Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden ja käsihuuhteen käyttö.... millaisia tapoja?


pekka

Recommended Posts

Auttakaahan ja heittäkää mulle joku lähde/linkki missä ois vertailtu eri käsineiden kestävyyttä ja mikroreikäisyyttä, yms.  Esim. vinyyli vs. nitriilihanskat?

Tuota asiaa on kyselty aiemminkin, jos löydät raakaa faktaa niin kerrohan meillekin..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 142
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Auttakaahan ja heittäkää mulle joku lähde/linkki missä ois vertailtu eri käsineiden kestävyyttä ja mikroreikäisyyttä, yms.  Esim. vinyyli vs. nitriilihanskat?

Eikös Jorvissa ole joskus jonkun kahvihuoneen seinällä ollut itse tehty taulukko ko. asiasta...? (todella epämääräisesti ilmaistu...) Eli jos Jorvilaisia paikalla, valaiskaa...

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Auttakaahan ja heittäkää mulle joku lähde/linkki missä ois vertailtu eri käsineiden kestävyyttä ja mikroreikäisyyttä, yms.  Esim. vinyyli vs. nitriilihanskat?

Tartteis ja ei vaan google löydä  angry.png

Infektioiden torjunta sairaalassa -teos ja sieltä otsikko Suojakäsineet kertoo yleisiä käsineiden ominaisuuksia. Sinänsä aika suppeasti kylläkin.

Kuukkeloimalla Googlen Scholar -puolella scholar.google.fi löytyy tieteellisempää näkemystä esimerkiksi hakusanoilla nitrile latex gloves holes tai nitrile latex gloves comparison. Muita hakusanoja voivat olla esim. durability, permeation/permeability. Harmillisesti monet artikkelitason julkaisuista näyttävät vain abstraktin, ja koko artikkeli on saatavissa vain maksullisten tietokantojen kautta (tai hyvän tieteellisen kirjaston lehtiä selaamalla).

Samankaltaisilla hakusanoilla PubMedin kautta löytyy joitain artikkeleita, joissa on vertailtu käsineitä, esimerkiksi tässä yksi. Suomen sairaalahygienialehdessä 2/2007 on myös sivulla 85 vertailtu käsineitä, tässä linkki Terveysportistakin löytyvään tekstiin. Samasta läsystä kannattaa vilkaista pikkuteksti sivulla 66. Google Scholar näyttäisi olevan kyllä monipuolisempi lähde, mutta haastehan on sitten artikkelien määrä, niiden saatavuus ja testeissä olleiden käsineiden verrattavuus vaikka omassa työpisteessä oleviin käsineisiin.

Jätän artikkelihaun haasteeksi kysymyksen esittäjälle. Lisäksi tavarantoimittajalta voi pyytää käsineistä ominaisuustietoja, olikosenyt SFS-EN 455-1 - SFS-EN 455-3 standardisarja, jolla kertakäyttökäsineitä testataan. Olennaista on myös yksittäisen tuotteen laatu, yksittäisestä materiaalista valmistetuissa käsineissä voi eri tuotteissa olla isojakin laatueroja. Jos kertakäyttökäsineillä käsitellään kemikaaleja, silloin pitää erikseen arvioida käsinemateriaalin läpäisevyyttä käsiteltäville materiaaleille.

Tulipahan taas mieleen tämä eräs paikka, missä hanskoiksi otettiin halvimmat mahdolliset, laatu oli järkyttävä, hanskat olivat vahvasti liimautuneet sisältä kiinni, laskeskelin päivittäin menevän itseltäni 10 - 20 minuuttia hanskojen auki puhaltamiseen (hygieenistä?) ja muuhun hanskapelleilyyn, osa ihmisistä luopui hanskojen käytöstä täysin ja päälle edelleen vielä motkotettiin suojakäsineiden kulutuksesta ja myös käsidesin liiallisesta käytöstä, maksaa ja pitää säästää...  ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipahan taas mieleen tämä eräs paikka, missä hanskoiksi otettiin halvimmat mahdolliset, laatu oli järkyttävä, hanskat olivat vahvasti liimautuneet sisältä kiinni, laskeskelin päivittäin menevän itseltäni 10 - 20 minuuttia hanskojen auki puhaltamiseen (hygieenistä?) ja muuhun hanskapelleilyyn, osa ihmisistä luopui hanskojen käytöstä täysin ja päälle edelleen vielä motkotettiin suojakäsineiden kulutuksesta ja myös käsidesin liiallisesta käytöstä, maksaa ja pitää säästää...  ;D

Mä löysin yhdestä paketista jonkin klimpin hanskoja jotka oli toisiinsa kiinni liimautuneet ja sisällekään saanu käsiä. Heitin ne surutta roskiin, vaikka meillä on joku ohje olevinaan että 41 miljoonaa pitäis säästää...  :D Joitain hanskamuutoksia on tulossa, mut saas nyt nähä...

Mä en jaksa ymmärtää, kun jostain saamarin hanskojen käytöstä nipotetaan, mut meilläkin on talossa ainakin sata tietokonetta ja kaikki päällä 24/7 vaikka töitä tehdään arkisin 8-16. Jossain oli jo laskelmaa, et jos kone sammutettais työpäivän jälkeen, niin kaupunki säästäis 700 000 eur/v. (Pieni summahan se siihen 41 miljoonaa on, mut tuskin hanska-säästöillä päästään lähellekään sellaisia lukemia vaikka lopetettais kokonaan niiden käyttö?)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli vaan yhden osastonhoitajan ajattelumaailmaa. Ylhäältä tulee säästövaatimuksia ja hän suuressa viisaudessaan sitten veteli tällaisia isoja linjoja omalla johtamistavallaan.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Pöllö, taas kerran ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkaillessa eri työyhteisöissä on kyllä nähnyt varsin kirjavia käytäntöjä käsihuuhteiden ja hanskojen käytöstä... Yhdessäkään paikassa pomot ei ole kehottanut säästämään näiden käytössä, päin vastoin... Yleensä tähän "säästetään ja kierretään koko osasto samoilla hanskoilla"-ajatteluun törmää vanhoilla, koulutusinnottomilla, työhönsä leipääntyneillä hoitajilla...

Toivottavasti kukaan ei ota tästä nokkiinsa  :D

Toivottavasti jokunenkin ottaa tästä nokkiinsa, menee itseensä ja vaihtaa asenteitaan...  ;D

P.s. Ole hyvä vaan, oli yöllä aikaa vilkaista itsekin, mitä tietoa aiheesta löytyy.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oho, kaivopa se vanhan lainauksen kehiin...Oisinkohan ollut turhautunut kenties tähän aiheeseen  ;D  :D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli juuri erityisnipotus siitä, että käsihuuhdetta ei kulu tarpeeksi.

Hanskoista en ole kuullut vastaavaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä on kuivituksessa käytössä ihan perus-epästeriilit hanskat. Käsidesiä laitetaan potilaskontaktien välillä. Kääntelyt ja syöttämiset ilman hanskoja. Eristyspotilaiden kanssa tietty suojakäsineet koko ajan, paitsi ei nyt silloin jos joku lääkekippo viedään yöpöydälle jne.

Käsineitä saa käyttää niin paljon kun "huvittaa".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

esa rakas kyllä minä ainakin käytän esbl huoneessa kaikissa toimissa jopa sijauksessakin hanskoja kun ei voi tietää miten märkä peti siellä venaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhanmalliset teräslangasta tehdyt seinään kiinnitettävät käsihuuhdetelineet pitäis lailla kieltää; ovat huoneissa ja käytävillä yleensä tiellä johtuen laitteen rakenteesta ja huonosta sijoittelusta. nimim useamman kahvan vääntänyt..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

F9LvMG48dNNnnYs.jpg

Tuollaiset kuvanmukaiset vai?

Parhaita mitä rahalla saa. Tosin se on totta että niitä ei tarvitsisi sijoittaa kulkuväylälle niin että ohimennessä käsi osuu väistämättä tuohon kahvaan.

Mun mielestä riivatuimpia telineitä on ne sängyn päätyyn tarkoitetut telineet, jotka on kuitenkin liian pieniä siihen käytävän kaiteeseen. Noita seinätelineitä on joissain paikoissa koitettu korvata painamalla tuollainen sängynpäätyteline kaiteeseen niin että se sanka on venytetty kiraukseen kaiteen päälle -> aina kun otat käsidesiä siitä niin pamautat pullon telineineen ilmaan. Ymmärsiköhän kukaan tästä ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuollaiset kuvanmukaiset vai?

Parhaita mitä rahalla saa.

Just tuosta puhun. Toimii kyllä kuin junan vessa mutta ei mun mielestä sovellu kuin johonkin lavuaarin päälle asennettuna. Nykyään kun on näitä kompaktejapiakin malleja olemassa niin käytäväasennuksiin niitä kiitos..!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä on jokaisella asukkaalla huoneessa mikkihiiri-hanskoja joita sitten kuuluisi käyttää kaikkeen... Onneksi toimiston tarvikekaapissa on tehdaspuhtaita (tarkoitettu lähinnä verinäytteiden ottoon ja haavanhoitoon...) joita sitten napsin mukaani tarpeen mukaan mennessäni asukkaita hoitamaan, näin tekee onneksi moni muukin! =)

Tässä on tosin se puoli että asukkaat maksavat näistä mikkihanskoista talolle mutta jos käytämme tehdaspuhtaita niin eivät maksa asukkaalle eli on talolle "tappiota" (yksityisellä siis). Asukkailla on toki mahdollisuus ostaa tehdaspuhtaita hanskoja itselleen mutta se pitäisi sitten itse käydä ostamassa (tai omaisten ostaa) joten kukaan ei ole tähän ruvennut vaan ottavat helpon tien eli talolta myytävät hanskat.

Tästä on puhuttu töissä paljon ja veikkaan että kun johdon puolella tajutaan lopullisesti tehdaspuhtaiden etu ja se että niitä käytetään jokatapauksessa niin varmaan saamme tähänkin asiaan muutoksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pestään kädet ihan vaan vedellä ja kaupasta ostetulla tavallisella saippualla.

Tuossa kuva, mikä ero on saippuapesulla ja käsidesillä. Tietysti jos pöpön tolkku ei lähde käsidesillä, silloin huuhteleminen poistaa tietysti niitä mekaanisesti.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hand_desinfection_test_with_blood_agar_plate.jpg

Tässä on tosin se puoli että asukkaat maksavat näistä mikkihanskoista talolle mutta jos käytämme tehdaspuhtaita niin eivät maksa asukkaalle eli on talolle "tappiota" (yksityisellä siis).

Oletukseksi ei siis voi laittaa, että asiakas maksaa ei-mikkihanskoista talolle... smile.png Ja idean saa läpi, että pistää kunnon hanskoista talolle vielä pikkuisen isomman katteen kuin mikkihanskoista saa... huh.gif

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa kuva, mikä ero on saippuapesulla ja käsidesillä. Tietysti jos pöpön tolkku ei lähde käsidesillä, silloin huuhteleminen poistaa tietysti niitä mekaanisesti.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hand_desinfection_test_with_blood_agar_plate.jpg

Niin, tuossahan on

A) Ilman kasienpesua

B) Kasien pesu saippualla ja vedella

C) Kasien pesu saippualla ja vedella seka desinfektio 70-80% alkoholilla

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...