Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden ja käsihuuhteen käyttö.... millaisia tapoja?


pekka

Recommended Posts

Niinpä, varsinkin vanhainkodilla tuli ihmeteltyä tota käsineiden käyttöä..ite vaihdan käsineet joka potilaan jälkeen..joskus jopa yhden potskun aikana vaihdan toiset... (jos on tosi likasta hommaa..) 8)

Vanhainkodilla tosin oli pari vanhempaa hoitsua ja ne meni peseen potskuja ILMAN käsineitä... Taisivat potilaiden välillä vähän hierasta käsidesiä käsiinsä... Jos laittoivat rasvaa ni sit mikkihanska puoliksi käteen ja sit rasvat selkään/jalkaan... ite tulee joskus vinyylihanskan päälle vedettyä mikki, jos rasvaa laittaa...

Viime syksynä oli työharjottelussa sisuksilla, siellä oli mikkihanskoita ohjeena ettei mielellään potilaskontaktissa käytettäis, vaikka niitä huoneesta löytykin...

Kukin tyylillään.. :)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 142
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

ite tulee joskus vinyylihanskan päälle vedettyä mikki, jos rasvaa laittaa...

Miksi vinyylin päälle vielä mikki? En ymmärrä...8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Miksi vinyylin päälle vielä mikki? En ymmärrä...:)

Sen takia kun potilaan luona ollaan ja touhutaan; nostellaan sängyssä, vaihdetaan asentoa jne.

Sit kun tehdään pesut niin on kätevä vetää vinyylien päälle mikit siksi aikaa kun rasvaa, jonka jälkeen voi heittää mikit pois ja jatkaa työskentelyä vinyylit käsissä saman potilaan luona.

Siis näin ei vinyylit rasvaannu --> eikä taaskaan rasva leviä pesun ja rasvauksien jälkeen joka paikkaan (potilaan vaatteet, vuodevaatteet jne) kun heittää ne rasvaiset mikit pois käsistä.

Tuliko mahdollisimman monimutkaisesti selvitettyä?  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

* kiitos ja kumarrus Härveli * =D

Härveli sen sano niiiiin tyhjentävästi ettei mun varmaa tartte muuta lisätä.. 8)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

* kiitos ja kumarrus Härveli * =D

Härveli sen sano niiiiin tyhjentävästi ettei mun varmaa tartte muuta lisätä.. 8)

Noh, minkäs sille voi kun on näin pirun hyvä selvittämään asioita niin että jokainen tietää jo puolesta sanasta mitä meinaan...  :)

Nixu: taas piti päästä vika sana sanomaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Härveli: kuten aina 8)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hmm,

mielenkiintoista kuinka kumihanskojen syvästä olemuksestakin saa näin paljon juttua ja vielä aika oleellista sellaista.

Vielä vähän aikaa sitten työskentelin eräällä yksityisellä vanhusten hoivaosastolla, jossa mikkihiiret olivat ja elivät jokapäiväistä elämää. Samaisella osastolla osastonhoitaja tuli opastamaan, että ei alapesua tehdessä tarvitse hanskoja...No kehoituksestani huolimatta rouva ei itse suvainnut tulla jatkamaan työtäni paljain kävin... Yllätys oli kun siirryin kaupungin palvelukseen... mikkihiiriä ei näkynyt missään ja hanskoista ei tarvinnut säästää.

Näinä MRSA:n kulta-aikoina... Käyttäkää ihmiset hanskoja suojataksenne itsenne ja potilaat!!! Lutratkaa itsenne sillä käsihuuhteella niin että nahkat tippuu, on se sen arvoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Marsalkka

  Näinä MRSA:n kulta-aikoina... Käyttäkää ihmiset hanskoja suojataksenne itsenne ja potilaat!!! Lutratkaa itsenne sillä käsihuuhteella niin että nahkat tippuu, on se sen arvoista.

Hmm...hieman kyseenalainen neuvo :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä kyllä, tätä mikkihiirihanskojen suurkulutusta näki ainakin vielä pari vuotta sitten pitkäaikaisella. Itse totesin kyllä aivan suoraan, kun joku minulle valitti vinyylien vaihtamisesta jokaisen potilaan jälkeen, että mieluummin kulutan hieman enemmän rahaa säästäen itseni ja potilaan infektioilta kuin helkutin paljon enemmän ja saan tai annan potilaalle jonkun vinkuintialaisen hyppykupan. Ei mennyt kovinkaan kauaa, kun mentaliteettini alkoi levitä ja pian osastonhoitaja oli helisemässä kun olisi kovasti itse halunnut käyttää vain mikkihiiriä.

Saman talon kuntoutusosastolla olikin sitten ihan eri meininki - mikkihiiriä käyttivät ainoastaan ne vanhimmat hoitajat, jotka olivat käyttäneet samoja hanskoja vuosikausia (siis ei de facto samoja vaan saman sortin =^) ). Vaikutus oli selvästi havaittavissa - paljon vähemmän infektioita, niin potilailla kuin hoitajillakin.

Tällä hetkellä olen viimeistä viikkoa viimeisessä harjoittelussani ja kyseisessä paikassa ei ole muita kuin lateksi- ja nitriilihanskoja...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikkihiiriä käyttivät ainoastaan ne vanhimmat hoitajat, jotka olivat käyttäneet samoja hanskoja vuosikausia (siis ei de facto samoja vaan saman sortin =^) ). Vaikutus oli selvästi havaittavissa - paljon vähemmän infektioita, niin potilailla kuin hoitajillakin.

Mutua vai tutkittua faktaa?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mikkihiiriä me käytetetään lähinnä lyhyissä toimenpiteissä, rasvauksissa, vaipan vaidossa, takapuolen pyyhkimisessä, likaisen pyykin lajittelussa ym..

Vinyylit laitetaan aina kun vaaditaan tarkempaa työtä ja tarvitaan kestävämmät hanskat. Joskus niitäkin kuluu päivässä paljon, joskus vähemmän. Meillä ollaan sillä periaatteella että käyteään niitä hanskoja mitä tilanteessa tarvitaan ja sen verran kun niitä tarvitaan.  :)

Vaikka hanskoja käytettäisi asiakkaan huoneessa ollessa, pestään kädet silti kun vaihdetaan asiakasta. desinfektioaineet on kovassa käytössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pelkkiä vinyylejä käytössä ensihoidon puolella. Käytän hanskoja aina, kun kosketuksissa verenkanssa, melkeen muutenkin. Minä sanonkin, että en enää välttämäti suojaa itseäni vaan potilasta itseltäni. Näin koska päivän aikana koskettelen työni merkeissä niin monta potilasta, että vaikka kuinka käyttäisin huudetta siirtyy käsissäni bakteereita. Näin siis suojaan hanskoilla sen potilaan. Mikkejä en suostu käteeni laittamaan. Ne on kauheita! Epämielyttäviä potilaallekin, kun liian leveinä raapivat ihoa, esim. pyyhittäessä alapäätä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kipsatessa synteettisillä materiaaleilla käytettävä nitriilihanskoja, koska lasikuitukipsistä löytynyt karsinogeenejä! Vuosikymmeniä oli kipsin turvallisia, mutta nyt pari vuotta sitten tuli ilmoitus niiden vaarallisuudesta... Noh, mikä nyt ei sitten nykypäivänä syöpää aiheuttaisi  huh.gif Aurinkoakin palvon ja tupakkia polttelen, joten....

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma yllätyksenaiheeni oli vinyylihanskojen riittämättömyys haavanhoidossa suojaamaan hoitajan käsiä versus potilasta mikrobeilta. Paljaalla silmällähän ne näyttävät varsin tiiviiltä, mutta pikkuriikkiset pöpöt luikkivat rakenteen lävitse. Lateksit olisivat siis haavanhoidossa paremmat.

Lähde: Glovesiten opiskelijoille tarjoama verkko-opetuspaketti

"You can't be as an tourist in your own life"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vinyylithän saa kädet vain hikolemaan. koitappa joskus laittaa toiseen käteen vinyyli, ja toiseen vahvempi lateksi jonka jälkeen kädet vesiastiaan hetkeksi... niin takuulla huomaat, kun kosteus tunkeutuu vinyylistä läpi.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän se on. Tältäpohjalta ajatellen vinyylit eivät ole riittävät muissakaan eritekontakteissa ( en tarkoita ulostetta ja virtsaa) esim. veritartunta vaara-tilanteissa, koska niiden rakenne ei ole tarpeeksi tiivis ja ne kaikenlisäksi hajoavat helposti ja neulan saa vaivatta niiden läpi tökättyä jos niin huonosti käy.

"You can't be as an tourist in your own life"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Ilman muuta lateksit ovat tietyissä tilanteissa parhaat. Muistaa vaan täytyy allergiariskit. Yllättävä neulanpisto menee läpi hanskasta kuin hanskasta.

Käsineiden kummallisesta käytöstä muistan hammaslääkärikontaktin: Hammashoitaja uskalsi ottaa vastaan anamneesilomakkeeni vain hansikoiduin käsin, kun taas hammaslääkäri poisti hampaan , etsasi ja kiinnitti oikomiskojeen paljain käsin. Tämä 17v sitten, sama hammaslääkäri edelleen eikä koskaan hanskoja. Hoitajat vaihtuneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ollessani töissä erään kaupungin vanhainkodissa, antoi hygieniahoitaja ohjeen lopettaa mikkihiirien käyttö kokonaan. Potilashuoneeseen mennessä käytetään dilutusta ja hoitotoimenpiteen aikana vinyyli/lateksi hanskaa vaihdetaan usein. Esim. potilaan vaipanvaihto: hanskat käsissä otetaan eritteinen vaippa pois, laitetaan roskiin. Myös hanskat riisutaan ja heitetään roskiin. Vaihdetaan puhtaat hansket, otetaan puhdas vaippa jne..

Kyseisessä laitoksessa oli dilutus pulloja useassa paikassa käytävän varrella, ei vain käsienpesupisteissä.

Nyt työskentelen yksityisessä laitoksessa ja siellä vinyyleitä tms. käytetään hyvin tarkkaan valituissa toimenpiteissä. Mikkihiiriäkin käytetään harvoin. Pesut tehdään paljain käsin (mikkihiiret=paljaat kädet). Pesulaput on muovitetut sisältä mutta eipä sekään auta käsien kontaminoitumista esim. suihkutettaessa potilasta.

Dilutuksetkin vain käsienpesupisteissä(huoneissakin).

Että näin vaihtelee käytäntö. Ja bakteerit leviää.. potilaatkin päästetään keittiöön ja astioihin käsiksi esim. kuivaamalla märkiä/kosteita astioita pesun jälkeen, jotta saadaan ne kaappiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HannaKaija

Taitaa tässäkin asiassa olla tapoja niin monta kun on hoitolaitostakin....

Omalla kohdalla olen törmännyt jos jonkinlaisiin virityksiin..., mutta yleisesti ottaen kaikissa on saanut itse valita mitä hanskoja käyttää...Joissakin paikoissa on kuitenkin aina valitettu siitä, että lateksihanskat on niin kalliita... -->lue:KÄYTÄ MIKKIHIIRIÄ!

Itse käytän mikkejä vaan silloin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole, mutta kooltaan pienet kädet omistavana, ne ei oikein tuppaa pysymään mun käsissä ja sormissa on 5 senttiä liikaa mittaa...Tee siinä sitte jotain oikein haastavaakin puuhaa... ;)

Nykyisessä työpaikassani on pienelle läntille tungettu niin monta erilaista pienyksikköä ja jokaisessa on omat tavat...yhdessä käytetään hanskoja ja toisessa ei, toisessa mikkejä ja toisessa ei...Mutta pääsääntöisesti täällä saa itse valita tien mitä haluaa kulkea ja jopa oh on joskus tilannu mulle ihan omiakin lateksihanskoja, kun olen ilmoittanu,etten mikkejä käsiini laita.

Mutta kuten todettua on, niin jokainen taaplaa tyylillään....puhuu ihminen, jonka ei nykyisessä paikassa tarvi käyttää hanskoja ollenkaan, kun ei tartte paljon potilaisiinkaan koskea.... :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän osastolla-luojan kiitos- ollaan unohdettu jo ikivanhat mikit. Vinyyli- ja lateksit käytössä, jotka on todettu käyviksi "hommaan kuin hommaan".Lue: p*skan pesu& haava hoidot.. Ja kyllä ne kiitosta saa kun pitäis koskea "renttuun", jolla paskat housussa :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: lillukka

;) mikkihanskat löytyy meidän laitoksesta, vinyyli hanskoja säästellään mikä on minusta ihan 'hoopoa'. Mikkihanskat ovat liian isoja, kovia vanhusten herkälle iholle ( esim: rasvauksessa ) ja aina tiellä. :-

Itse käytän vinyyli hanskoja tai sitten paljainkäsin, riippuen hoidosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän noi mikkihiiret sovellu vaipanvaihtoon, nehän jä aina kiinni teipparin teippeihin ja repeää  :)

Meillä on (yksityinen hoitokotí) käytössä vinyylit ja kyynärpäähän asti riittävät mikkihiiret. Enpä ole noita mikkihiiriä juuri käyttänyt...

Täällä ei ole tuota hanskojen desinfiointia juuri tehty, nuo vanhemmat perushoitajat eivät käytä yleensä hanskoja lainkaan. Ja kun iho ei kestä käsidesiä, niin pestään vaan pelkällä vedellä  angry.png Pari kertaa olen yrittänyt asiasta heille vihjaista, mutta eihän sh-opiskelija mitään tiedä jos vastassa on 30 vuotta perushoitoa tehnyt...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Täällä ei ole tuota hanskojen desinfiointia juuri tehty, nuo vanhemmat perushoitajat eivät käytä yleensä hanskoja lainkaan. Ja kun iho ei kestä käsidesiä, niin pestään vaan pelkällä vedellä angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lateksihanskoja pitää käyttää AINA kun koskettaa potilasta, kroonikoillahan voi olla esim. hiuspohjassa hilsettä tms. niin näin toimisin tai ainakin ennen toimittiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...