Jump to content
MAINOS

Tehyn Jaana Laitinen-Pesola: Hoitohenkilöstön eläkeikää alennettava


OldOne

Recommended Posts

Pelastushenkilöstön työssä selviytymistä kartoittanut työryhmä jätti eilen raporttinsa sisäministeri Kari Rajamäelle. Ministeri Rajamäki totesi, että työryhmän olisi pitänyt ottaa kantaa myös pelastustyöntekijöiden korkeaan eläkeikään ja aikookin lehtitietojen mukaan kutsua alan osapuolet neuvottelemaan asiasta.

-On hyvä, että pelastushenkilöstön liian korkea eläkeikä on nostettu uudelleen tarkasteluun ministeritasolla. Myös terveydenhuollon työntekijöiden eläkeikää nostettiin merkittävästi vuonna 1989, jolloin eläkeikä nousi 58 vuodesta 65 vuoteen.

Tehy vastusti heikennystä perusteena hoitohenkilöstön fyysisesti ja henkisesti vaativa ja raskas kolmivuorotyö. Eduskunta päätti tuolloin äänestyksen jälkeen kuitenkin eläkeiän nostamisesta koko kunta-alalla, toteaa Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola.

- Hoitohenkilöstön eläkeiän nostamisella on ollut ongelmallisia seurauksia. Viime vuosien tutkimukset, tilastot ja työolobarometrit vahvistavat käsitystämme, että terveydenhuollon henkilöstö tekee kunta-alan muihin henkilöstöryhmiin verrattuna sekä fyysisesti että henkisesti erittäin raskasta työtä. Kansalaisille välttämättömissä peruspalveluissa työntekijöiden paras mahdollinen työkyky ja jaksaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi vuonna 2005 noin puolet enemmän sairaanhoitajia kuin vuonna 1995. Selvästi yleisin työkyvyttömyyseläkkeen syy oli tuki- ja liikuntaelinten sairaudet. Työkyvyttömyyseläkkeelle jääneiden sairaahoitajien keski-ikä oli viime vuonna 51,7 vuotta.

-Tehy vaatii lakivalmistelun käynnistämistä välittömästi hoitohenkilöstön eläkeiän alentamiseksi.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola, p. 040 595 1772 johtaja Marjut Sassi, p. 0400 606 417

Tiedotteen on toimittanut Tehy. Tiedote on alkuperäisessä muodossaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuossa raportissahan perusteltiin eläkeikävaatimusta palomiesten työn raskaudella ja todettin että palomiesten työn raskaus ja vaarallisuus perustuu ennen kaikkea sairaankuljetuksessa tapahtuviin onnettomuuksiin. 40% palomiesten tapaturmista sattuu sairaankuljetuksessa ja 20 % sählyssä + muussa harrastetoiminnassa. Itse sammutustyössä tapahtuvat tapaturmat eivät tähän tilastoon sitten mahtuneetkaan.

Summa summarum: Eiköhän sairaankuljettajilla ja muilla hoitajilla ole näin ollen aivan yhtäläisiä perusteita vaatia  alempaa eläkeikää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaahas...

Mitähän Tehy meinaa asian eteen tehdä? Muutakin kuin siis antaa näitä tiedotteita?

Nämä Tehyn tiedotteet ovat täysin turhia ellei Tehy ryhdy tekemään jotain konkreettista asioden eteen. Yhtä hyvin tiedotteet voisivat olla tätä tasoa:

Tehyn Jaana Laitinen-Pesola: Nälänhätä poistettava maailmasta

Tehyn Jaana Laitinen-Pesola: Maailmanrauha saavutettava

Tehyn Jaana Laitinen-Pesola: Joulupukki on olemassa

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitähän Tehy meinaa asian eteen tehdä? Muutakin kuin siis antaa näitä tiedotteita?

Nämä Tehyn tiedotteet ovat täysin turhia ellei Tehy ryhdy tekemään jotain konkreettista asioden eteen.

Luulisi ainakin että olisi ollut helpompi puuttua tähän kun eläkeikäneuvotteluita kävivät muutama vuosi sitten..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisi ainakin että olisi ollut helpompi puuttua tähän kun eläkeikäneuvotteluita kävivät muutama vuosi sitten..

Taidettiin viedä Tehyn neuvottelijoita kuin lampaita narun päässä niissä neuvotteluissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten mulla on ihan desavuu olo?

Jaa-a. :nauraa: Ehkä tämän tyyppinen keskusteluanvaus on käyty ennenkin?

Okei, mä rauhoitun.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllästynyt seuraamaan sivusta, kun Tehyn pj antaa lausuntoja milloin mistäkin epäkohdasta ilman, että mitään oikeasti tehdään. Tein siis itse sen, että liityin Tehyyn aikomuksenani alkaa vaikuttaa sisältä päin. Toivon totisesti, että saamme puoluesidonnaiset työnantajapuolen edustajat ajettua pois Tehyn johdosta ja liiton takaisin omiin käsiimme.  :jääräpää:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein siis itse sen, että liityin Tehyyn aikomuksenani alkaa vaikuttaa sisältä päin. Toivon totisesti, että saamme puoluesidonnaiset työnantajapuolen edustajat ajettua pois Tehyn johdosta ja liiton takaisin omiin käsiimme.  :jääräpää:

Heh, kohtahan te liittoon palanneet voisitte perustaa oman ammattiosaston.

Menestys olisi taattu.. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

40% palomiesten tapaturmista sattuu sairaankuljetuksessa ja 20 % sählyssä + muussa harrastetoiminnassa. Itse sammutustyössä tapahtuvat tapaturmat eivät tähän tilastoon sitten mahtuneetkaan.

Mihinkä tämä perustuu. Lähdeviitteitä otetaan innolla vastaan.

Helsingin pelastuslaitoksen työtapaturmista on tehty selkeä yhteenveto jokavuisisessa toimintakertomuksessa (www.hel.fi/pel)

Muutama pominta:

Tulipalo 8 %

Sairaankuljetus 8%

Hälytykseen lähtö tai matkalla 5,3%

Muu työpalvelu 25%

Liikuntatunti 32%

Työmatka 10,6%

Työtapaturmat liittyvät mielestäni muutenkin varsin löyhästi liian korkeaan eläkeikään. Työn raskaus on jotain ihan muuta. Henk. koht olen sitä mieltä että sekä hoitajiebn että palomiesten eläkeikä tulisi palauttaa entiselle tasolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

40% palomiesten tapaturmista sattuu sairaankuljetuksessa ja 20 % sählyssä + muussa harrastetoiminnassa. Itse sammutustyössä tapahtuvat tapaturmat eivät tähän tilastoon sitten mahtuneetkaan.

Liikuntatunti 32%

Totta, eli sählyssä ja vastaavassa tapahtuukin näköjään 32, eikä 20% työtapaturmista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

40% palomiesten tapaturmista sattuu sairaankuljetuksessa ja 20 % sählyssä + muussa harrastetoiminnassa. Itse sammutustyössä tapahtuvat tapaturmat eivät tähän tilastoon sitten mahtuneetkaan.

Liikuntatunti 32%

Totta, eli sählyssä ja vastaavassa tapahtuukin näköjään 32, eikä 20% työtapaturmista.

Mitähän liikuntatunneille muissa työpaikoissa tehtäisiin jos siellä tapahtuisi 32% kaikista työtapaturmista? Saattaisi sählynpelailu loppua aika äkkiä munkin duunipaikalla...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

40% palomiesten tapaturmista sattuu sairaankuljetuksessa ja 20 % sählyssä + muussa harrastetoiminnassa. Itse sammutustyössä tapahtuvat tapaturmat eivät tähän tilastoon sitten mahtuneetkaan.

Mihinkä tämä perustuu. Lähdeviitteitä otetaan innolla vastaan.

Tämän päivän keskisuomalainen + tuo mainittu raportti; http://www.pelastustoimi.net/media/pdf/tyossa_jaksaminen.pdf

palotapat.jpg

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Totta, eli sählyssä ja vastaavassa tapahtuukin näköjään 32, eikä 20% työtapaturmista.

Ompa kypsä ja asiallinen kommentti, ja vielä ylläpitäjältä. Itse luulin, että oli tarkoitus keskustella ja kritisoida hoitajien ja palomiesten liian korkeaa eläkeikää. Totta on toki, että palomiesten työtapaturmista suurin osa sattuu liikuntatunnilla, mutta urheiluhan on tunnetusti vaarallista  :o

Annetaan silti poikien urheilla, että pysyvät kunnossa !!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun puolesta saavat urheilla, ovatpa sitte kivempia katella.  :o

Kyllä mun mielestä hoitajienkin eläkeikää ehdottomasti olisi alennettava. Tiedän enemmän sellaisia sairaankuljettajia ja hoitajia, jotka on jääneet työkyvyttömyyseläkkeelle tai vastaavalle, kun sellaisia jotka on jääneet eläkkeelle "normaalisti".  Itse en varmaan tule (jos näissä hommissa pysy) kestämään tohon 65 v. asti, nyt jo on paikat romuna enkä oo ees 40 vielä.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ompa kypsä ja asiallinen kommentti, ja vielä ylläpitäjältä.

No voe hyvänen aika...  Toki pyydän anteeksi jos pahoitit mielesi. Kaikkea ei kannata kuitenkaan tulkita niin otsa kurtussa. Pilke silmäkulmassa keventää oloa kummasti  :o
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annetaan silti poikien urheilla, että pysyvät kunnossa !!

No mitäs kunnossa pysymistä se on, jos valtaosa työtapaturmista tapahtuu sportatessa?  :o

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

Annetaan silti poikien urheilla, että pysyvät kunnossa !!

No mitäs kunnossa pysymistä se on, jos valtaosa työtapaturmista tapahtuu sportatessa?  :o

Se on kaiketi sitä kunnossa pysymistä millä jaksetaan työelämässä pitempään. Stressireaktioiden hallintaan liittyy oleellisesti hyvä fyysinen kunto. Tavallisesti järkevä ihminen poistuu palavasta talosta kun taas palomies menee sinne käskystä sisälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, eli sählyssä ja vastaavassa tapahtuukin näköjään 32, eikä 20% työtapaturmista.

Jenssin laitoksella tästä syystä sählyä kutsutaankin traumapalloksi

"minne ootte menossa" "Traumapalloo pelaamaan , lähdetkö messiin"  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toimin kymmenisen vuotta sairaalan päivystyspolilla hoitajana, alkoi tuntua hiukan raskaalta. Pari vuotta sitten vaihdoin aluepelastuslaitoksen leipiin sakuun. Voin käsi sydämmellä sanoa ettei ainakaan sairaankuljetusta ja hoitotyötä polilla voi verrata mitenkään toisiinsa. Alpen hommissa ei ole kertaakaan tuntunut raskaalta, päin vastoin on mukava lähteä pirteänä viettämään kolmea vapaapäivää kun töissä ei oikeasti tarvitse tehdä mitään. Ajat vaan pari - kolme mummukkaa sairaalaan ja luppoajan voi nukkua tai peseskellä omaa autoa, saunoa, urheilla, yms.

Palomiehethän eivät tee sitäkään vähää mitä sairaankuljettajat. Kahden vuoden aikana en ole nähnyt heidän tekevän juuri mitään. Liekkejä olen nähnyt kerran ja silloinkin sairaankuljettajat ( olimme ekana kohteessa ) sammutimme palon alun jauheella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenköhän muuten muissa "hyvää kuntoa" vaativissa ammateissa tuo kuntoilupuoli on hoidettu? Onko esim. Poliisilla joka työvuorossaan merkitty "liikuntatunti" tms? Ymmärtääkseni näitä hommeleita tehdään yleensä vapaa-aikana, jotta edellytykset ammatissa pärjäämiseen riittävät. Ei sillä, etteikö palomiesten kuntoilu olisi hyvä asia, mutta ihan vaan tuli mieleen kun nyt näitä muitakin ammattikuntia on olemassa. Asiasta kukkaruukunmultiin, aika hauskaa, että hommelit jotka eivät kuulu näihin palokuntien lakisääteisiin töihin, ovat silti kovasti työtapaturmia aiheuttamassa. *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aika hauskaa, että hommelit jotka eivät kuulu näihin palokuntien lakisääteisiin töihin, ovat silti kovasti työtapaturmia aiheuttamassa. ;)

Luulisi asian myös työnantajaa kiinnostavan kun sairaslomien maksumiehenä kuitenkin toimivat. Ei muuta kuin sählykielto yhteiskunnallisilla syillä perustellen ja pojat sauvakävellen kiertämään laitosta... :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...