Jump to content
MAINOS

Raskaus, äitiysloma, pieni lapsi


Vieras: Nessu

Recommended Posts

Sh-päivillä oli luento anestesiakaasujen vaikutuksesta työntekijöihin. Raskaana olevan naisen paikka ei ole missään vaiheessa raskautta leikkaussali jossa kaasuilla nukutellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aikoinani huomasin että kasvava vatsa herätti varsinkin miespuolisissa työkavereissa suojelun halua. Jopa siinä määrin, että alko ärsyttää 

Psykiatriassa raskaana oleva nainen on altiimpi joutumaan väkivallan kohteeksi.

Ymmärrän sen, että raskaus herättää potilaissa eri reaktioita. Olen toista odottaessani ollutkin hankaluuksissa mies potilaan taholta, kun tämä  ei kestänyt mun kasvavaa vatsaani. Mutta miespuoliset työkaverit saattoivat joskus jopa työntää mut ulos keittiön puolelta ! " Anna mä laitan "  tai " istu sä nyt hetkeksi alas "

Suljetulta lähdinkin aika nopeasti kun vatsa alkoi näkyä ihan sen takia, että työkaverit sai työ rauhan. Muistan kyllä itsekin, että jos joku oli raskaana niin itse tunsi kaksikertaista vastuuta. Jos ilmapiiri alkoi kiristyä niin raskaana olevat työnnettiin kanslian puolelle puhelinta päivystämään

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkinasteista syrjintää koin (omasta mielestäni) viime kesänä Laurean pääsykokeissakin, jossa haastatteleva opettaja kulutti koko mun haastattelun kyselemällä aionko hankkia kolmannen lähitulevaisuudessa (lapsen siis), miten lastenhoito järjestyy kun olen koulussa, miten luotan mieheeni lastenhoitajana, millaiset tulot meillä on, pärjäämmekö taloudellisesti, tykkäänkö lapsista, monestako lapsesta haaveilin nuorena tyttönä (nykyään ihan vanha kääkkä), sairasteleeko lapset usein, onko perussairauksia, voiko lasten oma isä pärjätä lasten kaa sillä välin kun olen koulussa... jne... Noista en kovinkaan usko sen löytäneen vastauksia soveltuvuuteeni alalle. Mutta kutakuinkin hyvät pisteet olin saanut. Joten ilmeisen hyvin valehtelin kuitenkin.

Ei, voi olla totta!  ;D  Se on kyllä tosi, että lapselliset (= he, joilla on lapsia) opiskelijat joskus vetoavat siihen ettei voi tehdä sitä eikä tätä, koska on lapsi ja jotkut vaativat aika suuriakin poikkeusjärjestelyjä osakseen tästä syystä (mikä ymmärrettävästi korpeaa heitä, joilla ei ole lapsia). En tiedä keskeytttävätkö perheelliset muita enemmän, mutta vetoavat perhesyihin. Minusta on turha syyttää lapsia omista valinnoistaan.

Kysymys ei mitenkään ole sukupuoleen sidottu, että samalla tavalla sitä voitaisiin sitten kysyä kaikilta - myös sinkuilta, koska kyllä hekin näyttävät sikiävän ihan kiitettävästi, myös kesken opintojen. :D

Perheellisten opinnot sujuvat kyllä keskimääräistä paremmin. Ilmeisesti ajankäyttö on vähän hallitumpaa. Kun itse olin erikoistumisopinnoissa aikoinaan, niin stipendien saajat olivat poikkeuksetta kolmen lapsen äitejä - sinkkujen opinnot venyivät ja muutamat heistä eivät koskaan valmistuneet.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista työasioista ensin... Itse tein ensimmäistä odotellessani hommia viikolle 24 (lanssissa), loppuaika saikulla, kun supistukset pitivät petinphjalla. Lääkäri sanonut molemmista, että niin kauan saa tehdä hommia, kun hyvältä tuntuu ja lapsen kannalta on turvallista. Siitä erityisäitiyslomasta, jota voi saada vaarallisesta työstä. Esim. ambulanssihommat eivät kuulu niihin, mutta jos työskentelee anestesiakaasujen tai liuotimien kanssa tai tupakansavussa, niin sitten on mahdollisuus. Lisäksi tiedän muutamia eläinlääkäreitä, jotka saaneet ko. lomaa. Mitenkäs mahtaa olla asiat esim. rtg:ssä, sytostaattien kanssa läträävillä ym. Saatteko erityisäitiyslomaa vai siirretäänkö muihin hommiin?

Tällä hetkellä opiskelevana olen todellakin huomannut, että lapsiin vedotaan milloin missäkin asiassa. Ei väliä, ovatko lapset 5- vai 15-vuotiaita. Raivostuttaa välillä, kun itse on päättänyt lähteä koulun penkille pienistä lapsista huolimatta ja hoitaa hommat mukisematta niin toinen yrittää luistaa tehtävistä vedoten lukioikäiseen tyttöön, kun tarvitsee kuulemma vielä ruuan valmiiksi, kun tulee koulusta... :-

Kun olen koulussa mies hoitaa lapset, muuten minä. Itse olen urani valinnut ja tiennyt, että koulu vie aikaa... Miksi siis valittaa joka asiasta. Eiväthän samat ihmiset töissäkään valita, jos ovat yövuorossa, että kun pitäisi olla lapset nukuttamssa kotona.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh-päivillä oli luento anestesiakaasujen vaikutuksesta työntekijöihin. Raskaana olevan naisen paikka ei ole missään vaiheessa raskautta leikkaussali jossa kaasuilla nukutellaan.

Selitä vähän lisää, tarkoitatko että siis indusoidaan anestesia kaasulla, eli lasten ns. maskianestesiat. Aikuisiahan ei kaasulla nukuteta, vaan iv-anestesteeteilla, ja kaasu kiertelee puolisuljetussa systeemissä. Sekö siis on ok?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs mahtaa olla asiat esim. rtg:ssä, sytostaattien kanssa läträävillä ym. Saatteko erityisäitiyslomaa vai siirretäänkö muihin hommiin?

Viime harjottelussa tuli tutuks tuo sytostaattien läträäminen ja ennen pusseihin koskemista ohjaajat kyselivät ettei oo pieniin päin... On kuulemma annettu ihan ylemmältä taholta käsky ettei raskaana ollessa saa läträtä niiden kanssa... Siirto toisiin tehtäviin tulee sillon ainakin, tuskin saikkuu saa jos muuten ihan ongelmattomasti sujuu...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Raskaana olevallahan on oikeus kevyempään työtahtiin -ja tehtäviin. Pienellä paikkakunnalla tuskin enää hyvällä katsottaisiin.
Valittetavasti asia ei ole ihan noin. Tiedän sairaankuljetuksessa työskennelyitä lähihoitajanaisia, jotka on joutuneet hakemaan sairaslomaa raskauden loppuvaiheessa, koska työnantajalla ei ole ollut kevyempiä töitä. Vai mitä sanotte siitä, kun lähtee ambulanssin mukana hakemaan potilasta talon 6. kerroksesta ja paarit ei mahdu hissiin... >:) Tulee kantamisreissu monta kerrosta alas portaita.Minulla on ollut vähän paremmin omien äippälomien kanssa, kun työnantaja jatkoi määräaikaista sijaisuutta äippäloman alkuun saakka. Tosin kun jäin äippälomalle ja sitä sijaisuutta alkoi hoitamaan toinen hoitaja, ja paikka tuli vakinaistettavaksi (ja toki hain sitä), voitte arvata kuka sen paikan sai...  :'(  Tietty se joka hoiti sijaisuutta sillä hetkellä. Tosin hänellä oli pitempi työkokemus kuin minulla, mutta silti harmitti. Muokkaus:Lainaukset
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskaana olevallahan on oikeus kevyempään työtahtiin -ja tehtäviin. Pienellä paikkakunnalla tuskin enää hyvällä katsottaisiin.
Valittetavasti asia ei ole ihan noin. Tiedän sairaankuljetuksessa työskennelyitä lähihoitajanaisia, jotka on joutuneet hakemaan sairaslomaa raskauden loppuvaiheessa, koska työnantajalla ei ole ollut kevyempiä töitä. Vai mitä sanotte siitä, kun lähtee ambulanssin mukana hakemaan potilasta talon 6. kerroksesta ja paarit ei mahdu hissiin... >:) Tulee kantamisreissu monta kerrosta alas portaita.
Raskaana ollessa täytyy myös naisen miettiä millaista työtä pystyy tekemään. Jos toimii sairaankuljettajana, niin silloin ei varmaan tule yllätyksenä, että joutuu joskus kantamaan potilaita kuudennesta kerroksesta alas. Silloin varmaan pitäisi alkaa harkitsemaan työpaikan vaihtoa, jos tietää ettei pysty työtä tekemään raskaana ollessaan (kun se kuudennesta kerroksesta alas kantaminen tuntuu olevan naissairaankuljettajille kova paikka ilman että ollaan raskaanakin :) ).

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin joo kerrottakoon nyt vielä miten meillä. Eli raskaana olevat voivat leikkurissamme instrumentoida jos pystyvät olemaan sen päivän pissaamatta, mutta sitten kun alkaa rakkoa painaa niin saa toimia joko salivalvojana, päästäjänä tai jossain muualla, mutta pääsääntöisesti ovat töissä ihan loppuun asti. Ja ns. hybridisaliin ei ole asiaa raskaana.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...