Jump to content
MAINOS

Hatuttaa työ taas...


lanssitar

Recommended Posts

Nyt on pakko vähän tuulettaa ajatuksiani. Olen neljän hengen sairaankuljetuksessa työssä. Ambulanssi toimii kahden pikkuisen maaseutukunnan alueella. Päivystys on kotoa käsin ja aktiivivuoroa kertyy 15-16 päivää kuukaudessa. Vuoro vaihtuu klo 16.00. Nyt ottaa päähän palkkaukseni. Eli bruttona saan 1788,86 euroopan valuuttaa. Mitä mieltä olette? Firma on yksityinen (yllätys, yllätys...). Firmalla on kaksi omistajaa ja kaksi ns. renkiä, joista toinen olen minä. Työvälineissä esim. hapen annossa, sidoksissa, lääkityksissä ynm. minua muistutetaan säästämään, koska kaikki on niin kallista. Hoidan pokat tapauskohtaisesti ylilyöntejä välttäen, kuitenkin kaikki tarpeelliset toimenpiteet tehden.

Palkkaukseni lisäksi minua ärsyttää omistajissa oleva luonteenpiirre jäädä kyttämään sairaalaan mahdollista jatkokyytiä. Voi perk*** sentään. On siinä sitten kiva pärtsäillä sairaalan käytävillä idiootin näköisenä, kun rahanahne pomo odottaa kielipitkällä mahdollista uutta kyytiä. Se ei niinkuin tajua, että automme loistaa poissaolollaan kotikunnastamme. Lähdin itse sitten lukemaan lisää, jotta pääsen tästä paska lafkasta joskus poiskin, mutta kai se on kärsittävä sitten valmistumiseen asti tässä. Olen yrittänyt  ns. asiallisella tavalla puuttua näihin epäkohtiin, mutta vastauksena olen saanut, että kyllähän sinunkin tilalle tulijoita olisi.. Työpaikkoja ei ole joka puun oksalla tällä alueella. Kyllähän helpotti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ottamatta kantaa työaikoihin ym. totean vain, että bruttopalkkasi on parempi kuin minulla oli sariaanhoitajana yliopistosairaalan lastenklinikassa kahden vuoden työkokemuksella. En ihan tajunnut mitä tarkoitit, että päivystys on kotoa käsin ja aktiivia kertyy 15-16 päivää kk:ssa. Montako päivää kuukaudessa sulla on varallaoloa ja paljonko kertyy aktiiveja? Oletko siis ihan pelkällä kotivarallaololla, ei lainkaan "varmoja" aktiivitunteja päivässä?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis päivystän 15-16 päivää kuukaudessa 24h. Yleensä kahdesta neljään päivään, yksi tai kaksi vapaapäivää välissä ja näiden jälkeen päivystän taas.. Sattumoisin asun niin kätevästi tämän lanssin läheisyydessä, että voin päivystää kotoa käsin. Eli hälyn tullessa kävelen autolle ja menox.Mitään lisiä en siis saa, vaan meillä on kiinteä kuukausipalkka. Ja kun en ole lapsia vielä hankkinut, niin voit arvata kuka tekee kaikki pyhät ja viikonloput...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etkö tosiaan saa edes pyhä, lauantai, yö, iltalisiä, jos kyseiseen aikaan on keikkoja? Eikun TEs esiin ja työnantajan juttusille mars mars :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitään lisiä en siis saa, vaan meillä on kiinteä kuukausipalkka. .....pyhät ja viikonloput...

Kannattaisko neuvotella palkasta! huh.gif

Meinaan sä otat tossa takkiin, niin et soi!

Jos sulla on kiinteä kk-liksa niin silti sulle kuuluu ilta-,yö- tai pyhälisät. Sä oot tehnyt työehtosopimuksen vastaisen sopimuksen toisin sanoen sua kustaan linssiin ja huolella, jos varsinkin teet noin pitkää pätkää kuukaudessa.

Joskus olen kirjoittanut näin "jos kuulut liittoon tehy,super yms, niin ota yhteyttä luottamushenkilöön!!"

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TES:n mukaiset lisät pitää tulla aktiivityöajasta. Viimeistään silloin, kun lähdet firmasta, laita pomolle ja liiton edustajalle lista kaikista lisistä jotka on jäänyt maksamatta. Vaikka olisit pomon kanssa sopinut erilisen käytännön, niin se ei voi olla alle TES:n. Ilta, yö, lauantai ja sunnuntaikorvaukset ovat asioita joista ei tarvitse neuvotella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lansitar pidähän puoles, olen joutunut samallaisen firman kanssa tekemisiin ja nyt haen lisiäni liiton kautta. Soitto liittoon edunvalvojalle ja siitä juttu etenee. Muista myös varallolo korvauset ne kaikki kuuluu maksaa.Mustaakseni nykypäivänä palkka saatavat vanhenee kahdessa vuodessa, että hopi hopi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläkin hatuttaa niin s**********i. Luinpa sitten sitä TES:ä oikein antaumuksella, mutta heräsi kysymys. Työkaverini sanoi, että työnantaja voi tehdä, kuten meidänkin tapauksessa tällaisen eriävän sopimuksen, jossa lisiä ei makseta, vaan kaikilla on kiinteä kuukausipalkka. Eli olen silloin kun aloitin työt, niin tällaiseen ehtoon suostunut. Voiko olla mahdollista, että työnantajani voi näin toimia?

Toinen epäkohta oli työaikani. Listat tehdään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan, jossa päivystän 14-16 päivää per kk. Aktiivipäivystystyötunteja tulee siis 336-384 h.  Tämäkin mielestäni ylittää jotkut työaika rajat.. Yksi mielenkiintoinen esimerkki on yksi viikko, jossa minulla oli yksi 24h vapaa. Luulen, että työnantajani sanoisi minulle, että muitakin olisi minun tilalle tulossa ja kuukausipalkka on oikeudenmukaisempi kaikkia kohtaan. Mutta kuitenkin töiden ja keikkojen lisääntyessä pistää mietityttämään, että perkele minunhan selkänahasta tästä ihot lähtee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläkin hatuttaa niin s**********i. Luinpa sitten sitä TES:ä oikein antaumuksella, mutta heräsi kysymys. Työkaverini sanoi, että työnantaja voi tehdä, kuten meidänkin tapauksessa tällaisen eriävän sopimuksen, jossa lisiä ei makseta, vaan kaikilla on kiinteä kuukausipalkka.

Työnantaja ei voi missään tilanteessa jättää noudattamatta TES:n minimimääräyksiä. Jos TES:ssa määritellään yö-, ilta-, pyhä- ym. korvaukset, niin niistä ei voi luistaa vaikka työspimuksessasi näin lukisi ja vaikka olisit sen allekirjoittanutkin. Niiltä osin työsopimuksesi kohdat ovat laittomia ja niistä ei tarvitse välittää.

Toki ne lisät voi maksaa kiinteänä könttänäkin, niin kuin joissain pelastuslaitoksilla tehdään, mutta silloin palkan päälle tulee luokkaa 40% erilaisia lisiä. Toi sun kuukausipalkka on niin huono, että minä en tuolla palkalla tekisi hetkeäkään töitä. Eikä kenenkään muunkaan pitäisi tehdä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: perusjätkä

Sun täytyy lanssitar saada jokaisesta kotivarallaolotunnista min. 26% (perustuntipalkasta) suuruinen varallaolo korvaus. Tämä siinä tapauksessa että saat päivystää vapaamuotoisesti esim. 15min. lähtövalmiudessa. Jos taas valmiusaika on lyhyempi,sinulle tulee maksaa jokaisesta päivystystunnista täysi tuntipalkka+ lisät.

Jos työhön sisältyy ns. aktiivipalvelua esim. tk:ssa, ja illalla tulee keikkaa, näistä tunneista tulee maksaa tuntipalkan lisäksi myös ilta-, yö - ja sunnuntailisät sekä lisäksi mahd. ylityökorvaukset . Karkeasti voi sanoa että häviät joka kuukausi n 800-1000e bruttona, sillä noilla työmäärillä jo päivystystunteja tulee niin paljon kk, että ilman päivystysajan tuntejakin kuukausipalkka bruttona on yli 2400e. Palkkasaatavia voi anoa onneksi jälkeenpäinkin takaisin. Otahan reilusti yhteyttä liittoon. Olet silloin myös kaikkien muiden työntekijöiden puolella.

SSK:n ja Tehyn sopima tes on muutenkin todella huono, verrattuna esim. kuntapuolen tes:een, niin kyllä minimit täytyisi edes maksaa. Lisäksi Suomen työaikalaki sanoo, ettei vapaamuotoinen varallaolo saa häiritä kohtuuttomasti työntekijän vapaa-aikaa. Työaikalain mukaan myös vapaamuotoisen varallaolon aikana tapahtuvien toistuvien hälytysten (työtehtävien) väliajalta tulee maksaa palkka. Esim. jos käyt vaikka klo 18-19.30 keikalla ja 20-21.30 toisella keikalla, niin sinun pitäisi saada täysi palkka + lisät myös  19.30-20.00 joka on työaikalain mukaan työaikaa.

Kuinkahan monessa saku-firmassa tämä on huomioitu. Tästä ei varmaankaan ole vielä ennakkopäätöstä, eikä tulekkaan, jos me hoitajat ei aleta pikkuhiljaa tutustumaan tes:iin ja  erityisesti  Suomen työaikalainsäädäntöön ja laitetaan asioita eteenpäin. Yksityiset sakut saavat liian suuren kilpailuedun kunnalliseen puoleen, jos palkkaerot ja etuisuuksien erot vielä kasvavat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä ei varmaankaan ole vielä ennakkopäätöstä, eikä tulekkaan, jos me hoitajat ei aleta pikkuhiljaa tutustumaan tes:iin ja  erityisesti  Suomen työaikalainsäädäntöön ja laitetaan asioita eteenpäin. Yksityiset sakut saavat liian suuren kilpailuedun kunnalliseen puoleen, jos palkkaerot ja etuisuuksien erot vielä kasvavat. 

Yksityissektorilla henkilökunnan järjestäytyminen on matala-asteista. Luottamusmiehiä ei nimeksikään. Miten siis voisi alkaa "tapella" oikeuksista? Ei auta kuin tyytyä vaan, mutta silloin ei kannata myöskään valittaa. Keinot on kyllä olemassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...