susku Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Heippa! Kävimme viime kesänä perheen kanssa Norjassa lomailemassa ja ihastuimme maahan ikihyviksemme. Nyt on mieleen hiipinyt polttava halu pyrkiä sinne töihin. Yksikseen tommoinen iso asia järjestyisi tietysti helpommin, mutta sen verran emo olen, että perheeni haluaisin sinne mukaan. Onko kellään kokemuksia muutosta perheen kanssa Norjaan (Oslon suuntaan). Mistä työpaikka?? Mistä lapsille (syksyllä koulun aloittava, 4- ja 5-luokkalainen) koulu, jossa saisi opetusta Suomeksi??? :( Tarkoitus tietysti olisi, että lapset oppisivat myös norjan kielen. Eikä tässä vielä kaikki...! Kielitaitoa ei ole kuin lukion ruotsi ja englanti, joita on vain harvakseltaan tarvinnut käyttää. :- Ruotsin kielen intensiivikursseja olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa, mutta mistään niitä ei enää tahdo löytää. Ilmeisesti hoitajien saaminen Norjaan ei enää ole niin akuuttia kuin menneinä vuosina, koska olen ymmärtänyt, että nykyään siellä jo vaativat jonkinlaista kielitaitoa. Olen koulutukseltani kätilö-terveydenhoitaja ja työkokemusta kyllä on, muttei sitä kielitaitoa. Miehelle tietysti myös pitäisi löytyä töitä. Hänellä on mielenterveyshoitajan tutkinto, mutta on nyt viime vuodet tehnyt toisen alan töitä. ::epäilee:: Tässäpä pähkinä purtavaksi. Helpointa varmaan olisi unohtaa koko juttu...., mutta jos kuitenkin asiat jotenkin järjestyisi.... Onko kellään vastaavanlaisesta kokemusta?? Laittakaa ihmeessa vinkkejä!! Olen kovasti kiitollinen kaikista viesteistä!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Tervetuloa! Kielitaitoa on hyvä parantaa, ottaa kursseja. Hoitajapula ei ole enää niin kauhea kuin muutama vuosi sitten. Tarvetta kuitenkin on edelleenkin. Kieliasioista: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3308.0 Laillistaminen: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=446.msg3405#msg3405 Palkat: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=5458.0 Perhe: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=489.msg3824#msg3824 Yleistä: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=256.msg2213#msg2213 Verotus: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=7044.msg66134#msg66134 No comments Link to comment Share on other sites More sharing options...
susku Posted January 30, 2006 Author Share Posted January 30, 2006 Kiitos vastauksesta! Pärjääkö ruotsilla ensi alkuun, jos sitä kävisi ensin ilman perhettä petraamassa esim. Ahvenanmaalla muutaman kuukauden ajan. Eikö se siitä ajan kuluessa norjan kieleksi taipuisi??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Pärjääkö ruotsilla ensi alkuun, jos sitä kävisi ensin ilman perhettä petraamassa esim. Ahvenanmaalla muutaman kuukauden ajan. Eikö se siitä ajan kuluessa norjan kieleksi taipuisi??? Jos Ruotsi on hallinnassa, niin kyllä sillä pärjää. Itse tulin tänne n. 12 v. sitten koulu ruotsilla. No comments Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viivi Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 Tervetuloa!! Itsekkin terveydenhoitaja ammatiltani, mutta sairaanhoitajan hommia täällä teen. Ruotsin kielen taito ehdoton, suomea ei täällä puhuta, kuin aniharvoin suomalaisten seurassa. Varmasti auttaa tosi paljon jos ahvenanmaalla harjoittelet kielen, sitten kun huomaat että pärjäät ruotsinkielisten kanssa niin varmasti pärjäät norjalaistenkin kanssa!! Itse kävin norjankielen kursseja jo suomessa ja jatkoin sitten norjan puolella. Neljävuotta olen nyt täällä ollut ja kieli alkaa jo sujua :( . Ystäväni oli myös Norjassa perheensä kanssa pari vuotta. Kaksi tyttöä heillä oli ala-asteella. Suomenkielistä opetusta he eivät saaneet, vaan norjaksi kävivät koulua tukiopetuksen lisäksi. Ja hyvin oppivat ja nopeasti, vaikka olivat jo niinkin vanhoja!! Mutta helppoa se ei aluksi todellakaan ollut ja paljon vaatii harjoittelua. Itse aloitin työt vanhusten puolella, jossa oli hyvä samalla opetella kieltä, myöhemmin siirryin sitten sairaalaan. Kyllä aluksi oli hankalaa ja stressaavaa kielen takia, mutta parin vuoden jälkeen jo helpotti.. Työvoimapula ei enää ole niin suuri kuin muutama vuosi taaksepäin, mutta varsinkin vanhustenosastoilla paljon paikkoja auki, eli ei muuta kuin kokeilemaan!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sagas Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Hei! Onko Norjan/Ruotsin vanhainkodeissa vanhuksilla asianmukaisia kenkiä? Tiedän tosi hyviä kenkiä joita voisi sinne markkinoida! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinni Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Omat kengäthän vanhainkodeissa/sairaskodeissa on? Löytyy siis varmasti koko kirjo asianmukaisista asiattomiin :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoitsumikke Posted July 16, 2006 Share Posted July 16, 2006 Tuosta ruotsinkielentaidosta.. Se vahan riippuu etta missa pain Norjaa asustat.. Olen talla hetkella "vikarbyrån" kautta etelänorjassa, ja taalla puhutaan sita "nynorskaa", joka eriaa hieman muutoin Norjassa puhuttavasta "bokmål":ista, ja ruotsia he eivat valttamatta ymmarra.. Tieda sitten hanta jos syyna on jaksamattomuus, tai mika lie, mutta eivat oikein halua ymmartaa ruotsia! Se parhaiten nauraa kenellä on paras lääkitys! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinni Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 Aijaa, sulla on, Hoitsumikke, erilaisia kokemuksia sitten kuin mulla. Mä olin aikoinanii Bergenin kupeessa, jossa puhuvat nynorskia eikä heillä ollut vaikeuksia ymmärtää mun ruotsia. Itseasiassa nynorskissa on paljon enemmän ruotsinkieltä muistuttavia sanoja kuin bokmålissa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoitsumikke Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 Pinni: Se voi kyllakin olla ihan totta, ehka vain vanhemmalla sukupolvella on vaikeampi ymmartaa ruotsia enta nuoremmalla.. Myos riippuen puhutko suomenruotsia vai rikssvenskaa, ehka... :) Se parhaiten nauraa kenellä on paras lääkitys! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.