Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden ja käsihuuhteen käyttö.... millaisia tapoja?


pekka

Recommended Posts

Lateksihanskoja pitää käyttää AINA kun koskettaa potilasta, kroonikoillahan voi olla esim. hiuspohjassa hilsettä tms. niin näin toimisin tai ainakin ennen toimittiin.

Ohjeiden mukaan ei tarvitse; potilaan hiusten kampaaminen, vaatteiden pukeminen yms. "puhtaat hommat" voidaan tehdä ilman hanskoja. Ja minä ainakin toivon että jos kuolinvuoteellani hoitaja pitää kädestä, niin siinä ei ole lateksihansikasta välissä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 142
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olin inkontinenssi koulutuksessa ja se kouluttaja kerto, että eräässä etelä-suomalaisessa sairaalassa käytettiin vinyylejä huoneissa joissa useempi potsku... siinä oli vaan yks pieni juttu... vinyylit huuhtastiin vaan lämpösel VEDELLÄ potskujen hoidon välillä... että näin jossain päin... ja tää on totta..

Meil töissä vk:ssa käytössä mikki hiiri hanskat sekä vinyylit "taekempiin" puuhiin, mut ite henk.koht suosin vinyylejä kaikis hoidois... Meitä on moneen junaan... ja asemille kans...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pk-seudulla, kun oon kiertänyt useammassa sairaalassa, niin mikkihiirihanskat on poistunut jo aika monessa paikassa kokonaan. Yleensä käytetään vinyylejä (eli ns. tullimieshanskoja). Välillä ottaa aivoon kun menee johonkin osastolle jossa ei oo L-kokoa ollenkaan, kun vakituiset ei tajua että saattaa tulla sijaisiks tälläsiä isokokosempia (=läskiperseitä).

Välillä näkee vanhoja pula-ajan hoitajia jotka desinfioi hanskojaan, mutta kyllä virallinen ohjeistus on että hanskat vaihdetaan joka potilaskontaktin välissä. Varsinkin meidän koulussa on korostettu tätä asiaa hyvin paljon. Toinen ryhmä jotka eivät noudata hygienia ohjeita ovat virolaiset hoitajat (ei kaikki), jotka kulkevat huoneesta toiseen samoissa käsineissä.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Vinyyli / lateksi hanskat käytössä ja dilitusta joka väliin. Saa käyttää oman maun mukaan ilman mitään rajoituksia. Mikkihiiret out ollu jo pitkään, meillä ainakin (stadilla) :P

Ongelmat on tehty ratkaistaviksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyhygieniaohjeethan sannoo että pissavaipat voi vaihdella ilman hanskoja, ja mitäs minä siinä vastaan väittämään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on käytössä sekä mikki- että vinyylihanskoja. Kukaan ei ole koskaan oikein tehnyt selkoa, mitä saa käyttää mihinkin, joten vinyylejä tulee yllättäen käytettyä. :P

Tosin kyllä aika monet hommat tulee myös paljain käsin tehtyä, mukaanlukien tuo pissavaippojen vaihto. Vaipan pinta kun on niin kuiva ulkopuolelta, että siitä voi hyvin ottaa kiinni. Ja kukaanhan ei käske sisäpuolella käsiä pyörittelemään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vielä opiskelija ja sain juuri päätökseen yhden harjoittelujaksoni. Olin nelisen viikkoa kotisairaanhoidossa. Ensimmäisenä päivänä kyselin ennen lääkkeiden jakoa ohjaajaltani käsihuuhdetta. Tämä pysähtyi hetkeksi ja sanoi "täytyy katsoa laukusta jos löytyy..". "Noh, ei sitä huuhdetta tullut otetuksi mukaan aamulla"..Niinpä kaikki päivän käynnit tehtiin niin, että pesin kädet aina asiakkaan WC:ssä tavallisella saippualla.

Seuraavana päivänä pyysin/muistutin häntä ottamaan kyseinen huuhde mukaan ennen kuin lähdimme kierrokselle. Haettuamme varastosta ja muista kaapeista emme löytäneet mistään käsihuudepulloa. Ei edes pientä "matka"-käsihuuhdetta, jota olin tottunut jo kesätyöpaikassani (kotipalvelu) käyttämään! Siispä senkin päivän pesin asiakkaiden luona saippualla..

Loppujen lopuksi tätä käsihuuhdetta ei löytynyt sen 4 viikon aikana mistään. Yritin hyvin usein vihjaista kyseisen huuhteen käytöstä. Opiskelija olen tottunut jossain vaiheessa pitämään suuni supussa, ettei tule vahingossa "väärää" arviointia...

Miten on? Eikö kotisairaanhoidossa tehtävät hoidot ym. vaadi käsihuuhteen käyttöä? Eikö siinäkin siirrytä "asiakkaasta toiseen"? Opiskelujen alussa meille painotettiin tätä asiaa hyvin paljon. Loppuvaiheessa harjottelua alkoi vähitellen tympiä se käsien pesu saippualla. Kuitenkin käyntien aikana tuli tehtyä useita erilaisia toimia, joiden välissä olisin hyvin mielelläni huuhtaissut käsiäni desillä.

Kertokaa, olenko väärässä! huh.gifhuh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vielä opiskelija ja sain juuri päätökseen yhden harjoittelujaksoni. Olin nelisen viikkoa kotisairaanhoidossa. Ensimmäisenä päivänä kyselin ennen lääkkeiden jakoa ohjaajaltani käsihuuhdetta. Tämä pysähtyi hetkeksi ja sanoi "täytyy katsoa laukusta jos löytyy..". "Noh, ei sitä huuhdetta tullut otetuksi mukaan aamulla"..Niinpä kaikki päivän käynnit tehtiin niin, että pesin kädet aina asiakkaan WC:ssä tavallisella saippualla.... Miten on? Eikö kotisairaanhoidossa tehtävät hoidot ym. vaadi käsihuuhteen käyttöä? Eikö siinäkin siirrytä "asiakkaasta toiseen"? Opiskelujen alussa meille painotettiin tätä asiaa hyvin paljon. Loppuvaiheessa harjottelua alkoi vähitellen tympiä se käsien pesu saippualla. Kuitenkin käyntien aikana tuli tehtyä useita erilaisia toimia, joiden välissä olisin hyvin mielelläni huuhtaissut käsiäni desillä.

Ehdottomasti pitäisi kotihoidossa/ksh:ssa/kotisairaalassa kulkea laukussa desipullo mukana! Vielä kun ajattelee että monet vanhukset suosii palasaippuoita... Yök! Pöpöt kiertoon...  :P Kotisairaalassa kun harjoittelin, desiä kyllä käytettiin hyvin asiakkaalta poistuessa ja seuraavalle mennessä ja aina tarpeen tullen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä palv.talolla on kaikilla pakko olla "matkaviinat"mukana, kun menemme asiakkaan luota toiseen.Ja myös vinyylihanskat,lateksia ei käytetä, allergisoiva aine, ja itselläni paha kumiallergia.Henk.kohtaisesti minua ällöttää katsoa kun joku "vanhanpolven"hoitajista pyyhkii paskat takamuksesta paljain käsin!!Itse vedän hanskat kainaloihin asti, koska yleensä nämä kakat eivät niin kauniita ja kiinteitä ole..Eli pidetään huolta ettei mikrobit leviä paikasta toiseen meidän hoitajien välityksellä :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eiks vaipat oo lasten juttu? kyllähän aikuisen pitäis osata käydä huussissa... (en tarkoita HUS:a). ;)

Niinhän sitä luulis...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä sairaalan vuodeosastolla käytetään mikkihanskoja vain esim eristyshuoneeseen mentäessä niin, että alle laitetaan mikit (pitkävartiset) (älä sekoita mikrolaxeihin=)) ja sitten päälle vinyylihanskat..jos on vielä pitkähihainen essu niin mikkihanskan varret jäävät sinne alle hyvin ja suojaus on hyvä..siihen tarkoitukseen käyttökelpoiset..en sit tiiä onks oikeesti hyötyä..ja hanskoja vaihdetaan tod. jokaisen potilaskontaktin jälkeen ja siinä välissä myös desinfiointi..vinyylihanskoissa on reikiä..suojaa sekä itseä että potilaita muiden pöpöiltä. ehdottoman tärkeää nykypäivän mrsa-maailmassa..

huolehtikaa myös itsestänne ja käsienne kunnosta ;)

tätilö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko tämän hygienia-rumban AO ja O on huolellinen normaali käsihygienia, eli pesu tarvittaessa ja mutta ennen kaikkea aktiivinen käsihuuhteiden käyttö! Suojakäsineitä käytetään vain kun ollaan tekemisissä eritteiden ym. kanssa, eli pukemiseen ym ei käytetä hanskoja, pesu ja desinf. riittää. Ja mikkihiirihanskoilla ei todellakaan tee mitään, ne eivät suojaa miltään miltä hanskojen kuuluu suojata, joten sama kun on ilman hanskoja. Ja huomioitteha ehkä kaikein tärkeimmän ja helpoimman asian: omatoiminen käsien ihon kunnosta huolehtiminen, ei haavoja, kynsinauhat kunnossa, rasvaus. Oma ihomme on ensiarvoisen tärkeä "suojahansikas"!

Jaksamisia kaikille! 8) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heips,

Mielenkiintoista keskustelua, etenkin nuo aikaa sitten esitetyt mielipiteet hanskojen desinfioinnin puolesta. Varmaan on "kätevää", mutta asiaa ei ole ajateltu ihan loppuun saakka. Muutoshalukkuutta toimintatapoihin tarvitaan tietysti, jos on iät ja ajat tehnyt hommat mikeillä jne. Mun mielestä on hienoa, että uusien tietojen valossa oma ja potilaiden turvallisuus paranee. Kuten joku aiemmin mainitsikin "millaisin käsin antais toisen itseään hoitaa" on mielestäni hyvä  motto.

Kansanterveyslaitoksella on hyvät nettisivut terv.huollon ammattilaisille ja sieltä löytyy asiasta (käsihygieniasta sairaalassa) tutkittua tietoa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/terveyden_ammattilaisille/ktl_terveydenhuollossa/sairaalainfektiot/ohjeita/kasihygienia/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Onko joku nähnyt joskus lääkärin käyttävän desifiointiainetta kiertäessään potilaiden huoneissa?

Satuin kerran paikalle kun kiertävän lääkärin kraka ui potilaan erittävässä haavassa. Herra tohtori ei mitään havainnut... eikä kukaan huomauttanut.  Toivottavasti kraka ei lounaalla osunut hernekeittolautaselle..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku nähnyt joskus lääkärin käyttävän desifiointiainetta kiertäessään potilaiden huoneissa?

Satuin kerran paikalle kun kiertävän lääkärin kraka ui potilaan erittävässä haavassa. Herra tohtori ei mitään havainnut... eikä kukaan huomauttanut.  Toivottavasti kraka ei lounaalla osunut hernekeittolautaselle..

Kuulostaa urbaanilegendalta, mutta kun sitä on tarpeeksi monelta kuullut "omana havaintonaan" on siihen pakko hiljaa uskoa? No, oma esimerkki tärkein... Kyllä se toinenkin joskus sen vihjeen tajuaa kun oikein teatraalisesti ottaa sitä huuhdetta...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun vanhassa duunipaikassa ison sairaalan ea:ssa oli muutama vanhan ajan hoitsu/lääkintävaksi joilla ei ollut minkäänlaista aikomustakaan käyttää käsihuuhdetta.... sanoivat exituksenkin jälkeen et ei niissä mitään bakteereita ole... ko sairaalassa mrsa vain leviää mikä nyt ei liity exitukseen mutta kokonaisuuteen kyllä

asenne kysymyskö... huh.gif jos sairaalassa on montakin tällasta ihmistä niin sillon olllaan aika heikoilla..  mun mielestä olisi ehdottoman oikein vaatia huuhteen käyttöä siis pakottaa kaikki...jos kädet ei kestä niin sit ei ehkä ole oikealla alalla...SIIS MUN MIELIPIDE!!!!!!!! :( niin ja ne mikki hanskat voi heittää niin kauas kun pystyy niillä ei tee yhtään mitään...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku nähnyt joskus lääkärin käyttävän desifiointiainetta kiertäessään potilaiden huoneissa?

Kyllä. Useastikin. Kun niitä pulloja on mahdollisimman monessa paikassa (joka potilaan sängyn päässä) niin kyllä lääkärit ovat sitä käsiinsä hieroneet.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku nähnyt joskus lääkärin käyttävän desifiointiainetta kiertäessään potilaiden huoneissa?

Kyllä. Useastikin. Kun niitä pulloja on mahdollisimman monessa paikassa (joka potilaan sängyn päässä) niin kyllä lääkärit ovat sitä käsiinsä hieroneet.

Kyllä meidän lekurit niitä käyttää ihan tyydyttävästi. Ja muistattehan että lääkäreille voi ihan hyvässäkin hengessä sanoa että "tuossa on muuten toi käsihuuhde", silleen sellaiseen äänensävyyn että se vain unohtui...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutkimuksien mukaan lääkärit toteuttavat käsihygieniaa vielä paljon huonommin kuin muu hoitohenkilökunta. Käsihuuhdetta käyttävistä hoitajista 36% kontaminoi kätensä desinfektion jälkeen ennen potilaan koskettamista.  Samoin on tutkittu, että henkilökunnan kuormitus on suoraan suhteessa käsihuuhteen käyttöön ja kulutukseen ja sitäkautta infektioiden leviämiseen.

Se krakajuttu on tosi, kyseessä potilaan ristiselän painehaavauma, jonka yli lääkäri kurkotteli papereita.

Potilaspaperitkin muuten pyörivät turhan usein potilaiden sänkyjen päällä.. joka paikassa ei vielä ole lääkäreillä päätteitä huoneissa mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

alotin helmikuussa uudessa työpaikassa eräässä vanhainkodissa..  Täytyy sanoo että olin aika järkyttyny kun osastolla käytetään pelkästään mikkihanskoja ja käsihuuhteesta ei tietookaan. Oon tottunu ruiskimaan käsihuuhdetta joka kerta huoneesta poistuessani.  kyselin että eikös vois vinyylihanskoja ja käsihuuhteita hommata niin ei kuulemma koska ne maksaa niin paljon ja pitää säästää... huhhuh...

Errare humanum est ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

alotin helmikuussa uudessa työpaikassa eräässä vanhainkodissa..  Täytyy sanoo että olin aika järkyttyny kun osastolla käytetään pelkästään mikkihanskoja ja käsihuuhteesta ei tietookaan. Oon tottunu ruiskimaan käsihuuhdetta joka kerta huoneesta poistuessani.  kyselin että eikös vois vinyylihanskoja ja käsihuuhteita hommata niin ei kuulemma koska ne maksaa niin paljon ja pitää säästää... huhhuh...

Mulla oli ihan samanlaiset fiilikset viime vuonna tähän aikaan angry.png

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen työskennellyt paikassa, jossa kyllä käytettiin käsihuuhdetta - mikkihanskojen desinfiointiin potilaiden välillä!  8) Töihin mennessäni nohevana hain petauskärryyn myös vinyylihanskoja, mistä minulle heti huomautettiin, että noi on niin kalliita, että ei mene viikkoa kun joku sanoo sulle että ei nitä saa käyttää. Käytin silti, en todellakaan halunnut siivoilla mitään vaipallista ripulikakkaa mikeillä *yäk*

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin vielä viime kesänä kehitysvammaisia hoitamassa, missä hoitajat a) käytti mikki hanskoja cool.png paksuja muovisia keittiö/puutarha hanskoja (samoilla haskoilla ilman pesuja/desinfiointia kaikki asukkaat läpi c) pesivät pesulapuilla ilman hanskoja. Vinyyleitä kutsuttiin hammashanskoiksi ja niitä olis saanut käyttää ainoastaan yhden pestessä hampaita. Hyi hitto! Hauskinta oli että osastonhoitaja oli hirveä siivous friikki ja muistutteli kokoajan puhtauden tärkeydestä hoitotyössä, ettei infektiot leviä  huh.gif Käytin kyllä vinyylihanskoja ja osastokokouksessa valiteltiin niiden kovaa kulutusta, loppu valitus kun uhkasin mennä työterveyshuoltoon hakemaan loppu kesän saikkua ja perustelin vinyylien käyttöä itse kustannus syillä-> infektiot vähenevät., Mähän en todellakaan pese yhtään potilasta ilman kunnon hanskoja, maksoi mitä maksoi. En ole mennyt töihin hankkiakseni potilaiden mahdollisia pöpöjä ja toisaalta en ole mennyt omianikaan sinne levittelemään. Saati sitten yhden asiakkaan alapesun jälkeen samoilla hanskoilla pesemään seuraavan asiakkaan kasvoja  :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...