Jump to content
MAINOS

Päivystyksen kiireellisyysjärjestys?


Vieras: Kukka3

Recommended Posts

Moi!

Kyselen tässä minkälaisia käytäntöjä teillä on tk/sairaalapäivystyksissä koskien potilaiden hoitojärjestystä? Ketkä pääsevät jonon ohi ja kuka asiasta päättää? Mitä tehdään jonossa oleville kipeille (todella) potilaille?

Meidän oh:mme ohje oli jättää virtsatiekivikohtauspotilas itkemään ja kouristelemaan lattialle ja ohje oli vain kovettaa itsensä ja antaa hänen odottaa. Jonotusaika oli sillä hetkellä n. 3 tuntia. Arvatkaa jätinkö odottamaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Odottamaan mitä? Hoitoako? Eri paikoissa eri järjestelmät mutta jos on hyvä hoitaja johon lääkärit luottaa niin potilaalle voi tehdä paljonkin ennen ennen lääkärin tarkempia tutkimuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä itse pistän kipeän suoraan hoitoon ohi muiten "musta tuntuu etä olen kipeä" ja käyn konsultoimassa lekuria kipulääkityksestä sekä hoidon aloitamisesta. 8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin sen juuri pitää mennä. Asiansa osaava hoitaja laittaa potilaat jonoon kiireellisyys, ei tulo järjestyksessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös aluesairaalassa homma sujuu hyvin. Vastaanottava hoitaja arvioi hoidon kiireellisyyden ja laittaa potilaiden paperit lääkärin neneän eteen sopivaan järjestykseen. Omahoitajat pitävät myös hyvin kipeiden potilaiden puolia ja pyytävät lääkäriä määräämään kipulääkettä tarpeen mukaan. Myös lapset yleensä pääsevät hiukan nopeammin ja huumausaineiden vaikutuksenalaiset on myös joskus pakko hoitaa nopeasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä niin. Tein kuten aina teen; tutkin vitaalit ja pyysin lääkärin katsomaan hoitajien huoneeseen potilasta, koska hän alkoi olla todella kivulias. Lääkäri määräsi lääkityksen ja kokeita, potilas sai lääkityksen ja n. puolessa tunnissa kohtaus laukesi ja hän pääsi jatkohoitoon.

Näin olen siis toiminut esim. nielupaise, akuutti umpilisäke (sen muuten silmä lähes tunnistaa), M1 lähetettä tarvitsevien kanssa, amfetamiinipsykoosien sekä joidenkin muiden potilasryhmien kanssa. Tämä kuitenkin on oh:mme mukaan väärin. Ylilääkäri kuulema on määrännyt, että VAIN rintakipu ja aivoinfarkti potilaat voivat mennä jonon ohi. Ja tähän en usko pätkääkään.

Eli näin siis Helsingissä, taidan vaihtaa paikkaa. Ei olisi kellään tiedossa päivystyspuolen töitä  8) Ei anna moraali periksi olla ko. paikassa töissä. Eikä liene pk- seutulaisten vaikea arvata missä olen  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä liene pk- seutulaisten vaikea arvata missä olen

Maria? Malmi? Jos olet tarpeeksi suisidaalinen, niin tule Peijakseen töihin 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä niin. Tein kuten aina teen; tutkin vitaalit ja pyysin lääkärin katsomaan hoitajien huoneeseen potilasta, koska hän alkoi olla todella kivulias. Lääkäri määräsi lääkityksen ja kokeita, potilas sai lääkityksen ja n. puolessa tunnissa kohtaus laukesi ja hän pääsi jatkohoitoon.

Näin olen siis toiminut esim. nielupaise, akuutti umpilisäke (sen muuten silmä lähes tunnistaa), M1 lähetettä tarvitsevien kanssa, amfetamiinipsykoosien sekä joidenkin muiden potilasryhmien kanssa. Tämä kuitenkin on oh:mme mukaan väärin. Ylilääkäri kuulema on määrännyt, että VAIN rintakipu ja aivoinfarkti potilaat voivat mennä jonon ohi. Ja tähän en usko pätkääkään.

Eli näin siis Helsingissä, taidan vaihtaa paikkaa. Ei olisi kellään tiedossa päivystyspuolen töitä  8) Ei anna moraali periksi olla ko. paikassa töissä. Eikä liene pk- seutulaisten vaikea arvata missä olen  :)

kuulemma kuulemma....

otapas nyt asioista selvää,ei se järjen käyttö oo ikinä ollu kiellettyä,vaikka usein siltä tuntuukin.

malmi on ihan hyvä työpaikkana,vähemmän hierarkinen kuin muut päivystykset.

tai meikussahan sää oot kun tarkemmin luen sun juttus.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

eikös Peijaksessa ole olemassa potilaiden kiireellisyydessä joku luokitussysteemi?

Tuntuu tämä tuulimyllyjä vastaan taistelu aika turhauttavalta. Tiedä vaikka kävisin Peijaksessa juttelemassa ja keikalla haistelemassa tuulia.

Ja en muuten taatusti ole Meilahdessa  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

eikös Peijaksessa ole olemassa potilaiden kiireellisyydessä joku luokitussysteemi?

On kokeilu menossa tk-puolella. Vastaanottava hoitaja ryhmittelee potilaan riskinarvion mukaan a,b,c,d tai e  ryhmään. A ryhmä menee käytännössä suoraan erikoisaloille/sairaalapuolelle, ja E-ryhmäläiset eivät kuulu päivystykseen joten ovat jonon hännillä niin kauan kunnes päivystypotilaat on hoidettu. Nämä saavat varautua jonottamaan.

Niin Oskulle vielä, saatko jotakin rekrypalkkaa, jos hommaat työntekijän  8) Kuka on oh:nne?

Heh, en, osallistun vain talkoisiin. Oh:n sijaisena on tällä hetkellä Susanna Juutinen, oh on irroitettu suunnittelemaan täyspäiväisesti ppkl:n laajennusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaanottava hoitaja ryhmittelee potilaan riskinarvion mukaan a,b,c,d tai e  ryhmään.

Täällä susirajan pohjoispuolella eräässä keskussairaalassa on osastonsihteeri se henkilö joka yleensä tekee sairaankuljetuksen tuoman potilaan riskinarvion ja priorisoinnin. Kinuamalla sitten saa (jos saa) vastuuhoitajan paikalle tekemään omaa arviota.

Ja samassa paikassa on laatukäsikirjat ja laadunvalvonnat käytössä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaanottava hoitaja ryhmittelee potilaan riskinarvion mukaan a,b,c,d tai e  ryhmään.

Täällä susirajan pohjoispuolella eräässä keskussairaalassa on osastonsihteeri se henkilö joka yleensä tekee sairaankuljetuksen tuoman potilaan riskinarvion ja priorisoinnin. Kinuamalla sitten saa (jos saa) vastuuhoitajan paikalle tekemään omaa arviota.

Ja samassa paikassa on laatukäsikirjat ja laadunvalvonnat käytössä!!

Mun mielestä hoitajan kuuluu ottaa potilas vastaan ei osastosihteerin  huh.gif. Miltä ajalta tuo jäänne oikein on ja mihin perustuu kysyn vaan.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kellään olemassa kirjallisia ohjeita kiireellisyysluokituksesta? Onko niitä siis tehty ja ovatko ne hoitajan työvälineenä?

Meillä ph/lh kirjaa potilaat sisälle, ja ohjaa epäselvät/akuutit sh:lle. Sh sitten ottaa tarvittavia vitaaleja yms. ja konsultoi lääkäriä kiireellisyydestä. Käytännössä vie potilaan tiedot lääkärille ja kertoo taustaa yms. ja kysyy ottaisiko lääkäri potilaan aiemmin. Tästä siis oh:mme on vetänyt herneet nenään, kun olen vienyt näitä oikeasti sairaita "ohi jonon" eli mielestäni olen toteuttanut hyvää hoitotyötä ja turvannut potilasturvallisuutta. Viime aikoina kun meillä on jono ollut jopa 4-5 tuntia, niin ei viitsi odotella että kiveskiertymä menee kuolioon, umpparit (selvät akuutit) puhkevat, joku menee kipushokkiin,  M1 potilas alkaa hillumaan yms. Jotakin kertonee se, että jokainen (yhtään en muista) on lähtenyt erikoisaloille jatkohoitoon ja lähes aina spärrällä. Eli olen mielestäni tehnyt laadukasta hoitotyötä. Anteeksi tämä vuodatus. Mitähän minäkin tässä ammatissa teen  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ph/lh kirjaa potilaat sisälle, ja ohjaa epäselvät/akuutit sh:lle. Sh sitten ottaa tarvittavia vitaaleja yms. ja konsultoi lääkäriä kiireellisyydestä. Käytännössä vie potilaan tiedot lääkärille ja kertoo taustaa yms. ja kysyy ottaisiko lääkäri potilaan aiemmin. Tästä siis oh:mme on vetänyt herneet nenään, kun olen vienyt näitä oikeasti sairaita "ohi jonon" eli mielestäni olen toteuttanut hyvää hoitotyötä ja turvannut potilasturvallisuutta. Eli olen mielestäni tehnyt laadukasta hoitotyötä. Anteeksi tämä vuodatus. Mitähän minäkin tässä ammatissa teen  8)

Sulla uskomattoman ajattelutyylin omaava "oh" onneksi en ole samassa talossa työssä. Mitä lie hänen päässään oikein liikkuu kysyn vaan.  huh.gif

Ja joskus on hyvä vuodattaa ei se pahaa tee kenellekään, ja tsempiä sulle paljon.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Esa :)

Samaa mietin minä. Hänen mukaan ylilääkäri ohje on, että vain rintakipuiset ja aivoinfarktipotilaat menevät ohi jonossa. Entäs status asthmaticus, allergiset pahat reaktiot yms. yms. Tämä haisee jo kusetukselta. Asiaa selvitän parhaillaan. Oh ei omaa koulutusta työhönsä, rivish kuten me muutkin, mutta tainnut kusi nousta napaa korkeammalle... No kohta paikka tulee auki ja toivottavasti sen saa joku jolla se kusi pysyy siellä missä pitääkin.

Oho, no menipäs nyt  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä susirajan pohjoispuolella eräässä keskussairaalassa on osastonsihteeri se henkilö joka yleensä tekee sairaankuljetuksen tuoman potilaan riskinarvion ja priorisoinnin. Kinuamalla sitten saa (jos saa) vastuuhoitajan paikalle tekemään omaa arviota.

Ja samassa paikassa on laatukäsikirjat ja laadunvalvonnat käytössä!!

Heh, kuulostaa tutulta. Mutta potilasta en luovuta sihteerille, nostoavuksi toki saa tulla. Ei mahda selitykset paljon auttaa, jos potilas kuukahtaa ennen kuin hoitajat edes näkevät. Nääs kun sihteerillä ei minkäänlaista hoitovastuuta. Mikäs kiire on pois kun KELAn taksa raksuttaa jokaisen odotusminuutin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...