Jump to content
Pernasoppa

Tehystä eroaminen

Recommended Posts

Pernasoppa

...tapahtuu käytännössä miten, joka paikassa lojuu vain liittymislomakkeita ynnä muuta sälää?

• Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

...tapahtuu käytännössä miten, joka paikassa lojuu vain liittymislomakkeita ynnä muuta sälää?

-Mun piti soittaa Tehyyn ja kertoa aikeistani ja pitiköhän sinne lähettää joku kirjallinen ilmoituskin? Lähetin varoiksi myös jäsenkorttini. Erittäin epäystävällinen eukko oli kuitenkin linjan toisessa päässä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Siellähän lukee jossain säännöissä myös että fudut tulee jos ei maksa laskujaan, mutta onko siitä jotain sanktioita jos silleen erotetaan?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Siellähän lukee jossain säännöissä myös että fudut tulee jos ei maksa laskujaan, mutta onko siitä jotain sanktioita jos silleen erotetaan?

Kannattaa ainakin työttömyyskassan siirtosysteemit hoitaa kunnialla vai ajattelitko säilyttää Tehyn kassan jäsenyyden?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Kannattaa ainakin työttömyyskassan siirtosysteemit hoitaa kunnialla

Tarkoittaa mitämitä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Flywoman
Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenmaksu kalenterivuodelle 2006 on 65 euroa.

Pelkkä Tehyn työttömyyskassan jäsenyys maksaa 20 € vuodessa (sanoivat, kun kysyin sieltä). Miksi YTK on kalliimpi??

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Olli

Itse toimin aikoinani seuraavasti. Lähetin TEHY:n toimistoon kirjeen, jossa minä (nimi,hetu), ilmoitin eroavani tänä päivänä TEHY:stä, mutta ilmoitin edelleen haluavani säilyttää työttömyyskassan jäsenyyden. Tämän jälkeen työttömyyskassa lähetti minulle postissa vuosittain maksukuitin, jolla maksoin työttömyyskassan vuosimaksun. Samalla hetkellä piti myös ilmoittaa omalle palkanmaksajalle, ettei enää minun palkasta viedä penniäkään huivitäteille. Näin helppoa se on !  Ps. nyt olen taas jäsen, taukoa taisin pitää kolme vuotta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Kata

Täällä myös yksi eroaja.. eli onko käytännössä niin,että jos jään työttömyyskassan jäseneksi,tulen saamaan ansiosidonnaista Tehyn päivärahaa?  :o

en näe oikein mitään hyödyllistä olla Tehyn jäsen,5 vuotta olen siihen kuulunut mutta nyt riittää..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Tilanneraportti:

Ajattelin nyt vielä siirtää tuota eroa siihen asti kun tätä määräyskirjaa on jäljellä, että jos jatkoneuvotteluissa vaikkapa tarvitsen juridista apua.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitajanhoitaja

Hassuinta asiassa on, että kyseisen putiikin sivustoilta ei ainakaan kovin helposti tuota "menen pois" tietoa ei ole saatavilla. Aivan kuin olisi mustekalan lonkeroissa.

Mä en ole kovin innokkaasti menossa mihinkään superkalliiseen ja epäsovinnaiseen aikaan vapaana olevaan lomamökkiin, juridisia neuvoja saa ilmatteeksikin, oikeusturvavakuutus kattaa rosiksen kulut, jne. Että mää en kovin montaa syytä keksi, että miksi ihmeessä pitäisi olla jäsenenä sellaisessa joka vie 1,2 prossaa palkasta - antaen kalenterin ja jonkun paperinkeräyslaatikkoon joutavan aviisin. Aatelkaa ny, yli 30t€:n /vuosi tilistä verovähennyshyödynkin jälkeen hintaa edellä oleville tulee noin 300 egee / vuos. Siis markoissa kaks tonnii. Tuollakin rahalla tekee jo paljon. Ostaisi vaikka videot kerran vuodessa. :/

Miettiny tässä, että putiikin markkinointi (taitaa olla vähän globaalia näillä) on sitälaatua, että kun kerran allekirjoitat niin heti vilahtaa nimi rekisteriin eikä poispääsystä puhuta mitään. Luvataan vaan kymmenen hyvää. Niinno. Paikalliset yhistykset tietysti käy teattereissa jne. Entäs sitten, jos en ole niissä "huivitätien" huveissa käyny tähänkään mennessä, niin miksi ihmeessä menisin sinne vastakaan. Ja jos menen - voi olla, etten noita edellämainittuja halua nähdä samassa paikassa.

Painavin syy tuossa olikin ylimpänä - siis aystä irtautumiseen. Puhtaasti taloudellinen. Monet vakuutusyhtiöt ovat tarjonneet mahdollisuutta varmistua, ettei ole päällekkäisvakuutettu ja näin maksa ylimääräisestä. Hoitajana en revi sellaisia palkkoja kuin mitä toivoisin, eikä sellainen varmaan elinaikanani tule - oli sitten liitto neuvottelemassa puolestani eli ei.

Tässä listalla voisi joskus pitää pärinää siitä, mitä kaikkia pieniä asioita kannattaa pitää esillä ja mitkä voi unohtaa. Siis jos tappelu meinaa tulla. Tuota oikeustietoa on muutenkin saatavilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: pixeli

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten meille kävisi, jos kaikki ajattelisivat noin ja eroaisivat TEHYstä. Tuntuu vieläkin voimakkaasti elävän väärä myytti siitä, ettei saavutettuja etuja voi ottaa pois. Tosiasiassahan meillä ei ole mitään saavutettuja etuja, vaan niiden pysymisestä ay-liike taistelee jatkuvasti. Kun ay-liikkeen jäsenmäärä vähenee, huononevat myös neuvotteluasemat ja tähänhän Aho & Viinanen kumppaneineen aikoinaan tavoittelivatkin. Jos ei olisi ay-liikettä, ei olisi työehtosopimuksia, koska työntekijäpuolelta ei löydy sopijapuolta. Jokainen saisi neuvotella työehtonsa yksin. Tällä hetkellä on työllisyystilanne pks:lla hoitajien kohdalla hyvä, mutta entäpä sitten kun seuraava lama iskee? Ilman työehtosopimuksia voi työnantaja vaatia työntekijältä vain omien intressiensä mukaista työsopimusta ja joustoa jouston perään ihan sen mukaan, mikä työpaikan tarve on huomioimatta työntekijän tarpeita. Eikä tuohon taida tarvita edes lamaakaan, sillä työnantajapuoli kyllä osaa vetää yhtä köyttä näissä asioissa. Siis taitaisi melko nopeast olla kulutettu tuo jäsenmaksuista saatu 300 euron "säästö", mutta sen lisäksi voi menettää paljon muutakin (esim. vapaa-aikaa).

Ei kannata myöskään väheksyä TEHYn puolelta tulevaa oikeusapua, sillä työlainsäädännön koukeroihin perehtyneitä juristeja ei helposti löydy. Sitä paitsi suurin osa työsuhdekiistoista ei ikinä mene rosikseen asti vaan neuvottelut käydään työntekijä- ja työnantajajärjestöjen lakimiesten kesken, jolloin useimmiten päästään sopimukseen. Oikeuteen asia menee yleensä vasta sitten kun kumpikin osapuoli pysyy tiukasti kannassaan ja asia on sen laatuinen, että ratkaisu ei ole selvä. Silloin kumpikin ottaa riskin jutun häviämisestä ja oikeudenkäyntikulut lankeavat hävinneelle osapuolelle. Jos TEHY on lähtenyt ajamaan asiaa, se myös maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka pyörivät yleensä useissa tuhansissa euroissa. En tiedä, mutta epäilenpä, korvaako oikeusturvavakuutus näitä kuluja? Lisäksi on huomioitava, että useimmat kiistat eivät mene edes työpaikan ulkopuolelle, vaan meillä on luottamusmiesjärjestelmä, joka pystyy huolehtimaan räikeimmistä työehtosopimuksen rikkomuksista. Tämäkin järjestelmä vaan vaatii riittävän jäsenmäärän TEHYssä. Jos ei ole jäseniä, ei ole luottamusmiestäkään.

Siis mielestäni melkoisen riskin otamme, jos alamme nakertaa omia etujamme ajavaa järjestelmää sisältä päin. Kyllä työnantajapuoli sitä jo riittävästi moukaroi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
puh

Mä en ole kovin innokkaasti menossa mihinkään superkalliiseen ja epäsovinnaiseen aikaan vapaana olevaan lomamökkiin

No, mun käsityksen mukaan halukkaita mökkeihin on. Onhan se kiva, että järjestöllä on jotakin tarjottavaa jäsenistölleen.

Juridisia neuvoja saa ilmatteeksikin

Neuvoja voi ehkä saada, mutta kukaan muu kuin liiton lakimies ei ilmaiseksi lähde ajamaan asiaasi, jos menee napit vastakkain työnantajan kanssa. Kuten Pixeli hyvin asian veti nippuun:

Ei kannata myöskään väheksyä TEHYn puolelta tulevaa oikeusapua, sillä työlainsäädännön koukeroihin perehtyneitä juristeja ei helposti löydy. Sitä paitsi suurin osa työsuhdekiistoista ei ikinä mene rosikseen asti vaan neuvottelut käydään työntekijä- ja työnantajajärjestöjen lakimiesten kesken, jolloin useimmiten päästään sopimukseen. Oikeuteen asia menee yleensä vasta sitten kun kumpikin osapuoli pysyy tiukasti kannassaan ja asia on sen laatuinen, että ratkaisu ei ole selvä. Silloin kumpikin ottaa riskin jutun häviämisestä ja oikeudenkäyntikulut lankeavat hävinneelle osapuolelle. Jos TEHY on lähtenyt ajamaan asiaa, se myös maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka pyörivät yleensä useissa tuhansissa euroissa. En tiedä, mutta epäilenpä, korvaako oikeusturvavakuutus näitä kuluja?

Että mää en kovin montaa syytä keksi, että miksi ihmeessä pitäisi olla jäsenenä sellaisessa joka vie 1,2 prossaa palkasta

Et ilmeisesti myöskään halua nauttia luottamusmiehen palveluista työpaikallasi? Saatko yksin selvitettyä kiistanalaiset asiat työnantajasi/esimiehesi kanssa? Meillä ainakin on ollut luottamusmiehen palveluille tarvetta.  Kieltäydytkö mahdollisesti tulevista palkankorotuksista, joita liitto on ajanut? Ja niinkuin Osku viisaasti viimeisimmässä Tehy-lehdessä sanoi: liitto olemme me! Jos et ole tyytyväinen liiton toimintaan, mikä estää sinua lähtemästä mukaan toimintaan ja olla osaltasi vaikuttamassa asioihin?

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten meille kävisi, jos kaikki ajattelisivat noin ja eroaisivat TEHYstä. Tuntuu vieläkin voimakkaasti elävän väärä myytti siitä, ettei saavutettuja etuja voi ottaa pois. Tosiasiassahan meillä ei ole mitään saavutettuja etuja, vaan niiden pysymisestä ay-liike taistelee jatkuvasti. Kun ay-liikkeen jäsenmäärä vähenee, huononevat myös neuvotteluasemat ja tähänhän Aho & Viinanen kumppaneineen aikoinaan tavoittelivatkin. Jos ei olisi ay-liikettä, ei olisi työehtosopimuksia, koska työntekijäpuolelta ei löydy sopijapuolta. Jokainen saisi neuvotella työehtonsa yksin. Ilman työehtosopimuksia voi työnantaja vaatia työntekijältä vain omien intressiensä mukaista työsopimusta ja joustoa jouston perään ihan sen mukaan, mikä työpaikan tarve on huomioimatta työntekijän tarpeita. Eikä tuohon taida tarvita edes lamaakaan, sillä työnantajapuoli kyllä osaa vetää yhtä köyttä näissä asioissa. Siis taitaisi melko nopeast olla kulutettu tuo jäsenmaksuista saatu 300 euron "säästö", mutta sen lisäksi voi menettää paljon muutakin (esim. vapaa-aikaa).

Erittäin hyvin kiteytetty, Pixeli!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Teemu

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten meille kävisi, jos kaikki ajattelisivat noin ja eroaisivat TEHYstä. Tuntuu vieläkin voimakkaasti elävän väärä myytti siitä, ettei saavutettuja etuja voi ottaa pois. Tosiasiassahan meillä ei ole mitään saavutettuja etuja, vaan niiden pysymisestä ay-liike taistelee jatkuvasti. Kun ay-liikkeen jäsenmäärä vähenee, huononevat myös neuvotteluasemat ja tähänhän Aho & Viinanen kumppaneineen aikoinaan tavoittelivatkin. Jos ei olisi ay-liikettä, ei olisi työehtosopimuksia, koska työntekijäpuolelta ei löydy sopijapuolta. Jokainen saisi neuvotella työehtonsa yksin. Tällä hetkellä on työllisyystilanne pks:lla hoitajien kohdalla hyvä, mutta entäpä sitten kun seuraava lama iskee? Ilman työehtosopimuksia voi työnantaja vaatia työntekijältä vain omien intressiensä mukaista työsopimusta ja joustoa jouston perään ihan sen mukaan, mikä työpaikan tarve on huomioimatta työntekijän tarpeita. Eikä tuohon taida tarvita edes lamaakaan, sillä työnantajapuoli kyllä osaa vetää yhtä köyttä näissä asioissa. Siis taitaisi melko nopeast olla kulutettu tuo jäsenmaksuista saatu 300 euron "säästö", mutta sen lisäksi voi menettää paljon muutakin (esim. vapaa-aikaa).

Ei kannata myöskään väheksyä TEHYn puolelta tulevaa oikeusapua, sillä työlainsäädännön koukeroihin perehtyneitä juristeja ei helposti löydy. Sitä paitsi suurin osa työsuhdekiistoista ei ikinä mene rosikseen asti vaan neuvottelut käydään työntekijä- ja työnantajajärjestöjen lakimiesten kesken, jolloin useimmiten päästään sopimukseen. Oikeuteen asia menee yleensä vasta sitten kun kumpikin osapuoli pysyy tiukasti kannassaan ja asia on sen laatuinen, että ratkaisu ei ole selvä. Silloin kumpikin ottaa riskin jutun häviämisestä ja oikeudenkäyntikulut lankeavat hävinneelle osapuolelle. Jos TEHY on lähtenyt ajamaan asiaa, se myös maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka pyörivät yleensä useissa tuhansissa euroissa. En tiedä, mutta epäilenpä, korvaako oikeusturvavakuutus näitä kuluja? Lisäksi on huomioitava, että useimmat kiistat eivät mene edes työpaikan ulkopuolelle, vaan meillä on luottamusmiesjärjestelmä, joka pystyy huolehtimaan räikeimmistä työehtosopimuksen rikkomuksista. Tämäkin järjestelmä vaan vaatii riittävän jäsenmäärän TEHYssä. Jos ei ole jäseniä, ei ole luottamusmiestäkään.

Siis mielestäni melkoisen riskin otamme, jos alamme nakertaa omia etujamme ajavaa järjestelmää sisältä päin. Kyllä työnantajapuoli sitä jo riittävästi moukaroi.

Hyvin kirjoitettu!

Tuosta oikeusturvavakuutuksesta, se muistaakseni korvaa 10 000€ saakka, tuttavani keississä, joka kesti n.½ vuotta rahaa paloi lakimiespalveluihin 27 000€ -> jonka ammattiliitto maksoi, toki oli toinen liitto, mutta silti.

Aika ajoin tulee kirjoituksia liitosta eroamisesta tai siihen liittymisestä. Itse olen "liiton-mies", kuten on tullut jo selväksikin, mutta yllättävän paljon ihmisillä on vääriä käsityksiä neuvotteluista, paikallisista sopimuksista jne. Kun ja jos kuulutte liittoon, menkää sinne kevät-/syyskoukouksiin, jolloin saatte viestiä mitä liitossanne ja omalla alueellanne tapahtuu.

Kaikkihan me haluaisimme parempaa palkkaa, mutta se ei tapahdu hetkessä ja siihen tarvitaan kaikkien panosta. Miten se meni; "kenen joukoissa seisot...."

"puh" kerkesinkin jo kommentoida, hyvä niin!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Vaikka allekirjoitan suurimmilta osin edelliset kommentit, niin pakko sanoa itsekin Tehystä eronneena ja myöhemmin ruotuun palanneena että ymmärrän hyvin miltä tuntuu turhautuneesta jäsenestä joka kokee että liitosta ei ole henkilökohtaisella tasolla mitään hyötyä. Mielestäni liiton johdon pitäisi pyörähtää peilin edessä ja miettiä miksi Tehyn julkisuuskuva ja image on kentällä niinkin huono mitä on - suurin osa jäsenistähän kuuluu liittoon ainoastaan siitä syystä että iso osa työkavereistakin kuuluu liittoon. Huono syy minun mielestä..

Eli "jotain tarttis tehrä" jotta liitto pääsisi maineestaan että puheita on mutta ei tekoja. Ymmärrän että nykyisinä aikoina kun palkka- ja iso osa muistakin työhön liittyvistä asioista sovitaan paikallisesti ja jopa yksilötasolla on liitolla työkaluja vähemmän käytössä kuin ennen - syksyn TUPO-kierroksella kyllä liitolla olisi taas oiva paikka näyttää jäsenilleen ja eronneille miksi edelleen kannattaa liittoon kuulua..

Itse en lähtisi näitä eronneita ja eroamista harkitsevia kovin rankalla kädellä tuomitsemaan sillä nämä omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat valitettavasti melko rajallinen luonnonvara tänä päivänä. Kaikki energia paikallisten aktiivien keskuudessa pitäisi käyttää oikeiden ongelmien ratkaisemiseen työpaikoilla, eikä toisten tuomitsemiseen ja syyllisten etsimiseen. Jos ilmapiiriä turhan takia kiristetään jäsenien ja eronneiden välillä niin kyllä se valitettavasti on Tehy joka näissä vänkäämisissä häviää..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku
Eli "jotain tarttis tehrä" jotta liitto pääsisi maineestaan että puheita on mutta ei tekoja.
Jokaisella on mahdollisuus tehdä asioiden eteen jotain. Se vaan vaatii vähän enemmän kuin pukuhuoneessa purnaamista. :)

Itse en lähtisi näitä eronneita ja eroamista harkitsevia kovin rankalla kädellä tuomitsemaan sillä nämä omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat valitettavasti melko rajallinen luonnonvara tänä päivänä.

Tosta sun kirjotuksesta saa sen kuvan (tarkoitit tai et) että kaikki omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat joko eronneet tai eromassa TEHYstä. Uskoisin kuitenkin että yli 120 000 jäsenen joukosta löytyy kuitenkin muutama ihan järkevästi ja kriittisesti asioihin suhtautuva ihminen, jotka tekee asioiden eteen oikeasti jotain joka päivä. Lisäksi kaikkien eronneiden tituleeraaminen 'järkeviksi ja kriittisesti ajatteleviksi ihmisiksi' on melkoista yleistämistä mun mielestä.

Eroamisen järkevyydestäkin voi olla eri mieltä. Jos on 'kyllästynyt' tms TEHYyn, niin oikeasti, lähteminen ei ratkaise yhtään mitään. Jos oikeasti haluaa johonkin vaikuttaa, se on tehtävä liiton sisältä käsin. Lätkimään lähteminen ei vaikuta liittoa parantavasti millään tavalla. Se on kornia ajatellakkaan niin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Teemu

Itse en lähtisi näitä eronneita ja eroamista harkitsevia kovin rankalla kädellä tuomitsemaan, sillä nämä omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat valitettavasti melko rajallinen luonnonvara tänä päivänä. Kaikki energia paikallisten aktiivien keskuudessa pitäisi käyttää oikeiden ongelmien ratkaisemiseen työpaikoilla, eikä toisten tuomitsemiseen ja syyllisten etsimiseen. Jos ilmapiiriä turhan takia kiristetään jäsenien ja eronneiden välillä niin kyllä se valitettavasti on Tehy joka näissä vänkäämisissä häviää..

Tämä on ihan totta, minun työpaikallani on iso osa ja nimenomaan anestesiahoitajista, jotka erosivat TEHY:stä, kuten moni muukin sen viimeisen "lakkopäätöksen" takia. Vaikka en ole osaston luottamusmies, olen pyytänyt joiden miettimään tarkkaan liittoon kuulumista, juuri tämän tulevan TUPO-/liittoneuvottelun takia, jos tulisi työtaistelu, niin he tekevät työnsä normaalisti ja osa varmaankin(?) enemmän. Tämä on asia joka tulee repimään sitten kaveruus/työtoverisuhteita rikki.

Minusta on vain hyvä, että tulee lisää omilla aivoilla ajattelevia hoitajia ja kriittisiä siitä mitä he hyötyvät liitosta; itse koen tärkeimpänä luottamusmiesjärjestelmän, potilasturvallisuusvakuutuksen ja mahdolliset asianajajapalvelut, joissa pitää olla kärsivällisyyttä, meinaan he eivät asioita pysty hoitamaan muutamassa päivässä vaan ne on yleensä  pitkiä prosersseja. Kalenterin toki saa halvemmalla ja lehtikin on paranemaan päin tai ainakin viimeinen numero  :) , mutta mun mielestä liittoon kuuluminen on hyvä asia.

Se että maksanko turhaan 1.2% bruttotulosta, joidenkin mielestä kyllä, mielestänit en ja muutos pienempään on ehdolla seuraavassa liittokokousessa, johon jäsenet ovat itse edustajansa valinneet!

ps. olen seuraavassa vaalissa ehdolla  ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

Ja jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, niin väittäisin (tämä siis puhtaasti mutu tuntumaa) että suurimmalla osalla eronneista syy on tämä:

. Aatelkaa ny, yli 30t€:n /vuosi tilistä verovähennyshyödynkin jälkeen hintaa edellä oleville tulee noin 300 egee / vuos. Siis markoissa kaks tonnii. Tuollakin rahalla tekee jo paljon. Ostaisi vaikka videot kerran vuodessa.

, eli puhtaasti taloudellinen. Ei haluta maksaa pienestä palkasta jäsenmaksuja. Ts eroamisella ei usein ole mitään tekemistä kriittisen ajattelun, Tehyn hyvyyden tai huonouden kanssa, sillä eroaminen on vaan niin helppo perustella. En toki sano että tämä koskee kaikkia eronneita, mutta aika isoa osaa heistä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

[Tosta sun kirjotuksesta saa sen kuvan (tarkoitit tai et) että kaikki omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat joko eronneet tai eromassa TEHYstä.

Ei, vaan sitä että oma mielikuva on se että yllättävän harva eroaa/erosi liitosta jäsenmaksujen suuruuden tms. syiden vuoksi vaan oikeina syinä olivat protesti liiton toimintaa vastaan eikä niinkään taloudelliset/itsekkäät syyt. Totta kai näitä "taloudellisesti" ajatteleviakin osa joukosta on.

Eroamisen järkevyydestäkin voi olla eri mieltä. Jos on 'kyllästynyt' tms TEHYyn, niin oikeasti, lähteminen ei ratkaise yhtään mitään. Jos oikeasti haluaa johonkin vaikuttaa, se on tehtävä liiton sisältä käsin. Lätkimään lähteminen ei vaikuta liittoa parantavasti miillään tavalla. Se on kornia ajatellakkaan niin.

Näinhän se menee!

Tähän taitaisi sopia vanha sananlasku että älkää tehkö niin kuin minä tein vaan niin kuin minä sanon... :) ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

älkää tehkö niin kuin minä tein vaan niin kuin minä sanon... :) ;)

Sama pätee meikäläiseenkin  :D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
puh

Mielestäni liiton johdon pitäisi pyörähtää peilin edessä ja miettiä miksi Tehyn julkisuuskuva ja image on kentällä niinkin huono mitä on

Tämä on ihan totta. Ja toivon että näin tehdään.

Itse en lähtisi näitä eronneita ja eroamista harkitsevia kovin rankalla kädellä tuomitsemaan sillä nämä omilla aivoillaan ajattelevat kriittiset hoitajat ovat valitettavasti melko rajallinen luonnonvara tänä päivänä. Kaikki energia paikallisten aktiivien keskuudessa pitäisi käyttää oikeiden ongelmien ratkaisemiseen työpaikoilla, eikä toisten tuomitsemiseen ja syyllisten etsimiseen. Jos ilmapiiriä turhan takia kiristetään jäsenien ja eronneiden välillä niin kyllä se valitettavasti on Tehy joka näissä vänkäämisissä häviää..

Kuten jo aiemmissakin kommenteissa olikin, totean, että näitä omilla aivoillaan ajattelevia, kriittisiä hoitajia löytyy kyllä Tehyn jäsenistöstä ja jopa ihan ammattiosastotoiminnassa  :)

Omalla erittäin lyhyellä kokemuksella ammattiosastotoiminnasta voisin väittää, että toiminnan kulmakivi ei ole toisten tuomitseminen ja syyllisten etsiminen. Kyllä se energia kuluu aloitteiden tekemiseen Tehylle, neuvotteluihin eri instansseissa paikallistasolla, tiedotukseen ja sen kehittämiseen, varautumiseen Tupo-kierrokselle ja mahdollisiin työtaistelutoimiin, jäsenhankintaan ja jäsenistölle järjestettävien tilaisuuksien järjestämiseen.

Itse toivon, että jäsenistö olisi aktiivisempaa osallistumaan näihin tilaisuuksiin, joita heille järjestetään. Näissä tilaisuuksissa jäsenistö saisi viestitettyä ongelmiaan ja myös kehitysehdotuksia Tehyn toimijoille, ja jäsenistö saisi tietoa Tehyn toiminnasta. Toivon myös että jos ja kun tiedotus (ainakin meillä  ;) ) petraantuu, jäsenistö olisi myös itsekin aktiivista ja lukisi tiedotteet yms.

Väitän, että todellisuudessa moni jäsen ei ole perillä siitä, mitä Tehy tekee eikä varsinkaan paikallistason toiminnasta. Ongelma on molemmissa päissä, ja jokaisen aktiivisuutta tarvitaan siihen, että tilanne kohenisi ja jäsenet voisivat olla tyytyväisempiä liittoon ja sitä kautta jäsenmäärä voisi myös kasvaa, mikä puolestaan olisi yksi neuvotteluvaltti. Mitä korkeampi järjestäytymisaste, sitä voimakkaampi liitto.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitajanhoitaja

Toki voisin alkaa meuhkaamaan ay-toimiston suuntaan. Ja huomata äkkiä olevani siellä palkkalistoilla tekemässä niitä meuhkaamiani asioita. Entäs sitten. SE varsinainen työ mihin olen sitoutunut on sitten toisen tehtävänä ja itse tiedä siitä  töhkäsen pöläystä kun ajelen "jäsenten etuja".

Se, että liitosta haluaa eroon (syystä tai toisesta), ei näy mm. TEHYn sivustoilla mitenkään. Tai ainakaan soveliaisiin hakusanoihin se ei tarrannut. Piti laittaa palautteisiin että "pitäkää firmanne - mä haluan keskittyä töihini" ainakin herätti jonkun vastaamaan sähköpostilla ja tiedustelemaan lisää.

En kiistä sitä, että liittoumasta olisi edunvalvonnallista hyötyä jne. Enkä kiistä sitä, että itse vaikuttamalla asioiden kulkuun jopa paikallisesti voisin saada jotain aikaan mitä haluan. Entäs siten ? Kun EN  ole mennyt töihin tapellakseni joistakin eduista - vaan olen mennyt töihini tekemään töitäni. Ei ole minun syyni, että paikalliset / alueelliset / valtakunnalliset höpöttäjät ovat keinojuuri ja kuoritettuine hampaineen kirkkaasti esillä ja painokkaasti puhumassa muista asioista kuin omasta painostaan. Ellei joku rahoittaisi heille juuri näitä "etuja" - hekin vetäisivät pullamössöä juuri yhtä hampaattomina kuin todellisuudessa toimissaan ovat. On siis äärettömän turhauttavaa antaa sitä kymmenystä raapimastaan palkasta, jotta seuraaviin messuihin edetään liehuvien huivien kanssa kun samalla valtakunnassa todetaan hoitohenkilökunnan jaksamattomuutta / amk koulunpenkiltä tulleiden ammattitaidottomuutta / terveydenhuoltoalan vetämättömyyttä työpaikkana. Ei ole kysymys rahasta - se muutama sata eukkaa menee varmaan muutenkin turhaan, mutta näin voin edes vakuuttaa itseni siitä että se menee sinne minne itse haluan ja tekee sen minkä minä haluan. Yhtään työtoveria en tiedä näillä AY-maksuilla tuodun lisää, yhtään ammattitaidon korottamista en tiedä kenenkään niillä rahoilla saaneen. Sanat ovat sanoja, joiden mielestäni tulisi kuvata todellista tapahtumaa. Onko keinotekoinen sanahelinäitodellisuus tullut elävinä mielikuvina elämiimme. Kyseessä on työ, joka tähtää toisen ihmisen hyvinvointiin. Me maksamme ay-liitolle siitä, että se huolehtii etujemme pysyvyydestä ja työnteon rauhasta. Miksi sitten ihmeessä toistuvasti kuulen siitä, että viime lakkoilussa katosi ne saavutetut edut. Jotkut ehtivät saamaan ne 15 vuotiset lisät, joista nuoremmat kollegat voivat vain ikuisesti olla nyt kateellisia. Joillekin se on se tavoite, joka vietiin hautaan. Menikö siinä samalla myös hyvä ura terveydenhuollon ammattilaisena. Näin esimerkkinä mainittakoon.

Paikallisesti olen tullut siihen käsitykseen, että luottamusmieshenkilöstö on alueellisesti vain nimellisiä viskaaleita jotka tekevät kuten työnantaja sanoo. Miksi maksaisin heidän olemassaolostaan kun lopputulos on aivan sama ? Voisin toki lähteä rähisemään asiasta, mutta kuka sitten tekisi sen työn johon olen sitoutunut. Haluanko lähteä eläkkeelle työuran ja kokemuksen kannuksilla vai muistella sillan alla "kun rähisijä heitettin pihalle"? Kertokaa hyvät kanssa veljet ja sisaret - missä menee se oikea järki tässä touhussa. Onko hieno lehti vain kiiltopaperille painettuja kuvia ja verbaalisesti taidokkaita sisällöttömiä lauseita. Lämmittääkö Glamour teidän ruokanne ?

Kaiken tämän keskellä tuntuu siltä, että pitää olla se jäsenkirja jotta saa elää. Mihin olemme edenneet suuren ja mahtavan aikakausista. Puhutaan globalisaatiosta ja itsenäisestä yrittäjästä tulevaisuuden pelastajana. Syy miksi haluan irti moisesta putiikista on selkeästi se, että en halua viestittä haluavani harjoittaa politikointia vaan tehdä työtäni. Työttömyyden uhkan ja ansiosidonnaisen päivärahan saamisella on verhottu miljoonaluokan huuhaabisnes. Mitä muutakaan se voisi olla tuollainen putiikki, joka tekee jotain muuta kuin ajaa mielestäni etujani. Eroilmoitusta tehdessäni lyödään kortilla, että menetät nämä ja nämä ja nämä eikä takaisin ole tulemista ennenkuin vasta x ajan jälkeen. Eikö tuollainen ole sananmukaisesti kiristämistä, joka sittemmin on laissa kiellettyä toimintaa.

angry.png  Kyl mää nii ole turhautunnu ole!  angry.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Homer

Se on hienoa, että vielä löytyy työntekijöitä jotka haluavat jättää kahvihuonekeskustelut, politikoinnin ja edunvalvonnan muille ja keskittyä itse työntekoon  ;) .

Pitää kumminkin muistaa, että aina kun on kyse työnteosta, niin siellä sattuu ja tapahtuu vaikka mitä. Se mitä me tavalliset duunarit saamme tietää tai saatika kuulla paikallisten luottamusmiesten, ammattiosaston ja liiton tekemästä työstä on vain jäävuoren huippu. Moni meistä ei voisi edes villeimmissä kuvitelmissaan uskoa, minkälaisten asioiden kanssa luottamushenkilöt painivat, oli kyseessä sitten yksittäistä työntekijää tai työyhteisöä koskeva asia.

Ehkäpä liittojen pitäisi hieman enemmän hehkuttaa ja tuoda tapauksia julkisuuteen siinä määrin, kun siihen oikeutta ,jotta me tavalliset duunaritkin voisimme todeta liiton olemassaolon.  ::)

Se, että kannattaako tehyyn kuulua vai ei on jokaisen oma asia. 8)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: ope

Olen vaihtamassa liittoa, koska en enää tee hoitotyötä. Eli kysymys, miten Tehystä erotaan? Täytyykö Tehystä ja Tehyn työttömyyskassasta erota molemmista erikseen? Työttömyyskassaan lähetin jonkun viestin, mutten löytänyt mitään ohjetta liitosta eroamiseen. Vai hoitaako uusi liitto ja Tehy nämä asiat automaattisesti keskenään?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Satu

Kannattaa pitää huoli että sulla on työsuhde alla kun vaihdat liittoa. Valtuutat uuden liiton/kassan huolehtimaan eroamisen vanhasta liitosta, näin jo saavutetut edut siirtyy seuraavaan kassaan ja liittoon mihin siirryt ilman karensseja tms. sanktioita. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.