Jump to content

Vieras: Janessa

Toimen saamisen perusteet?

Recommended Posts

Vieras: Janessa

Hei,

Sain juuri haastattelukutsun sh toimeen sairaalaan. Mä oon vastavalmistunut sh, mutta sh töitä tehnyt sijaisena ennen valmistumista, tosin en tällä erikoisalalla. Oon suorittanut yhden harjoittelun tuolla kyseisessä paikassa (varmaan sen takia haastatteluun pääsikin). Kuulin että yksi haastateltavista omaa n. 5v työkokemuksen kyseiseltä erikoisalalla. 

Onko mulla mitään mahdollisuutta saada paikkaa, jos tuo toinen hakija on noin paljon kokeneempi? Onko toimeen pakko valita kokeneempi? Vähän sellainen fiilis, että mitä hittoa edes menen sinne haastatteluun, mut haluisin ihan hirveesti sitä paikkaa.

-Janessa

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jupet

Voidaan valita ihan ketä haluavat valita kunhan jotenkin täyttää minimivaatimukset. Toki joku perustelu täytyy työhön ottajalla olla mutta aina voi vedota henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kahvikuppi_

Meillä ainakin toimiin valittiin joku aika sitten ne ketkä oli ominaisuuksiltaan työyhteisöön sopivimmat. Rannalle jäi ruikuttamaan semmoisia henkilöitä joilla oli useamman vuoden työkokemus samalta alata mutta melko ylimieliset asenteet mm. muita hakijoita kohtaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Joopa_joo
10.11.2018 klo 06.37, kahvikuppi_ kirjoitti:

Meillä ainakin toimiin valittiin joku aika sitten ne ketkä oli ominaisuuksiltaan työyhteisöön sopivimmat. Rannalle jäi ruikuttamaan semmoisia henkilöitä joilla oli useamman vuoden työkokemus samalta alata mutta melko ylimieliset asenteet mm. muita hakijoita kohtaan.

Ominaisuuksiltaan työyhteisöön sopiva voi tosiaan olla juuri sitä, tai sitten vaan sattuu kuulumaan johonkin äänekkäimpään jyräävään sisäpiiriklikkiin jota heikko tai hieman tietämätön esimies kuuntelee rekrytoidessaan. Olen myös nähnyt tilanteita joissa otetaan täysin tuntematon lyhyen työkokemuksen omaava hoitaja talon ulkopuolelta ihan fiiliksen ja "nuorekkuuden" perusteella. Valitsematta jäi kaikkien kanssa toimeentuleva huippupätevä vanhempi vaan ei eläkeikäinen hoitaja joka tehnyt sijaisuutta jo pitkään. Onhan näitä, lukuisia. Sitten ihmetellään kun esim. uusi valittu ei viihdykään ja lähtee kävelemään. Pahimmassa tapauksessa myös rannalle jääneet häipyvät katseltuaan tätä vähän aikaa. On tullut nähtyä kiertävänä vakkarina (joka ei halua eikä hae virkoja). 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sini

Toimeen valintaan vaikuttaa:

• koulutus
  • työkokemus
  • erityisosaamiset: lisäkoulutukset, kielitaito jne.
  • työyhteisötaidot: kollegiaalisuus, ryhmätyötaidot jne.
  • aktiivisuus: osallistuminen toiminnan kehittämiseen, projektitaidot jne.
  • työyhteisön tilanne: mikä on osaamistaso, ikäjakauma, tulevaisuuden tarpeet, kehittämiskohteet jne.

Haastattelulla on suuri merkitys, kun hakijoissa on tasavahvoja hakijoita. Itselläni on viime vuosina ollut useita toimia auki, toisinaan valintaan on vaikuttanut juuri monipuolinen kielitaito, toisinaan pitkä työkokemus ja toisinaan olen etsinyt vastavalmistunutta, innokasta oppijaa.

Muokattu - Sini

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Vieras

Kannattaa myös muistaa, että sinut saatetaan valita sitten vapautuvalle  määräyskirjalle jos.ko konkari saa vakkaripaikan. Eli mene ihmeessä paikalle :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Blue

Ehdottomasti menet haastatteluun!

Hain noin 4v. Sitten toimen, olin vastavalmistunut, ja ns ulkopuolinen. En saanut toimen,mutta minulle tarjottiin sen sijaan kuukauden sijaisuus. Otin sen vastaan, sijaisuus pidenettiin lähes heti, ja kun seuraava toimi tuli auki niin hain sitä, ja sainkin sen. Eli aina kannattaa mennä haastatteluun!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Vierailija40

Minä hain toimea tuossa joku aika sitten. Sain sen, ja niin minun kuuluiki se saada. Omaan alalta pitkän työkokemuksen, tunnen asiakkaat töissä ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Jos en olisi saanut kyseistä toimea, olisin tehnyt valinnasta valituksen.

Paikalle kannattaa mennä aina, jää nimi mieleen, tuskin kyseinen paikka on ainut mikä sinne tulee auki.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Vanha hoitsu

Saahan siitä ainakin kokemusta haastattelutilanteesta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Toimelias

Meillä valitaan toimeen sopivin mikä ei ole yhtä kuin pätevin. Haastattelulla on suuri merkitys. 

Tsemppiä!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne
11.11.2018 klo 18.14, Vieras: Vierailija40 kirjoitti:

Jos en olisi saanut kyseistä toimea, olisin tehnyt valinnasta valituksen.

Kenelle? Voihan tuossa tilanteessa itkeä vaikka joen, mutta jos kyseessä ei ole virka, niin ta ottaa pätevistä hakijoista kenet vain haluaa. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma
10.11.2018 klo 06.37, kahvikuppi_ kirjoitti:

Meillä sama. Ei se aina suoraan kokemusvuosia katso.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Minä olen pätevin! Kait?

Ihan turha on itse asettaa valitsemisjärjestyksiä toimiin jne. Joskus merkkaa se että valinta ei osu " kalleimpaan työntekijään".Joskus halutaan vain uusia tuulia ja tiimiin raikkautta sekä positiivisuutta.

Sitten onkin seikka kun oikeasti tarvitaan kovan luokan osaajia/moniosaajia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kahvikuppi_
11.11.2018 klo 10.51, Vieras: Joopa_joo kirjoitti:

Olen myös nähnyt tilanteita joissa otetaan täysin tuntematon lyhyen työkokemuksen omaava hoitaja talon ulkopuolelta ihan fiiliksen ja "nuorekkuuden" perusteella. Valitsematta jäi kaikkien kanssa toimeentuleva huippupätevä vanhempi vaan ei eläkeikäinen hoitaja joka tehnyt sijaisuutta jo pitkään. Onhan näitä, lukuisia. Sitten ihmetellään kun esim. uusi valittu ei viihdykään ja lähtee kävelemään. Pahimmassa tapauksessa myös rannalle jääneet häipyvät katseltuaan tätä vähän aikaa. On tullut nähtyä kiertävänä vakkarina (joka ei halua eikä hae virkoja). 

No työantajan kannaltahan se on fiksua valita muualta tuleva uusi henkilö toimeen, kuin se kuka on tehnyt pitkään sijaisuuksia. Pitkään sijaisuutta tehnyt henkilö tuskin lähtee enää talosta kävelemään mutta uusi työtekijä tuskin tulee taloon jos tarjotaan vaan sijaisuuksia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Ei_ihan_näin
13.11.2018 klo 05.31, kahvikuppi_ kirjoitti:

No työantajan kannaltahan se on fiksua valita muualta tuleva uusi henkilö toimeen, kuin se kuka on tehnyt pitkään sijaisuuksia. Pitkään sijaisuutta tehnyt henkilö tuskin lähtee enää talosta kävelemään mutta uusi työtekijä tuskin tulee taloon jos tarjotaan vaan sijaisuuksia.

Höpö höpö. Olen omin silmin nähnyt sen, että ulkopuolelta randomisti valittu ei olekaan viihtynyt paikassa - toinen lähti muutaman päivän päästä litomaan. Käynnistä siinä sitten rekrytointi uudelleen ja saat vielä palkaksi maineen epäreiluna pomona. Ihmiset eivät ole tyhmiä noin yleensä.  Jos olet viihtynyt raskaassa ja epäkiitollisessa paikassa vuoden ja haet sieltä vielä virkaa, et todennäköisesti säikähdä vähästä ja pysyt paikassa. Uuden ihmisen perehdyttäminen kestää kuukausia ellei vuotta eikä ole työnantajan etu jos ihminen vaihtaa työpaikkaa kypsyttyään järjettömiin päätöksiin ja muuhun... no siihen, mitä tällä alalla yleensä tulee vastaan. Tällä alalla on töitä vaikka kuinka ja miksipä pitkää sijaisuutta tekevä ei vaihtaisi paikkaa siinä kuin muutkin. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Niin tai Näin!

Kukin taho tavallaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Paupa

Tuntuu olevan aika paljon vaihtelua paikasta riippuen ja voi olla ihan henkilökemioistakin kiinni.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.