Jump to content
MAINOS

Kun lähdet harjoittelusta...


Sukunajo

Recommended Posts

Jio: Ei ohjauksessa ollut puutteita. Ehkä sanontani oli hieman virheellinen, koska se oppiminen on niin erilaista asiakkaan/potilaan puolelta kuin mitä ohjaajien taholta. Joka opintojeni vaiheessa painotettiin: *asiakaskeskeisyys* ja ihminen on *fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen olento.* Nuo ehti kahden ja puolen vuoden aikana iskostua niin pahasti päähäni, että etusijalle tuli sitten automaattisesti laitettua asiakas/potilas.

Sinde: Ilman muttia sen mulle työntekijä sanoi. Kait olin niin köyhän näköinen.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 104
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joka opintojeni vaiheessa painotettiin: *asiakaskeskeisyys* ja ihminen on *fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen olento.*

-Taidat opiskella diakonia puolella?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy paikka oikein nimeltä mainita, eli Loimaan leikkuriin vietiin oikein kakut kaverin kanssa lähtiessämme. Todella asiallinen ja opiskelijaystävällinen paikka!

Ohjaus oli kattavaa ja siinä huomioitiin mahdollisuuksien mukaan myös opiskelijan omat mielenkiinnon kohteet. Kaikki olivat mielellään ohjaamassa ja annettiin tehdä todella paljon, ei tarvinnut tyytyä vain seuraamaan. Siellä tunsi kuuluvansa työyhteisöön ja asioista pystyi keskustelemaan.

Itselläni oli esikoisen ristiäiset ja omat häät harjoittelun aikana ja sain henkilökunnalta lahjaksi steriilisti pakatut nalle puh- tyynynliinat ja kortin! Enpä ole kuullut että missään opiskelijaa olisi näin huomioitu!

Voin lämpimästi suosittellla harjoittelupaikaksi! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janina: Mun mielestä aina ei voi siihen itse vaikuttaa, jos ei sulaudu joukkoon. Kyllä erilaisten ihmisten kanssa voi tulla toimeen, mutta ei kaikista vain ole kaikkeen ja samanhenkiset löytää paremmin toisensa.

Totta kai toisten kanssa synkkaa paremmin, mutta uskon tähän vanhaan sananlaskuun että niin metsä vastaa kun sinne huutaa  ( pitäisköhän mun siirtyä eläkkeelle  :) )

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, kannattaa siihen sinänsä uskoa. Mutta ei kannata pitää sitä ehdottomuutena. Ei metsätkään ole samankaltaisia ja kaiku voi niiden välillä vääristyä. Esim. Voi olla, että sinuun suhtaudutaan nyrpeästi siitä huolimatta vaikka päälläsi seisoisit. (Esimerkki kuvainnollisesti sanoen, ei kirjaimellisesti.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jio: Ihan sosiaali- ja terveysalan opistotasoisessa koulussa olen ollut, aikuispuolella.

-Teillon sit vissiin toi realiteeteista pahasti nyrjähtänyt Katie Eriksson koulunne johtotähtenä ja suurimpana guruna? Vai miten toi hengellisyyden tavoittelu on muuten selitettävissä?

Vai ei kai toi ole nykykoulutuksessa yleinen linjaus?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä on kaikkiin harjoittelupaikkoihin jotain hyvää viety (myös niihin ei-niin-mukaviin -paikkoihin). Ihan vain kohteliaisuudesta (ja sen takia, että sais itekkin syödä kaffeella jotain  ;D).

Ja tulee sitä nykyisin töihinkin kannettua aina välillä jotain pientä (tosin kun viime vuonna täytin 20-v., ni toimitin leipomossa teetetyn täytekakun sairaankuljetuksen työporukalle, sekä terkkarin vastaanoton henkilökunnalle ja vihjasin vielä vuodeosastonkin puolelle että saa tulla syömään jos haluaa).  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tulee sitä nykyisin töihinkin kannettua aina välillä jotain pientä (tosin kun viime vuonna täytin 20-v., ni toimitin leipomossa teetetyn täytekakun sairaankuljetuksen työporukalle, sekä terkkarin vastaanoton henkilökunnalle ja vihjasin vielä vuodeosastonkin puolelle että saa tulla syömään jos haluaa).  ;D

Vastaavassa tilanteessa (vuosia tuli tosin vähän enemmän) jätin kyllä makeat viemättä. Päivystimme sikäläisessä terkkarissa ja tk:n laitoshuoltaja sitten kuultuaan että täytän vuosia, rupesi sitten ruinaamaan että pitää tuoda jotakin makeaa. Lopulta se meni niin ärsyttävyyksiin, että totesin ettei tämä kukko käskien kiekumaan rupea ja niin makeat jäivät syömättä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tulee sitä nykyisin töihinkin kannettua aina välillä jotain pientä (tosin kun viime vuonna täytin 20-v., ni toimitin leipomossa teetetyn täytekakun sairaankuljetuksen työporukalle, sekä terkkarin vastaanoton henkilökunnalle ja vihjasin vielä vuodeosastonkin puolelle että saa tulla syömään jos haluaa).  ;)

Vastaavassa tilanteessa (vuosia tuli tosin vähän enemmän) jätin kyllä makeat viemättä. Päivystimme sikäläisessä terkkarissa ja tk:n laitoshuoltaja sitten kuultuaan että täytän vuosia, rupesi sitten ruinaamaan että pitää tuoda jotakin makeaa. Lopulta se meni niin ärsyttävyyksiin, että totesin ettei tämä kukko käskien kiekumaan rupea ja niin makeat jäivät syömättä.

Jos joku ois alkanut ruinaamaan jotain, ni takuulla en ois vieny yhtään mitään  ;D. Mutta nyt kaikki oli ihan hissukseen, joten päätin sitten viedä.

Ai niin, kuvio oli muuten sama. Eli tk päivystys...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle yhdessä harjoittelupaikassa sanottiin, että he eivät vaadi köyhiltä opiskelijoita mitään tuomisia.

Tuohon lausahdukseen liittyy aina se lausumaton MUTTA.

Ehkä ei nyt kuitenkaan. Ei liene niin suuri kysymys tuoko pullaa vai eikö tuo.

Älä oo Janina aina niin tosissas.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle yhdessä harjoittelupaikassa sanottiin, että he eivät vaadi köyhiltä opiskelijoita mitään tuomisia.

Tuohon lausahdukseen liittyy aina se lausumaton MUTTA.

Ehkä ei nyt kuitenkaan. Ei liene niin suuri kysymys tuoko pullaa vai eikö tuo.

Älä oo Janina aina niin tosissas.....

kaukana siitä  ;D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulihan niitä mokkapaloja tehtyä kun lähdin päiväkoti jaksolta, oli niin mahtava työporukka!! Tai siis mutsi ne mokkapalat teki mutta mä autoin kuorrukkeen tekemisessä (ja syömisessä  :P)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä olen aina vienyt jokaiseen harjoittelupaikkaani jotain kivaa...  :) Vaikka aina ei ole ollut mikään maailman paras harjoittelu, mutta sitten meitä opiskelijoita on saattanut olla useampi samassa paikassa, niin olemme yhdessä hommanneet jotain.

Itse olen sellainen, että vaikka miten ottaisi päähän ja vatuttaisi, jaksan ajatella asiat toisella tavalla, enkä yksinkertaisesti jaksa pahoittaa mieltäni tai pilata päivääni sellaisilla asioilla, joille en välttämättä voi yhtään mitään.

Sisätautien harjoittelujaksi oli ihan kaaamea!! Mutta silti vein heille pientä naposteltavaa lähdettyäni harjoittelusta. Ajattelin asian vain, niin että aina ei voi voittaa  :) Ja kun on niin kamalan erilaisia ihmisiä olemassa jne... heh!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tähän vois vielä lisätä "alaluvun" Kun lähdet koulusta. Onkos porukalla ollut tapana muistaa perusopintojen/koulutusohjelman ryhmänvastaaviaan jotenkin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellä tuntuu, että vien sekä kahvipöytään että omaan ryhmään, lapsille siis.Vaikkei minusta koskaan pk-tätiä tulekkaan ;D ;). Mutta se ei ole lasten vika ;D.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän vois vielä lisätä "alaluvun" Kun lähdet koulusta. Onkos porukalla ollut tapana muistaa perusopintojen/koulutusohjelman ryhmänvastaaviaan jotenkin?
Me kaverin kanssa vietiin opinnäytetyön ohjaajalle sellanen joku Iittalan tuikkulyhty. Muita en henk.koht. muistanut. Koko luokkana sitten jaettiin "stipendejä" ja ruusuja joillekin maikoille, jotka valmistujaisiin kutsuttiin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...jotka valmistujaisiin kutsuttiin.
Luulin että se on avoin tilaisuus, mihin jokaisella on oikeus tulla jos haluaa ihan ilman kutsua.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...jotka valmistujaisiin kutsuttiin.
Luulin että se on avoin tilaisuus, mihin jokaisella on oikeus tulla jos haluaa ihan ilman kutsua.
Niin se olikin, mutta meille kerrottiin että valmistuvien pitää kutsua, että eivät tule paikalle automaattisesti. Jonka mä ainakin ymmärrän, moonet valmistujaiset ovat varmaan nähneet, eikä niissä ikinä varmaankaan mitään ihmeellistä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin, enpäs tullut tuota ajatelleeks. Meidänkin sitten varmaan täytyy kutsua meidän opinnäytetöiden ohjaajat, koska muutoinhan sinne ei varmaan tule kuin luokanvalvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitsi kun justiin valmistui, niin ilman mitään fanfaareja, sateisena loppukesän päivänä hain koulutuspomolta allekirjoitukset ja väliaikaisen todistuksen opintotoimistosta, kättäpäivää onnittelut sain isolta rouvalta ja hymyn opintosihteeriltä. Eleetön A4 - kirjekuori sitten tupsahti aikanaan postilaatikkoon, jossa se virallinen vesileimattu ja stanssatussa kartonkikansiossa oleva diplomi köllötti. Meidän koululla on varmaan kerran vuodessa joku häppeninki, jossa sen vuoden aikana valmistuneita saattaa jokunen olla jonkunlaisia valmistujaisia viettämässä. En tiedä, enpä oo pannu niin merkille. Lähihoitajaksi opiskellessa sain kerran ohjaajaltani ikimuistoisen lahjan. Olin vanhusten pienryhmäkodilla, jonka johtajatar oli vast'ikään kouluttautunut kodinhoitajasta lähihoitajaksi ja sisäistänyt tämän terveyden edistäminen elämäntehtäväkseen - just sillä väärällä tavalla! Hän vaati 80+ ikäisiä mummoja syömään vihreää voileviä ja suolatonta puuroa "kun on niitä sydän- ja verisuonitauteja" ja mummothan nousivat kapinaan! Ohjaajani oli vanhempi kodinhoitaja ja olimme hänen kanssaan vähän puun ja kuoren välissä siinä asiassa. Kun harjoittelujakso päättyi, hän muisti minua pienellä keraamisella suolasirottimella joka vieläkin on käytössäni! Tarina kertoi muuten myöhemmin mummojen voittaneen 2-1: johtajatar luopui vihreästä voilevistään!Eräästä päiväkodista kuulin yhden harjoittelijareppanan ottaneen ihan tosissaan, kun akat sitä "ällyyttivät" eli heittivät herjalla mitä kaikkea pitää viimeisenä päivänä tuoda kahvipöytään että saa harjoittelun läpi. Tämä ujo ja arka nuori ihminen ei tajunnut vaan kantoi sitten viimeisenä päivänä hiki hatussa kahvipöytään sen seittemää sorttia mitä oli yön aikana vääntänyt. Ei ollut kuulemma maistunutkaan niin makoisalta se pulla niiden "humoristien" suussa.. Ihan oikein: hävetkööt!Ja on totta, että joka paikassa ei tänäkään päivänä harjoittelijalla ole asiaa henkilökunnan taukotilaan. Ei sittenkään, vaikkei siellä ketään muita olisi paikalla. Eväät syödään jossain päiväsalissa tai pukuhuoneessa. Jossain paikoissa opiskelijoille on todellakin varustettu oma "kahvihuone" jonnekin liinavaatevaraston nurkkaan, että siellä on opiskelijoiden kahvipannu ja pari jakkaraa. Toisaalla on sitten näitä kahvihuoneita, joissa opiskelija saa olla kunhan on äänetön, näkymätön, hajuton ja olematon. Paakkelssia en oo vieny, jos en oo katsonut aiheelliseksi. Joskus on ollu parempaa paakkelssia tai jäätelöä ja joskus jotain halpiskeksejä ja joskus ei siis yhtään mitään. Vähän fiilisten mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen aina vienyt harjoitteluun jotain kaikille kahvin kanssa, mutta jos on ollut hyvät ohjaajat, niin olen heitä henkilökohtaisestikin muistanut jollakin pienellä jutulla.Musta tämä on ollut aina mukava tapa itsellekin lähteä pois, itsestä jää ehkä jokin positiivinenkin kokemus ko paikkaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...