärjestelmällä kuin väkivaltatilanteissa) , vie meiltä hälytykseen lähtevä hoitaja defin mukanaan. Ambulanssi hälytetään paikalle heti.

Elvytyksiä on ehka 1-2 vuodessa, joten ei väkeä tarvitse sen kummemmmin motivoida asian suhteen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Harjoitukset noin kerran vuodessa. Koulutuksen pitää ensiavussa työskentelevät keskussairaalan elvytysryhmän jäsenet. Jokaisella osastolla elvytyspakki ja happi. Meillä on sellainen puhuva defi. Pulssioksimetri on vanha akuton malli. Kun joltain muulta osastolta tulee hälytys (samalla hälytysjärjestelmällä kuin väkivaltatilanteissa) , vie meiltä hälytykseen lähtevä hoitaja defin mukanaan. Ambulanssi hälytetään paikalle heti.

-Tää on kuin meilläkin. Elvytysharjoitukset ovat etupäässä perinteistä puhallus-painelun harjoittelua ja deffaan tutustumista.

Ea-asioiden järjestelyt ovat aika pitkälti kiinni osaston ea-vastaavien innokkuudesta riipuvaisia. Kun olin itse aikanani toisella osastolla kys. hommassa koitimme saada itsellemme koulutusta ja pitää osaston väelle pari ea-harjoitusta vuodessa (sitä kun ei mielestäni voi harjoitella liikaa). Osastonhoitaja suhtautui hyvin myötämielisesti näihin harjoituspäiviin ja koulutuksiin (jos moista löytyi tai sinne pääsi).

-Yleisesti olen sitä mieltä että psykiatrisissa sairaalassa ea-koulutus surkeassa jamassa edelleenkin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JKKK

Hävettää tunnustaa, mutta mä en tiedä onko meidän akuuttiosastolla deffaa..  :- mutta teho-osasto on jokatapaukses vieres ja alapuolel ensiapu, että aika äkkiä apua saadaan kuitenkin. Muutamalla osastolla on yhteistä välineistöä. Tilanteiden esiintyvyys näyttää olevan n. 1 tapaus/ 10 vuotta...

Ja just täs kevään aikana tulee ea-taitojen päivytys, koskien koko hoitohenkilöstöä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Antsu

Jepjep... aika samalla mallilla kuin muillakin. EA-koulutuksia sais olla enemmänki (nyt 1-2/vuosi) ja uusien perehdytyksessä ei ehkä tarpeeksi asiasta puhuta. Pulssioksimetriä ei löydy... tosin jos somatiikka alkaa pettää, niin herkästi kiikutetaan potilaita sisuksille. Elvytyksiä on viime vuosina tullut about pari/vuosi, siis yhteensä kaikilla psyk. osastoilla. Että tämmöstä... parannettavaa ois tälläkin rintamalla  :- 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
lemmy

Yliopistosairaalan psyk.klinikassa nyt viime vuoden aikana herätty ja hankittu taloon deffa. Elvytys koulutusta saatu moneltakin taholta. Myös EKG laite nyt hankittu. Pulssioksimetriä vielä kaipailisin kun talossa kuitenkin esim. noita diapam kyllästyksiä annetaan ja siis sedatoituja potilaita hoidetaan. Varsinaista koordinoitua elvytysryhmää talossa ei ole mutta deffa ja sen käyttäjä lähtee osastolta jossa deffa on paikalle kun tarvetta on. Joka osastolla käsittääkseni on ambu ja happipullo. Arvio elvytyksistä per vuosi on n. 2-3? Toki sitten muitakin tilanteita joissa ensiaputaidot tarpeen. Paljon olisi vielä tehtävää ja harjoiteltavaa jotta homma tulisi kuosiin. Nyt taas koulutusta tiedossa kun elvytysohjeet päivittyivät.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
rkoskinen

Samanlaista on meininki meilläkin. Aika paljon lasketaan vieressä olevan "ison talon" puoleen, missä sijaitsee ea. Elvytysvastaavaksi päädyttyäini aloin kyselemään deffan perään, ja kuulin, että se annettiin tarpeettomana pois jonnekin somatiikan puolelle. Eli, yhdeltäkään mieliparantolan osastolta ei kyseistä härveliä löydy. Se on onni, että talosta löytyy tehon puolelta nk. elvi-ryhmä, joka tulee paikalle ripesti, tilanteissa kuin tilanteissa. Se tuli todettua eilen, kun elvyttelin puolen metrin hangessa avo-osaston ikkunasta hypännyttä kaveria. Hei siis haloo, mieliparantolassa ikkunat, jotka saa tyyliin pieraisemalla paskaksi. Ei helvetti. Niinpä niin, ensin täytyy tapahtua jotta asioille tehtäisiin jotain. Suljetuilla toki kunnon "panssarilasit". Anyway, elvi-ryhmä oli paikalla tosi ripeästi minuutissa-puolessatoista. Mutta on myös mahdollista, että elvi-ryhmällä saattaa olla keikkoja päällakkäin... joten elvytyksen tulisi alkaa nopeasti, ripeästi ja tehokkaasti. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
staffi

1. Ei minkäänlaista.

2. Ei mitään...

3. Ambu ja elvytyssuoja...

4. Ei herätä kiinnostusta...

Mä ihan häpeän tätä tilannetta, mutta näin asiat tosiaan on :nauraa:

Luotetaan vaan siihen että joku osaa elvyttää tai että ehditään juoksuttamaan potilas ensiapuun.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Kuinka moni tiestä on joutunut psykkan puolella elvytys tilanteeseen ? Mä olen ollut kerran muuta vuosi sitten. Tapahtui tämä pahin painajainen : yövuorossa olin kiertämässä vielä huoneet läpi vartti ennen kuin aamuvuoro saapui ja löysin potilaan elottomana  :P

Meillä oli kyllä silloin ensiapu pakki ihan lähettyvillä. Yksi nappasi sen, mä soitin lääkärin ja lähdin mukaan elvytykseen ja yksi jäi soittaa ambulanssia. Potilas luojan kiitos selviytyi.

Itsellä ei uni kyllä ihan heti tullut silmään kun vihdoin kotiin pääsi

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: tuonti850

Meil susirajan mielisairaalas jos elvytys tulee ni neuvovalla isketää ja norm.elvytys ja sähelletää ja odotellaa lanssia. Ei mitää kovin vakuuttavaa mut ollaa saatu porukkaa käyntiinkin.Päivystävät on ollu iha pihal ja ei uskaltanu monikaa edes intuboida,joten nielutuubi ja ambul hapetusta ja suoniyhteys addut ränniin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Koulutuksia liian vähän...ohjeetkin taas muuttunut. Lentokoneessa elvytin mummelia. Onneksi oli vaan taju poissa ja tokeni pienestä läpyttelystä. Minkälaisen kouluttajan pätevyyden saa yhdessä päivässä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille