Jump to content
MAINOS

Happeutumista vai hapettumista


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Ehkä mä selviän tästä eteenpäinkin puhumalla vaan pelkistä mittayksiköistä, ottamatta kantaa "happeutumiseen".

Niin että spooo on ysikasi.  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ehkä mä selviän tästä eteenpäinkin puhumalla vaan pelkistä mittayksiköistä, ottamatta kantaa "happeutumiseen".

Niin että spooo on ysikasi.  ;D

Just näin.  ;)  Nyt mä lähden vähän ventiloitumaan ja happettautumaan liikunnan avulla - ja mietin koko ajan, että happeutuuko mun veri entä miten on kudosten happeutumisen laita?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mä selviän tästä eteenpäinkin puhumalla vaan pelkistä mittayksiköistä, ottamatta kantaa "happeutumiseen".

Kyllä ainakin päihde -puolella otetaan hyvinkin kantaa potilaan hapetustilanteeseen, ilman saturaatiomittarista saatuja arvoja.

Esim. Kaveri makaa lattialla patjalla, örisee ja voi pahoin -> yli raportointi sh:lle "Kaveri on aikas huonossa hapessa..." ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen myös kuullut että agressiivisia potilaita on hapetettu  ;D

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minun veneen alumiinipotkuri on lievästi oksidoitunut eli hapettunut.. ;)

Kyllä se taitaa olla hapetus-pelkistys-reaktio mikä siinä potkurissa on tapahtunut... Tarkkuutta!  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minun veneen alumiinipotkuri on lievästi oksidoitunut eli hapettunut.. :D

Kyllä se taitaa olla hapetus-pelkistys-reaktio mikä siinä potkurissa on tapahtunut... Tarkkuutta!  :P

Juu, minähän en asiasta sen enempää muista mutta ainakin puhekielessä viisaammatkin tuota termiä käyttävät... :)

"Kun alkuaine luovuttaa elektroneja se hapettuu. Hapettuminen on tyypillistä metalleille, koska niillä on vain muutamia (yleensä 1-3) ulkoelektronia. Kun metalli hapettuu siitä muodostuu positiivinen ioni (eli kationi)."

http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia1/redox.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minun veneen alumiinipotkuri on lievästi oksidoitunut eli hapettunut.. :D

Kyllä se taitaa olla hapetus-pelkistys-reaktio mikä siinä potkurissa on tapahtunut... Tarkkuutta!  :P

Juu, minähän en asiasta sen enempää muista mutta ainakin puhekielessä viisaammatkin tuota termiä käyttävät... :)

"Kun alkuaine luovuttaa elektroneja se hapettuu. Hapettuminen on tyypillistä metalleille, koska niillä on vain muutamia (yleensä 1-3) ulkoelektronia. Kun metalli hapettuu siitä muodostuu positiivinen ioni (eli kationi)."

http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia1/redox.html

En minäkään tiedä, mutta Wikipedia väittää näin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hapetus

"Hapetus on kemiallinen reaktio, jossa hapetusluku kasvaa. Hapettuva aine luovuttaa muodollisesti elektroneja pelkistyvälle aineelle.

Esimerkiksi lyijy(II)ioni voi hapettua lyijy(IV)ioniksi: Pb2+ †’ Pb4+ + 2e ˆ’. Lyijyn hapetusluku kasvaa II:sta IV:ksi.

Hapetus tapahtuu aina samanaikaisesti pelkistyksen kanssa. Reaktiota kutsutaan hapetus-pelkistysreaktioksi. Hapettuva aine on toisaalta pelkistin ja pelkistyvä aine hapetin. Voimakkaita hapettimia ovat muun muassa otsoni (O3), typpihappo (HNO3) ja kaliumpermanganaatti (KMnO4).

Entisen, suppean määritelmän mukaan hapetus on aineen yhtymistä happeen. Esimerkiksi metaanin palaessa metaani hapettuu ja happi pelkistyy: CH4 + 2 O2 †’ CO2 + 2 H2O.

Orgaanisessa kemiassa alkoholi voidaan hapettaa ketoniksi tai aldehydiksi, joka voidaan edelleen hapettaa karboksyylihapoksi. Tarpeeksi hapettamalla ketoni tai karboksyylihappo palaa eli muuttuu vedeksi ja hiilidioksidiksi."

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:P

älkää unohtako että autollekin/mp:lle voi antaa välil vähän happea...ja taas kulkee!

tää ketju on menny ihan vilkun viilaukseks!!

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään tiedä, mutta Wikipedia väittää näin:

Nythän me saatiin mielenkiintoinen koulukuntakiista varsin merkittävästä asiasta... :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö sana voi viitata kahteen tai vaikkapa useampaankin eri asiaan?  :)

Esim. jotenkin "hapettamisesta" tuli mieleen "kusettaminen", niin ja "iskeä" voi myös tarkoittaa useampiakin asioita...

...ja siis varsinkin puhekielessä...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään tiedä, mutta Wikipedia väittää näin:

Nythän me saatiin mielenkiintoinen koulukuntakiista varsin merkittävästä asiasta... :)

Eiköhän pistetä äänestys pystyyn? Kumpi se nyt on, hapetus vai happeutuminen?  :P

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo,laitetaan vaan..

ja ainoa oikea vaihtoehto on potilaan hapetus :P

ja saturaatiomittari on ainakin meillä oksimetri-tuleeko tästä nyt uusi matsi? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mä selviän tästä eteenpäinkin puhumalla vaan pelkistä mittayksiköistä, ottamatta kantaa "happeutumiseen".

Niin että spooo on ysikasi.  ;D

Oikeasti niillä termeillä ja käsitteillä, mitä esim. Akuuttihoidon/tehohoidon oppaassa on, aion pärjätä vielä toistaiseksi - (ja siellä ei kyllä happeutumisesta puhuta yhtään mitään... ;))

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Oikeasti niillä termeillä ja käsitteillä, mitä esim. Akuuttihoidon/tehohoidon oppaassa on, aion pärjätä vielä toistaiseksi - (ja siellä ei kyllä happeutumisesta puhuta yhtään mitään... ;D)

hii!!!

http://www.finnanest.fi/lehdet/2004/no_1/oper_kentala.pdf

OIKEESTI KUDOSTEN happeutuminen...

Muokkaus:Lainaukset

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti niillä termeillä ja käsitteillä, mitä esim. Akuuttihoidon/tehohoidon oppaassa on, aion pärjätä vielä toistaiseksi - (ja siellä ei kyllä happeutumisesta puhuta yhtään mitään... :o)

hii!!!

http://www.finnanest.fi/lehdet/2004/no_1/oper_kentala.pdf

OIKEESTI KUDOSTEN happeutuminen...

Muokkaus:Lainaukset

OIKEESTI toi on VAIN yksi lähde! Ja mm. Akuutti/tehohoidon oppaissa vuodelta 2005 kirjoitetaan yhä edelleenkin hapettumisesta... Hii-hii!  ...joten eiköhän tolla "hapettumis"-sanalla vielä tule jotenkuten ymmärretyksi ihan tarkoituksenmukaisella tavalla?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti niillä termeillä ja käsitteillä, mitä esim. Akuuttihoidon/tehohoidon oppaassa on, aion pärjätä vielä toistaiseksi - (ja siellä ei kyllä happeutumisesta puhuta yhtään mitään... :o)

hii!!!

http://www.finnanest.fi/lehdet/2004/no_1/oper_kentala.pdf

OIKEESTI KUDOSTEN happeutuminen...

Muokkaus:Lainaukset

OIKEESTI toi on VAIN yksi lähde! Ja mm. Akuutti/tehohoidon oppaissa vuodelta 2005 kirjoitetaan yhä edelleenkin hapettumisesta... Hii-hii!  ...joten eiköhän tolla "hapettumis"-sanalla vielä tule jotenkuten ymmärretyksi ihan tarkoituksenmukaisella tavalla?

Kollega !

Termi happeutuminen on yleisesti käytössä tehohoidossa, kun puhutaan kudosten happeutumisesta. En tiedä millaista EBM-tietoa terminologiaan haet, mutta näin on. Dos. Esko Ruokonen (KYS, ex. TAYS) on termin vankka kannattaja, ja on vienyt sanomaa halki Suomen. Ehkä maaliskuun uusitussa painoksessa akuuttihoidon oppaaseen tulee myös terminologinen päivitys.

Mainitsit yhdestä lähteestä; Googlaa rauhassa, huomaat sanan yleisyyden TEHOhoito artikkeleissa.

Hapetuslaskuilla lasketaan kudosten happeutumista ja samoin laktemia kuvaa kudosten happeutumis häiriötä.

Niille, joille riittää SpO2 %, niille termi "hapetus" riittää... se kun ei siis kuvaa kudoshappeutumista.

Tällaista tällä kertaa.

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Termi happeutuminen on yleisesti käytössä tehohoidossa, kun puhutaan kudosten happeutumisesta. En tiedä millaista EBM-tietoa terminologiaan haet, mutta näin on. Dos. Esko Ruokonen (KYS, ex. TAYS) on termin vankka kannattaja, ja on vienyt sanomaa halki Suomen. Ehkä maaliskuun uusitussa painoksessa akuuttihoidon oppaaseen tulee myös terminologinen päivitys.

Mainitsit yhdestä lähteestä; Googlaa rauhassa, huomaat sanan yleisyyden TEHOhoito artikkeleissa.

Mulla siis on kuulossa(kin) vikaa tai voipihan se olla, että on tässä parin viikon aikana terminologia täysin muuttunut teholla.  :D Enkä lähde googlaamaan, kun saan tehohoidon artikkelit ihan muuta kautta. EBM on yleensä enimmäkseen engl.kielistä, joten siitä nyt ei ole tässä suomenkielen terminologia-jutussa juurikaan apua.

Niille, joille riittää SpO2 %, niille termi "hapetus" riittää... se kun ei siis kuvaa kudoshappeutumista..

Niin... jos (?) me nyt puhutaan hapetusvajauksesta eli alveolitason kaasujenvaihtohäiriöstä, niin monitoroidaanhan sitäkin SpO2 % -tasoa seuraamalla verikaasuanalyysin ja maitohappopitoisuuden lisäksi (siis vähimmäis perusmittausmenetelmät). Useita rinnakkaisia mittausmenetelmiä siis joihin jo aiemmin viittasin. Antaahan nuokin molemmat informaatiota eri näkökulmista, se on sitten eri asia, miten niitä tilannekohtaisesti lähdetään tulkitsemaan. Se riippuu mm. siitä, että onko kyseessä riittämätön keuhkotuuletus, alveolitason kaasujenvaihtohäiriö, lisääntynyt hengitystyö vai mikä... Kyllähän SpO2 % kertoo pulsoivan osan hapetuksesta eli happea sisältävän hemoglobiinin osuuden kokonaishemoglobiinista. En näe siis mitään yhteyttä SpO2 % -arvon tai käsitteiden "hapetus" ja "happeutuminen" välillä.  :o (...siis semanttisessa mielessä...)

Tosiasia on se, että kieli elää ja muuttuu. Ne termit, joita lääketieteessä tai hoitotyössä käytettiin esim. 40-luvulla, kuullostavat tänäpäivänä aika hassuilta, ja ovat saaneet aivan uusia/erilaisia merkityksiä (tämä tekee historian tutkimuksesta haastavaa). Puhutun kielen muuttumisen huomaa jo, kun on pois Suomesta parikin vuotta. Aika näyttää, miten Ruokosen käsitteen muokkaus operaatio onnistuu.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Welcome to the homepage of Käypä hoito €â€œ Current Care guidelines!

Niin se kieli muuttuu !

Käypä hoito on osa EBM:a .. ja "tissue oxygenation" on soluhappeutumista.. ja

uudet päivitykset tulee tehohoitokäsikirjaan maaliskuussa 2006 ja elvytystä on opetettu jo 30:2 rytmillä, vaikka Käypä hoito tulee vasta ... maaliskuussa 2006 varmaankin.

Kielikello - mainio lehti, seuraa Suomen kielen kehitystä näinä muuttuvivna aikoina

www, mitä hittoa mä täällä teen.

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla siis on kuulossa(kin) vikaa tai....

Tosiasia on se, että kieli elää ja muuttuu. Ne termit, joita lääketieteessä tai hoitotyössä käytettiin esim. 40-luvulla, kuullostavat tänäpäivänä aika hassuilta, ja ovat saaneet aivan uusia/erilaisia merkityksiä (tämä tekee historian tutkimuksesta haastavaa). Puhutun kielen muuttumisen huomaa jo, kun on pois Suomesta parikin vuotta. Aika näyttää, miten Ruokosen käsitteen muokkaus operaatio onnistuu.

Niin, termit muuttuu.

Olet pk-seudulta joka tarkoittanee pääkaupunkiseutua. Myös pk-seudun teho-/ ensihoidon "gurut " käyttävät ko. happeutumistermiä.. Kirjoittaneet muuten artikeleitakin "pyhänä kirjana" pitämääsi tehohoidon oppaaseen.

http://www.ltdk.helsinki.fi/tuke/tutkimus/Laakaripaivat_posteri.pdf

Sisko, seuraa kieltä ja pysy mukana!

Muokkaus:lainaukset korjattu

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet pk-seudulta joka tarkoittanee pääkaupunkiseutua.

Kivaa... edes joku tarkistelee munkin profiilia... :) ...ei, kun se tarkoittaa "paljon kultaa" -seudulta...

Myös pk-seudun teho-/ ensihoidon "gurut " käyttävät ko. happeutumistermiä.. Kirjoittaneet muuten artikeleitakin "pyhänä kirjana" pitämääsi tehohoidon oppaaseen.

http://www.ltdk.helsinki.fi/tuke/tutkimus/Laakaripaivat_posteri.pdf

Sisko, seuraa kieltä ja pysy mukana!

Muokkaus:lainaukset korjattu

Voihan Pyhä Neitsyt Maaria! ...ja mikään muu ei sitten mullekaan ole pyhää, ei edes tehohoidon opas eikä ko posteri.

Voih, veliseni kuulepas... ihan hyvin tulee käytännössä toimeen hapettumis-käsitteelläkin, jos vain halutaan tulla ja mukana pysymiseen tarvitaan paljon muutakin kuin yksittäinen termi ... Mutta joskushan joku haluaa ihan tahallaan väärinymmärtää ja n....a p......a  :D, vaikka puhuttais millä tahansa käsitteillä. :(  oikeesti...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pk =päiväkahvi, peruskoulu, pyydän kohteliaammin...

Jos olet tehohoitaja, puhut tehohoidon kieltä.

"Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut."

- Mae West -

Kokeile puhua happeutumisesta! Sitä paitsi on mukavaa puhua paskaa kollegan kanssa, pysyy työasiat pois mielestä ! :D

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voih, veliseni kuulepas... ihan hyvin tulee käytännössä toimeen hapettumis-käsitteelläkin, jos vain halutaan tulla ja mukana pysymiseen tarvitaan paljon muutakin kuin yksittäinen termi ...

Eikä taida tämä olla ainoa asia hoitoalalla jossa hieno teoria/terminologia ja käytäntö ei oikein tahdo kohdata...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä taida tämä olla ainoa asia hoitoalalla jossa hieno teoria/terminologia ja käytäntö ei oikein tahdo kohdata...

Ei ole, ei.  :D

Periaattesta tässä kinataan. Potilaitahan mä hoidan. Lääkäri mulle kertoo, kummasta mun pitää olla kiinnostunu. Potilaan hapetuksesta vai happeutumisesta, kun sille soittelen päivystysaikaan. :(

Muokkaus:Lainaukset.

Täällä ohjeita lainaukseen... :) http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=452/msg4689#msg4689

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...