Jump to content
MAINOS

NCLEX ja Yhdysvallat


ohaanpaa

Recommended Posts

Makin ilmoittauduin Madisonille ja eilen ystavallinen mies soitti jenkkilasta ja kaski lahettaa cv:n jonka tein tanaan.... Vaikuttaa ihan asialliselta firmalta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Pippurisuihke

Unohdin mainita vielä, että tällaisilla firmoilla, kuten em. OGP, jotka mielellään rahastavat sievoiset summat hakijan palkasta pois, on usein uuden työntekijän orientaatiot uudessa työpaikassa niin ja näin. Ihan liian lyhyessä ajassa pitäisi pystyä duunia tekemään, kun kuitenkin ulkomainen hoitsu tarvitsisi sopeutumiseen riittävästi aikaa, oppiakseen uudet tavat, kulttuurin, käytännöt jne--siis usean viikon/kuukausien perehdytyksen. Ja jos vielä työpaikkaa voidaan muutaman kuukauden välein muuttaa tuosta vain, se on aika stressaavaa uuteen maahan muuttaneelle työntekijälle. :-

Kauniit puheet ja 'Amerikassa on upeaa'-tyyliset showhenkiset mainosbannerit ei paljoa lämmitä, jos kuitenkin omasta selkänahasta viedään palkkaa törkeän paljon, voidaan heitellä työpaikasta toiseen ja perehdytystä ei voida antaa kuten se kuuluisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Pippurisuihke ja Kollegat,

Tämä rahastusjuttu on niitä ikävimpiä rekryfirmojen kanssa - ja ihan todella ikäviä kokemuksia voi lukea hoitajanetin USA versiolla. Kaikki niista on rahaa tekemassa, mutta on siella mukana parempiakin. Haluaisin ottaa yhteyttaa Madisoniin ja katsoa läpi niiden sopimuksen?

Suomen toimisto ei ole enää toiminnassa - ja USAan osoittamani posti pomppasi heti takaisin.

Antaisiko joku varman kontaktin?

Geena

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Mobitz II!

Otin yhteyttä - resumen + selvityksen jo suoritetuista prosesseista (CVS cleared, visa screen...),

mutta osoitteesta ei viela ole kuulunut mitään. Jään odottelemaan. Kiitti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tervehdys!

Olisin kiinnostunut kuulemaan onko joku lähdössä perheen kanssa Yhdysvaltoihin? Yksinhän on usein suhteellisen helppo lähteä, mutta miten käy kun mukaan tulisikin esim puoliso, lapset, lemmikit... :-

Onko teille järjestynyt asuntoa ,siis muuta kuin ns. nurses residence missä pääsääntöisesti asutaan yhdessä huoneessa, jaettu keittiö ym. Entä onko perhe päässyt  mukaan samalla kertaa vai onko tullut perässä?

Miten paljon olette pystyneet vaikuttamaan siihen mihin loppujen lopuksi pääsette töihin? Vähennetäänkö matkakulut esim sign-on bonuksesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei vaan Aloe ja Co,

Olet varmaan lahdossa sen toisen firman kanssa, eiko? Ihan arvasit oikein se edellisen kommentin, jatin mainitsematta nimelta kun niita ei kai saa palstoilla ruotia! Se onkin varmasti kokolailla helpompaa jos firma tekee ja seuraa hakemusten kulkua.

Luin NCLEXiin pari kuukautta aktiivisesti, loppuajasta olin jo niin kyllastynyt aiheeseen ja meni useita paivia perakkain etten katsonutkaan kysymyksia. Kavin siina ajassa Saundersin kirjan lapi tekemalla testit aina kappaleen lopussa ja jos sain alle 75, luin kappaleen kunnolla. Sen jalkeen tein noin 100 kysymysta joka paiva, jossa meni noin 45 minuuttia. Niin, loppuajasta jo pinnailin tietysti.

Kaplanilla on vahan vaikeampia kysymyksia - tein online Q bank kysymykset, joista raavin hikisesti 70%. Niissa oli samanlaisia kysymyksia, mutta epamaaraisempia vastauksia, joista oli vaikeampaa saada otetta. Ennen koetta tein online Mosby CAT testin, joka lopetti kahdesti 75 kysymykseen ja antoi arvion kaikista alueista ja siita minka vaikeustason kysymyksiin on pystynyt tasaisesti oikein vastaamaan.

Tein kokeen USAssa. Koetilaisuus oli Pearson testing centerissa. Paasin heti tekemaan koetta pikku boxiin jossa oli ihan hirvean kylmalle saadetty ilma - eli ota lamminta mukaan!  Heti 5-10 kysymyksen jalkeen tuli sellainen olo etta mita %&¤& ..... arrgh...apua...ja aloin naputella vastauksia aika tiuhaan tahtiin. Koe katkesi 75 kysymyksen jalkeen ja en osannut sanoa juuta eika jaata miten se oli mennyt.

Kokeessa oli eniten 'kenet katsoisit ensin' jne prioriteetti kysymyksia, kait vain 2-3 valitse kaikki oikeat vaihtoehdot, muutama laake eika yhtaan kuva kysymyksia. Suurin osa oli med surg, paljon pediatrisia ja OB kysymyksia. Ja niilla tuntui olevan pakkomielle hypo/hyperkalsemiasta ja endokrinologiasta!

Miten harjoituskokeet menee?

Geena

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi! Ja kiitos nopeasta vastauksesta!

Joo olen menossa sen "toisen" kautta ja ainakin tähän mennessä vaikuttanut ok firmalta, eikä ole muuta kuin postiivista sanottavaa. Kaikkihan ne on rahan takia bisneksessä, mutta eroja niiden välillä on paljon. Olen lueskellut paljon mm brittihoitajien huonoista kokemuksista ja omakin terve (?) epäluuloisuus auttaa olemaan kriittisempänä ja pitää jalat jotenkuten maassa.

Opiskelin jo viime vuonna pari kk:ta Nclexiin, mutta sitten tuli sellainen tilanne että piti pistää suunnitelmat jäihin. Kun muutama viikko sitten varmistui että tällä linjalla jatketaan niin aloitin myös harjoittelun/opiskelun uudestaan. Sen verran kuivaa "kamaa" tuo opiskelu on ettei sitä ihan huvikseen tee, ellei ole varmasti hakeutumassa Yhdysvaltoihin  :)

Vaikeuksia minulle teettää erityisesti pediatria ja kaikki synnytysjutut, kun niistä ei ole sitten mitään kokemusta työn tai muunkaan kautta.. tänäänkin vastaan tuli kysymys istukan kerroksista!! :P Siinäpä meikä on sitten huuli pyöreenä.. Priorisointi ei tuota yhtä paljon ongelmia, onneksi. Vaikeita on myös nuo labrakoe tulosten tulkinnat, kun pitää niin paljon muistaa ulkoota.

Harjoittelen joka päivä sen 100 kysymystä, kirjaa pitäisi lukea enemmän mutta välillä tuntuu että aivot on ihan jumissa eikä mitään jää muistiin! Mutta oppiihan tässä samalla vaikka mitä mielenkiintoista..voi vaikka sillä ilahduttaa ystäväpiiriä kesän grillijuhlissa, valistamalla heitä vaikka istukan koostumuksesta  :) (taitaa tuo lämpöhalvaus vaivata meikäläistä..)

Joten kaikki vinkit Nclexiin opiskeluun ja muuhunkin liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

NCLEX:ä pitää vaan treenata älyttömästi, jotta saa aivot käännettyä jenkkien ajatusmaailmalle. Mä kävin läpi arviolta 10 000 kysymystä ennen testiä. Se nyt varmaan oli liikaa, mutta menipähän tentti helposti läpi.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ma tein ehka 5000-6000. Tuntui, etta siina oli ihan kyllastymiseen asti. Joo-o, se ajatuksen kaantyminen. Siina meni oma aikansa. Mutta kaikki palasi perusasetelmiin, ABC, Maslow, nursing process ja terapeuttinen kommunikaatio...

Mitenhan toi viimeksimainittu muuten sujuu taalla paivystyksissa... viime viikonlopun HS kirjoitus paihdeongelmaisista paivystyspoliklinikoilla nostatti kulmakarvoja.

*Hais¤#... &¤%¤#&%....XXXX*

Vastaanko: *Olenko oikeasssa, etta toivotte minun %¤#¤&&* tai *kuullostaa silta, etta haluatte &%¤#¤%*

..... ma en tieda kestanko ma tata...

hahhaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

WAU! Hurjia määriä olette käyneet noita kysymyksiä läpi. Vaikka eihän sitä tiedä vaikka itse joutuisin tekemään vielä enemmän....sen verran tahmeesti uusi tieto tarttuu näihin minun vanhoihin vähiin aivosoluihin..

Tuosta potilaiden kohtaamisesta; ainakin minun työpaikassani tulisi helposti turpiin tai vähintäänkin potilas/omainen valittaisi vit...sta jos noudattaisi näitä taiteen sääntöjä ja tarkentaisi että  ymmärsinkö nyt ihan oikein mitä kyseinen henkilö tarkoitti! Muistihäiriöisillä tuo toimisi oivasti samalla pienenä muistitestinä, että toistapa nyt kaikki ne haukkumasanat millä minua äsken nimitit  ;)

Mutta kaikki nämä kokeethan kuvaa aina tilanteita ideaaliympäristössä, ideaaliresursseilla.

Vaikka meneekin vähän off-topic, niin haluaisin vielä kysyä teiltä noita juttuja mitä ylempänä kyselin...eli oletteko lähdössä yksin/perheen kanssa jne? Vaikuttaa vaan siltä että useimmathan lähtee maailmalle yksin (niinkuin minäkin aikanaan  :-X) On vaan niin paljon juttuja mitä itse miettii ja olisi kiva kuulla mikä tilanne muilla on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaatteko sanoa että kuinka kauan tuo NCLEX on voimassa sitten kun sen saa läpi? Meinaan et voiko sen tehä ennen kuin tietää milloin varsinaisesti pääsisi lähtemään jenkkeihin päin?

Onko teillä muuten minkä verran työkokemusta ja enkunkielen taitoa? Entäs mille erikoisalalle ootte menossa? :-X Itse olen jouluksi valmistumassa sairaanhoitajaksi, suuntautumisena psykiatrinen hoitotyö.. Pelottaa vähän toi että pitää tietää kaikki kaikesta kun kaikki sisätauti/kirurginen yms työ on aika vähiin jäänyt kun psykiatriseen suuntauduin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mun käsittääkseni se on voimassa ns ikuisesti, eli ei mitään aikarajaa sille miten pian sen jälkeen lähtee töihin. Ei ole asia tullut koskaan vastaan kun ei varmaan moni suorita Nclexiä ellei ole melkein heti sen jälkeen menossa töihin Yhdysvaltoihin.

Muutenhan tietysti sielläkin taitaa päteä tuohon rekisteröintiin samantapaiset säännöt kuin jo esim Britanniassa, eli pitää suorittaa työn ohella "opintoja" vuosittain tietyn määrän että saa rekisteröinnin pidettyä voimassa. Ei niitä suorituksia kai kauheesti valvota (ainakaan Britanniassa), vaan enemmän se on sellanen omantunnon asia ja täytyy pyydettäessä pystyä selvittämään miten on opiskellut/tarpeeksi tunteja (portfoliot ym).

Työkokemusta itselläni on 10½vuotta ja englanninkielen taito on erittäin hyvä.  Olen menossa aluksi med-surg puolelle, myöhemmin olisi mielenkiintoista kokeilla muutakin. Psykiatrinen suuntautuminen ei ole iso ongelma, koska koulutuksesi kuitenkin varmaan sisältää tarpeeksi kaikkia aineita ja harjoittelujaksoja? Työkokemus on tärkeätä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin hyvä asenne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alright, kiitos nopeasta vastauksesta! Kyllä koulutus tietääkseni on sisältänyt tarpeeksi kaikkia aineita ja harjoittelujaksojakin. Eiköhän se siitä sitten kun rupeaa lukemaan kunnolla. Muistuu vanhat asiat mieleen ja oppii uusia kiinnostavia juttuja. Onneksi osaan englantia suhteellisen hyvin, mitä nyt nää hoitotermit sun muut on vähän hakusessa vielä..

Täytyy pitää nää asiat mielessä ja miettiä mitä tulevaisuudelta haluaa. Eihän tässä kiirettä ole mihinkään päin :-X Kerrohan sinä, ja muutkin miten asiat etenevät ja mihinpäin pääsitte ja sen semmoista. Ihana kuulla kun ihmiset toteuttavat unelmiaan ja kokeilevat uusia asioita! Onnea vaan jatkoon ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei taas.

NCLEX ei mene vanhaksi - kun sen on tehnyt, sita ei tarvitse uusia.

NCLEX ei ole koe joka *vaan tehdaan*. Luvan sen tekemiseen saa kun State Board of Nursing on kasitellyt hakemuksesi, tehnyt *CE - credentials evaluation* ja todennut koulutuksesi vastaavan asetettuja vaatimuksia.

Siina prosessissa meni aikaa.

Eli kun saat luvan - sita ei tarvitse uudelleen hakea... ellei se ole hyllytetty jostain syysta! (sekaan ei muuten nykyaan nayta olevan vaikeaa...!!!!!!!!!!!)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vielä mieleen.. millä aikataululla olette menossa? Eli paljonko tulee noin suunnilleen aikaväliä Nclexin suorittamisella ja varsinaisella muutolla? Miten te valitsitte osavaltion/kaupungin?

Geena olet ilmeisesti menossa joko Kaliforniaan tai Floridaan? Entä Mobitz II, minne sinä olet menossa? Oletko sinäkin lähdössä yksin vai perheen kanssa?

Mille erikoisalalle lähdette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi taas - mä oon *erkkari*hoitaja, ja hei, sulle on privaviesti sun postilaatikossa!

NCLEXin jälkeen haetaan työpaikka, joka hakee viisumin. Siinä menee vielä useita kuukausia!

Ambien :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minulla olisi tulevaisuudessa mahdollisuus myös lähteä Jenkkeihin tekemään vähän duunia. Tai siis avomieheni on lähödössä töihin sinne pariksi vuodeksi, ja olen lupautunut tietenkin lähtemään mukaan. Jenkeissä taitaa olla kamala pula hoitajista, ja miksipä en itse voisi omalta osaltani mennä auttamaan heitä  :happy:

Kuitenkin arveluttaa.. Jotenkin en luota omaan kielitaitooni, vaikka olenkin englantia opiskellut koko pienen ikäni. Sitä ei ole vain tullut käytettyä ahkerasti.. Miten ne kaikki kokeet ja läpäisytestit? Onko ne todella vaikeita? Tietenkin teen kaikkeni - jos haluan sinne nyt tosiaan lähteä - että pääsisin sinne 8)

Voiko esim jonkun rekryfirman kautta sinne päästä lähestulkoon kuka tahansa sh töihin? Vai onko siellä rankat ja tiukat valintaperusteet? En ole vielä kauheasti perehtynyt asiaan.. Mutta on tässä aikaa vielä pari vuotta.  :o Ajatus vireillä jo..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa lukea www.allnurses.com palstan international nursing foorumi. Sieltä löytyy hyvä primer.

Jos olet lähdössä matkaan puolisosi kanssa taitaa kannattaa hoitaa rekisteröinti ja työnhaku itse. Varsinkin kun nyt on niin paljon paikkoja mitä valita - niin pääset sinne minne haluat. Agency ei välttämätttä pysty järjestämään tiettyä kaupunkia ja tiettyä kaupunginosaa, millä on paljon merkitystä käytännössä.

Minne päin Yhdysvaltoja olette lähdössä? Siitä myös riippuu miltä rekryfirmoilta kannattaa kysyä.

Rekryfirmankaan kautta ei varmasti taida *kuka tahansa* selvitä työpaikalle asti. Vaatimukset ovat erilaisia eri firmojen välillä ja monet tunnetummista vaativat tietyn työkokemuksen. NCLEX kokeen lisäksi sun on tehtävä British Councilin IELTS koe, joka testaa englannin kielen tasoa.

Sinne lähdössä ei mikään tapahdu nopeasti ja ei ole lankaan ennekuulumatonta, että prosessissa menisi kaksi vuotta. Jos joku agency takaa elle vuoden niin se on kyllä aika optimistista jollei sinulla jo ole lisenssiä. Tällä palstalla on mainittu noita rekryfirmoja ja lisää kokemuksia löytyy tuolla alussa mainitulla keskustelupalstalla. Moi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, puolison kanssa tosiaan olisi tarkoitus ehkä lähteä. Hänelle järjestyy työt Iowasta, jonne itsekin sitten suuntaisin :) Ja hänen työn puolesta on tietenkin asunnot sun muut järjestyksessä. Pelottaa ihan kamalasti noi kaikki testit ja kokeet.. ja muutenkin arveluttaa, että miten siellä ulkomaailmassa nyt pärjäisi. Heh!

Mutta siis, en ole vielä edes valmistunut, saati sitten saanut riittävää työkokemusta, joten mitenkähän mahtaa käydä? Saa nähdä :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...