Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja ja lääkehoito


mur

Recommended Posts

sairaudenhoito-ja huolenpito lähihoitajan koulutuksessa merkitsee samoja oppeja mitä perushoitajatkin saavat joten miksi ei voisi talokohtaisesti harkita lupaa toimia myös lääkehoidon tehtävissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Hoitaja_tar

Meillä pääsääntöisesti hoitaa sh lääkehoidon, mutta lähäreillä on mahdollisuus lääkehoidon ja näyttöjen myötä lääkkeiden jakoon ja s.c ja i.m. lääkkeiden jakoon. Lääketilauksia lähärit ei pääse tekeen. Mun mielestä lääkehoidossa täytyy tietää vähän enemmän kuin pelkkä lääkkeen nimi  ;D tai miten sen nyt ottaa. Mä ainakin annan lähäreitten säätää lääkkeissä jos niin haluavat vastuuta ottaa, itteppähän pääsen helpommalla. Iv juttuja lähärit ei tietenkään hoida.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  ::D: Vieläkin näkyy olevan vastustusta lähihoitajien mammattia kohtaan. Olen toimininut lähithoitajana n. neljä vuotta terv.keskuksen vuodeosastolla. Alku oli tosi hankalaa, mutta omalla sisukkuudella ja osaamisella olen saanut siedettävän aseman työyhteisössä.

Koulutuksen syy ei ole jos työ ei onnistu, sillä olen törmännyt "huonoihin" sair.hoitajiinkin, vaikka ovat käyneet niin fixun koulutuksen. Jos on kiinnostunut alasta ja motivoitunut työhön, silloin koulutuksestakin saa paljon ja tarvittavan ammattitaidon. Mikäli homma ei kiinnosta saa käydä vaikka minkälaisen yliopiston, ei siitä kummemmaksi tule.

Samoin luulen käyneen AMK-sh koulutukselle se on joutunut arvostelun kohteeksi, koska sinne hakeutuu yhä enemmän ei motivoituneita opiskelijoita. Ainakin nuoret jotka ovat olleet harjoittelussa, ovat heti "kukkona", koska heistä tulee sentään  sairaanhoitajia.

Perushoito ei kiinnosta ollenkaan, pitäisi vain päästä tekemään temmpuja tai jotain hienoa.

Vastaan ja otan osaltani vastuun työvuorossa, vaikka en sh olekaan. Tiedän toimenkuvani ja haluan tehdä sitä perushoitoa, johon olen koulutuksen saanut.  Mielestäni on järkevä jakaa työt niille, jotka ne hallitsee ja osaa. Sh:t valittavat usein työnmäärästä, mutta eivät ne halua kitenkaan luopua mistään töistä esim. s.c pistäminen. Eikö ole resurssien tuhlaamista, että esim. insul. pistää sh tai ruoan jakaa sh.....?

Perehtykää lähihoitajakoulutuksen sisältöön, ennen sen arvostelua. Koulutus on laaja-alainen ja vastaa entistä sh:n koulutusta esim. lääkehoidon osalta (sh:n opettajalta saatu tieto).

Kuka sen perushoidon osastoilla tekee, jos niille ei lähihoitajia hyväksytä ?  Jos perushoito on huonoa se vie "maton alta" muultakin hoidolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut tuon saman väittämän, että lähihoitajilla on enemmän lääkekoulutusta ja opetussuunnitelman mukaan se pitääkin paikkansa, nimenomaan lääkehoidon kurssin tuntimäärän mukaan. Mutta, mun aikanani (AMK- koulutuksesta en tiedä) joka osa- alueesta, esim.  kirra tai lapset, oli lääkäriluento ja sen yhteydessä käytiin tauti kohtaisesti myös lääkehoito läpi. Lääkehoito muun ohella kulki mukana koko koulutuksen ajan . Ei se jäänyt pelkästään lääkehoidon kurssin varaan. Myös harjoittelujaksoilla toteutettiin lääkehoitoa osastolla.

Se että lääkehoidon kurssi on lähihoitajilla suurempi tänäpäivänä johtunee varmasti myös siitä että lääketiede on kehittynyt ja eri lääkehoitomuotoja tullut 15 vuodessa huimasti lisää. 90- luvun taitteessa oli lääkkeet yksissä kansissa, nyt Farmacaa on kaikkiaan vissiin 3.

Tämä on tällainen ikuisuuskysymys, eli hoitajia tarvitaan lisää, niin ei kenenkää tarvitse valittaa eikä lähihoitajien tarvitse tehdä sairaanhoitajien töitä. Eikä sairaanhoitajien lääkärien töitä.

Pitäisikö vaan kylmästi kieltäytyä?...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta lääkehoidosta voisin sanoa muutaman sanasen...

Lähäri opinnoissa lääkehoitoa on runsaasti ja ainakin meillä se alue käytiin shhp-koulutusohjelmassa hyvin tarkkaan läpi... Oikeanlaisesta toteutuksessa ja ongelmatilanteista ei voinut kukaan välttyä, ne tuli kerrattua useampaan kertaan...

Sh-koulussa lääkehoidon kurssilla paneuduttiin enemmän farmakologiaan ja siihen miten ne lääkkeet oikeasti vaikuttaa, yms. Lääkärin luennoilla ja erilaisten hoitotyön kurssien ohessa lääkehoitoa on sivuttu useasti... Ainut mikä ihmetyttänyt minua on se että lääkehoidon perusteet käytiin todella nopeasti läpi eli just nämä perusjutut (lääkemuodot, antotavat, vaikutusnopeudet, yms.)... Ne ovat kyllä ihan opiskelijasta kiinni miten hyvin ne on opetellut sitten omalla ajalla... :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikai kellään mitään ole lähihoitajien ammattia vastaan!

Mulla ainakaan.  Ei ole mikään ratkaisu siirtää tehtäviä ammattiryhmältä toiselle. Se on varmin tapa olla saamatta lisää hoitajia osastoille.

Annan luovutusvoiton, ei tämä tällä parane. Sh saa vaan asennevammaisen leiman jos puolustaa omaa osaamistaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä näistä aiemmista vastauksista nousee esille monen lähihoitajan alemmuuskompleksi, jota kutsuvat sitten sairaanhoitajien "pätemisen tarpeeksi"...

Mun mielestä jokaisen meistä tulisi olla ylpeä omasta ammatistaan ja osaamisestaan. Lähihoitajia tarvitaan varmasti omissa tehtävissään niin kuin sairaanhoitajiakin.

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat? Ammattiylpeys kunniaan, jokainen on asiantuntija omassa työssään! Miksi kaikkien tulisi tietää ja osata vähän kaikesta? Itse arvostan suuresti eri erikoisalojen asiantuntijoita; konkareita, jotka tietävät mistä puhuvat, olivatpa sitten lääkäreitä, sairaanhoitajia tai perushoitajia!!

Paras tapa voittaa väittely on olla oikeassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä näistä aiemmista vastauksista nousee esille monen lähihoitajan alemmuuskompleksi, jota kutsuvat sitten sairaanhoitajien "pätemisen tarpeeksi"...

Mun mielestä jokaisen meistä tulisi olla ylpeä omasta ammatistaan ja osaamisestaan. Lähihoitajia tarvitaan varmasti omissa tehtävissään niin kuin sairaanhoitajiakin.

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat? Ammattiylpeys kunniaan, jokainen on asiantuntija omassa työssään! Miksi kaikkien tulisi tietää ja osata vähän kaikesta? Itse arvostan suuresti eri erikoisalojen asiantuntijoita; konkareita, jotka tietävät mistä puhuvat, olivatpa sitten lääkäreitä, sairaanhoitajia tai perushoitajia!!

Pepita,  olen aivan samaa mieltä kanssasi !

Ja kohta joku taas älähtää... :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat?

Tätä minäkin olen kysynyt monta kertaa. Kukaan ei o koskaan vastannut  :(
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat?

Tätä minäkin olen kysynyt monta kertaa. Kukaan ei o koskaan vastannut  :(

Samaa mieltä, yksi koulutustaso riittäisi sairaalamaailmaan. Ja titteliksi niinkin erikoinen kuin pelkkä hoitaja..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat?

Tätä minäkin olen kysynyt monta kertaa. Kukaan ei o koskaan vastannut  :(

Kysyin minäkin tätä asiaa aiheen: Sairaanhoitajien koulutus huonoa alla. Muutama vastaus tuli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä näistä aiemmista vastauksista nousee esille monen lähihoitajan alemmuuskompleksi, jota kutsuvat sitten sairaanhoitajien "pätemisen tarpeeksi"...

Mun mielestä jokaisen meistä tulisi olla ylpeä omasta ammatistaan ja osaamisestaan. Lähihoitajia tarvitaan varmasti omissa tehtävissään niin kuin sairaanhoitajiakin.

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat? Ammattiylpeys kunniaan, jokainen on asiantuntija omassa työssään! Miksi kaikkien tulisi tietää ja osata vähän kaikesta? Itse arvostan suuresti eri erikoisalojen asiantuntijoita; konkareita, jotka tietävät mistä puhuvat, olivatpa sitten lääkäreitä, sairaanhoitajia tai perushoitajia!!

Näin juuri! Paineita hoitoalan  eri ammattikuntien osaamiselle mielestäni asettaa työnantajat, jotka erillaisten säästöjen ja toisaalta hoitajapulan vuoksi pyrkivät siihen että työvuoroissa on tekijöitä ja madaltamalla hierarkiaa sekoittuu tehtävien toimenkuvat. Ja mitä tulee koulutukseen, se ei tänäpäivänä ole pystynyt vastaamaan kentän tarpeeseen ja käytettävissä olevilla resursseilla tehdään ehkä laadullisesti heikompaa koulutusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paineita hoitoalan eri ammattikuntien osaamiselle mielestäni asettaa työnantajat, jotka erillaisten säästöjen ja toisaalta hoitajapulan vuoksi pyrkivät siihen että työvuoroissa on tekijöitä ja madaltamalla hierarkiaa sekoittuu tehtävien toimenkuvat.

Näinhän se menee. Tosin osastoilla jossa ainoa ero sh:n ja ph:n välillä toimenkuvassa on iv-luvat ja lääkärinkierto niin en näe suurta ongelmaa jos kokeunut ja koulutettu perushoitaja sijaistaa kesäaikana sairaanhoitajaa. Toiminnan kannalta parempi vaihtoehto kuin se toinen vaihtoehto eli se että sairaanhoitajilla ei ole lainkaan sijaista.

Ja mitä tulee koulutukseen, se ei tänäpäivänä ole pystynyt vastaamaan kentän tarpeeseen ja käytettävissä olevilla resursseilla tehdään ehkä laadullisesti heikompaa koulutusta.

Eikös opetusresurssit ole heikentyneet merkittävästi esim. 80-luvulta? Vaikea kuvitella että nykyisillä opetusmetodeilla voitaisiin mitenkään saada yhtä laadukasta opetusta kuin lähiopetuksella parhaimmillaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut keikkalaisena ja opiskelijana työparista se, jolla on lääkevastuu.

Aika jännä tilanne, mutta hyvin on mennyt periaatteella "toinen tuntee potilaat, toisella on uudempi tieto lääkkeistä".

Ettei kuulosta liian hurjalta, niin on pakko sanoa, ettei osasto ollut mikään akuutti ja tottakai ongelmatilanteissa ois voinut kääntyä muiden puoleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tällä hetkellä tk:n akuuttiosastolla hommissa ja siellä lääkehoito on toteutettu pitkälti omahoitaja pohjaisena. Eli potilaiden omahoitajat jakavat ja antavat omille potilailleen lääkkeet. Olipa sitten perus- tai sairaanhoitaja jokaisella on luvat toteuttaa p.o.,p.r., s.c. lääkkeen antomuodot. i.m:sti toteutettavasta lääkinnästä en ole 100% varma, mutta luulisin että lupia on myös perushoitajilla. i.v. lääkitykset on määritelty sairaanhoitajien työksi joilla on talon myöntämät luvat, mutta onpa osastolla yksi perushoitajakin jolla on i.v. luvat. Itse tuntuisi aika absurdilta ajatella, että osastolla olisi yksi tai kaksi lääkkeistä vastaavaa hoitajaa jotka viettäisivät päivät pitkät lääkehuoneessa tai kiertäen lääkkeitä antamassa. Meillä on se periaate, että jokainen hoitaja vastaa omasta lääkehoidon toteutuksesta. Lääketilauksen hoitaa vakituisessa työsuhteessa oleva ph tai sh.

Mitä sitten tulee tuohon ph - sh työnjakoon. Terveydenhuoltoala jos mikä on vielä säilyttänyt vanhakantaisen hierarkkiansa jossa tavallaan jokaisella on "oma paikkansa". Mielestäni omahoitajuus on mukavasti rikkonut tälläistä hierarkkia käsitystä. Jokainen hoitaja hoitaa omien potilaidensa perushoidon, lääkehoidon jne. Homma toimii hyvin, sillä siinä tulee hoidettua potilasta kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti, sekä ammattitaidon kaikki osa-alueet tulevat hyödynnetyksi. Itse en edes haluaisi olla sairaanhoitaja joka ei pääse tekemään päivittäistä perushoitoa vaan kiertää osastoa tekemällä vain "haastavia, nimenomaan sairaanhoitajan koulutusta" vaativia toimenpiteitä ja näitä "temppuja".

Ja eiköhän se ole niin, että se AMK koulutus on edelleen yhtä pätevä kuin entinen opistoasteen sh koulutus. Olihan se niin että ylppäripohjaiset kävivät vain 3,5 vuotta opistoasteen sh kouluakin aivan kuten tämän päivän AMK-sh:tkin. Itse ajattelen, että jokaisen opiskelijan on otettava vastuu omasta opiskelustaan ja oppimisestaan. Monesti ajattelutapa nojaa siihen kuinka paljon joku on asioita opettanut esim. kuinkamonta tuntia vaikkapa lääkäri on asioista lätissyt koulussa, ei siihen kuinka paljon on itse asioita opiskellut. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että AMK:ssa meillä lääkehoitoa opiskeltiin läpi koko koulutuksen, lääkehoidosta tuli luentoa ja opetusta melkein kaikissa ammattiopintoihin kuuluvissa kursseissa. Suurimman osan lääkehoidosta ja nimen omaan farmakologiasta piti lääkäri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Arterha
  Meillä ei varsinaista lääkevastaavaa ole, joten se kuka on vuorossa se vastuuhenkilö, hoitaa lääkkeet, jaot ja tilaukset. Koulutus täytyy olla väh. lähihoitaja, opiskelijat eivät jaa lääkkeitä muuta  kuin oppimistilanteessa hoitajan valvonnan alaisena. Opiskelija saa antaa lääkkeitä (valmiina kipoissa) asukkaille, mutta on vastuussa olevan hoitajan asia tarkistaa että opiskelija on antamassa oikeat lääkkeet oikealle asukkaalle.  Meillä ei siis ole sairaanhoitajaa päivittäin paikalla. Sosionomi hoitaa ns. osatonhoitajan pestiä mutta hänellä ei ole lääkekoulutusta. Sekavaa..Ja kyseessä siis yksityinen hoitolaitos. 
Entäs nämä työllistetyt, ammattitaidottomat... Meillä myös nämä lääkkeitä jakamassa avopuolella!!!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi on sitten nämä kaksi eri koulutusta jos tehtävien tulisi olla samat?

Pahoittelen, en voi vastustaa... Eli vähän kuten sairaanhoitaja AMK ja ensihoitaja AMK...  ;D

Avaan nyt vähän sanaista arkkuani kun kerran absinttia nautin enkä hillitse enää itseäni (tekosyy). Tottakai raakaveto työnjaon suhteen on hyvä olla olemassa, fakta kumminkin on että oikeassa elämässä ihmiset on yksilöitä ja se että kahlaa AMK tasoisen laitoksen läpi rimaa ylittämällä ei tee kenestäkään oikeasti pätevää kuin paperilla. Tuntuu että ihmiset kuvittelevat sen oppimisen loppuvan siihen hetkeen kun saa sen todistuksen käteen, varsinkin kun se lääkehoito kehittyy kokoajan. Itse olen lähihoitaja, lääkeluvat saanut työnantajan lääkekurssin kautta (jonka käy läpi kaikki uudet, jopa AMK sairaanhoitajat), saan antaa lääkkeitä p.o, s.c ja herranjestas jopa i.m. Näin hoitajapulan aikana voisi arvostaa myös niiden "alempien" ammattitaitoa myös.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Unohtu tuon vuodatuksen aikana tosiaan alkuperäinen pointti. Meillä lääkehoitajana vuorossa mth/lh tai sh, n-lääkkeet (subutex/suboxone ja metadoni) jakaa vain vakituinen sh.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taidankin olla aika naivi näissä asioissa. Olen itse vain vähän työkokemusta omaava vuosi sitten valmistunut lähäri. Nyt vanhustyössä ja heti paukahti i.m. luvat ja N-ryhmäkin on käytössä. I.V. jää sairaanhoitajille, esimiestyöt nekin (voisi kyllä vääntää itelleen työlistan...). Potilastietoihin emme pääse eikä labrojakaan saada koneelta.

Vaikka porukka on jämähtänyttä, vuosikymmeniä talossa olleita, en huomaa mitään selvää rajaa osastoapulaisen, perushoitajan tai sairaanhoitajan välillä. Jokaisella on henkilönä omat vahvuutensa ja niitä hyödynnetään. Oikeuksia tehdä asioita on se mikä ph erottaa sh:sta. Tämä keskustelu täällä saa työpaikkani näyttämään liian hyvältä ollakseen totta. Mutta työpaikka onkin pikkukunta periferiassa, joten täällä ei parane ronklata sairaanhoitajien puutteesta, kun niitä ei ole tarjolla. Ja täällä on osattava kaikkea jonkin verran kotitarpeiksi.

Eräs kollegani haluaisi kylläkin i.v. luvatkin, koska eihän sakun väkikään ole sairaanhoitajia... noh, kyllä minusta haasteita riittää nykyiselläkin repertuaarilla... hänellekin  :)

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä ääriesimerkki miten voi tapahtua kun kaikki todella tekee kaikkea ja vastuurajat on 'häilyviä': http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=7668.0

Nämä häilyvät rajat ei ole mun mielestä hyviä. Parempi olis selkeät pelisäännöt kuka tekee ja mitä niin kaikkien oikeusturva yms on paremmin taattu. Siihen en nyt ota kantaa mihin se raja pitäs vetää, siitä on väännetty tälläkin foorumilla ihan riittävästi :)

Jostain syystä ph:t ja lh:t nostaa nää jutut aina esille. Joillekkin tuntuu olevan tärkeää todistella että saa antaa lääkettä sitä ja tätä reittiä jne. Sitä on nähty tsiljoonassa aiheessa täälläkin. Tiedä sitten mistä sekin kertoo. En muista nähneeni sairaanhoitajien tästä elämää pitävän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja muistakaa niitä avosydänhieronta yms. lupia haaliessanne, että luvat tietää vastuuta, ja jos vastuu ei tiedä lisää palkkaa, niin jokin siinä yhtälössä mättää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä ph:t ja lh:t nostaa nää jutut aina esille. Joillekkin tuntuu olevan tärkeää todistella että saa antaa lääkettä sitä ja tätä reittiä jne. Sitä on nähty tsiljoonassa aiheessa täälläkin. Tiedä sitten mistä sekin kertoo. En muista nähneeni sairaanhoitajien tästä elämää pitävän.

Minä ymmärrän tuon lähi- ja perushoitajien yms. hengästymisen aiheesta vaikka itse olenkin tiukan lääkelupalinjan kannalla. Siinä on mukana harmitusta oman toimenkuvan kapenemisesta, tieto siitä että monessa työpaikassa palvelutaso ja jopa hoidon laatu saattaa kärsiä uusista linjauksista sekä tietysti se että toiset hoitajat ottavat tällaiset päätökset henkilökohtaisena ammattitaidon nollaamisena.

Mutta idea tiukasta lääkelinjasta on hyvä, toivottavasti käytännössä antavat resursseja kentälle samassa suhteessa ettei uudet toimenkuvalinjaukset ole pelkästään sairaanhoitajien selkänahasta pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi voi ja lämmin maito.

Tarkoitus oli puhua siitä että meillä ei sh:t pidä rajoja mitä hommia tekevät. Siis kehua että ei ole sellaisia rajoja - siis alaspäin. Ja koska olemme täällä perukoilla, eikä joka vuorossa ole sh:ta tarjolla, on  kai sitten tilanteen pakosta annettava meille ph:lle i.m. luvat. Mutta eikös kuulu opintoihinkin, ainakin meillä tuossa hyvin sosiaalipoliittisessa versiossakin.

Olisi pitänyt lukea taas koko ketju läpi, koska luulen että juttuni nousi kuin Fenix lintu mutta väärään valoon. Meillä ei kaiketi ole sellaista vaihtoehtoa kuin ole hakematta luvat, jos haluaa täällä periferiassa näitä töitä tehdä. Ei ollut tarkoitus provoisoida ketään eikä ainakaan nostaa mitään lähäri is best - tunnetta. Kyllä toivoisi nöyränä, ettei tarvitsisi sitä vastuuta kantaa, minkä kannoin viime kesän aikana, kun lomat pyöri pahimmillaan.

Ehkä tyydyn v-tusketjuun kirjoittamaan ja pidättäydyn kommentoimassa näin tulenarkoihin asioihin, kun hyvä tarkoitus tulkittiin noin väärin. :)

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä on mukana harmitusta oman toimenkuvan kapenemisesta, tieto siitä että monessa työpaikassa palvelutaso ja jopa hoidon laatu saattaa kärsiä uusista linjauksista sekä tietysti se että toiset hoitajat ottavat tällaiset päätökset henkilökohtaisena ammattitaidon nollaamisena.

Ilmeisesti tarkoitat ensihoidossa syntynyttä porua STM:n ohjeista (?), mutta nyt on puhe ihan koko terveydenhuoltoalasta. Sairaaloissa ja terkkuloissa tämä tilanne on ollut tällainen iät ajat. Väitän että tämän jupinan takana ei taatusti aina ole huoli 'hoidon laadun kärsimisestä' vaan jostain ihan muusta.

muoks: eikä tässä aiheessa ollut kyse lupien menettämisestä tai toimenkuvien kapenemisesta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä on mukana harmitusta oman toimenkuvan kapenemisesta, tieto siitä että monessa työpaikassa palvelutaso ja jopa hoidon laatu saattaa kärsiä uusista linjauksista sekä tietysti se että toiset hoitajat ottavat tällaiset päätökset henkilökohtaisena ammattitaidon nollaamisena.

Ilmeisesti tarkoitat ensihoidossa syntynyttä porua STM:n ohjeista (?), mutta nyt on puhe ihan koko terveydenhuoltoalasta. Sairaaloissa ja terkkuloissa tämä tilanne on ollut tällainen iät ajat.

Joo, tietysti sitä katselee näitä juttuja omasta duunista käsin mutta kyllähän nuo ohjeistukset ja siirtymäajat tulevat koskemaan aivan samalla lailla tk:n vuodeosastoja, vanhainkoteja kuin sairaankuljetustakin.

Väitän että tämän jupinan takana ei taatusti aina ole huoli 'hoidon laadun kärsimisestä' vaan jostain ihan muusta.

Ei varmasti sillä (perus/lähi)hoitajissa on paljon ylpeitä ja itsensä/arvonsa tuntevia ihmisiä.

Ja jupinassahan ei ole mitään pahaa sillä erilaiset mielipiteet ovat keskustelujen (lue: keskustelufoorumeiden) suola.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...