Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja ja lääkehoito


mur

Recommended Posts

Oletteko törmänneet tilanteeseen, että lähihoitaja on lääkevastaavana työpaikallaan? Olen törmännyt tällaiseen menettelyyn ja mietin vain että kuinkahan yleistä tällainen on...

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tarkoittaako tämä, että hän on jonkun osaston lääkevastaava koko ajan, vai tarkoitatko yhden vuoron lääkevastaavaa. Jälkimmäinen lienee yleistä, ensin mainittu kuulostaa hassulta jos työpaikassa olisi sairaanhoitajia töissä. Eli ei varmaankaan kovin yleistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin homma toimii siten, että sairaanhoitajat ovat lääkehuoneen vastaavia hoitajia, mutta koska sairaanhoitajia on meillä hyvin vähän, on lähihoitajilla lääkehoito vastuu eri vuoroissa. Yöllä aina vastuu on lähi-/perushoitajalla. Lääketilaukset meillä tekee sairaanhoitajat.  Olemme pitkäaikaishoidon yksikkö ja lääkkeitä käytössä vähän jos verrataan sairaalaan tai tk-vuodeosastolle. Meillä lähäreillä tulee olla suoritettuna lääketentti ( talokohtainen) kolmenvuoden välein. Jos tenttiä ei suorita/ läpäise, lääkehoitoa ei saa suorittaa. Olen itse kokenut tämän ihan hyväksi käytännöksi ja jos on tilanteita, että en osaa/tiedä, kysyn asiaa kolleegalta tai soitan naapuritalon sh:lle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin homma toimii siten, että sairaanhoitajat ovat lääkehuoneen vastaavia hoitajia, mutta koska sairaanhoitajia on meillä hyvin vähän, on lähihoitajilla lääkehoito vastuu eri vuoroissa. Yöllä aina vastuu on lähi-/perushoitajalla. Lääketilaukset meillä tekee sairaanhoitajat.  Olemme pitkäaikaishoidon yksikkö ja lääkkeitä käytössä vähän jos verrataan sairaalaan tai tk-vuodeosastolle. Meillä lähäreillä tulee olla suoritettuna lääketentti ( talokohtainen) kolmenvuoden välein. Jos tenttiä ei suorita/ läpäise, lääkehoitoa ei saa suorittaa. Olen itse kokenut tämän ihan hyväksi käytännöksi ja jos on tilanteita, että en osaa/tiedä, kysyn asiaa kolleegalta tai soitan naapuritalon sh:lle. 

Eli tämä homma kuulostaa korviin normaalilta, mutta että lähihoitaja olisi laitettu sairaanhoitajien "ohi" lääkevastaavaksi (tilaukset ynnä muu sälä) kuulostaa varsin ainutlaatuiselta. Saako nyt tiedustella, että minkälainen paikka on kyseessä ja onko siellä siis muutakin töissä kuin tämä lähihoitaja?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli tämä homma kuulostaa korviin normaalilta, mutta että lähihoitaja olisi laitettu sairaanhoitajien "ohi" lääkevastaavaksi (tilaukset ynnä muu sälä) kuulostaa varsin ainutlaatuiselta. Saako nyt tiedustella, että minkälainen paikka on kyseessä ja onko siellä siis muutakin töissä kuin tämä lähihoitaja?

Aivan tavallisella tk:n vuodeosastolla olen törmännyt perushoitaja-lääkehoitajaan jonka toimenkuvaan kuului mm. lääkkeiden jako + lääketilaukset.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin se oli ennen niin, että lh/sh pari oli lääkevastaavia, mutta nykyään apteekki on tiukentanut sääntöjä ja meille on tulleet henkilökohtaiset tilaustunnukset VAIN sh:lle. Meillä kyllä lähärit jakavat lääkkeitä siinä kun sh:tkin. Kuitenkin tilausvastuu ja tilattujen lääkkeiden vastaanottaminen on sh:n tehtävä. Iv.lääkkeet sh hoitaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Meillä ei varsinaista lääkevastaavaa ole, joten se kuka on vuorossa se vastuuhenkilö, hoitaa lääkkeet, jaot ja tilaukset. Koulutus täytyy olla väh. lähihoitaja, opiskelijat eivät jaa lääkkeitä muuta  kuin oppimistilanteessa hoitajan valvonnan alaisena. Opiskelija saa antaa lääkkeitä (valmiina kipoissa) asukkaille, mutta on vastuussa olevan hoitajan asia tarkistaa että opiskelija on antamassa oikeat lääkkeet oikealle asukkaalle.

  Meillä ei siis ole sairaanhoitajaa päivittäin paikalla. Sosionomi hoitaa ns. osatonhoitajan pestiä mutta hänellä ei ole lääkekoulutusta.

Sekavaa..

Ja kyseessä siis yksityinen hoitolaitos. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Kyllä meillä ainakin lähihoitajat vastaa lääkehoidosta/tilauksista ym samalla lailla kun sh:t. Mahtaisikohan osittain johtua siitä että meillä vaan 2sh osastolla?? ;)

Tietty iv:t ja im:t pistää sairaanhoitaja, mut muuten kaikki samat "oikeudet"...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Työskentelen tk:n vuodeosastolla ja lääkevastaava on sairaanhoitaja. Lähihoitajana uran alussa oli vaikeuksia saada antaa edes tavallisia kipulääkkeitä, puhumattakaan muista lääkkeistä. Olen kuitenkin sitä mieltä , ettei asioita hoideta pelkällä sh-koulutuksella, kyllä lähihoitajakin voi olla asiantuntija lääkehoidossa....kouluttautumalla ja jos on erityisen kiinnostunut lääkehoidosta. Mitä enemmän on lääkkeiden kanssa tekemisissä sitä enemmän tietää........ja tulee halu hakea tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuitenkin sitä mieltä , ettei asioita hoideta pelkällä sh-koulutuksella, kyllä lähihoitajakin voi olla asiantuntija lääkehoidossa....kouluttautumalla ja jos on erityisen kiinnostunut lääkehoidosta.

Nyt kun sairaanhoitajia ei enää näytä riittävän terveyskeskuksien vuodeosastojen kesälomasijaisuuksiin niin ainakin muutamassa tk:ssa on päädytty siihen että kokeneet lääke/iv-luvalliset perushoitajat sijaistavat sairaanhoitajia ja  perushoitajan sijaisuuksiin kelpuutetaan sitten lähes kuka vaan...

Mahtaakohan hoitajapula saada aikaiseksi sen että perus/lähihoitajien vastuualueita "joudutaan" laajentamaan perusterveydenhuollossa entisestään esim. lääkehoidon osalta..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen kuitenkin sitä mieltä , ettei asioita hoideta pelkällä sh-koulutuksella, kyllä lähihoitajakin voi olla asiantuntija lääkehoidossa....kouluttautumalla ja jos on erityisen kiinnostunut lääkehoidosta. Mitä enemmän on lääkkeiden kanssa tekemisissä sitä enemmän tietää........ja tulee halu hakea tietoa.

Itse vaatisin ainakin sairaanhoitajan palkkaa jos niiden hommia alettaisiin mulle lähihoitajana siirtämään.. En mäkään lääkärin hommia sairaanhoitajan palkalla suostu tekemään.

Tietty jokaisen oma asiahan se on miten paljon ylimääräistä vastuuta haluaa ottaa..

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Itse vaatisin ainakin sairaanhoitajan palkkaa jos niiden hommia alettaisiin mulle lähihoitajana siirtämään.. En mäkään lääkärin hommia sairaanhoitajan palkalla suostu tekemään.

Tietty jokaisen oma asiahan se on miten paljon ylimääräistä vastuuta haluaa ottaa..

Kyllä me vaan aika paljon niitä lääkäreiden hommia tehdään. Toivotaan että liksakin joskus nousis......

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä me vaan aika paljon niitä lääkäreiden hommia tehdään. Toivotaan että liksakin joskus nousis......

Mä pyrin kieltäytymään mahdollisimman pitkälle niistä. Jos me tehdään niitä ilmatteeks niin ei taatusti palkat nouse.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Mä pyrin kieltäytymään mahdollisimman pitkälle niistä. Jos me tehdään niitä ilmatteeks niin ei taatusti palkat nouse.

Ei tarvia kattoa kauas historiaan kun esim. tipanlaitto oli 100 % lääkäreiden hommia. Puhumattakaan nyt muista jutuista. Sairaalan ulkopuolisesta maailmasta en edes aloita  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu sen tiedän kyllä. Lähinnä tarkoitin uusien hommien ujutusta. Ongelma vaan on että osa porukasta ottaa niitä hommia pelkästä ilosta kun pääsee tekemään kivoja temppuja jne. Minä en ota. Mä voin olla ihan tavallinen Sami Sairaanhoitaja niin kauan kun mulle maksetaan tavallisen Sami Sairaanhoitajan palkkaa. Mun ei tarvitse päästä leikkimään tohtoria pelkästä hyvänolon tunteesta, egoa pönkittääkseni tms. Sillä ei osteta lapsille aamupuuroa.

Alkaa aihe karata karkuteille. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen vastaavan kanssa samaa mieltä, LISÄISIN VIELÄ ETTÄ MENKÄÄ HYVÄT LÄHIHOITAJAT LUKEMAAN ITSENNE SAIRAANHOITAJIKSI JOS MIELITTE NIITÄ TÖITÄ TEHDÄ. Lähihoitaja tekee lähihoitajan työt,sairaanhoitaja sairaanhoitajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vastaavan kanssa samaa mieltä, LISÄISIN VIELÄ ETTÄ MENKÄÄ HYVÄT LÄHIHOITAJAT LUKEMAAN ITSENNE SAIRAANHOITAJIKSI JOS MIELITTE NIITÄ TÖITÄ TEHDÄ. Lähihoitaja tekee lähihoitajan työt,sairaanhoitaja sairaanhoitajan.

Ihmetyttää vain, Neea, että miksi sinulla on noin paljon lähihoitajia vastaan? Lääkehoidon toteuttaminen kuuluu myös lähihoitajien koulutukseen ja suurimmassa osassa laitoksista kuitenkin lähi-/perushoitajilla on p.o. ja s.c. luvat. Miksi siis kouluttaa jotakin, jos sitä ei saa tehdä?

Itse olen lähihoitajan papereilla työskennellyt muuallakin kuin osastoilla ja toisissa paikoissa varsin laajoin i.v.-lääkeluvin. Totta kai siinä täytyy lukea itsenäisesti vähän lisää, että tietää, mistä on kyse, mutta jos on oikeasti intressejä tehdä työtä, niin kyllä sitä opiskelee paljon muutakin.

Olen muuten joskus ollut osastolla niinkin, että olin (vielä opiskelijana) ainoa "vakituinen" iltavuorossa, jolloin siinä sitten joutui neuvomaan niin perushoitajapariaankin kuin keikkailevaa sairaanhoitajaa. Se, että vedetään tiukasti raja siihen, kuka mitäkin saa osata pelkän ammattinimikkeen pohjalta, on hölmöä. Ikävä kyllä, monissa sairaanhoitajissa näkee juuri tätä mentaliteettia, ja jos joku lähihoitaja meneekin tietämään jostakin enemmän, sehän on vakava juttu. Ei niin voi olla. Jos opiskelija väittää tietävänsä jostakin enemmän, tai edes ilmaisee jotakin tähän suuntaan, sehän on aivan täysi katastrofi ja luultavasti vale.

Hyvää päivänjatkoa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vastaavan kanssa samaa mieltä, LISÄISIN VIELÄ ETTÄ MENKÄÄ HYVÄT LÄHIHOITAJAT LUKEMAAN ITSENNE SAIRAANHOITAJIKSI JOS MIELITTE NIITÄ TÖITÄ TEHDÄ. Lähihoitaja tekee lähihoitajan työt,sairaanhoitaja sairaanhoitajan.

Ihmetyttää vain, Neea, että miksi sinulla on noin paljon lähihoitajia vastaan? Lääkehoidon toteuttaminen kuuluu myös lähihoitajien koulutukseen ja suurimmassa osassa laitoksista kuitenkin lähi-/perushoitajilla on p.o. ja s.c. luvat. Miksi siis kouluttaa jotakin, jos sitä ei saa tehdä?

Itse olen lähihoitajan papereilla työskennellyt muuallakin kuin osastoilla ja toisissa paikoissa varsin laajoin i.v.-lääkeluvin. Totta kai siinä täytyy lukea itsenäisesti vähän lisää, että tietää, mistä on kyse, mutta jos on oikeasti intressejä tehdä työtä, niin kyllä sitä opiskelee paljon muutakin.

Olen muuten joskus ollut osastolla niinkin, että olin (vielä opiskelijana) ainoa "vakituinen" iltavuorossa, jolloin siinä sitten joutui neuvomaan niin perushoitajapariaankin kuin keikkailevaa sairaanhoitajaa. Se, että vedetään tiukasti raja siihen, kuka mitäkin saa osata pelkän ammattinimikkeen pohjalta, on hölmöä. Ikävä kyllä, monissa sairaanhoitajissa näkee juuri tätä mentaliteettia, ja jos joku lähihoitaja meneekin tietämään jostakin enemmän, sehän on vakava juttu. Ei niin voi olla. Jos opiskelija väittää tietävänsä jostakin enemmän, tai edes ilmaisee jotakin tähän suuntaan, sehän on aivan täysi katastrofi ja luultavasti vale.

Hyvää päivänjatkoa.

Sairaanhoitajan työ on professionaalista, siksi kai "monissa sairaanhoitajissa on tätä mentaliteettia" Kyse on myös vastuusta!. Totuus on kuitenkin myös se, että opiskelijoilla on viimeisin tieto alasta. Ei kenenkään osaamista pidä aliarvioida. Ihmettelen miksi niin kovasti nyt, kalahtaa tuo työnjako, onhan se kuitenkin olemassa. Joissain paikoissa se vaan on hämärtynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajan työ on professionaalista, siksi kai "monissa sairaanhoitajissa on tätä mentaliteettia" Kyse on myös vastuusta!. Totuus on kuitenkin myös se, että opiskelijoilla on viimeisin tieto alasta. Ei kenenkään osaamista pidä aliarvioida. Ihmettelen miksi niin kovasti nyt, kalahtaa tuo työnjako, onhan se kuitenkin olemassa. Joissain paikoissa se vaan on hämärtynyt.

Onko mielestäsi professionaalista, että sairaanhoitajat kohtelevat lähihoitajia/perushoitajia alempina elämänmuotoina? Työnjako on toki olemassa, mutta toisissa tehtävissä homman hoitaa se joka ehtii (ensin tai yleensäkin).

Se on jokseenkin surkuhupaisaa, että on paikkoja, joissa minun koulutuksellani on vain muutama työntekijä, mutta joita pidetään erityisen tärkeinä osaston toiminnalle. Sitten meitä kuitenkin kohdellaan kuin kikkaretta kengänpohjassa - epämiellyttävänä ja tarttuvana. Tämän kohtelun takana voisi miltei aina sanoa olevan sikäläisten sairaanhoitajien sairaalloinen epävarmuus itsestään ja omasta ammattitaidostaan - tai vain silkka ilkeys.

Ehkä meidän lähihoitajien pitäisi lukea sairaanhoitajaksi, niin olisimme ihmisiä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnjako on toki olemassa, mutta toisissa tehtävissä homman hoitaa se joka ehtii (ensin tai yleensäkin).

Siihen saakka kunnes alan työvoimapula on saatu hoidettua on turha haaveilla että sairaalat ja osastot voitaisiin täyttää pelkästään sairaanhoitajilla. Eli tämä työnjaon puuttuminen ja perus/lähihoitajien laajentuneet toimenkuvat eivät ole tällä hetkellä niinkään työntekijöiden omaa halua vaan työnantajien ideoimaa. Jos osastolle ei saada yhtä ainoaa sairaanhoitajaa lomittamaan niin se on pakko antaa koulutettujen  perushoitajien tehtäväksi esimerkiksi osaston iv-hoidot. Toki joku 50 - 70 euron lisä peruspalkkaan on melko pieni tuosta laajentuneesta toimenkuvasta mutta tekeehän eräät ammattiryhmät noita töitä pienemmilläkin korvauksilla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajan työ on professionaalista, siksi kai "monissa sairaanhoitajissa on tätä mentaliteettia" Kyse on myös vastuusta!. Totuus on kuitenkin myös se, että opiskelijoilla on viimeisin tieto alasta. Ei kenenkään osaamista pidä aliarvioida. Ihmettelen miksi niin kovasti nyt, kalahtaa tuo työnjako, onhan se kuitenkin olemassa. Joissain paikoissa se vaan on hämärtynyt.

Onko mielestäsi professionaalista, että sairaanhoitajat kohtelevat lähihoitajia/perushoitajia alempina elämänmuotoina? Työnjako on toki olemassa, mutta toisissa tehtävissä homman hoitaa se joka ehtii (ensin tai yleensäkin).

Se on jokseenkin surkuhupaisaa, että on paikkoja, joissa minun koulutuksellani on vain muutama työntekijä, mutta joita pidetään erityisen tärkeinä osaston toiminnalle. Sitten meitä kuitenkin kohdellaan kuin kikkaretta kengänpohjassa - epämiellyttävänä ja tarttuvana. Tämän kohtelun takana voisi miltei aina sanoa olevan sikäläisten sairaanhoitajien sairaalloinen epävarmuus itsestään ja omasta ammattitaidostaan - tai vain silkka ilkeys.

Ehkä meidän lähihoitajien pitäisi lukea sairaanhoitajaksi, niin olisimme ihmisiä.

Lievää yleistystä  angel.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Se on jokseenkin surkuhupaisaa, että on paikkoja, joissa minun koulutuksellani on vain muutama työntekijä, mutta joita pidetään erityisen tärkeinä osaston toiminnalle. Sitten meitä kuitenkin kohdellaan kuin kikkaretta kengänpohjassa - epämiellyttävänä ja tarttuvana. Tämän kohtelun takana voisi miltei aina sanoa olevan sikäläisten sairaanhoitajien sairaalloinen epävarmuus itsestään ja omasta ammattitaidostaan - tai vain silkka ilkeys.

Ehkä meidän lähihoitajien pitäisi lukea sairaanhoitajaksi, niin olisimme ihmisiä.

Itsetunto huipussaan  ;D

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on jokseenkin surkuhupaisaa, että on paikkoja, joissa minun koulutuksellani on vain muutama työntekijä, mutta joita pidetään erityisen tärkeinä osaston toiminnalle. Sitten meitä kuitenkin kohdellaan kuin kikkaretta kengänpohjassa - epämiellyttävänä ja tarttuvana. Tämän kohtelun takana voisi miltei aina sanoa olevan sikäläisten sairaanhoitajien sairaalloinen epävarmuus itsestään ja omasta ammattitaidostaan - tai vain silkka ilkeys.

Ehkä meidän lähihoitajien pitäisi lukea sairaanhoitajaksi, niin olisimme ihmisiä.

Itsetunto huipussaan  ;D

Sarkasmia, hyvä mies, sarkasmia.  8)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...