Jump to content
MAINOS

Hamekangasta sairaankuljettajille


Andy

Recommended Posts

On puhuttu siitä että tehyläiset olisivat lauma nalkuttavia naisia jotka harrastavat hoitotyötä aviomiehiensä paremman ansiotason turvin. Mitä sitten ovat sairaankuljettajat, etenkin sairaanhoitajakoulutuksen saaneet sellaiset joiden sairaanhoitajavaimot tienaavat 1000 euroa paremmin sairaaloissa? Väitetään ettei sairaankuljetus ole harrastamista... :D

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Andy, johtuu siitä, että me naiset ollaan vallattu ambulanssitkin...ja voidaan miehen paremman palkan turvin harrastaa...  :viekas:

No, sairaankuljetuksen palkat ei aina ole niin huonoja, mutta työajat ovat surkeat.  :ei_ei:

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Miespuoleisiakin Florenceja kyllä riittää. Tällä foorumillakin on ajoittain ollut kirjoituksia sävyyn: "ei palkasta väliä, kunhan saan ajaa lanssia". Huonot palkat eivät todellakaan ole pelkästään naisten syytä.

Mutta silti, pysyn edelleen kannassani siinä, että taukokeskusteluissa huomaa, että monia naisia kiinnostaa enemmän se, minkäväriset verhot kahvihuoneessa on, kuin se, miten paljon liksaa tulee. Pitäisi varmaan perustaa hoitajien ääriliike, jonka jäsenet ryhtyisivät hyvin voimakkaasti painostamaan niitä hoitajia, jotka suostuvat raatamaan kaikkein surkeimmilla palkoilla kutsumuksen nimissä.

1/12800

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni yksi ongelma sairaankuljetuksen palkoissa (eli siinä, että lähihoitajille yleensä maksettavat sk3-sk5 ovat heikompia kuin lähihoitajan listapalkka) on se, että niitä ei tosiasiassa neuvottele SEHL vaan TNJ. Ja toki varmasti tiedätte mitkä kaksi liittoa ovat TNJ? Super ja Tehy. Ensimmäistä johtaa kepulainen (tosin ihan mukava ja fiksu sellainen, joka toisinaan jopa ajaa työntekijöiden etuja) ja toista kokoomuslainen (siis huivikerhon suuri puheenjohtaja).

Okei, ehkä tämä on agitointia, mutta kyseisessä puljussa pitäisi tehdä iso muutos.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Link to comment
Share on other sites

TNJ:llä ei ole mitään tekemistä sairaankuljettajien sopimuksen kanssa ! TNJ on kuntapuolen neuvottelujärjestö ja jos joku sitä neuvottelisi se olisi TSN ei SEHL.

Nykyinen sopimus on kolmikantasopimus Tehyn, SSK:n ja Terveyspalvelualan liiton kesken. 

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

TNJ:llä ei ole mitään tekemistä sairaankuljettajien sopimuksen kanssa ! TNJ on kuntapuolen neuvottelujärjestö ja jos joku sitä neuvottelisi se olisi TSN ei SEHL.

Nykyinen sopimus on kolmikantasopimus Tehyn, SSK:n ja Terveyspalvelualan liiton kesken. 

No joo, ei pitäisi kirjoittaa väsyneenä. Joka tapauksessa pääasiassa samat ihmiset siellä pöydässä istuvat. Tehyn organisaatio on siinäkin mielessä kiero, ettei periaatteessa sairaankuljettajien palkasta neuvoteltaessa ole välttämättä ketään SEHL:iin (tai sairaankuljettajiin) kuuluvaa. Tämä on siinä mielessä väärin, että sairaankuljettajana työskentelevät tuskin saavat ääntään kuuluviin. Olenko väärässä? Kerro toki.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Link to comment
Share on other sites

Tehyn puolesta ei neuvotteluissa ymmärtääkseni ole mukana kuin pari lakimiestä. Ongelma on aikaisemmin ollut se, ettei työnantajapuoli ole tullut neuvottelupöytään. Toivottavasti uusi toiminnanjohtaja tuo muutoksen tähän asiaan. Järjestäytykää omalla työpaikallanne ja viekää asioita liittojen välisiin neuvotteluihin... Eikä siellä sopimuspöydässä mun mielestä tarvitse mistään SEHL:stä olla ketään mukana, kun sieltä on jo edustajia Tehyn hallituksessa sekä valtuustossa Ei muissakaan sopimuksissa ole neuvotteluosapuolena yhteistyöjärjestöjä vaan Liitto.

Tulkaa mahdollisimman moni paikalle seuraaville Sairaankuljettajien edunvalvontapäiville :(

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

Miespuoleisiakin Florenceja kyllä riittää. Tällä foorumillakin on ajoittain ollut kirjoituksia sävyyn: "ei palkasta väliä, kunhan saan ajaa lanssia".

Ja käytännössä tätä näkee vieläkin enemmän. PIII_PAAA_PII_PAA  :kypsä:

SEHL:iin

SEHL ei neuvottele kenenkään palkoista, eikä se ole sen tehtäväkään.
Link to comment
Share on other sites

SEHL ei neuvottele kenenkään palkoista, eikä se ole sen tehtäväkään.

Tässä tullaankin juuri siihen ongelmaan joka hommassa on. Tehy on iso liitto ja alajärjestöt eivät välttämättä saa aina ääntään kuuluviin. Jotenkin kummasti lähihoitaja saa sairaankuljettajana toimiessaan vähemmän palkkaa kuin lähihoitajan listapalkka. Mistäköhän johtuu?

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Link to comment
Share on other sites

Mistäköhän johtuu?

Siitä että porukat suostuu sillä palkalla niitä töitä tekemään. Kuten yllä todettiin, nuoruuden into torpedoi aika paljon tätä ongelmaa. JOs vanha jäärä ei tee, monta nuorta jannua tulee vaikka näkkileipäpalkalla töihin kun saa ajaa ihka oikeaa ambulanssia.

Palkka-asioiden takia mäkin lopetin saku hommat kokonaan. Ei vastaa liksa työn vaativuutta lähellekkään, puhumattakaan kaikenmaailman varallaolopalkoista yms. Jos *kaikki* tekis näin, niin ihan varmasti alkais palkkataso nousemaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai kaikki edunvalvonta sairaankuljetuksessa voi jäädä paikallisen neuvottelun varaan? Nykyinen tilanne, jossa työnantaja käyttää hyväkseen vastavalmistunutta, mitään kyseenalaistamaan kykenemätöntä tai uskaltamatonta porukkaa on täysi vääryys. Alan sopijajärjestön, rakkaan tehymme, tehtävä olisi puuttua alan ongelmiin. Olen ollut useasti yksityissektorin edunvalvontapäivillä ja samat ongelmat tulevat esiin joka kerran. Se mitä työntekijäpuoli voi tehdä, on laittaa paine tehyn suuntaan. Jossain vaiheessa niiden on pakko keskusjärjestönä ottaa kantaa. Kyllä tällä alalla on pahasti vallalla harrastelun ja hyväksikäytön meininki!

Link to comment
Share on other sites

Palkkaus ei ole ihan niin yksinkerteinen juttu. Tosiasia on että lanssipalkat on kokolailla matalalla tasolla. Yksityisellä sektorilla on kuitenkin huomioitava sen maksajan tilanne. Osalla yrityksistä on todella varaa nostaa palkkoja, mutta osalla toimitaan kannattavuuden rajoilla. Ja syynä on nykyinen sairaankuljetuksen korvausjärjestelmä. Se kun on pääsääntöisesti kuljetusperusteinen. Eli niillä yrittäjillä joiden keikkamäärä on suhteellisen pieni. Pelkkä varallaolokorvaus on investoiteihin ja kiinteihin kustannuksiin nähden suhteellisen pieni. Koko sairaankuljetusala on sellaisen myllerryksen kourissa että sen kokonaisvaltainen remontti on enemmän kuin välttämätöntä. Sairaanhoitopiirit/lupien myöntäjät/Kela olisi luotava aivan uudellainen järjestelmä, jossa alan yrittäjillä olisi mahdollisuus harjoittaa liiketoimintaansa kannattavasti ja terveesti kilpaillen. Näin palkkojen korotuskin olisi mahdollista alueesta riippumatta. Näin lyhyesti näin.

Link to comment
Share on other sites

Itse lähihoitaja yksityisessä lanssissa, rouva SH isossa sairaalassa. Minä vuorokausirytmissä, rouva kaksivuorotyössä ( 12 tuntista siis).

Palkkakuitissa ei ole sadankaan euron eroa. Ja minulla enemmän vapaata.

Itse en enää mene sellaiseen lanssiin missä tehdään päivystystä kuin todella hädän hetkellä. Tunti tunnista on ainoa palkkaus. Itse olen kyllä aloittanut pienen kunnan lanssissa missä suurinosa oli päivystystä. Nyt olen niin onnellisessa asemassa et voi aika hyvin valita mihin menee.

Moni on aloittanut näissä pikkulansseissa ja sitten siirtynyt eteenpäin. Harva meistä pääsee suoraan isoilel palkoille ja sellaiseen paikkaan että työajat on inhimilliset.

Mutta niin kauan kun tällä alalla on yhtä villi tilanne, sopimukset kolme-viisi vuotisia, TEHY tai joku järjestö ei tarjoa todella taustatukea, niin homma jatkuu näin.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

1. Palkkaus ei ole ihan niin yksinkerteinen juttu. Yksityisellä sektorilla on kuitenkin huomioitava sen maksajan tilanne.

2. Osalla yrityksistä on todella varaa nostaa palkkoja, mutta osalla toimitaan kannattavuuden rajoilla.

3. Ja syynä on nykyinen sairaankuljetuksen korvausjärjestelmä. Se kun on pääsääntöisesti kuljetusperusteinen.

4. Pelkkä varallaolokorvaus on investoiteihin ja kiinteihin kustannuksiin nähden suhteellisen pieni.

5. ...olisi luotava aivan uudellainen järjestelmä, jossa alan yrittäjillä olisi mahdollisuus harjoittaa liiketoimintaansa kannattavasti ja terveesti kilpaillen.

1. Kyllä pitäisi olla! Väitätkö, että työntekijän pitää antaa sympatia-alennusta palkastaan?

2. Näin on, mutta miksi helvetissä pitää tehdä sairaankuljetussopimuksia, jotka aiheuttavat järkyttävää kituuttamista. Ei tee hyvää kenellekään koko alaa ajatellen.

3. Korvausjärjestelmä on perseestä, mutta ei syynä siihen, että sairaankuljetuksen palkkajärjestelmä kusee! Silloin johdon pitää neuvotella lisää rahaa palvelunostajalta.

4. Ihan niin pieni tai suuri kuin on neuvoteltu ja sovittu.

5. Kyllä, mutta asia ei taaskaan koske työvoimaa. Työvoiman on saatava työnkuvaa ja koulutusvaatimuksia vastaava palkka. Jo nyt on mahdollisuudet kilpailla terveesti, jos halutaan. On toki liikkeellä kaikenlaista vedättäjää, mutta silloin on henkilökunnan paikka laittaa peli poikki.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki palkkaan ja sen parantamiseen liittyvät asiat oli tyrmätty sairaankuljetusliiton puolesta. Sitä en tosin tiedä miksi, enkä siihin vastausta saanut.

Liittyisiköhän tämä asia jotenkin etäisesti termeihin kannattavuus, tuotto, tase, tulos yms...
Link to comment
Share on other sites

Edellinen kirjoittaja puhuu pitkälle asiaa. Palkan korotukset tulisivat näkymään parempana taksana yrittäjälle. Valmiuskorvausten suhteen voisi olla hankalampaa ne kun maksaa kunnat. Uskoisin kuitenkin että nekin nousisivat koska niihin lienee sisällytetty jonkinmoinen indeksikorotus?

Link to comment
Share on other sites

Tätä asiaa nyt aktiivisesti miettineenä. Niin palkkaus-, kilpailu- ja korvausjärjestelmä on pers.... Mutta minkälainen vaihtoehto olisi, eipä ole helppo juttu. Kun kaikki osa-alueet vaikuttaa toisiinsa, ei mikään hienosäätö oikein onnistu. Pitäts räjäyttää koko systeemi ja tehdä kokonaan uusi. Mutta minkäläinen?

Link to comment
Share on other sites

TK:t vastaa sairaankuljetuksesta, sairaalat omista siirroistaan, sitten eri järjestöt erillaisista kilpailu yms päivystyksistä.

Ohjaus ja valvonta esim. sairaanhoitopiireillä tai muilla jotka eivät ole suorittavassa piireissä. Vastuulääkärit ajamaan keikkaa kyytimiesten kanssa. Lääkäriyksiköt aluesairaaloiden yhteyteen, helikopteit tukemaan.

Kaikki kyytimeihet samalla tasolla palkan kuin koulutuksen saralla.

Rahaa ja rakkautta kaikille. Nuoria hyvännäköisiä neitoja työkavereiksi että viihtyy...

... sitten nipisti itseään ja tajusi että tämä ei tule ikinä tapahtumaan!

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Ompa vaan viisaitaihmisiä tässäkin viestiketjussa kirjoitelemassa. Miksi ette ole yrittäjinä, koska kaikki on valmiiksi mietitty ja rahaa pitäisi saada säkillä kantaen.

Mukavaa se olisi en kiellä, mutta.

Olen juuri tullut tälle saitille ja olette varmaan keskustelleet myös palkasta saku kontra pelastus.

Närää aiheuttaa laitoksen sisälläkin, kun 0-miehet saa vähän yli 100 € kk palkkaan lisää tuosta suoritetusta tasotestauksesta. Ylipalomies - sukeltajakaan ei saa niin paljoa :).

Oli niin tai näin missä kaksi.................................. aina on palkat huonot.

Usein sunnutain vastaisena yönä on todella pollea olo kun pyhäyöliksa juoksee ja tyyny on hyvin. En vaihtaisi tehtaaseen liukuhihnalle

Perlos lomauttaa  paljonkohan siellä saa palkkaa?  :-

Link to comment
Share on other sites

Ompa vaan viisaitaihmisiä tässäkin viestiketjussa kirjoitelemassa. Miksi ette ole yrittäjinä, koska kaikki on valmiiksi mietitty ja rahaa pitäisi saada säkillä kantaen.

Ei tarvi gynegologi olla tietääkseen, että reisille menee.....

Link to comment
Share on other sites

Olen juuri tullut tälle saitille ja olette varmaan keskustelleet myös palkasta saku kontra pelastus.

Närää aiheuttaa laitoksen sisälläkin, kun 0-miehet saa vähän yli 100 € kk palkkaan lisää tuosta suoritetusta tasotestauksesta. Ylipalomies - sukeltajakaan ei saa niin paljoa :).

Onhan näistä asioista puhuttu.  :-X

Miksi se aiheuttaa närää laitoksen sisällä? Sairaankuljetus ja ensihoito on kehittynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana hurjasti. Ennen tarjottiin huopaa, hanaa ja happea. Nyt pystytään viemään sairaalan ulkopuolelle tarvittaessa erittäin tehokas hoito. Tämä taas vaatii henkilökunnan osaamiselta ja koulutukselta huomattavasti enemmän kuin vanhaan hyvään aikaan, jolloin ambulanssihommiin pääsi SPR:n ensiapukurssin käytyä. :)

Kysynkin nyt viisaammilta, onko palo- ja pelastuspuolella tapahtunut yhtä suurta harppausta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana mitä ensihoidossa ja sairaankuljetuksessa on? Jos ei, niin onko palkkaeron aiheuttamaan närään mitään muuta syytä kuin katkeruus?

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Kysynkin nyt viisaammilta, onko palo- ja pelastuspuolella tapahtunut yhtä suurta harppausta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana mitä ensihoidossa ja sairaankuljetuksessa on? Jos ei, niin onko palkkaeron aiheuttamaan närään mitään muuta syytä kuin katkeruus?

Eipä oikeastaan. Samalla vedellä se palo edelleen sammuu  :)

Oikeastaan, ja tämä on mun mielipide vain, suunta on ollut alaspäin kun vahvuuksia on pienennetty jne. Tietenkin pelastajat ovat saaneet uusia hienoja laitteita autojen pilkkomiseen ja kevyempiä moottoriruiskuja ja tehokkaampia suihkuputkia, mutta... Perusidea on edelleen sama. Kohteeseen autolla ja poistetaan ongelma, oli se sitten tulipalo tai liikenneonnettomuuden uhrin irroitus autonromusta.

En halua missään nimessä mollata arvokkaan ja raskaan työn tekijöitä tällä viestillä; olen itsekin palokuntatoiminnassa aktiivisesti mukana (viimeksi tänään keikalla..)

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...