Jump to content
MAINOS

Nenäluun murtuma


nanna

Recommended Posts

Onnettomuudesta on jo kulunut hyvän aikaa (3kk) ja nenä ei näytä olevan enää turvoksissa päällepäin, mutta kovin on vähäistä tuo ilman läpikulku nenän kautta. Nenää ei ole leikattu, vain teippaamalla saatu lääkärin mielestä luutumaan oikeaan asentoon, ei kontrolleja sen jälkeen.

Onko mahdollista, jotta nenäluun pirtaleisen murtuman jälkeen esim. nenärusto alkaa kasvamaan väärään paikkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: takapäivystäjä

Onnettomuudesta on jo kulunut hyvän aikaa (3kk) ja nenä ei näytä olevan enää turvoksissa päällepäin, mutta kovin on vähäistä tuo ilman läpikulku nenän kautta. Nenää ei ole leikattu, vain teippaamalla saatu lääkärin mielestä luutumaan oikeaan asentoon, ei kontrolleja sen jälkeen.

Onko mahdollista, jotta nenäluun pirtaleisen murtuman jälkeen esim. nenärusto alkaa kasvamaan väärään paikkaan?

Empä tiedä lahteekö "kasvamaan" väärään paikkaan mutta rikkoutuneella rustollahan on taipumus kasvaa suuremmaksi kuin "vanha". Nenän ilmastointiongelmat voivat johtaa vakaviinkin seurauksiin (jatkuvat sinuiitit yms.), joten kävisin kyllä tutkimuksisa asian tiimoilta. Kyllä nenukka saadaan takaisin oikeaan asentoon vielä 3 kk:n jälkeenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on tapaturmasta n.3-4 vuotta, nenä luutui oikeaan asentoon, mutta tosiaan toinen nenäkäytävä on ahdas. Joudun käyttämään flunssassa lääkkeitä mm. duact, nasolin tms, medipect jne..., jottei sinuiitti iskisi. Kaiken pahan lisäksi mulla murtui saman puolen poski vajaa vuosi sitten, jolloin lääkäri ennusti sinuiitti kierrettä, mutta toistaiseksi olen noilla em. lääkkeillä pärjännyt. Ab-kuuri sillointällöin on ollut paikallaan.

Edessä, sitten kun uskallan, nenän väliseinän korjaus... iik!!! :-

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on tapaturmasta n.3-4 vuotta, nenä luutui oikeaan asentoon, mutta tosiaan toinen nenäkäytävä on ahdas. Joudun käyttämään flunssassa lääkkeitä mm. duact, nasolin tms, medipect jne..., jottei sinuiitti iskisi. Kaiken pahan lisäksi mulla murtui saman puolen poski vajaa vuosi sitten, jolloin lääkäri ennusti sinuiitti kierrettä, mutta toistaiseksi olen noilla em. lääkkeillä pärjännyt. Ab-kuuri sillointällöin on ollut paikallaan.

Edessä, sitten kun uskallan, nenän väliseinän korjaus... iik!!! :-

Mullakin murtui poskesta jotain, mikä on vieläkin turvoksissa. Tiedän, että pitäisi ottaa yhteyttä nenän kuntoon saamiseksi, mutta kaikkien niiden kipujen jälkeen mitä siitä seurasi pelkään moista uusintaa. Mutta toisaalta koko homma menísi vielä vakuutuksen piikkiin, minkä vuoksi olisi ihan paikallaan vaan rohkeasti mennä sinne  :-

Oon kokeillu lähinnä apteekista saatavaa suolaliuosta mutta mitä vaikutuksia noilla resepti? lääkkeillä on? Onko vaikeuksia hengittää, kun hengästyy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Duact saa ainakin mun röörit auki nasolinin kera, mutta sitä ei voi syödä kuin viikon kerrallaan, sit medipect tbl saa liman juoksevammaksi... eräs viittä vaille eläkkeelle siirtyvä lääkäri määräsi nämä mulle ja hyvin on flunssat parantuneet... toisaalta mulla on historiassa ollut sinuiitti kierrettä, johtunee luonnostaan olevista ahtaista rööreistä...

Niin ja vastaus kysymykseesi nanna:

Ei mulla ole mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä... päin vastoin olo helpottuu...

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoi kiinnostaa vain enemmän tämä asia, millaisia oireita on sinuiitissa, kenties samantyylisiä kuin poskionteloiden tulehduksessa?

Niin ja tarkoitin tuolla hengästymisellä lähinnä sitä, että itselläni ainakin nenä tuottaa ongelmia lähinnä, kun tekee jotain missä hengästyy; on pakko haukkoa henkeä suun kautta, tunne on ettei saisi tarpeeksi happea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olisi ihan paikallaan vaan rohkeasti mennä sinne  :-

Edessä, sitten kun uskallan, nenän väliseinän korjaus... iik!!! :-

Kyllä sen kestää!

Autokolarin jälkeen reponoitiin puudutuksessa. Lääkäri (125 kg/195 cm) käytti oikein kunnolla hartiavoimia... Sen jälkeen kahteen otteeseen korjattiin septumia. Mitä enemmän sitä lykkää, sitä suurempi kynnys kasvaa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Duact saa ainakin mun röörit auki nasolinin kera, mutta sitä ei voi syödä kuin viikon kerrallaan,

Lukuisat ihmiset syövät duactia vuoden ympäri. Totta toki on, ettei ole välttämättä pitkän päälle terveellistä mutta kyllä sitä nyt huoletta voi useamman viikon syödä jos on tarvetta.

Ja tosta nenänkorjausoperaatiosta. Nenän "paikoilleen nosto" on todellakin sinällään kivulias toimenpiden mutta osaavissa käsissä ei. Oikein tehtynä potilaalle annetaan kokkelitikut nokkaan, johtopuudutus nenänselkään ja vielä alfentaliinia suoneen. Mitä itse olen operaatioissa aikanani ollut, niin eipä ne potilaat paljon valittaneet. Useita kuukausi sitten murtuneet nenukat taas reponoidaa sitten vielä kovemmissa mömmöissä, joten ei hätää.... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sen kestää!

Autokolarin jälkeen reponoitiin puudutuksessa. Lääkäri (125 kg/195 cm) käytti oikein kunnolla hartiavoimia... Sen jälkeen kahteen otteeseen korjattiin septumia. Mitä enemmän sitä lykkää, sitä suurempi kynnys kasvaa.

Kyllä se on pp:ssa reponoitu jo aikoinaan oikialle kohdalle, heilupa se siin joka suuntaan , eikä tuntunut missään. Mutta se kivun pelko on silti niin suuri kynnys, että vähintään kädestäpitäjä pitää olla et uskaltaa.  ;)

Kovemmissa mömmöissä? Saako sen nukutettuna?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovemmissa mömmöissä? Saako sen nukutettuna?

Kaiken saa nukutettuna, mutta ei siinä oo mitään ideaa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Duact saa ainakin mun röörit auki nasolinin kera, mutta sitä ei voi syödä kuin viikon kerrallaan,

Lukuisat ihmiset syövät duactia vuoden ympäri. Totta toki on, ettei ole välttämättä pitkän päälle terveellistä mutta kyllä sitä nyt huoletta voi useamman viikon syödä jos on tarvetta.

Tarkoitin, että viikon parin duact kuurin jälkeen tulee pitää taukoa, koska lääkkeen teho lakkaa. Se, miksi se sit palautuu, syytä en muista... joku viisaampi valaiskoon...

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovemmissa mömmöissä? Saako sen nukutettuna?

Kaiken saa nukutettuna, mutta ei siinä oo mitään ideaa?

Miksei? *vaatii perusteluja, vaikka tietääkin ne jo*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovemmissa mömmöissä? Saako sen nukutettuna?

Kaiken saa nukutettuna, mutta ei siinä oo mitään ideaa?

Miksei? *vaatii perusteluja, vaikka tietääkin ne jo*

Koska nukutus on aina huomattava riski. Kun pistää ne vaakakuppiin tuon toimenpiteen kanssa niin vaaka menee riskien puolelta nurin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Tarkoitin, että viikon parin duact kuurin jälkeen tulee pitää taukoa, koska lääkkeen teho lakkaa. Se, miksi se sit palautuu, syytä en muista... joku viisaampi valaiskoon...

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21. Muistetaan nyt, että pharmacan (ja lääkärinkään) ohjeet eivät läheskään aina ole ihan niin yksiselitteisiä eikä niitä tarvitse lukea kuin piru raamattua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21

Lääkkeen valmistaja GlaxoSmithKline on asiasta hieman eri meiltä; http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Duact.pdf
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21

Lääkkeen valmistaja GlaxoSmithKline on asiasta hieman eri meiltä; http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Duact.pdf

Aivan vapaasti. Toivottavasti et usko kaikkea muutakin, mitä eri lääkefirmat tuotteistaan kertovat. Ja tämä tästä asiasta....  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21

Lääkkeen valmistaja GlaxoSmithKline on asiasta hieman eri meiltä; http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Duact.pdf

Aivan vapaasti. Toivottavasti et usko kaikkea muutakin, mitä eri lääkefirmat tuotteistaan kertovat. Ja tämä tästä asiasta....  ;D

Mä oon kuullut, että lääkelaitoksella oltais valmiit poistamaan koko duact. (Varma tieto, en vaan muista minkä takia asialle ei mitään oo tehty.) Joten kannattaa ehkä miettiä onko sen käyttöön aina tarvetta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21

Lääkkeen valmistaja GlaxoSmithKline on asiasta hieman eri meiltä; http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Duact.pdf

Aivan vapaasti. Toivottavasti et usko kaikkea muutakin, mitä eri lääkefirmat tuotteistaan kertovat.

Kriittisesti suhtaudun kaikkeen informaatioon, niin lääkefirmojen kuin keskustelupalstoilla esitettyihin väitteisiin.

Toivon että et sovella lääkefirmojen ja lääkäreiden antamaa lääkitysohjeistusta näin väljästi muuta kuin omalla kohdallasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei duactin teho mihinkään katoa eikä taukoja ole pakko pitää. Tauon pitämistä SUOSITELLAAN. Jos sun nuha kestään vaikka 3 viikkoa, niin aivan taatusti voit syödä duactia koko ajan ja se tehoaa aivan yhtä lailla myös päivänä numero 21

Lääkkeen valmistaja GlaxoSmithKline on asiasta hieman eri meiltä; http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Duact.pdf

Aivan vapaasti. Toivottavasti et usko kaikkea muutakin, mitä eri lääkefirmat tuotteistaan kertovat. Ja tämä tästä asiasta....  ;D

Itse muistelinkin tuota, ja tehon häviäminen perustuu omaan kokemukseen viitaten dinon linkkiin...

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...