Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja ja lääkehoito


mur

Recommended Posts

Joo, tietysti sitä katselee näitä juttuja omasta duunista käsin mutta kyllähän nuo ohjeistukset ja siirtymäajat tulevat koskemaan aivan samalla lailla tk:n vuodeosastoja,

Kyllä varmasti, mutta väitän että valtaosassa sairaaloista ei perushoitajan toimenkuvaan ole tähänkään asti kuulunut potilaan lääkitykset samalla tavalla kuin sairaanhoitajille. Eli kyse ei o mistään isoista muutoksista, ainakaan joka paikassa. Ensihoidossa tilanne on toki ollut villimpi kautta aikain.

Ja jupinassahan ei ole mitään pahaa sillä erilaiset mielipiteet ovat keskustelujen (lue: keskustelufoorumeiden) suola.

Ei siinä pahaa olekkaan mutta ihmettelen vaan mikä noissa lääkejutuissa on niin ihmeellistä. Ihan kun se olis joku hyvän hoitajan mitta että saa pistellä potilaita yms. Hoitajat tekee niin paljon muutakin. Silti aina tämä asia pitää ottaa esille ja todistella että 'saan mä sitä fenttistä ränniin laittaa, mä teen ihan samoja juttuja kun saikkaritkin' jne  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ei siinä pahaa olekkaan mutta ihmettelen vaan mikä noissa lääkejutuissa on niin ihmeellistä. Ihan kun se olis joku hyvän hoitajan mitta että saa pistellä potilaita yms.

Olisko se vaan niin että osalle meistä nämä lääkejutuilla brassailut kuuluu tähän Cardinan lanseeraamaan "noviisivaiheen omnipotenttiseen pätemisvimmaan" (http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3082.msg53920#msg53920) Mitä vähemmän koulutusta, asemaa ja statusta niin sitä suurempi mahdollisuus on pätemisvimman synnylle, onneksi aika ja kokemus parantaa tämän vaivan melko usein..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ei tulla saamaan minkäänlaista palkankorotusta niin kauan kun lähihoitajat suostuu tekemään sairaanhoitajien työt.

Mä en muutenkaan käsitä,  miten lähihoitaja voi toimia sairaanhoitajan sijaisena. Älytöntä vedota siihen,  ettei sairaanhoitajia ole.No sit ei ole. Nostakoot palkkoja, niin johan löytyy.

Tai mikäs mä olen sanomaan, ensviikolla olen lääkärin sijaisena.Eiks oo vähän makeeta.

Sorry.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisko se vaan niin että osalle meistä nämä lääkejutuilla brassailut kuuluu tähän Cardinan lanseeraamaan "noviisivaiheen omnipotenttiseen pätemisvimmaan" (http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3082.msg53920#msg53920) Mitä vähemmän koulutusta, asemaa ja statusta niin sitä suurempi mahdollisuus on pätemisvimman synnylle, onneksi aika ja kokemus parantaa tämän vaivan melko usein..

Heh, mä olinkin unohtanut ton kokonaan. Varmaan lähellä oikeaa dg:a  :nauraa:
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ei tulla saamaan minkäänlaista palkankorotusta niin kauan kun lähihoitajat suostuu tekemään sairaanhoitajien työt.

Älä syyllistä lähihoitajia, suomalainen hoitaja on niin kiltti että tekee juuri sen mitä työnantaja pyytää. Vika on systeemissä, sekä työnantajan ohjeistuksissa, ei hoitajissa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ei tulla saamaan minkäänlaista palkankorotusta niin kauan kun lähihoitajat suostuu tekemään sairaanhoitajien työt.

Älä syyllistä lähihoitajia, suomalainen hoitaja on niin kiltti että tekee juuri sen mitä työnantaja pyytää. Vika on systeemissä, sekä työnantajan ohjeistuksissa, ei hoitajissa.

Et voi olla tosissas :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ei tulla saamaan minkäänlaista palkankorotusta niin kauan kun lähihoitajat suostuu tekemään sairaanhoitajien työt.

Älä syyllistä lähihoitajia, suomalainen hoitaja on niin kiltti että tekee juuri sen mitä työnantaja pyytää. Vika on systeemissä, sekä työnantajan ohjeistuksissa, ei hoitajissa.

Omat kokemukseni rajoittuvat sairaalanulkopuoliseen ensihoitoon, josta väittäisin, että moni lähihoitaja ottaa niitä lääkelupia onnestasoikeena vastaan, koska luulee, että hänen tekemää työtä ei muuten arvostettaisi. En keksi muuta syytä sille, että suostutaan ottamaan suuri vastuu ilman rahallista korvausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et voi olla tosissas :nauraa:

Heh, uskoisin että dinon tekstiä kannattaa lukea iso pilke silmäkulmassa.

Luojan kiitos...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et voi olla tosissas :nauraa:

Heh, uskoisin että dinon tekstiä kannattaa lukea iso pilke silmäkulmassa.

Luojan kiitos...

Tai mä ainakin toivon että näin on  :nauraa:
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[quote author=Osku link=topic=

5987.msg73642#msg73642 date=1160393087]

Et voi olla tosissas :nauraa:

Heh, uskoisin että dinon tekstiä kannattaa lukea iso pilke silmäkulmassa.

Luojan kiitos...

Tai mä ainakin toivon että näin on  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa, taitaakin tämä juttu kulkea eri atmösfääreissä. Nythän mua rupesi harmittamaan, kun en tiennyt, että yritän täyttää sairaanhoitajan paikkaa. Ehkä niitä sosiaalipoliittisia aineita ei ollutkaan vahingossa tullut lukujärjestykseen. Vaan eipähän se voi minun vika olla, jos töihin pyydetään perushoitajan sijaisuutta tekemään. Vai olikohan se sittenkin sh:n sijaisuus  :-

No, kertokaahan nyt sillä syvällä kokemuksen rintaäänellä, mihin se raja nyt pitäisi vetää tehtävissä? Ja miksi sitten opetettua ja opittua ei saisikaan käyttää? Kyllä mieluummin otan palkkaa kuin olen ilman sitä. En kai ole ainoa ihminen, joka voi kyseenalaistaa työtehtäviä, jos ne eivät liity vain minuun henkilökohtaisesti, vaan on osa ko. kunnan henkilöstöpolitiikkaa?  :nauraa:

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, kertokaahan nyt sillä syvällä kokemuksen rintaäänellä, mihin se raja nyt pitäisi vetää tehtävissä? Ja miksi sitten opetettua ja opittua ei saisikaan käyttää? Kyllä mieluummin otan palkkaa kuin olen ilman sitä. En kai ole ainoa ihminen, joka voi kyseenalaistaa työtehtäviä, jos ne eivät liity vain minuun henkilökohtaisesti, vaan on osa ko. kunnan henkilöstöpolitiikkaa?  :nauraa:

Lääkehoidosta ei ole ollut kunnollista ohjeistusta oikeastaan koskaan. Tänä vuonna ilmestyi STM:ltä suositukset lääkehoidon toteuttamisesta. Sitä voi aikansa kuluksi lukea ja saada ehkä vastauksia kysymyksiin.  :nauraa:

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mun mielestä pitää lähteä ruohonjuuritasolta. Niin kauan kun joustetaan työnjaossa ylemmät tahot huomaavat, että hoituuhan tämä homma näinkin. Kyse on kumminkin siitä mitä halutaan tehdä.

90-luvun alussa supistettiin, ja paljon. Meni vuosia ennenkun jäädytetyt virat saatiin takaisin ja vaan sen tähden että jäi säästöt päälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nythän mua rupesi harmittamaan, kun en tiennyt, että yritän täyttää sairaanhoitajan paikkaa. Ehkä niitä sosiaalipoliittisia aineita ei ollutkaan vahingossa tullut lukujärjestykseen.

Ihanaa provoilua. Melkein lankesin  :-*
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, kertokaahan nyt sillä syvällä kokemuksen rintaäänellä, mihin se raja nyt pitäisi vetää tehtävissä? Ja miksi sitten opetettua ja opittua ei saisikaan käyttää? Kyllä mieluummin otan palkkaa kuin olen ilman sitä. En kai ole ainoa ihminen, joka voi kyseenalaistaa työtehtäviä, jos ne eivät liity vain minuun henkilökohtaisesti, vaan on osa ko. kunnan henkilöstöpolitiikkaa?  :nauraa:

Tällä hetkellä raja menee juuri siinä jonne työantaja kokee sen kuuluvan, tietysti työntekijät voivat yrittää neuvotella toimenkuvista mutta yleensä tilanne on se että teet niin kuin työnantaja sanoo tai sitten et tee töitä lainkaan. Lääkehoidon kenttä on erittäin villi ja sekava ja kun se lisäksi aiheuttaa herkkiä tunteita useammalla taholla niin soppahan siitä syntyy.

Jos olet saanut käyttämiisi lääkkeisiin asianmukaisen (työpaikka)koulutuksen + luvat lääkehoitoon ja koet että osaat tehdä sen mitä sinulta vaaditaan niin tee työtäsi rauhallisin mielin. Mutta asennoidu siihen että jossakin vaiheessa näitä uusia ohjeistuksia aletaan soveltamaan myös käytäntöön ja siinä vaiheessa tulee todennäköisesti joko toimenkuvamuutoksia tai porukkaa joutuu koulun penkille.

Ja mitä pikemmin saadaan selvyys näihin asioihin niin sitä parempi se on pitkällä tähtäyksellä, niin potilaiden kuin kaikkien hoitajaryhmienkin kannalta katsottuna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi jumalan pyssyt! Ohjeita on luettu hartaudella (STM). Nyt on oikein Pohdittava tätä asiaa. Riemusta kirkuen kaventaisin repertuaariani, mutta opintojen antaman näkemyksen mukaisesti olen luullut toimivani. Satavarmaa on kuitenkin se, ettei vanhuspuolella työt lopu, vaikka toimenkuva kaventuisi. Niinhän se on että sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asuminen. Seuraava kuusi olisi 120 km päässä siis sivu.... että motivoi vähän... epäkohdista huolimatta.

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi jumalan pyssyt! Ohjeita on luettu hartaudella (STM). Nyt on oikein Pohdittava tätä asiaa. Riemusta kirkuen kaventaisin repertuaariani, mutta opintojen antaman näkemyksen mukaisesti olen luullut toimivani.

No hommahan on selvä. Tunnetko riittävästi niiden lääkkeiden ominaisuudet mitä olet potilaalle antamassa? Indikaatiot, kontraindikaatiot, annostelun, mahdolliset sivuvaikutukset ja ongelmat mitä lääke aiheuttaa jne jne. Jos ne hommat on hallussa ja muodolliset luvat käpälässä, niin siitä vaan antamaan.

Todellisuus on kuitenkin taruakin ihmeellisempää usein. Ihmiset antavat lääkkeitä tajuamatta niistä yhtään mitään. Esimerkkejä on tälläkin foorumilla käyty läpi monia. Valtaosa lääkityksen aiheuttamista haitoista/kuolemista olisi vältettävissä riittävällä koulutuksella ja valvonnalla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

]Tällä hetkellä raja menee juuri siinä jonne työantaja kokee sen kuuluvan, tietysti työntekijät voivat yrittää neuvotella toimenkuvista mutta yleensä tilanne on se että teet niin kuin työnantaja sanoo tai sitten et tee töitä lainkaan. Lääkehoidon kenttä on erittäin villi ja sekava ja kun se lisäksi aiheuttaa herkkiä tunteita useammalla taholla niin soppahan siitä syntyy.

Toi on todellinen ongelma nykyään täällä Ruotsissa (ei tartte jatkaa lukemista jos ei Ruåtti kiinnosta ;D) ja täällä saavat lh/ph:t sekä myös talkkari jaella p.o lääkkeitä sh:ta saamallaan lääkeluvalla kunnallisella puolella; eli esim. vanhustenhoito.  Eli kouluttamatonta väkeä on ja paljon ja kaikilla täytyy olla lääkkeenjakoluvat, halusitpa sen tai et, oli sinulla koulutus tai ei. Superia vastaava liitto Kommunal on jo kauan taistellut ja muistuttanut että sen vastaanottaminen on täysin vapaaehtoista, mutta aika turhaa on se taistelu.

Työhönottohaastattelussa pomo sanoo että täällä sun täytyy jakaa lääkkeitä, sairaanhoitaja joutuu sen luvan kirjoittamaan koska sh:den määrää ei ole mitoitettu niin että hän voisi itse ne jakaa. Joskus olin mukana kokouksessa jossa sairaanhoitajat ottivat esille että kaikki henkilökunnasta eivät osaa edes lukea kunnolla Ruotsia, pomon ehdotus; eikö niihin silmätippapulloihin voisi piirtää silmän kuvan ja korvatippapulloihin korvan kuvan? *pommi hymiö* Varmaan aika pian todellisuutta myös Suomessa; eikös se joku ministeri jo ehtinyt innostua että maahanmuuttajat pitäisi saada hoitotyöhön? halusivatpa he tai eivät.

Monet itkut on itketty sairaanhoitajan kansliassa itketty kun lähempää sataa oleva potilas on saanut naapurin lääkkeet; valitettavasti jopa p.o lääkkeillä saa näillä lukemilla pahaa jälkeä aikaiseksi.... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus olin mukana kokouksessa jossa sairaanhoitajat ottivat esille että kaikki henkilökunnasta eivät osaa edes lukea kunnolla Ruotsia, pomon ehdotus; eikö niihin silmätippapulloihin voisi piirtää silmän kuvan ja korvatippapulloihin korvan kuvan?

Mitäs suppoihin piirretään?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus olin mukana kokouksessa jossa sairaanhoitajat ottivat esille että kaikki henkilökunnasta eivät osaa edes lukea kunnolla Ruotsia, pomon ehdotus; eikö niihin silmätippapulloihin voisi piirtää silmän kuvan ja korvatippapulloihin korvan kuvan?

Mitäs suppoihin piirretään?

Pomon kuva? Sillä saattais selvitä oikea suunta kaikille...  ;D

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä hymy hyytyy, kun hiljattain valmistunut lähihoitaja tokaisee, että tarkoittaako toi l.a, että ei niinku lauantaisin laiteta noita silmätippoja...

Itse opetan lähihoitajille lääkehoitoa ja uskomattomia ovat vastaukset tenteissä- ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Esim. Mitä tarkoittaa anti-inflammatorinen analgeetti-no, se on niinkuin tiedätkö sellainen tulehdusta poistava lääke- sellaisia on esimerkikiksi penisilliini ja burana.. ;)

Suu vaahdossa yrität opettaa lääkehoidon perusteita ja mikään ei tunnu menevän perille.. Kysyin anafylaktisen shokin oireita ja hoitoa vuodeosastolla. Vastaukseksi sain, että haetaan elvytyspakki ja annetaan potilaalle adrenaliinia ja sitten hälytetään ambulanssi...haloo......

Helmiähän sieltä opiskelijoiden joukosta löytyy- en toki halua yleistää mutta kyllä yleisesti ottaen olen huolestunut lähihoitajien lääkehoidon tuntemuksen tasosta. Motivaatio oppimiseen on usealla täysin hakusessa. Huonoon lääkehoidon tuntemukseen on osasyynä myös opetussuunnitelma, joka antaa aivan liian vähän opintoviikkoja ks. olevan aineen opetukseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä hymy hyytyy, kun hiljattain valmistunut lähihoitaja tokaisee, että tarkoittaako toi l.a, että ei niinku lauantaisin laiteta noita silmätippoja...

Itse opetan lähihoitajille lääkehoitoa ja uskomattomia ovat vastaukset tenteissä- ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Esim. Mitä tarkoittaa anti-inflammatorinen analgeetti-no, se on niinkuin tiedätkö sellainen tulehdusta poistava lääke- sellaisia on esimerkikiksi penisilliini ja burana.. ;)

Suu vaahdossa yrität opettaa lääkehoidon perusteita ja mikään ei tunnu menevän perille..

Helmiähän sieltä opiskelijoiden joukosta löytyy- en toki halua yleistää mutta kyllä yleisesti ottaen olen huolestunut lähihoitajien lääkehoidon tuntemuksen tasosta. Motivaatio oppimiseen on usealla täysin hakusessa. Huonoon lääkehoidon tuntemukseen on osasyynä myös opetussuunnitelma, joka antaa aivan liian vähän opintoviikkoja ks. olevan aineen opetukseen.

Luulenpa että samanlaisia kysyjiä löytyy kyllä ihan vastavalmistuvista sairaanhoitajistakin. Se lääkehoidon taso mitä itse olen kumpaisessakin koulussa saanut, on ollut aina ihan läpihuuto juttuja. Toki lääkehoitoa on ollut enemmän sairaanhoitajaopintojen aikana, mutta se mitä todellisuudessa vaadittiin senkin kurssin läpäisemiseen… …rasti ruutuun ja arvaillaan. Tiedän että luokaltani pääsi läpi tyyppi joka laittoi joka toisen kyllä ja joka toisen ei. Että minusta opettajien tulisi nyt miettiä missä vika piilee…

Myöskin se että jos niitä ovareita on sitten liian vähän tai sopivasti se ei saa ratkaista sitä miten kurssista läpi päästään Koko kirja vaan tentittäväksi ja kattavat kysymykset, niin ehkä en tiedä en ole opettaja, mutta luulisin että osaamisen testaamisessakin olisi ehkä jotain vikaa???!!!

Ja minkä itse jo olen ajat sitten huomannut. Sitä tietoa on ihan turha pakottaa, ne sen ottaa ketkä haluaa ja that´s it.

Hassua mielestäni on että asiasta keskustellaan, keskustellaan, tutkitaan, testataan jne. mutta tulokset ovat aina yhtä surkeita.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opetan lähihoitajille lääkehoitoa ja uskomattomia ovat vastaukset tenteissä- ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Esim. Mitä tarkoittaa anti-inflammatorinen analgeetti-no, se on niinkuin tiedätkö sellainen tulehdusta poistava lääke- sellaisia on esimerkikiksi penisilliini ja burana.. :-X

Suu vaahdossa yrität opettaa lääkehoidon perusteita ja mikään ei tunnu menevän perille.. Kysyin anafylaktisen shokin oireita ja hoitoa vuodeosastolla. Vastaukseksi sain, että haetaan elvytyspakki ja annetaan potilaalle adrenaliinia ja sitten hälytetään ambulanssi...haloo......

Ei millään pahalla, mutta jos tuo on teillä yleinen ongelma suosittelen tarkastelemaan opetusmetodeja.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei millään pahalla mutta opetusmetodit eivät auta jos joidenkin opiskelijoiden opiskelumotivaatio on nollassa (= selvittämättömiä poissaoloja ja hylättyjä tenttejä). Ei auta vaikka opettajalla olisi kuinka hienot metodit, kun sitä tietoa ei voi kaataa korvasta sisään jos ei motivaatiota ole.

Toinen suuri syy on se, että lääkehoidolle on varattu aivan liian vähän opetustunteja ja se ei ole yksittäisen opettajan syy, vaan koko opetussuunnitelman..

Opetusmetodia ei voi valita jos opetettava teoriamäärä on liian suuri- siinä ei ole aikaa opiskelijalähtöiseen opiskeluun, vaan koko homma mennään läpi luennoimalla. Itse olen yrittänyt opettaa asioita mahdollisimman paljon käytännön hoitotyön esimerkkien avulla.

Ei ole mukavaa opettajallekaan, kun lääkehoidon opetus tuntuu suoritukselta, jossa pitää mennä suuri teoriamäärä läpi pienellä määrällä tunteja. Ja tietää koko ajan kuinka tärkeästä asiasta on kysymys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...