Jump to content
MAINOS

Raskaus, äitiysloma, pieni lapsi


Vieras: Nessu

Recommended Posts

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on? Mulla oli alkuraskaudesta määräaikainen työsopimus, jota ei jatkettu. Kolmannen raskauskuukauden jälkeen en enää päässyt töihin, koska olen raskaana. Siitä lähtien onkin sitten oltu työttömänä pakosta. Kaikki paikalliset paikat sanovat, ettei ota, koska en kuitenkaan jaksa ja voi olla, että tulisi saikkua kuitenkin. Mikäköhän tilanne on, kun lapsi tulee vuoden verran ja haen taas työpaikkaa. Arvostetaanko minua silloinkaan vai olenko tuomittu olemaan kotona, työttömänä lähihoitajana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tyttäreni työskenteli sijaisena vanhainkodissa tullessaan raskaaksi, työsopimukset olivat määräaikaisia ja eri pituisia. Työsopimus loppui viikkoa ennen äippäloman alkua ja joutui olemaan ihan loppuajalla n. 2 viikkoa saikulla sekä alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi silloin ihan raskauden alussa.

Hänellä työsopparia jatkettiin ja koko raskausajan sai olla töissä.

Kovasti ovat toivotelleet tervetulleksi takaisin äippäloman jälkeenkin. Kyllä on kurjaa, ettei työnantajasi ole ymmärtänyt sijaisten tärkeyttä.

Uskon kuitenkin, että töitä löytyy aivan varmaan!Ei ehkä nyt raskausaikana mutta aivan varmasti kunhan äippälomat on pidetty.

Pidä hyvää huolta itsestäsi ja maha-asukistasi ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse alkaessani odottaa esikoistani olin määräaikaisessa työsuhteessa, joka oli muistaakseni katkolla kesällä, kun äitiysloma alkaisi syksyllä. Työsopimusta jatkettiin aiemman suunnitelman mukaan vuoden loppuun asti, eli käsittääkseni ihan pykälien mukaan mentiin. Eli koska työsuhde oli olemassa, sain ihan normaalia palkkaa sen ensimmäiset 105 päivää tjsp....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on? Mulla oli alkuraskaudesta määräaikainen työsopimus, jota ei jatkettu. Kolmannen raskauskuukauden jälkeen en enää päässyt töihin, koska olen raskaana. Siitä lähtien onkin sitten oltu työttömänä pakosta. Kaikki paikalliset paikat sanovat, ettei ota, koska en kuitenkaan jaksa ja voi olla, että tulisi saikkua kuitenkin. Mikäköhän tilanne on, kun lapsi tulee vuoden verran ja haen taas työpaikkaa. Arvostetaanko minua silloinkaan vai olenko tuomittu olemaan kotona, työttömänä lähihoitajana.

Muistaakseni noista on joskus ihan työnantajaa tuomittu. Siis kun on jätetty määräyskirjat kirjoittamatta raskaana oleville naisille. Varsinkin jos sitä ennen on tehnyt vähänkin pidempään määräyskirjoilla samassa paikassa töitä. Raskaus kun ei ole syy purkaa työsuhdetta ja samaa asiaa voidaan soveltaa myös määräyskirjoihin. Yhteys liiton lakimieheen niin asia selviää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskaus ei saisi millään tavalla vaikuttaa määräyskirjoihin tai töiden jatkumiseen. Jos määräyskirjaa ei jatketa ja samalla on joku palkattu tekemään sinun tehtäviäsi ja tämä voidaan vielä jollain muotoon näyttää toteen, niin on työantaja aika heikoilla. Periaatteessa jos haet raskaana virkaa ja kaikki hakijat ovat tasavertaisia, niin paikka on sinun.  Nimittäin jos valitat asiasta ja vetoat että sinua on syrjitty raskauden takia, niin olet aika vahvoilla. Toinen asia on taas se, että miten sinuun suhtaudutaan sen jälkeen. Käsittääkseni työntekijä pitää ottaa takaisin töihin äitiysloman jälkeen, ellei toimintaa ole supistettu toiminnallisista tai taloudellisista syistä, viisaammat kertokaa tarkemmin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun tilanteessa on paha vedota mihinkään. Kotihoidossa sopimusta ei jatkettu, koska sanottiin ettei ole tarvetta. Koska olin vain sairaslomasijainen. Todellisuudessa olisi ollut tarvetta tiimiin joidenkin mukaan.

Sitten hain uutta paikkaa ja jouduin kertomaan, että olen raskaana ja jään silloin ja silloin äippälomalle. No hakijoita paikkaan oli 15 ja joku 8 kutsuttu haastatteluun. Eli minä en edes päässyt haastatteluun vaikka on koulutus tuore ja työkokemusta on kertynyt. Eli 7 meistä hakijoista oli jostain syystä jo hakemusten perusteella karsittu pois. Eipä ole ennen noin sattunut, että täytyy olla maalaisjärjen mukaan takana raskaus tms. Tämän jälkeen vielä myöhemmin aluksi tarjottiin paikkaa, mutta muistutin alkavasta äitiyslomasta, niin työnantaja ilmoitti ettei se sitten sovikkaan, koska raskaana olevalle hoitotyö on liian raskasta. Tämä oli perustelu. Varmasti ihan hyvä sellainen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa jos haet raskaana virkaa ja kaikki hakijat ovat tasavertaisia, niin paikka on sinun.  Nimittäin jos valitat asiasta ja vetoat että sinua on syrjitty raskauden takia, niin olet aika vahvoilla.

Ei se nyt noin mene. Nimittäin miten hakuvaiheessa voi syrjiä raskauden takia, koska sehän ei tule työhaastattelussa mitenkään esille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se nyt noin mene. Nimittäin miten hakuvaiheessa voi syrjiä raskauden takia, koska sehän ei tule työhaastattelussa mitenkään esille.

"onko lapsiluku jo täynnä?" "minkälaisia perheeseen liittyviä suunnitelmia sinulla on?" "Onko jotakin sinuun itseesi tai perheeseen liittyviä seikkoja joita tulevan työantajan tulisi tietää?" Näitä kuulemma kysellään naispuoleisilta hakijoilta... :-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se nyt noin mene. Nimittäin miten hakuvaiheessa voi syrjiä raskauden takia, koska sehän ei tule työhaastattelussa mitenkään esille.

"onko lapsiluku jo täynnä?" "minkälaisia perheeseen liittyviä suunnitelmia sinulla on?" "Onko jotakin sinuun itseesi tai perheeseen liittyviä seikkoja joita tulevan työantajan tulisi tietää?" Näitä kuulemma kysellään naispuoleisilta hakijoilta...

Jep! Itselläni esikoista odottaessa oli sijaisuus ja sen päättyminen oli ihan normaali juttu, kun etukäteenkin oli sovittu vain lyhytaikainen työ. Mutta olipa vaikea hakea loppuraskaudeksi töitä. Siis kun tuo sijaisuus päättyi olin muistaakseni rv17. Ekalla kerralla maha tosin pulpahti näkyviin vasta joskus rv22 tai joskus. Mutta en kehdannu hakea töitä ja valehdella päin naamaa, että ei oo aikomustakaan hankkia lasta lähiaikoina. (Ois pitäny tietty sanoa lähiVIIKKOINA...)

Mä en oo käynyt yhdessäkään haastattelussa, jossa ei olisi kysytty jotain "laittomuuksia". Pitää opetella vähemmän rehelliseksi ihmiseksi tulevaisuudessa. Toista odottaessani olin rv30 haastattelussa (mielenhäiriö) ja en älynnyt, ettei naikkonen huomannut mahaani ja tietenkin selitin siitäkin ja jäin monttu auki, kun nainen alkoi oikein tiirailla, että missä se mun maha on.

Jälkeenpäin, vanhana ja viisastuneena menisin raskaana vielä viime hetkilläkin työhaastatteluun ja ihan pokkana vastaisin, että ei ole suunnitelmia lisääntyä.  :(

Jonkinasteista syrjintää koin (omasta mielestäni) viime kesänä Laurean pääsykokeissakin, jossa haastatteleva opettaja kulutti koko mun haastattelun kyselemällä aionko hankkia kolmannen lähitulevaisuudessa (lapsen siis), miten lastenhoito järjestyy kun olen koulussa, miten luotan mieheeni lastenhoitajana, millaiset tulot meillä on, pärjäämmekö taloudellisesti, tykkäänkö lapsista, monestako lapsesta haaveilin nuorena tyttönä (nykyään ihan vanha kääkkä), sairasteleeko lapset usein, onko perussairauksia, voiko lasten oma isä pärjätä lasten kaa sillä välin kun olen koulussa... jne... Noista en kovinkaan usko sen löytäneen vastauksia soveltuvuuteeni alalle. Mutta kutakuinkin hyvät pisteet olin saanut. Joten ilmeisen hyvin valehtelin kuitenkin.

Kaikilla kiertokysymyksillä meiltä naisilta otetaan selvää aiotaanko lisääntyä ja kuinka paljon aiotaan panostaa työhön/kotiin.

Tuolla naisten ketjussa kerroinkin, että eräs työnantajani soitti että haluavat mut sijaiseksi ja kaikki löpinät pidettyään kysyi vielä "niin, vielä varmistaisin, että olithan sä se jolla oli iso kaula-aukko?". Työnantaja oli nainen... 8) (Eikä mulla nyt NIIN iso kaula-aukko ollu...)

Nyt kun on kaksi lasta, niin kuvittelen tän kyselykauden ja työnantajan utelemisen rauhoittuvan. En ole enää kovin suuri uhka bisnekselle.  Järkevintähän haastattelussa on pokkana vastata, ettei aikomustakaan tehdä lapsia vaikka ois maha pystyssä ja supistukset jo alta viiden minuutin.  :) Ei ehkä uskalla jättää valitsematta sua, kun tajuaa itsekin, että voisit riitauttaa asian.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne joo kyselee meiltä naisilta kaikenlaista. Sitten olen kuullut, että jos ei vastaa näihin laittomiin kysymyksiin, niin katsotaan sekin siksi, että hiljaisuus on myöntävä vastaus ja jätetään ottamatta työhön.

Miten pitäisi lain mukaan toimia, jos tarjotaan vaikka 10 kuukauden määräaikaista sopimusta ja tiedät etukäteen, että jäät jo 5 kk kuluttua äitiyslomalle. Voitko vastaanottaa työn ja lähteä siitä sitten kävelemään sopimuksen puolessa välissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne joo kyselee meiltä naisilta kaikenlaista. Sitten olen kuullut, että jos ei vastaa näihin laittomiin kysymyksiin, niin katsotaan sekin siksi, että hiljaisuus on myöntävä vastaus ja jätetään ottamatta työhön.

Jos työnantaja kyselee asiaankuulumattomia asioita työhaastattelussa, niin valehtele pokkana. Oppiipahan työnantajakin tavoille.

Miten pitäisi lain mukaan toimia, jos tarjotaan vaikka 10 kuukauden määräaikaista sopimusta ja tiedät etukäteen, että jäät jo 5 kk kuluttua äitiyslomalle. Voitko vastaanottaa työn ja lähteä siitä sitten kävelemään sopimuksen puolessa välissä?

Ota työ vastaan ja lähde äitiyslomalle kun on tarvis. Jos työnantaja kerran harrastaa määräyskirjoja, niin se on voi voi. Ihan samalla tavalla sitä voi äitiyslomalle lähteä määräaikaisena kuin vakituisenakin. Mikään laki ei velvoita sinua olemaan töissä määräaikaisuutta loppuun asti jos joudut äitiyslomalle jäämään. Eikä raskaudesta tarvitse puhua sanaakaan työhaastattelussa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskaudesta tulee ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2 kk ennen mammalomalle jäämistä. Näin työnantaja ehtii etsiä tilalle uuden tekijän. Olitpa sitten vakituisessa tai määräaikaisessa työsuhteessa.

Lisäksi nykyään käsittääkseni äitiyspäiväraha voidaan laskea kuukauden palkan perusteella, mikäli se merkittävästi nostaa päivärahan suuruutta. Ehtona on, että olet määräaikaisessa työsuhteessa ja sinulla on esittää todistus siitä että työsi olisi jatkunut vähintään 6 kk loman alkamisesta (määräyskirja). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan sitä pokkana valehdella, mutta onko se ihan asiallista ottaa duuni vastaan raskaana ilman mitään kertomatta. Sitten, kun on saanut työn, niin joutuu kuitenkin sanomaan pomolle, että kevennetään heti hommia. Raskaana olevallahan on oikeus kevyempään työtahtiin -ja tehtäviin. Pienellä paikkakunnalla tuskin enää hyvällä katsottaisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskaana olevallahan on oikeus kevyempään työtahtiin -ja tehtäviin. Pienellä paikkakunnalla tuskin enää hyvällä katsottaisiin.

Vähän mä oon tyhmä, mut onko oikeesti jotain eri oikeuksia? (Paitsi siis jossain älyttömän raskaassa työssä loppuvaiheessa.) Eihän raskaus kuitenkaan sairaus oo, joten miten se hoitotyössä menee? Oli muuten villi tunne Kättärillä olla ite juuri synnyttänyt ja meitä hoiti kätilö jolla oli maha pystyssä.  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain moneen otteeseen lukenut, että raskaana olevan työtehtäviä kevennettävä niin ettei ole vauvalle vaaraa. Suoraan sanon ei musta kotihoidossa olisi ollut paljoa hyötyä, koska en jaksa enää nostaa vaippalaatikoita, saatika juosta asunnosta asuntoon (liian hidas lyllertää kiireisessä työtahdissa) jne. Toiset ne kykenee vaikka mummoja nostaa, mutta mä en. Eli kun olen hankkinut itseni raskaaksi, niin saan siitä taloudellisesti todella kärsiä. 5 kk työmarkkinatuella ja sitten äp rahat. Todella nihkeät tulot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain moneen otteeseen lukenut, että raskaana olevan työtehtäviä kevennettävä niin ettei ole vauvalle vaaraa. Suoraan sanon ei musta kotihoidossa olisi ollut paljoa hyötyä, koska en jaksa enää nostaa vaippalaatikoita, saatika juosta asunnosta asuntoon (liian hidas lyllertää kiireisessä työtahdissa) jne. Toiset ne kykenee vaikka mummoja nostaa, mutta mä en. Eli kun olen hankkinut itseni raskaaksi, niin saan siitä taloudellisesti todella kärsiä. 5 kk työmarkkinatuella ja sitten äp rahat. Todella nihkeät tulot.

Joo, mäkin jostain oon tuollaista lukenut, mutta muistaakseni se ei ollut sääntö vaan poikkeus. Eli siis lääkärintodistuksella.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aijaa. Mulla ainakin neuvolassa heti ekana sanottiin, että jos teet hommia, niin et kyllä nostele yhtään mitään tai rasita liikaa muutenkaan, mutta ei siitä todistusta kukaan laittanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aijaa. Mulla ainakin neuvolassa heti ekana sanottiin, että jos teet hommia, niin et kyllä nostele yhtään mitään tai rasita liikaa muutenkaan, mutta ei siitä todistusta kukaan laittanut.

Mulle sanottiin, että nimenomaan normaalia elämää. Mutta voihan eri syitä olla takana, mutta normaalissa raskaudessa ei mun ymmärtääkseni pitäisi olla mitään erityisneuvoja. Paitsi kovin raskas työ ja sekin kai loppuvaiheessa. Mutta sitä vartenhan kai sais jotenkin aikaistetun äitiysloman vai mikä se nyt oli... (lääkärintodistuksella).

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kahden lapsen äitinä en voi olla kommentoimatta. Raskaus on ihan normaali osa elämää eikä mikään sairaus niin ku joku tuossa sanokin jo. Ihan normaalia elämää sen masun kanssa eletään. Tahti hieman hidastuu loppua kohden luonnollisesti, mutta kyllä mä ainakin kummankin kanssa olen töitä tehnyt niin kuin ennenkin.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se hyvin ihmiskohtaista. Puolet tuntemistani tekee työtä ja puolet ei. Varhennettu äitiysloma taitaa olla vain ravintolatyöntekijöille pääasiassa kun siellä on tupakansavua. Nehän saa jäädä lomalle jo pian kun raskaus on todettu.

Kotihoidossa viimeksi olleena sain hommat hoidettua juuri ketteränä tyttönä, joka käytännössä juoksi paikasta toiseen ja lennossa teki kaikki. Stressi olikin sitten sen mukainen. Mitäköhän työstä nyt tulisi, kun kenkien sitominen kestää viis minuuttia ja tuskaa nostaa se jalka edes ylös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle kävi näin: En tosin ollut silloin vielä hoitotyössä, mutta kuitenkin vastaavanlaisessa työssä, jossa joutui säännöllisesti suht raskaita laatikoita  nostelemaan ja kävelemään reipastakin tahtia paikasta toiseen, niin lääkäripä määräsi (rv 25) minut loppuraskauden ajaksi sairaslomalle (kohdunsuu oli pehmentynyt suppareiden vuoksi), eli kannattaa olla töissä varovainen. Muiden raskauksieni kanssa(yht. 3 kpl) ei ollut mitään ongelmia, kun muistin varoa liian painavien taakkojen nostoa. Mielestäni vanhusten nostelu on sellaista...

Työsuhde luonnollisesti päättyi sairasloman aikana, koska sopimuksessa niin luki. Enkä kyllä edes halunnut takaisin töihin, vaan pyöräytin pari mukulaa lisää sen jälkeen tiheässä tahdissa :shock:.

Tiede on mainio kalustus yläkertaan, jos alakerrassa on tervettä järkeä.

- O.W.Holmes-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ystäväni teki joskus 90-luvulla pienen paikan tk:ssa perushoitajan hommaa. Raskaana ollessaan hänellä oli ollut muutamia yövuoroja, hänen yökköparinaan oli ollut vanhempi jo vuosia työtä tehnyt rouvashenkilö. Heti vuoron alussa oli työkaveri ilmoittanut että raskaana oleville naisille yövalvominen ei tee hyvää ja patistanut ystäväni makuulle sohvalle tai jos vapaita sänkyjä oli niin sitten sinne... Oli vaan tuuminut että herättää sitten jos paniikkitilanne tulee...  harvalle sattuu noin huolehtiva työkaveri  :-X

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihana työkaveri kyllä  ;) Mä en varmasti olisi edellisessä duunissa kotihoidossa pärjännyt. Siellä piti kirjaimellisesti juosta, päivät olivat pitkiä, vanhuksia nosteltiin välillä, kannettiin kauppakasseja ja vaippalaatikkoja. Nytkin jos imuroin liikaa, niin saan suppareita ja lääkäri pistää vuodelepo määräyksen. Kävelykin on jo tiukkaa. Mutta kohta tämä on ohi  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Aikoinani huomasin että kasvava vatsa herätti varsinkin miespuolisissa työkavereissa suojelun halua. Jopa siinä määrin, että alko ärsyttää 

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikoinani huomasin että kasvava vatsa herätti varsinkin miespuolisissa työkavereissa suojelun halua. Jopa siinä määrin, että alko ärsyttää 

Psykiatriassa raskaana oleva nainen on altiimpi joutumaan väkivallan kohteeksi.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...