Jump to content
MAINOS

vainajan laitto


Vieras: piiak

Recommended Posts

Oletteko törmänneet sellaiseen että vainajan silmille laitetaan euron kolikot? Kuulemma ollut käytössä joskus (keskiajalla...) ja esim. Sinuhe Egyptiläisessäkin mainittu tapa. En ole lukenut kyseistä kirjaa, enkä muutenkaan ole koskaan törmännyt urani aikana moiseen.Haluaisin tietää,että onko miten yleisesti nyky-Suomessa käytetty? Luultiin ensin että on suurinpiirtein vainajan häpäisyä kun kukaan ei ollut koskaan kuullut...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No eipä ole vastaan tullut enkä ole laittnut kolikko silmille... ehkä tapa sitten yleinen  muissa maailmoissa. Mutta itse olen laittanut pienet laput sillmille ja joskus en mitään silmille. Kaipa tapoja monenlaisia mutta tämä kait yleisin (siis laput silmille).

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko törmänneet sellaiseen että vainajan silmille laitetaan euron kolikot? Kuulemma ollut käytössä joskus (keskiajalla...) ja esim. Sinuhe Egyptiläisessäkin mainittu tapa. En ole lukenut kyseistä kirjaa, enkä muutenkaan ole koskaan törmännyt urani aikana moiseen.Haluaisin tietää,että onko miten yleisesti nyky-Suomessa käytetty? Luultiin ensin että on suurinpiirtein vainajan häpäisyä kun kukaan ei ollut koskaan kuullut...

Ai niitä euroja on noin kauan ollu olemassa, huh. Kaikkea sitä oppii ;D

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no enpä ole koskaan moiseen törmännyt. onko sitten kirjoittaja kohdannut itse sellaista?

Kaikenlaistahan sitä on joskus keskiajalla hommattu...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotkut noudattavat vielä vanhoja perinteitä.

Vainajan silmät suljettiin heti, ettei hän olisi voinut katsoa itselleen seuralaista mukaan. Jos joku talosta kuoli pian vainajan jälkeen, sanottiin vainajan ottaneen hänet mukaansa. Jos vainajalta jäi silmät auki, uskottiin, että joku lähiomainen kuolee. Tavallisesti silmät suljettiin heti kuoleman jälkeen ja asetettiin kolikot silmille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolikoilla maksetaan lautturille, että pääsee tuonelaan eikä jää rannalle ruikuttamaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos viedään jalat edellä, ei näe mistä on tullut eikä siis osaa takaisin = viedään viimeiselle matkalle.

Vanhoja tapoja ja uskomuksia on monia.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nää vanhojen tapojen taustat on just tosi mielenkiintoisia.

Kolikot vainajan silmillä en ole törmännyt koskaan, mutta epäilemättä ne ovat voineet olla käytössä, koska aiemminhan ihmiset kuoli kotiin ja tuskin lakanoista alettiin sellaisia pikku silmälappuja repimään (sideharsot olivat harvinaisia ja sairaaloissakin monikäyttöisiä).

Jalat edellä viedään tosiaan vainajaa eikä sitten sen vuoksi viedä potilasta leikkuriiin jalat edellä ettei olis huono enne. Käännetään sänky pää menosuuntaan, vaikka se olis kapealla käytävällä miten hankalaa tahansa. Vaikka toisaalta jalat edellä potilaskin voisi nähdä mihin ollaan menossa...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/hautaus.html

Tuolla ainakin oli ihan mielenkiintoisia juttuja kuolemaan/hautaamiseen liittyen. Kolikoista ei tosin puhuttu mitään, mutta mulla on joku hämärä aavistus, että äiti ois kertonu sellaisesta tavasta joskus. Täytyypä kysellä tarkemmin jos muistan...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin yritän aina ettei tarvitsisi laittaa lappuja silmille. Kostealla pyyhkeellä pyrin painamaan niin kauan että pysyvät kiinni. Kolikoista en ole koskaan kuullut!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne kolikot silmien päällä on ollut käytössä antiikin kreikassa n. 2000 vuotta sitten. Siellä uskottiin että ne tarvitaan maksuksi lautturille, jotta vainaja pääsee "perille". Tai jotenkin näin.

Suomessa en ole kuullut kyseistä tapaa käytettävän.  :(

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähänks mua nyt jäi vaivaamaan siis, että onko joku oikeesti pyytänyt laitettavan kolikot vainajan silmille?  Älytöntä. Vanha uskomus, että Pietrille/lautturille tms maksettaisiin jotain, mutta KUKA enää uskoo moiseen?!  ;)

Mun ois varmaan tosi vaikea toteuttaa kenenkään tuollaista pyyntöä, koska on päivänselvää, ettei kukaan mitään tästä maailmasta vie mukanansa kuollessaan. (Niin, no päivänselvää mulle... :( )

Tästä tuli muuten mieleen, että olin vastikään hautajaisissa (ei ihan liity aiheeseen) jossa n.100v mies haudattiin n.15v sitten kuolleen vaimonsa viereen vaikka oli kyllä löytänyt jo uuden naisen. Mulle jäi epäselväksi oliko kukaan koskaan miettinyt edes onko sopivaa haudata mies vaimonsa viereen, kun uusikin (epävirallinen tosin) oli ollut kuitenkin yli 10v kuvioissa. (Joku ykkösvaimon-etukuponki?!)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Ne kolikot silmien päällä on ollut käytössä antiikin kreikassa n. 2000 vuotta sitten. Siellä uskottiin että ne tarvitaan maksuksi lautturille, jotta vainaja pääsee "perille". Tai jotenkin näin.

Antiikin Kreikassa maksukolikko laitettiin vainajan kielen alle. Roomalaiset vaihtoivat paikaksi silmät. Ja kyllä, kolikko/kolikot oli maksuksi Styx-joen lautturille Charonille, jotta vainaja pääsi perille eikä joutunut jäämään haahuilemaan joen rannalle.

Antiikin manala (Hades) on siis ihan eri paikka kuin meidän ajattelemamme helvetti.

t. aikaisemmassa elämässä sivuaineopinnot klassisessa arkeologiassa tehnyt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Antiikin Kreikassa maksukolikko laitettiin vainajan kielen alle. Roomalaiset vaihtoivat paikaksi silmät. Ja kyllä, kolikko/kolikot oli maksuksi Styx-joen lautturille Charonille, jotta vainaja pääsi perille eikä joutunut jäämään haahuilemaan joen rannalle.

Ei, ei, ei te olette nyt kaikki nähneet unta, kolikot on tarkoitettu a) vaksille tai cool.png patologille, ensimmäisellä kun nyt ainakin on niin huono palkka...  :(

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jalat edellä viedään tosiaan vainajaa eikä sitten sen vuoksi viedä potilasta leikkuriiin jalat edellä ettei olis huono enne. Käännetään sänky pää menosuuntaan, vaikka se olis kapealla käytävällä miten hankalaa tahansa. Vaikka toisaalta jalat edellä potilaskin voisi nähdä mihin ollaan menossa...

Kyllä tuo on ainakin  minulle itsestään selvä asia että sairaalasängyissä ja paareissa kuljetetaan potilaat aina kun mahdollista pää edellä. Sen näkee monen potilaan (vanhusten) ilmeestä että kaikki ei ole kohdallaan jos jalat edellä joudutaan kuljettamaan ja onpahan joku tästä asiasta joskus huomauttanutkin.

Nämä ovat hyviä kunnioitettavia vanhoja tapoja joita pitää arvostaa, vaikka niille ei aina löydykään järkiperäisiä perusteita. Nämä vanhat perinteet on syytä opettaa myös nuoremmille hoitajakollegoille niin säästyvät noloilta tilanteilta ja eivätkä turhan loukkaa vanhempia perinteitä arvostavia potilaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei kykene jouluna etsimään mitään pykäliä, mutta uudet säädökset (EU?) määräävät että potilaat on kuljetettava aina kun mahdollista jalat edellä. Ihan alan koulussa asiaa vannotetaan ja opetetaan, kuulemma turvallisuusnäkökohdat.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei kykene jouluna etsimään mitään pykäliä, mutta uudet säädökset (EU?) määräävät että potilaat on kuljetettava aina kun mahdollista jalat edellä. Ihan alan koulussa asiaa vannotetaan ja opetetaan, kuulemma turvallisuusnäkökohdat.

Eipä ne näköjään tiedä sitten EU:ssa eivätkä koulussa paljoa tiedä. Turvallisuusriskihän syntyy juuri silloin jos yritetään kuljettaa paareja tms. kääntyvät pyörät edellä, sillä pyörillä varustetut sängyt ja paarit eivät ole suunniteltu tuollaiseen.

Onneksi noita pykäliä ja koulujen hupaisia oppeja ei tarvitse käytännössä noudattaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Militariassa minut opetetiin viemään paareja jalat edellä. Takimmainen voi paremmin tarkkailla potilasta ja kantajan reppu ei hakkaa potilaan päähän. Lisäksi maastossa kaatuminen on turvallisempaa.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyjä on törmännyt moiseen taoaukseen ja ihan äskettäin. En itse ollut henkilökohtaisesti paikalla mutta toinen hoitaja kyllä ja olin itse työvuorossa silloin. Se herätti runsaasti keskustelua silloin ja vielä sen jälkeenkin kun kyseinen hoitaja oli ollut niin järkyttynyt tilanteesta että meidän piti kysyä ihan lääkäriltä mielipide asiaan ja hän juuri kertoi tästä tavasta. On vaan mietitty sitä että onkohan siihen miten yleisesti törmätty nykyaikana..Meidän osastonhoitaja kertoi ettei kolmekymmen vuotisen uran aikana ole koskaan kuullutkaan moisesta saati sitten joutunut kyseiseen tilanteeseen. Mutta kaikkeen sitä törmääkin ja aina oppii näköjään uutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei kykene jouluna etsimään mitään pykäliä, mutta uudet säädökset (EU?) määräävät että potilaat on kuljetettava aina kun mahdollista jalat edellä. Ihan alan koulussa asiaa vannotetaan ja opetetaan, kuulemma turvallisuusnäkökohdat.

Norjassa kuskataan aina potilaat koivet edellä. Sekä kuolleet että elävät.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei kykene jouluna etsimään mitään pykäliä, mutta uudet säädökset (EU?) määräävät että potilaat on kuljetettava aina kun mahdollista jalat edellä. Ihan alan koulussa asiaa vannotetaan ja opetetaan, kuulemma turvallisuusnäkökohdat.

Norjassa kuskataan aina potilaat koivet edellä. Sekä kuolleet että elävät.

Mites sairaankuljetus? Ainakin meidän jenkkipaareilla on melko toivotonta työntää "väärin päin" eli jalat edellä. Vatkaa ja hakkaa niin että vaikka kermavaahdot tekisi.. ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei kykene jouluna etsimään mitään pykäliä, mutta uudet säädökset (EU?) määräävät että potilaat on kuljetettava aina kun mahdollista jalat edellä. Ihan alan koulussa asiaa vannotetaan ja opetetaan, kuulemma turvallisuusnäkökohdat.

Norjassa kuskataan aina potilaat koivet edellä. Sekä kuolleet että elävät.

Mites sairaankuljetus? Ainakin meidän jenkkipaareilla on melko toivotonta työntää "väärin päin" eli jalat edellä. Vatkaa ja hakkaa niin että vaikka kermavaahdot tekisi.. ;D

Norjassa kuskataan aina potilaat koivet edellä. Sekä kuolleet että elävät.

Heh, eiköhän ne lanssissa kulje nuppi kohdetta kohti.  ;D

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi kolikkojuttu: sehän on ihan selvä homma, kuollaan dollarinkuvat silmissä  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...