Jump to content
MAINOS

Itsenäinen työskentely terveydenhoitajana


Viivi

Recommended Posts

Kertokaapa kokemuksianne terveydenhoitajan työstä. Minua hirvittää terkkarin vastuu ja paljon yksinoleminen. Mistä haette tietoa asiakkaiden kysymyksiin, jos ette osaa vastata, kun olette esimerkiksi kilometrien päässä "asemalta" missä muita terkkareita?? Koska terkkarin täytyy tietää laajasti asioita sairauksista, oireista, ihmissuhdeongelmista, vauvoista, nuorista, vaareista melkein kaikesta joka sisältyy elämään. Mistä haette tietoa, miten pysytte kärryillä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Terkkarilla vastuu on tosiaan suuri! Työskentely on lisäksi erittäin itsenäistä, joten tietoa tulee olla paljon. Itse työskentelen th:na kotihoidossa. Meillä on onneksi tällä hetkellä todella mukava lääkäri, jolle voi soittaa ja tarkistaa asioita. Esim. uskaltaako asiakkaan jättää kotiin vai lähetetäänkö sairaalaan vai haluaako lki tulla katsomaan henk.kohtaisesti. Lisäksi kollegat on erittäin hyvä turva, usesti soitan ongelman tullessa eteen kollegoille. Meidän alueella toimii myös arvioiva terveydenhoitaja, jolle voi myös soittaa ja pyytää konsultaatiota.

Terveysportti on mulla melkein päivittäin käytössä, sieltä löytyy yleensä tiukkoihin kysymyksiin vastauksia. Ja jos asiakkaan luona ollessa tulee tiukka kysymys, voi aina sanoa että selvitän asian ja soitan takaisin. Akuuteissa asioissa tietenkin yritän hoitaa asian jo asiakkaan luona ollessani. Aina voi myöntää ettei tiedä, se vasta on ammatillista käytöstä. Kunhan sitten selvittää asian laidan ja informoi asiakasta siitä mitä on saanut selville. Koulutuksissa kannattaa käydä aina kun mahdollista ja myös alan lehdistä saa jnkverran tietoa uusista tuulista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hannamari jo tuossa listasikin hyvin asioita ja itse olen samoilla linjoilla hänen kanssaan. Eli lääkäriltä voi aina kysyä (siitä hän palkan saa >:D) ja tietysti th-kolleegoilta. Meillä lastenneuvolassa asiat eivät yleensä ole kovin akuutteja joten yleensä on aikaa selvittää asia, jos ei jostain ole ihan varma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Niin ja rehellisyys maan perii, eli voi kertoa ettei tiedä/ole ihan varma ja sitten selvittää asian. Tähän ovat asiakkaat olleet aina hirmu tyytyväisiä! Itse olen työskennellyt joka osa-alueella ja koen etenkin juuri ksh työn sellaiseksi missä ko. tilanteita välillä tulee. Esim. voiko jättää asiakkaan yksin kotiin. Tähänkin asiaan auttaa kokemus, pian tulee näppituntuma asioista ja asiakkaista ja työn tekeminen helpottuu. Välillä myös ä.nlassa tulee sellaisia tilanteita ettei ole ihan varma, silloin pelaan aina varman päälle, eli kollegalta tai lääkäriltä neuvoa tai tilanteesta riippuen ä.polil konsultaatio. VAstuu on kova, mutta työ erittäin mukavaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

terveydenhoitajana on mielestäni helpompi toimia kun on ensin kokemusta osastolta tai erikoissairaanhoidosta. Eipä niin hirvitä tehdä työtä yksin, kun on kokemusta plakkarissa. Osastolta kun saa tuota tukea ja asioiden oppimista helpommin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas en ole hyötynyt sairaalakokemuksestä mitään terkan työstä vaan parhaat opit saa juuri siitä työstä mihin on koulutettu. Eli rohkeasti vaan terkkarin työtä tekemään. Joissakin paikoissa on johdolla sellainen asenne että halutaan kierrättää uudet terkkarit "oppimaan talon tavoille" osastomankelin kautta. Se ei ole kuitenkaan tarkoituksen mukaista ja th-liitollakin on kanta, että terkkarin ei periaatteessa tarvi sh työtä tehdä! Tosin työvoimatoimisto voi olla eri mieltä! On tosi paikkakunta kohtaista! Mutta jos hyvältä tuntuu niin voihan sitä tutustua ja hankkia ekaksi kokemusta muualta kuin varsinaisesta terkan työstä. Kunhan vaan rakkaat kollegat muistatte ettette jumitu sinne osastolle, vaan ryhdytte rohkeasti tekemään sitä mihin kouluttauduitte. Ettei sitten 10v. päästä harmita (läheltä asian nähnyt) :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 vuotta kohta täynnä, eikä harmita vaikka jumiuduin osastolle (tosin en enää ole osastolla, mutta työskentelen sh-nimikkeellä). Ei sitä ettenkö terkkarinkin töitä voisi tehdä, mutta silloin kun valmistuin oli paikat tosi tiukassa. Joten oli otettava vastaan työ kuin työ.

Aika rankasti väitetty ettet mitään ole hyötynyt sairaalatyöstä! Itse kävin 2,5 vuotta sairaanhoitajien kanssa samaa koulutusohjelmaa ennekuin sitten lähettiin erikoistumaan. Joten ihan kahdesta eri ammatista ei voi puhua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pinnille: Varmaan riippuu paljolti työpaikasta ja työkokemuksesta, mutta MINÄ en saanut mitään terkkarin työhön vuodeosastotyöskentelystä vaan parhaat opit juuri esim. kotisairaanhoidosta kotisairaanhoitoon jne. Mutta ihmisethän ovat erilaisia!Hyvä että olet omaan työhösi tyytyväinen, en tarkoittanut loukata. Sanomallani tarkoitin asiaa josta tässäkin ketjussa puhuttiin, sitä että esim. pelottaa yksin työskentelyn vastuu. TArkoitin siis sitä, että sen vuoksi ei kannata paeta asioita osastotyöhön vaan alkaa rohkeasti siihen työhön johon on saanut koulutuksen. Jos siis sellaisen paikan saa. JA ihan oikeasti minä pidän sh ja th ammatteja erillisinä, varmaan riippuu paljon koulutuksestakin mutta ainakin minä opiskelin alusta alkaen terveydenhoitajaksi ja kyllä ne asiat mietittiin sitten sitä kautta. Mutta kuten sanoin, mielipidekysymyksiä ja tietysti sinulla on eri mielipide oman työkokemuksesi kautta! Voihan olla että olisit eri mieltä jos olisit työskennellyt 10 v th työssä ja minä olisin eri mieltä jos olisin sinun asemassasi! Eli älä ota henkilökohtaisesti asioita!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mä oon viime keväänä valmistunut th ja jo ennen valmistumistani pääsin töihin kotisairaanhoitoon 6 viikoksi. Apua sai lääkäreiltä, kodinhoitajilta, toisilta terkkareilta, kirjoista, terveysportista ja kouluaikaisista muistiinpanoista! Kysyä saa ja pitää, siitä tulee luonnollinen osa työtä, kysellään molemmin puolin kokemusmäärästä riippumatta. Lastenneuvolassa tein seuraavat 4 viikkoa.. Lastenneuvolapuolelle sain erityisesti rokotuksiin apua (päälleikkäiset rokotusohjelmat mietitytti kovasti) ktl:n sivuilla olevasta ronja-ohjelmasta. Ikäkausitarkastusten sisällöistä ja ajankohdista sai kattavasti tietoa uudesta lastenneuvolaoppaasta. Myös lapsi, perhe ja ruoka-kirja oli jonkin verran käytössä lastenneuvolassa. Terveysportissa esitellään muuten alan kirjallisuutta, joka on siloin tällöin myös alennuksessa. Niin, ja tv:stäkin oppii, ite seuraan Akuuttia, sieltäkin saa hyvää tietoa!! Paljon tsemppiä, kyllä se siitä lähtee. Vaikka vastuu on suuri, työ on mukavaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...