Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden ja käsihuuhteen käyttö.... millaisia tapoja?


pekka

Recommended Posts

Mitäs mieltä olette

steriileistä mikkihiirikäsineistä ??

Varsin hubaisa tuttavuus..

Onko muualla tämmösiä "etelän ihmeitä" käytössä? Käytetään missä nyt sitä steriiliä käsinettä yleensä käytetäänkin tavallisella vuodeosastolla (katetroinnissa ja ennen toimenpidettä tehtävissä ihon pesuissa esim. punktion valmistelut). Yksittäispakatut. Vaikuttaa hieman tiiviimmältä materiaalilta kuin perinteinen mikkihiiri, mutta muotoilu on sama.

Ovat kai halvempia kuin tavalliset pareittain pakatut normaalit steriilit hanskat (?) ja yksittäispakkauksen takia voi käyttää vain sen yhden hanskan siinä työtä tekevässä kädessä.

Muuta funktiota sellaiselle en keksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 142
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mitäs mieltä olette

Periaatteessa ei kaikenlaisille miikkihiirille, kun parempiakin on, mutta katetroinnissa on kyllä sama minkälaiset ne on. Kun ei siinä sen kummempaa tatsia tarvitse. Hubaa olisi sensijaan esim. kanyloida tai ottaa veriviljelyä mikit käsissä  ;) (vaikka noissa en sitten käytä hanskoja ollenkaan..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Päivänkakkara

Ennen hanskojen laittamista pitää desinfioida kädet, jotta muut paketin hanskat ei kontaminoituisi kun sieltä hanskat itsellesi otat. Desinfiointi hanskojen käytön jälkeen perustuu siihen, että hanskojen alla on loistava ilmasto bakteereille lisääntyä.

Oma mikrobifloora ei häiriinny tavallisesta käsidesin käytöstä. Tarkoitushan on poistaa väliaikainen floora. Poikkeuksena on kirurginen käsidesinfektio, jolloin myös omaa flooraa vähennetään, osittain poistetaan.

Eiköhän melkein kaikki desit nykyään ole "hoitavia", eli sisältävät glyserolia.

Itse ajattelisin potilaana, että minua arvostetaan kun hanskoja käytetään. Tietäisin ainakin, että "samoilla käsillä" ei lääpitä minua.

Hoitajat lipsuu luvattoman paljon käsihygieniasta, tätä olen nähnyt jopa lastenosastolla, infektiopuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajat lipsuu luvattoman paljon käsihygieniasta, tätä olen nähnyt jopa lastenosastolla, infektiopuolella.

Näinhän me teemme. Hanskojen käytössä on kirjavaa käytäntöä... En edelleenkään käytä hanskoja kuin ohjeistuksesta ja sairaanhoitajanjärjellä.  Jos potilaitten välillä vaihdetaan hanskat on ok tilanne mielestäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Steriileistä mikkihiiristä olen tykännyt. Ovat käteviä silloin kun tarvitsee vain yhden steriilin käden, Helppo laittaa nopeasti käteen jne.

*muoks: arkaluontoiset pois

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs mieltä olette

steriileistä mikkihiirikäsineistä ??

Varsin hubaisa tuttavuus..

Onko muualla tämmösiä "etelän ihmeitä" käytössä?

Ainakin yhdessä K-SSHP:n sairaalassa ne on yleisesti katetrointikäsineinä. Vaikka firman hygieniahoitaja ne luennollaan tuomitsikin alimpaan helvettiin ja sanoi ettei sellaisia ole ollut vuosikausiin missään "meidän sairaalassa". En muista perusteluja kylläkään, taisi olla juuri se mikkihiirimäisyys eli työtatsi katoaa ja sitten pian tekee jotain a-aseptista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

työtatsi katoaa ja sitten pian tekee jotain a-aseptista.

Niin, sehän on se "Mikki - malli" kun sormet ei ainakaan tämmösellä M -koko -kätisellä naisihmisellä ulotu hansikkaan sormien päihin, ja ne päät jäävät lärpsättämään tyhjinä lipareina, jotka helposti saa kontaminoitua ihan huomaamattaan. Tuntuma työhön on myös siitä johtuen ja muutenkin sen mallin käsineillä vähän sitä sun tätä.. Lisäksi naurattaa se, kun mikkihiiret on muutoin jo noiduttu alimpaan puuropataan porisemaan, mutta sitten niitä löytyy ihan steriilinä versiona työtehtäviin, joissa kuitenkin se suojaus ja työn tarkkuus on keskeisiä tekijöitä.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi naurattaa se, kun mikkihiiret on muutoin jo noiduttu alimpaan puuropataan porisemaan, mutta sitten niitä löytyy ihan steriilinä versiona työtehtäviin, joissa kuitenkin se suojaus ja työn tarkkuus on keskeisiä tekijöitä.. 

Mä käytän niitä töihin jossa tarkkuus ei ole keskeinen tehtävä. Esimerkiksi lääkärin avustaminen jossain pikku toimenpiteessä (esim. luomenpoisto) jossa vain pitelen välineitä tai kuivailen aluetta. (ja joskus pidän sormea langan päällä että tulee nätti rusetti)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi naurattaa se, kun mikkihiiret on muutoin jo noiduttu alimpaan puuropataan porisemaan, mutta sitten niitä löytyy ihan steriilinä versiona työtehtäviin, joissa kuitenkin se suojaus ja työn tarkkuus on keskeisiä tekijöitä.. 

Mä käytän niitä töihin jossa tarkkuus ei ole keskeinen tehtävä. Esimerkiksi lääkärin avustaminen jossain pikku toimenpiteessä (esim. luomenpoisto) jossa vain pitelen välineitä tai kuivailen aluetta. (ja joskus pidän sormea langan päällä että tulee nätti rusetti)

Niimpä, mutta siinäkään ei enää säästä mitään että ottaako 20 sentin hanskat vai euron hanskat, eiköhän ne muut tarvikkeet siinä kuitenkin tee sen isomman laskun.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä mikkihanskojen käyttö loppui viimeisimmän hygieniakoulutuksen jälkeen. Vinyylit siis käytössä, eikä niitä desinfioida vaan vipataan roskiin heti käytön jälkeen. Itse kaipaisin työpaikalleni pitkävartisia hanskoja suihkutuksiin, koska lyhytvartiset hanskat on ihan yhtä tyhjän kanssa, varsinkin nyt, kun meille on alettu tilaamaan jotain ihme ö-luokkaisia vinyylejä, joiden koko vaihtelee miten sattuu (siis samassa paketissakin!) eikä ne ole ihoa myötäilevät vaan sellaset ihme koppuraiset. Suihkutan usein vanhuksia ilman hanskoja, koska pidän suurempana vahinkona sitä, että likaista vettä joutuu hanskojen sisälle ja se muhii siellä suihkutuksen ajan. Suihkun perään sitten pesen ja desinfioin kädet huolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä, mutta siinäkään ei enää säästä mitään että ottaako 20 sentin hanskat vai euron hanskat, eiköhän ne muut tarvikkeet siinä kuitenkin tee sen isomman laskun.

Joo, ehkä on oleellista kertoa että lateksittomat steriilit hanskat ovat aika kortilla ja maksavatkin kuulemani mukaan hippasen enemmän... :-

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Kukkaruukku

Olen kuullut, että jossain terveyskeskuksessa hoitajat eivät vaihda käsineitä potilaiden välillä vaan desinfioivat KÄSINEITÄ! Tuollaiseen paikkaan en kyllä töihin menisi.

Ikävä kyllä tohon hanskojen desaamiseen oon törmännyt minäkin keikkaillessani. Nää tapaukset aina ollu tk-sairaalassa. Erikoissairaanhoidon puolella en ole vastaavaan törmänny.

Ei luulis enään 2000 luvun suomessa olevan tollaista pula ajan meinikkiä. Miten henkilökunta voivat alentua tollaiseen menettely tapaan. Itse heittäisin uuden hanskat peliin joka kerta, mut ehkä tulis sit potkut.  ;D

Ohjeiden mukaanhan "puhdasta" potilasta saa pukea, kammata, avustaa liikkumisessa yms. ilman suojahansikkaita. Kun hoitaja näistä töistä siirtyy seuraavan potilaan luokse tekemään näitä samoja "puhtaita" askareita niin käsien desinfiointihan riittää (siis ohjeiden mukaan).

Mitä siis tekee hoitaja väärin vastaavassa tilanteessa jos hän käyttääkin hansikkaita? Kuvittelisin kumihansikkaiden desinfioinnin olevan jopa helpompi suorittaa kunnolla ja oikeaoppisesti kuin pelkkien käsien.

Ja monesti hansikkaan tärkein tehtävä onkin suojata hoitajaa pöpöiltä esimerkiksi hoitajan saaman käsihaavan vuoksi, eikä potilasta.

Ja käsi sydämelle; vaihdatteko aina ja joka ikisen potilaskontaktin välissä uudet suojakäsineet käteen?

Minä en, desinfiointikin toisinaan riittää.

suojakäsineitä EI SAA DESINFIOIDA, vaan ne on vaihdettava. ja tuo on korkeammalta taholta tullut yleinen määräys, ei mikään opiskelijan idea.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, desinfektioaineesta tulee mikroreikiä hansikkaisiin. Ainakin Jorvin hygieniahoitaja on ollut huolissaan trendistä, mikä nykyisin hoitajilla on, eli suojataan itseään niin tehokkaasti, että unohtuu hyvä käsihygienia siirryttäessä potilaan luota toiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, mikkejä käytössä meilläkin, eikä mahdollisuutta ees vinyyleihin  ;D  Hanskojen suhteen suositaan säästäväisyyttä, eli esim. vuodepesuissa samalla hanskalla ensin kasvot, hampaat ja sitten peppu. Jos siis vielä ehjä siihen mennessä. 

Käsidesi kuitenkin käytössä.

Ja olen siis yksityisellä töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on tätä viestiketjua lukenut niin mieleeni tulee Albania v. 1954. On niin merkillistä, kun hanskoissa pitää säästää. Pkle mitä touhua, ei uskois että hyvinvointivaltiossa voi tapahtua tällaista.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkaillessa eri työyhteisöissä on kyllä nähnyt varsin kirjavia käytäntöjä käsihuuhteiden ja hanskojen käytöstä... Yhdessäkään paikassa pomot ei ole kehottanut säästämään näiden käytössä, päin vastoin... Yleensä tähän "säästetään ja kierretään koko osasto samoilla hanskoilla"-ajatteluun törmää vanhoilla, koulutusinnottomilla, työhönsä leipääntyneillä hoitajilla...

Toivottavasti kukaan ei ota tästä nokkiinsa  :D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Onhan se "kannattavaa" säästää suojakäsineissä ja käsidesissä. Harmi vain että seurauksena saadaan potilaille lisää hoitopäiviä sairaalainfektioiden vuoksi (=roppakaupalla lisäkustannuksia)  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse käytän suojakäsineitä aina tarvittaessa(vinyyli/lateksi/nitriili). Myös käsidesiä kuluu ihan kohtuu isoja määriä. Vaikka olen joissakin paikoissa harjoittelussa, niin sanon aina siitä, jos hanskoissa tai käsidesin saatavuudessa on ongelmia. Uskallan sanoa niistä sillä tiedän, että minulla tukenani moni taho KTL:ää myöten. Harjoitteluissa myös koulu vaatii harjoittelupaikalta kunnollisia hanskoja ja käsidesiä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs mieltä olette

steriileistä mikkihiirikäsineistä ??

Varsin hubaisa tuttavuus..

Onko muualla tämmösiä "etelän ihmeitä" käytössä?

Ainakin yhdessä K-SSHP:n sairaalassa ne on yleisesti katetrointikäsineinä. Vaikka firman hygieniahoitaja ne luennollaan tuomitsikin alimpaan helvettiin ja sanoi ettei sellaisia ole ollut vuosikausiin missään "meidän sairaalassa". En muista perusteluja kylläkään, taisi olla juuri se mikkihiirimäisyys eli työtatsi katoaa ja sitten pian tekee jotain a-aseptista.

Just luin hygieniahoitajan kirjoittamaa; ns mikkihiirihanskat ei ole tarkoitettu hoitotyöhön...

Ja edellisessä työpaikassa (en kerro missä...) oli osalla hoitajia, vanhemmilla perushoitajilla eritoten, tapana käyttää käsihuuhdetta vaihtamatta vinyylihanskoja vaikka potilas vaihtuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Opiskeluaikana olin olin vanhuspuolella töissä, ja ensimmäinen oh oli sitä mieltä että vinyylit käytössä vain haavanhoidossa, vatsantoimituksessa tms "isossa tilanteessa" ja muuten mikit. Oli aivan kamalaa. No, Oh vaihtui ja uuden Oh:n ensimmäinen lause oli "tällä osastolla huolehditaan sitten käsihygieniasta, ja niitä mikkihiiri-hanskoja en halua täällä nähdä!!" Oli ihan mukava vaihto ;)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Lv:n käsidesin tuhoon tuomitsisin, vaikka sen pitäisi olla herkkäihoiselle. Se kuivattaa kädet! Erisan käsidesin olen kokenut parhaammaksi.

Me taaskin työkavereiden kanssa huomattiin Erisanin käsidesin kuivattavan ja pyydettiin OHlta lupa tilata LVn käsihuuhdetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutkimuksien mukaan lääkärit toteuttavat käsihygieniaa vielä paljon huonommin kuin muu hoitohenkilökunta. Käsihuuhdetta käyttävistä hoitajista 36% kontaminoi kätensä desinfektion jälkeen ennen potilaan koskettamista.  Samoin on tutkittu, että henkilökunnan kuormitus on suoraan suhteessa käsihuuhteen käyttöön ja kulutukseen ja sitäkautta infektioiden leviämiseen.

Näin joskus opiskeluaikana sairaalassa, kun lääkäri ensin tutki desinfioimattomilla sormillaan(ei siis hanskoja) potilaan reidessä olevaa märkivää ihottumaa ja seuraavan potilaan kohdalla kurkkasi samoilla sormilla suuhun!! Kun kysyin ohjaajaltani, että mistä moinen välinpitämättömyys, niin sh sanoi, että kukaan ei uskalla lääkärille(huom.ylilääkäri) huomauttaa käsihygieniasta..Eli todella törkeää välinpitämättömyyttä! Tästä on aikaa jo kymmenisen vuotta, ja tuolloinhan ei juurikaan esim. sairaalabakteereista puhuttu. Katsokaapas vanhoja hygieniaoppaita...

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä katsoi ylilääkäri pitkään kierrolla, kun annoin hälle desinfiointipyyheen stetareiden puhdistamista varten. Oli nimittäin juuri kuunnellut Mrsa-potilaan keuhkot ja potilaalla oli vielä hilseilevä iho... Ylilääkäri tuumasi, että voi kyllä puhdistaa stetarinsa, jos mä saan siitä hyvän mielen  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Auttakaahan ja heittäkää mulle joku lähde/linkki missä ois vertailtu eri käsineiden kestävyyttä ja mikroreikäisyyttä, yms.  Esim. vinyyli vs. nitriilihanskat?

Tartteis ja ei vaan google löydä  angry.png

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...