Jump to content
MAINOS

Suojakäsineiden ja käsihuuhteen käyttö.... millaisia tapoja?


pekka

Recommended Posts

Nyt kun on päästy itse aiheeseen (lue teippivaipat ja pupupuvut), niin kysynkin seuraavaksi, että millaisia suojakäsineitä teillä on käytössä kun te niintä vanhuksia kuivittelette  "kuivituskierroilla" ja teette muita hoitototoimenpiteitä? Vieläkö ne vanhanajan "mikkihanskat" on mukana hoitotyössä? Onko jotaikin ohjeita, että montako paria saatte suojakäsineitä käyttää työvuoronne aikana?(!) 

Eräät maamme "infektiolääkärigurut" ovat tuoneet esille sen näkökulman, että varsinkin sosiaalitoimen ylläpitämät pitkäaikaislaitokset ovat resistenttien bakteerikantojen hautomoja. Vanhainkodeissa on vähän koulutettua hoitohenkilökuntaa ja vähän varoja tehdä epidemiatilanteissa tärkeitä bakteerikantojen resistenssitutkimuksia. Myös vanhuksia on vaikeampi eristää toisitaan epidemian ehkäisemiseksi.  Tunnettua on myös se, että esimerkiksi käytetyissä  hoitovälineissä pitää säästää.... miten on, millaiset suojakäsineet on käytössä?   Onko käsihuuhdetta ollenkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 142
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Vinyylihanskat on olleet talossa käytössä yleisesti jo useamman vuoden ajan. Mikkihanskat heitettiin menemään, koska on aivan sama onko niitä vai ei. Niitä kun käytti, niin oli melkein sama olla paljain käsin.

Rajoituksia hanskojen käyttöön ei ole, vaan niitä käytetään niin paljon kuin tarve vaatii (olen kyllä töissä yksityisellä) - toki järjen käyttö on sallittua hanskojen käytössäkin, eräs ohjauksessani ollut opiskelija käytti yhden asiakkaan pesujen aikana 11 paria hanskoja... Noh, tulipa ainakin tehtyä työ _todella_ aseptisesti.

Ja käsihuuhteenkäyttö on oleellinen osa hoitotyötä. Aseptiikka on kaiken a ja o.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikkihanskoista ei todella ole mihinkään! Ei kai niitä enää yleensä monissa paikoissa käytetäkään, vai? Olen kuullut, että jossain terveyskeskuksessa hoitajat eivät vaihda käsineitä potilaiden välillä vaan desinfioivat KÄSINEITÄ! Tuollaiseen paikkaan en kyllä töihin menisi. Onko joku kuullut vastaavia järjettömiä tapauksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikkihanskoista ei todella ole mihinkään! Ei kai niitä enää yleensä monissa paikoissa käytetäkään, vai? Olen kuullut, että jossain terveyskeskuksessa hoitajat eivät vaihda käsineitä potilaiden välillä vaan desinfioivat KÄSINEITÄ!

Kuulemani mukaan mikki-hanskat on todella jäämässä pikkuhiljaa pois, kun eivät toimi. Ikävä kyllä tohon hanskojen desaamiseen oon törmännyt minäkin keikkaillessani. Nää tapaukset aina ollu tk-sairaalassa. Erikoissairaanhoidon puolella en ole vastaavaan törmänny. Muutenkin aseptiikka-koulutus olis kyllä monessa paikassa tarpeen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin mikä on Mikkihanskat  huh.gif vaik oon tehnyt kauan ni ei tuu mieleen. Ja toisekseen aika uskomatonta desifioida hanskat uudelleen :)

Ei luulis enään 2000 luvun suomessa olevan tollaista pula ajan meinikkiä. Miten henkilökunta voivat alentua tollaiseen menettely tapaan. Itse heittäisin uuden hanskat peliin joka kerta, mut ehkä tulis sit potkut.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin mikä on Mikkihanskat  huh.gif vaik oon tehnyt kauan ni ei tuu mieleen.

Mikkihanskat on sellaiset ohuet jokakoon muovi?hansikkaat. Ne kun laittaa käteen, nii ei varmasti mikään onnistu ja on todellakin aivan sama onko niitä vai ei, kaiken ne päästää läpi.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut, että jossain terveyskeskuksessa hoitajat eivät vaihda käsineitä potilaiden välillä vaan desinfioivat KÄSINEITÄ! Tuollaiseen paikkaan en kyllä töihin menisi.

Ikävä kyllä tohon hanskojen desaamiseen oon törmännyt minäkin keikkaillessani. Nää tapaukset aina ollu tk-sairaalassa. Erikoissairaanhoidon puolella en ole vastaavaan törmänny.

Ei luulis enään 2000 luvun suomessa olevan tollaista pula ajan meinikkiä. Miten henkilökunta voivat alentua tollaiseen menettely tapaan. Itse heittäisin uuden hanskat peliin joka kerta, mut ehkä tulis sit potkut.  8)

Ohjeiden mukaanhan "puhdasta" potilasta saa pukea, kammata, avustaa liikkumisessa yms. ilman suojahansikkaita. Kun hoitaja näistä töistä siirtyy seuraavan potilaan luokse tekemään näitä samoja "puhtaita" askareita niin käsien desinfiointihan riittää (siis ohjeiden mukaan).

Mitä siis tekee hoitaja väärin vastaavassa tilanteessa jos hän käyttääkin hansikkaita? Kuvittelisin kumihansikkaiden desinfioinnin olevan jopa helpompi suorittaa kunnolla ja oikeaoppisesti kuin pelkkien käsien.

Ja monesti hansikkaan tärkein tehtävä onkin suojata hoitajaa pöpöiltä esimerkiksi hoitajan saaman käsihaavan vuoksi, eikä potilasta.

Ja käsi sydämelle; vaihdatteko aina ja joka ikisen potilaskontaktin välissä uudet suojakäsineet käteen?

Minä en, desinfiointikin toisinaan riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No  itse olin eräässä nimeltä mainitsemattomassa yksityisessä hoitolaitoksessa. Hanskoja tai käsihuuhteita ei ollut ennen taloon tuloani. Lähtiessäni kyllä.  8)

Mikkihiiret ovat edelleen käytössä useassa paikassa. Erityisesti avoterveydenhuollossa ja yksityisellä puolella. Niitä käytetään juuri vaipanvaihdoissa ym. Rasvauksissa ym. hoitotoimenpiteissä otetaan käyttöön vinyylit. Hanskoilla on melko huomattava hintaero, kun käyttömäärä on suuri.

Vanhusten puolella ei pidä unohtaa kosketusta. Juuri hiusten kampaaminen ym. tehdään ilman hanskoja. Heidän ainoat päivän aikana kokemansa kosketukset tapahtuvat yleensä juuri perushoidon yhteydessä.

Tuohon hanskojen desinfiointiin hygieniahoitajat puuttuvat. Hanskat saattavat haurastua ja rikkoontua ja muutenkaan desinfiointi ei toimi riittävän hyvin. Eli mielummin sitten ilman hanskoja ja desinfiointiaineet kehiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon hanskojen desinfiointiin hygieniahoitajat puuttuvat. Hanskat saattavat haurastua ja rikkoontua ja muutenkaan desinfiointi ei toimi riittävän hyvin. Eli mielummin sitten ilman hanskoja ja desinfiointiaineet kehiin.

Olisiko sinulla lähdeviitettä ko ohjeista?

Itse selailin netissä useammillakin käsihygieniaa käsittelevillä sivustoilla, mutta tuollaisia ohjeita en nähnyt. Sivuilla kyllä painotettiin sitä miten helposti ihon poimuihin jää pöpöjä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon hanskojen desinfiointiin hygieniahoitajat puuttuvat. Hanskat saattavat haurastua ja rikkoontua ja muutenkaan desinfiointi ei toimi riittävän hyvin. Eli mielummin sitten ilman hanskoja ja desinfiointiaineet kehiin.

Olisiko sinulla lähdeviitettä ko ohjeista?

Itse selailin netissä useammillakin käsihygieniaa käsittelevillä sivustoilla, mutta tuollaisia ohjeita en nähnyt. Sivuilla kyllä painotettiin sitä miten helposti ihon poimuihin jää pöpöjä.

käyhän vilkaisemassa www.hygienia.net ja sieltä hygieniasuositukset (s.7).

Tämä poimittu sieltä: Tutkimusten mukaan kertakäyttökäsineiden peseminen ei puhdista käsineitä mikrobeista riittävän hyvin ja desinfektioaineet reagoivat käsinemateriaalien kanssa.

Onko niitä räpylöitä todella niin vähän, että niitä ei voisi vaihtaa, joka pot. kontaktin välillähuh.gif

Itse ainakin vaihdan räpylät jokaisen pot. kontaktin välillä. Teen näin kahdesta syystä. Ensinnäkin helpommalla pääsee ja toiseksi en halua olla sairaalainfektion levittäjä!

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsihuuhteen käyttö:

Dilutus 80pros A 12 t menee hyvin päähän :).

Osastolla hävikkiä 8)?

Syksyllä vihreä korkkista Marinolia yritti 3 miestä varastaa bensikseltä,jäivät kiinni ja jokaiselle 72 eur. sakot.

Yksi kavereista jäi vielä 1/2h. myöhemmin kiinni Hessumobiilissa(hessuhanskat) ja taas 72 eur. lisää.Tämä sankari tarina nauratti ratikassa Saharan kulkijoita.

A-hepatiitti epidemia tuskin enää koskaan Hesassa laantuu edes rokottamalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutkimusten mukaan kertakäyttökäsineiden peseminen ei puhdista käsineitä mikrobeista riittävän hyvin ja desinfektioaineet reagoivat käsinemateriaalien kanssa.

Niin, käsien pesu - hanskojen kanssa tai ilman - onkin aivan turhaa näiden tutkimusten ja ohjeiden mukaan. Ja tuo jälkimmäinen tarkoittaa että kumihanskat haurastuvat ajan kanssa desinfektioaineiden vaikutuksesta. Näin onkin, tosin suojahansikamateriaaleja löytyy jokaiseen tarkoitukseen - myös alkoholinkestäviä.

Onko niitä räpylöitä todella niin vähän, että niitä ei voisi vaihtaa, joka pot. kontaktin välillähuh.gif

Kyse onkin tarkoituksenmukaisuudesta. Kun hoitajia on vähän, potilaita paljon ja kiire on kova, niin joskus ja joissakin asioissa täytyy mennä sieltä mistä aita on alhaalla. Tietysti ohjeita ja määräyksiä rikkomatta. Ja meitä hoitajia kun työskentelee niin monenlaisissa paikoissa ja toimenkuvissa että ei kannata luoda mitään yhtä ja ainutta oikeaa mallia. Esimerkiksi ne rutiinit jotka ovat oikeita ja perusteltuja sairaankuljetuksessa eivät välttämättä päde esim. kuntoutuskodissa.

Itse ainakin vaihdan räpylät jokaisen pot. kontaktin välillä. Teen näin kahdesta syystä. Ensinnäkin helpommalla pääsee ja toiseksi en halua olla sairaalainfektion levittäjä!

Hyvä näin, maailma tarvitsee esikuvia ;-)

Ja muistathan että ohjeet vaativat suojahansikkaiden käytöstä huolimatta käsien desifiointia huuhteella ennen hanskojen pukemista ja heti hanskojen riisumisen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö käsineiden käytöllä ole tarkoitus myös suojata potilaita toisiltaan?! Vaihtamalla käsineet potilaiden välillä suojataan Mummu B mummu A:n bakteerikannalta.  Ja potilasta hoitajalta ja hoitajaa potilaalta tietenkin. Suosittelen tutustuttavaksi Kuntaliiton julkaisuihin aiheesta, esim. Infektioiden torjunta sairaalassa (mieletön tiiliskivi tiukkaa asiaa). Itse vanhustenhuollossa käytän käsineitä, meillä saa niitä käyttää ja ne pitää vaihtaa potilaiden välillä! Mikkihiiret heitettiin meiltäkin huutintuiteriin jokin aika sitten. Lisäksi käsineiden käytön ohessa käytetään desinfektiohuuhdetta - huoneeseen tullessa, potilaskontaktien välissä ja vaikka käyttäisin käsineitä pappa A:n kanssa, niin siitä huolimatta desinfioin ennen pappa B:tä käteni. Mutta niistä ns. puhtaista töistä: olen törmännyt siihenkin, että hanskojen kanssa ollaan kerrassaan hysteerisiä, ettei edes potilasta saa kääntää  tai vuodevaatteita kohentaa ilman käsineitä! Siinäpä onkin jo toinen ääripää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta niistä ns. puhtaista töistä: olen törmännyt siihenkin, että hanskojen kanssa ollaan kerrassaan hysteerisiä, ettei edes potilasta saa kääntää  tai vuodevaatteita kohentaa ilman käsineitä! Siinäpä onkin jo toinen ääripää..

Joo kyllä nyt aito kosketus, hiusten kampaus, kosketus vuoteen sijaus tulisi suorittaa ilman hanskoja. Tuskimpa mikään pöpö siinä ny lähtee ketjureaktiona leviämään vai.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisellä puolella on vielä pääasiallisesti akuankkoja käytössä, mutta kyllä sieltä löytyy onneks parempiakin hanskoja (joita kylläkin käytetään harvoin  angry.png)

ERITTÄIN lyhyellä työkokemuksella voin sanoa, että säästösyistä hankitaan akuankkoja, joista on valitettu ja nuristu ja naristu, mutta ei niin ei... Tietty porukka käyttää parempia, jos on saatavilla, mutta säästäävät niitäkin desinfioimalla ("Eihän näin sais tehä, mutta kun...")

On tietty porukkaa, joka esim. pesuissa käyttää hanskoja vain intiimiosia pestessä...  :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisellä puolella on vielä pääasiallisesti akuankkoja käytössä,

Herran jestas  8) akuankkoja, mikkihiiret mitä seuraavaksi  huh.gif karhukopla......

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse sh-opiskelija ja tehnyt keikkaa vanhainkodissa. Harjoittelujaksoilla ja myös omassa työpaikassani olen huomannut liian usein, miten vinyylihanskat "desinfioidaan" ja jatketaan normaaliin tapaan seuraavaan huoneeseen. "Nää hanskat on niin kalliita, että pitää säästää, mieluusti käytetään noita mikkihiiriä".

Olen tehnyt myös paljon yövuoroja, missä saan itse päättää mitä käytän ja milloin, ja silloin käytän vain ja ainoastaan kunnon hanskoja, jotka ei hajoa, joista ei mene eritteet/hajut läpi ja jotka oikeasti pysyy kädessä. Niitä on aina taskut pullollaan 8) "Aina valmiina". Henkilökohtaisesti musta on raivostuttavaa miten monesti mennään yhden vti potilaan luota toiselle samoilla hanskoilla ... ja AIVAN LIIAN USEIN jopa ne hanskat jää desinfioimatta. Opiskelijana tää pistää etenkin silmään, kun  "oikea tapa" on tuoreena mielessä. Ja pistää se miettimään omaakin turvallisuuttaan. Vaikka ei siirrä bakteereja potilaasta toiseen niin en minä niitten samojen bakteerien kanssa kotiin halua lähteä. Käsien pesu kunniaan ja kunnon tärpätit päälle 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pitää kaivella vanhaa asiaa, kun sain pikkusen uutta infoa hygieniahoitajalta...

Niin, käsien pesu - hanskojen kanssa tai ilman - onkin aivan turhaa näiden tutkimusten ja ohjeiden mukaan. Ja tuo jälkimmäinen tarkoittaa että kumihanskat haurastuvat ajan kanssa desinfektioaineiden vaikutuksesta. Näin onkin, tosin suojahansikamateriaaleja löytyy jokaiseen tarkoitukseen - myös alkoholinkestäviä

.Itse asiassa, hanskojen kestävyydestä ja riittävästä desinfektiosta ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa. Desinfektioaineet eivät imeydy hanskoihin ja jättää ne tahmeiksi, eli erittäin hyväksi mikrobien kasvualustaksi. Mitkä hanskat kestävät alkoholia? Edes paksumpia siivous hanskoja ei huuhdella alkoholissa, vaan pestään saippualla... huh.gif

Hyvä näin, maailma tarvitsee esikuvia ;-)

Ja muistathan että ohjeet vaativat suojahansikkaiden käytöstä huolimatta käsien desifiointia huuhteella ennen hanskojen pukemista ja heti hanskojen riisumisen jälkeen.

Noh, esikuvaksi en itseäni kutsuisi ja kyllä sitä aina TIETENKIN tulee tilanteita vastaan, jossa pitää miettiä onko se 30s. jo niin pitkä aika, että mummo ehtii menemään nurin, mutta yritys on ainakin kova... En kuitenkaan usko, että tästä em. asiasta turhaan meteliä pidetään ja siksi haluan tästä vielä mainitakin. Kuitenkin tapansa kullakin, mutta minusta jokaisen kannattaa miettiä, että hoitaisitko itseäsi niillä samoilla käsillä, kuin niitä potilaita.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin, että tämä asia olisi opetettu kaikille samalla lailla ja kaikissa maissa. Yhdet hanskat per potilas ja hanskojen vaihdon välillä käsien pirtupesu.

Tämä on ensimmäinen kerta kun edes kuulen, että ihmiset käyttävät samoja hanskoja potilastyössä. Huh, vaikuttaa ihan Albanialta v.- 56.  8)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikkihanskoista ei todella ole mihinkään! Ei kai niitä enää yleensä monissa paikoissa käytetäkään, vai? Olen kuullut, että jossain terveyskeskuksessa hoitajat eivät vaihda käsineitä potilaiden välillä vaan desinfioivat KÄSINEITÄ! Tuollaiseen paikkaan en kyllä töihin menisi. Onko joku kuullut vastaavia järjettömiä tapauksia?

Jep, tätä olen kuullut myös tehtävän...YÖK!!!! Ja sitten ihmetellään, kun vanhuksilla alkaa ilmenemään kaiken maailman marsu-epidemioita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ja nämä esimerkit olivat vasta koto-Suomesta... 8) Maailmalla sitä näkee ja varsinkin kuulee olevan mitä kammottavampia käytäntöjä käsihygienian suhteen.

Toistaiseksi karsein, mitä olen nähnyt, oli Irlannissa jossa hoiturit eivät niin välittäneet käyttää käsineitä ollenkaan edes intiimialueen pesuissa eikä käsihuuhdetta ollut ollenkaan. Kysymys ei ollut kylläkään sairaalasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ja nämä esimerkit olivat vasta koto-Suomesta... :) Maailmalla sitä näkee ja varsinkin kuulee olevan mitä kammottavampia käytäntöjä käsihygienian suhteen.

Vaimo oli Unkarissa harjoittelemassa sis/kir-jakson -90 luvun puolvälissä ja siellä sai yhdet hanskat käyttöön ko. päiväksi, mutta ne oli kertaalleen pestyt 8) edelliseltä päivältä...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaimo oli Unkarissa harjoittelemassa sis/kir-jakson -90 luvun puolvälissä ja siellä sai yhdet hanskat käyttöön ko. päiväksi, mutta ne oli kertaalleen pestyt 8) edelliseltä päivältä...

YÖK!!! Mä taidan olla vähän liian hyvälle oppinut ja mukavuudenhaluinen, mutta tuon jälkeen mua ei ainakaan saa minnekkään Unkariin töihin!  :)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaimo oli Unkarissa harjoittelemassa sis/kir-jakson -90 luvun puolvälissä ja siellä sai yhdet hanskat käyttöön ko. päiväksi, mutta ne oli kertaalleen pestyt 8) edelliseltä päivältä...

Siellä on varmaan kortilla haskat.  huh.gif  Mut tossa näkee miten hoitokulttuuri eroaa muissa maissa. Siellä ajatelellaan ettei ny niin  nokonuukaa ole jos nyt bakteerin hiukan leviää.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...