petraa Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Olen harjoittelussa sellaisessa vanhusten paikassa. Meillä on jokaisella opiskelijalla oma potilas ja omalle potilaalle tai isommalle ryhmälle tulisi tehdä joku oppimis/ohjaustilanne. Oma ohjaajani ehdotti, että pitäisin omalle potilaalleni jonkin hygieniaa korostavan/tms tilanteen, koska hänelle se tulisi todella tarpeeseen. Potilaani on dementikko, sairastaa monia muitakin tauteja.. Kuinkahan minä nyt kyseisen jutun saisin järjestettyä, kun oma potilaani ei edes tunnista minua kun tapaan hänet uudelleen ;) Ei hänelle tunnu jäävän mitään muitakaan asioita mieleen, mitä olemme käynyt läpi. Oi voi voi voi. Mutta olisiko kenellläkään MITÄÄN ideoita minkälaisien tilanteen voisin toteuttaa tällaisen tapauksen kanssa. Vai meneekö opetustilanne ihan harakoille :happy: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asswiper Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Tämä on juuri tyypillistä koulujen toimintaa. Teetetään täysin turhia tehtäviä, kuten opetetaan dementikolle asioita joista se ei muista muutaman minuutin kuluttua tuon taivaallista. Todella turhauttavia tilanteita. Mutta ihan varmasti sinulle tulee jatkossa ihan todellisiakin ohjaustilanteita eteen, joten pääset varmasti harjoittelemaan ohjaamista, jos vain olet tarpeeksi aktiivinen. 1/12800 Link to comment Share on other sites More sharing options...
petraa Posted February 5, 2006 Author Share Posted February 5, 2006 No ihan samaa mieltä. Tuntuu jotenkin tyhmältä väkisin ruveta keksimään yhtään mitään. Ehkäpä unohdan koko jutun ja yritän luistaa tilanteesta. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
eh-neito Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Jospa ne opettajat ajattelee että on hyvä opettaa dementikkoja - jos menee pyllylleen koko homma, niin eipähän potilaalle jää ikävä olo kun ei muista mitään... ;) :) Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jio Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Vie potilaasi suihkuun ja seuraa osaako hän toimia "oikein", auta tarvittaessa (nähtyäsi millä osa-alueilla on puutteita) ja tehtävä on suoritettu. My brain is stuck from shooting glue I'm not sorry for the things I do Carbona not glue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asswiper Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Jospa ne opettajat ajattelee että on hyvä opettaa dementikkoja - jos menee pyllylleen koko homma, niin eipähän potilaalle jää ikävä olo kun ei muista mitään... ;) :) Niin. Tulee väkisinkin mieleen myös asian eettinen puoli. Vaikka kyse onkin näinkin pienestä ja harmittomasta asiasta, niin aika vaarallisilla alueilla liikutaan jos aletaan käyttää dementikkoja "harjoittelumaaleina". Ongelmana on se, jos tuohon suuntaan lähdettäisiin menemään niin jossain vaiheessa olisi edessä se, että potilaita kanyloitaisiin tai kipsattaisiin harjoitusmielessä. Mutta tämä oli siis vain spekulointia, ei välttämättä realismia. 1/12800 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eh-neito Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Jospa ne opettajat ajattelee että on hyvä opettaa dementikkoja - jos menee pyllylleen koko homma, niin eipähän potilaalle jää ikävä olo kun ei muista mitään... ;) :) Niin. Tulee väkisinkin mieleen myös asian eettinen puoli. Vaikka kyse onkin näinkin pienestä ja harmittomasta asiasta, niin aika vaarallisilla alueilla liikutaan jos aletaan käyttää dementikkoja "harjoittelumaaleina". Ongelmana on se, jos tuohon suuntaan lähdettäisiin menemään niin jossain vaiheessa olisi edessä se, että potilaita kanyloitaisiin tai kipsattaisiin harjoitusmielessä. Mutta tämä oli siis vain spekulointia, ei välttämättä realismia. Multa unohtui vissiin tällainen hymiö: :o..... Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asswiper Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Myös multa jäi toi ;) hymiö puuttumaan... 1/12800 Link to comment Share on other sites More sharing options...
katumus Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Eräässä dmentiayksikössä oli musta ihan hyvä idea... potilaille pidettiin keskustelu rinki, jossa jokainen sai kertoa, mikä mikäkin esine on ja mihin sitä ehkä käytetään. Esineinä oli vanhoja kahvimyllyjä yms. vanhan ajan kamaa. Dementikothan muistavat hyvin vanhat asiat. Ja pointtina oli se, että muistia yritettiin pitää yllä. la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirgeline Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Itse tänään kasailin läjään ystävänpäiväkorttitarpeita sillä ajatuksella, että askartelen asukkaiden kanssa kortin tai pari ja laitetaan yhdessä postiin jollekulle omaiselle tai ystävälle. Tarroista, valmiiksi tulostetuista värssyistä, kuviopaperista, kartongista ja kiilleliimasta saa jo vaikka kuinka kivoja kortteja aikaan ja niitä pystyy tekemään vaikka sairaus on jo melko pitkälläkin. Ja voi sitä hyvää mieltä, kun lamppu syttyy: "tää on mun ite tekemä". Itse myös mielelläni valokuvaan leipomis-, jumppa-, siivous- ja askartelutilanteita. Niitä on mukava katsella jälkeenkinpäin ja myös omaiset tutustuvat niihin mielellään. Muutenkin näitä hygieniatilanteiden ohjauksia tulee joka tapauksessa päivittäin useita kertoja dementoituvalle, joten muitakin ohjaustilanteita kannattaa miettiä. Lähden jatkamaan kuviosaksien etsiskelyä...kukahan nekin on taas vienyt?! Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anu Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Mä olen muistaakseni lh koulussa pitänyt kanssa jotain ohjaustilanteita. Mutta dementikkojen kanssa se perustu lähinnä jumppaamiseen tai muuhun päivittäiseen toimintaan jolla ylläpidettiin sen hetkistä kuntoa. Koska ei ollut "tietoa paremmasta". Hoitajana siinä voi vaan tulla turhautumista, kun tuntuu ettei asiasta ole mitään hyötyä, varsinkin jos kukaan muu ei asiaa toteuta kuin vain sinä sen tietyn harjoittelujakson ajan. "Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä." "On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AJohanna Posted February 7, 2006 Share Posted February 7, 2006 "Oma ohjaajani ehdotti, että pitäisin omalle potilaalleni jonkin hygieniaa korostavan/tms tilanteen, koska hänelle se tulisi todella tarpeeseen. Potilaani on dementikko, sairastaa monia muitakin tauteja.. " Siis, ehdottiko tätä ohjaava opettaja vai työpaikan ohjaaja? Näet, kun opet ovat saaneet "pyyhkeitä", niin tuskin ope on osannut ehdottaa ketään potilasta, luulen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
petraa Posted February 9, 2006 Author Share Posted February 9, 2006 "Oma ohjaajani ehdotti, että pitäisin omalle potilaalleni jonkin hygieniaa korostavan/tms tilanteen, koska hänelle se tulisi todella tarpeeseen. Potilaani on dementikko, sairastaa monia muitakin tauteja.. " Siis, ehdottiko tätä ohjaava opettaja vai työpaikan ohjaaja? Näet, kun opet ovat saaneet "pyyhkeitä", niin tuskin ope on osannut ehdottaa ketään potilasta, luulen... ^^ Nimenomaan ohjaava ohjaaja sieltä työpaikalta :nauraa: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liisus Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Kuulostaa aika mielenkiintoiselta. Kerro ihmeessä miten kävi :nauraa: Link to comment Share on other sites More sharing options...
petraa Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 No otin muutaman osaston parempikuntoisista vanhuksista, jotka olivat suht hyväkuntoisia ja joiden kuntoa tulisi ennenkaikkea pitää yllä. Vedin omakeksimän aamujumpan niille. Jalkojen loitontaja ja lähentäjä -liikkeitä, istumaannousu, nilkkapainot nilkkoihin ja istuen reisilihasliikkeitä, käsipainoilla vähän haukkaria.. :o Noo, ihan ok se meni. Ei mikään ihmeellinen -> ei kyllä tullut ohjaustilanteesta mitään ihmeellistä arvosanaakaan, blaah! Mutta itse harjoittelun kokonaisarviointi oli kiitettävä! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.