Jump to content
MAINOS

Uusia elvytysohjeita ERC:lta


Buddha

Recommended Posts

Täällä on todella maligni oikosulku meneillää. Kysyisinkin, mites tehoelvytyksessä kun on asy kyseessä, ja painellaan nyt tuo 15 tai 30 niin mites sen 2 puhalluksen (ventimaskilla) aikana...niin painellaanko silloin, vai pysäytetäänkö painelu siksi aikaa kun annetaan happea. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Siinä vaiheessa kun potilaan hengitystie on turvattu

intubaatiolla tai vaihtoehtoisella hengitystien

varmistamisvälineellä (larynxmaski, larynxtuubi),

painelu on keskeytyksetöntä nopeudella 100 painallusta minuutissa, ja väliin ventiloidaan 10 kertaa

minuutissa.

Mä en hiffannu tota painallus juttua...siis meneekse ilma sinne potilaaseen jos joku koko ajan pumppaa samalla... Tää mun ihmettely siis liittyy aika lailla tohon mun aikaisempaan kysymykseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Mä en hiffannu tota painallus juttua...siis meneekse ilma sinne potilaaseen jos joku koko ajan pumppaa samalla... Tää mun ihmettely siis liittyy aika lailla tohon mun aikaisempaan kysymykseen.

Intuboitua potilasta painellaan keskeytyksettä n. 100/min ja ventiloidaan se 10-14/min. Ilma menee perille, vaikka samalla painellaan. Maskilla ventiloitaessa on pidettävä painelutauko, jotta ilma saadaan perille. Siksi siis 30 painelua ja sit 2 ventílaatiota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkähänlaisesta ajatusmallista lähtee liikkeelle kysymys voiko intuboitua potilasta samanaikaisesti ventiloida ja painella? Kysymys elää vuodesta toiseen ja aina löytyy "ammattilaisiakin" jotka lopettavat painelun ventiloitaessa intuboitua potilasta. Opetetaanko kouluissa jotain epäselvästi vai onko ongelma ohjeissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Minkähänlaisesta ajatusmallista lähtee liikkeelle kysymys voiko intuboitua potilasta samanaikaisesti ventiloida ja painella? Kysymys elää vuodesta toiseen ja aina löytyy "ammattilaisiakin" jotka lopettavat painelun ventiloitaessa intuboitua potilasta. Opetetaanko kouluissa jotain epäselvästi vai onko ongelma ohjeissa?

Siinäpä taas yksi ammatilaisten ja "ammatilaisten" ero !  :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkähänlaisesta ajatusmallista lähtee liikkeelle kysymys voiko intuboitua potilasta samanaikaisesti ventiloida ja painella? Kysymys elää vuodesta toiseen ja aina löytyy "ammattilaisiakin" jotka lopettavat painelun ventiloitaessa intuboitua potilasta. Opetetaanko kouluissa jotain epäselvästi vai onko ongelma ohjeissa?

Nythän kysymyksen esitti opiskelija. Suotakoon hänelle ja kaikille opiskelijoille, että kysyä saa.

Syyhän on tietenkin aina koulutuksessa ja/tai ohjeissa...  ;) ...mutta itse en ole onnistunut törmäämään heihin, jotka kuvatulla tavalla oikeasti hoitelisivat...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkähänlaisesta ajatusmallista lähtee liikkeelle kysymys voiko intuboitua potilasta samanaikaisesti ventiloida ja painella? Kysymys elää vuodesta toiseen ja aina löytyy "ammattilaisiakin" jotka lopettavat painelun ventiloitaessa intuboitua potilasta. Opetetaanko kouluissa jotain epäselvästi vai onko ongelma ohjeissa?

Se lähtee juuri sellaisesta ajatusmallista että niin opetetaan koulussa :-... Ainakin tuossa kolme viikkoa sitten kun harjoteltiin hoitoelvytystä niin opettaja neuvoi ettei ventiloida kun painellaan... Mutta onneksi on tämä hoitajat.net...voiskohan täällä roikkumisesta saada vapaasti valittavia ;D??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

en ole onnistunut törmäämään heihin, jotka kuvatulla tavalla oikeasti hoitelisivat...

Minä valitettavasti olen. Erään yliopistosairaalan tehon elvytysryhmän jäsen kertoi, että INTUBOITUA potilasta elvytetään 2:15 (tästä aikaa lähes vuosi). Tarkensin vielä kysymystäni, niin hän toetsi että tietenkään ei voi ventiloida kun painellaan, koska ilma ei mene silloin perille  ;D

Jos yliopistosairaalan elvytysryhmässä on tälläinen käytäntö, niin mikä lienee taso saman sairaalan osastoilla ?? Kuinka eri taloissa on elvytyskoulutuksia ja ovatko edes kouluttajat ajan tasalla ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan näitä... Koulussa joskus opettaja teoriassa puheli että intuboitua voidaan painella keskeytyksettä. Sitten siirryttiin käytännön harjoitukseen ja ennen intubaatioa paineltiin/ventiloitiin 15:2 ja sen jälkeen kun saatiin nukke intuboitua ja siittyttiin keskeytyksettömään paineluun niin opettaja siihen puuttumaan että se rytmihän on 15:2! Siinä sitten yrittää selittää että justiinhan sä opetit... 15:2 olisi kuulemma silti pitänyt jatkaa  ;D  Aina ei teoria ja käytäntö kohtaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tärkeimpänä kaikesta, kyllä se intuboidun potilaan ventilaatio onnistuu ihan hyvin oikealla potilaalla painelusta huolimatta ;D

Kannattaa muistaa myös, ettei ventiloida defibrillaatioiskun aikana. Täydet keuhkot vaikuttavat kuulemma impedenssiin ja siis defibrilloinnin tehoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä että keskustelu on saanut hieman tuulta purjeisiinsa...

En kyllä lähtis ventiloimaan iskun aikana ketään...kuten joku edellä mainitsikin.

Mulla olis vielä yks kiperä kysymys, eli mikä ero on esim. venturimaskilla ja ns. ambulla? Ja mitäs muita hapenantovälineitä on sitten vielä olemassa (en tarkoita nyt happiviiksiä ja perusmaskia). Niin, ja onko elvytyspakissa tällaista? (ei muista, vaikka oon joskus sitä kolunnut läpi..)

Sori nää mun daijut kysymykset, jotain varmasti sapettaa. Haluan nyt vaan vähän etukäteen selventää joitakin seikkoja ennen kuin aloitan harjoitteluni ppkl:lla tuossa jonkun ajan kuluttua  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikä ero on esim. venturimaskilla ja ns. ambulla?

Aika paljonkin. Ambu® on itseasiassa tuotemerkki mutta "hengityspajetta" usein kutsutaan ambuksi  ::alas::

ambu.jpg

Mutta varmaakin tarkoitit mikä ero on venturimaskilla ja ambumaskilla...?

Venturimaski liitetään siis happiletkuun ::alas::

o2mask.jpg

Ja ambumaski "hengityspalkeeseen" ::alas::

disposablefacemasksdetail.jpg

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla olis vielä yks kiperä kysymys, eli mikä ero on esim. venturimaskilla ja ns. ambulla? Ja mitäs muita hapenantovälineitä on sitten vielä olemassa (en tarkoita nyt happiviiksiä ja perusmaskia).

Tuolla vielä seikkaperäisesti kerrottu eri hapenantovälineistä

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=5861.msg52849#msg52849

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla olis vielä yks kiperä kysymys, eli mikä ero on esim. venturimaskilla ja ns. ambulla? Ja mitäs muita hapenantovälineitä on sitten vielä olemassa (en tarkoita nyt happiviiksiä ja perusmaskia).

Tuolla vielä seikkaperäisesti kerrottu eri hapenantovälineistä

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=5861.msg52849#msg52849

Joo kiitos tästä linkistä, mä en tosin tajunnut mitä siinä tarkoitetaan sillä "tavallisella" maskilla. Mun tietääkseni just näitä venturimaskeja on esim. tk-vuodeosastot täynnä mikä oli tossa Starankin näyttämässä kuvassa (tosin vähän erinnäkösiä olen nähnyt). Ja mulle ainakin joku on joskus selittänyt, että happiviiksillä ei voi antaa 3l enempää happea, että siitä ylöspäin tulisi sitten siirtyä maskiin. Pitäneekö ollenkaan paikkaansa?

Niin, elvytyksissähän käytetään tätä ambun tyyppistä hengityspaljetta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tavallisen" maskin ja venturimaskin ero on siinä, että venturimaskissa tiedetään aika tarkaan Fio2. Eli virtausnopeudella X saadaan värikoodattu maski Y:stä siäänhengityksen happipitoisuudeksi vakioarvo. Olihan selkeästi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tavallisen" maskin ja venturimaskin ero on siinä, että venturimaskissa tiedetään aika tarkaan Fio2. Eli virtausnopeudella X saadaan värikoodattu maski Y:stä siäänhengityksen happipitoisuudeksi vakioarvo. Olihan selkeästi?

Jepulis, oli selkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muistaa se, että hyvä flow on aina hienoa elvytystilanteessa. Muistakaakin aina heittää kunnon settiä, se piristää sinua, ja kanssatyöntekijöitä, suunnaten ajatukset poies pois tästä niin huonosti palkatusta sankariammatistamme. ISO kyynärpää alahuuleen kaikille raatajille rajuille!

Pakollinen väkinäinen hymiö - >  :-X

Edit: Ja itse aiheeseen liittyen, ts. viime aikaiseen keskusteluun tässä lirpakkeessa. Eikös ne nuo venturimaskit ole pikkuhiljaa häipymässä ensihoitoskenestä? Enpä ole itse ainakaan paljon käytössä moisia härpättiä nähnyt, taitavat olla jonkun frigging-hengitystysliiton propagandaa koko vehkeet. Onhan se hienoa tarinoida lappuun miten happiprosenttista ilimaa potsku on meidän autossa hengitellynnä, mutta onko siitä(kään) tiedosta sitten lopputuloksen kannalta mitään hyötyä? Happi on (melkein) aina hyväksi, tiedän, mutta missä menee hifistelyn ja oikean/todellisen hyödyn raja?

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Edit: Ja itse aiheeseen liittyen, ts. viime aikaiseen keskusteluun tässä lirpakkeessa. Eikös ne nuo venturimaskit ole pikkuhiljaa häipymässä ensihoitoskenestä? Enpä ole itse ainakaan paljon käytössä moisia härpättiä nähnyt, taitavat olla jonkun frigging-hengitystysliiton propagandaa koko vehkeet. Onhan se hienoa tarinoida lappuun miten happiprosenttista ilimaa potsku on meidän autossa hengitellynnä, mutta onko siitä(kään) tiedosta sitten lopputuloksen kannalta mitään hyötyä? Happi on (melkein) aina hyväksi, tiedän, mutta missä menee hifistelyn ja oikean/todellisen hyödyn raja?

Tämän suhteen pidempiaikainen hoito (sairaala) ja hoito sairaalan ulkopuolella eroavat toisistaan. Ambulanssissa tarvitaan tasan kaksi erilaista maskia, pitkiä siirtoja ajavissa autoissa ehkä lisäksi ne viikset,  mutta muu on juuri sitä hifistelyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Jaaha taas olisi tulossa uusia ohjeita. Ei tarvitsisi maallikon puhallella ettei tule oksu. Just.

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-05-31,104:2:544321,1:0:0:0:0:0:

Mut olihan sille selkeä peruste. Pelkällä painelulla oksentamisprosentti 21% ja PPE:llä 39%. Oksentaminen huonontaa jatkohoidon onnistumista ja siten tertiääriselviytymistä. (Mut tietty jos tavoite on primaariselviytyminen ja omaiset kiittää...)

Eikä tossa mun mielestä sanottu, että se pelkkä painelu koskisi esim puolta tuntia vaan ensimmäisiä 6-8min. Sitten on jo pakko puhaltaa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ainakaan näin "ammattilaisena" alottaisi maallikkona juuri mitään muuta kuin painantaelvytyksen jos olisi kyse tuntemattomasta potilaasta. Tällä voitetaan aikaa juuri sen verran että saadaan viranomaiset paikalle asianmukaisine välineineen. Painantaelvytyksen teho on osoitettu tärkeäksi etenkin elvytyksen alkuvaiheessa (jollei nyt ihan käsiinpudonnut ja VF, tällöin on DC tärkein)

Saattaisin jopa empiä puhaltamisen kanssa tutunkin kanssa, sillä en ole varma että osaisinko edes varmasti puhaltaa sopivan rauhallisesti jottei ilmaa menisi vatsalaukkuun. Kunnon välineisiin tottuneella ei ole oikein tuntumaa siitä miten sitä pitäisi puhkua. Pneumonia elvytyksen jälkitilan kanssa ei todellakaan sitä ennustetta paranna..

Mutta, yksi väitöskirja ei tätä palettia heti muuta, tätäkin pitää tutkia suuremmalla otoksella, kansainvälisesti, ja katsella laajempaa kuvaa. Nämä suositukset rakentuvat hyvin, hyvin monen asiantuntijan näkemyksistä ja heidän välisistä keskusteluistaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta, yksi väitöskirja ei tätä palettia heti muuta, tätäkin pitää tutkia suuremmalla otoksella, kansainvälisesti, ja katsella laajempaa kuvaa. Nämä suositukset rakentuvat hyvin, hyvin monen asiantuntijan näkemyksistä ja heidän välisistä keskusteluistaan.

Näinpä. No muutos tulee aikaisintaan 2010, mutta minusta mielenkiintoista ja loogista tietoa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen ketju. Kahlasin koko ketjun läpi.

Itse jäin vaan miettimään et riittääkö se pelkkä paineluelvytys, varsinkin jos ambulanssin tulemisessa kestää? Ymmärrän toki että kynnys elvyttää madaltuu, kun on riski siitä et potilas oksentaa.

OT: Oon monesti miettiny, et mitenköhän itse osaisin toimia oikeassa elvytystilanteessa. Huolimatta siitä, et on alan koulutusta ja kokemusta.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen ketju. Kahlasin koko ketjun läpi.

Itse jäin vaan miettimään et riittääkö se pelkkä paineluelvytys, varsinkin jos ambulanssin tulemisessa kestää? Ymmärrän toki että kynnys elvyttää madaltuu, kun on riski siitä et potilas oksentaa.

OT: Oon monesti miettiny, et mitenköhän itse osaisin toimia oikeassa elvytystilanteessa. Huolimatta siitä, et on alan koulutusta ja kokemusta.

No ERC:n ohjeissa kyllä pidetään ne puhallukset mukana. Alussa veri on vielä hapekasta ja tavallaan sen kierrättäminen riittää hetken ajan, mahdollisimman keskeytymättömällä painelulla saadaan systolinen paine jopa 60 - 80 mmHg tasolle, tosin diastolinen on alhainen ja MAP jää max. 40 mmHg:iin. Jossain määrin ilmaa kulkeutuu keuhkoihin hengitysteiden ollessa auki ja mahdollisten yksittäisten hengenvetojen yhteydessä.

Alussa pelkkä paineluelvytys saattaa olla yhtä tehokasta kuin puhallus-paineluelvytys, mutta kehon happivarastojen vähentyessä taitaa puhalluksella ja hapensaannilla olla kasvava merkitys. Pelkkä painelu on parempi kuin ei mitään, jos elvyttäjä ei halua suu-suu -kontaktia, ja esimerkiksi puhelimessa se on helpompi ohjeistaa kuin puhallus-paineluelvytys. Mutta ERC:n ohjeet tosiaan suosittelevat sen puhalluksen mukaan ottamista.

Lainaus ERC:ltä kappaleesta, jossa käsitellään tuota pelkkää paineluelvytystä: "Compression-only CPR Healthcare professionals as well as lay rescuers admit to being reluctant to perform mouth-tomouth ventilation in unknown victims of cardiac arrest.46,48 Animal studies have shown that chest compression-only CPR may be as effective as combined ventilation and compression in the first few minutes after non-asphyxial arrest.44,79 In adults, the outcome of chest compression without ventilation is significantly better than the outcome of giving no CPR.80 If the airway is open, occasional gasps and passive chest recoil may provide some air exchange.81,82 A low minute-ventilation may be all that is necessary to maintain a normal ventilationperfusion ratio during CPR. Laypeople should, therefore, be encouraged to perform compression-only CPR if they are unable or unwilling to provide rescue breath, although combined chest compression and ventilation is the better method of CPR."

ERC:n raportti löytyy täältä.

Peruselvytysohjehan perustuu pitkälti kammiovärinäpotilaiden selviämisen optimointiin, koska tämä on todennäköisin reitti saada useimpia elvytettäviä selviämään. Ammattitasolla sitten alkaa tulemaan keinoja, joilla huomioidaan protokollan aikana PEA/ASY ja toistuvat VF/VT:t. On melko todennäköistä, että hengitysteissä on oksennusta, kun pahoinvointi usein liittyy mm. edeltävään sydäntapahtumaan. Olisihan se kiva se spugla saada jollain tapaa kyljellään valuteltua ja kaapaistua pois edes joltain osin. Tosin adrenaliinisumussa ei välttämättä esim. veri ja oksennus hirveästi tunnu haittaavan puhalluselvytystä.

Itse olen pähkäillyt asiaa myös siten, että jos henkilön hengitystiet eivät pysy itsestään auki, niin aika turha sitä elvytettävää on 8 - 10 minuuttia lanssia odotellessa painella, jos sinne keuhkoihin ei pääse uutta ilmaa. Puhalluksella varmistetaan, että edes ajoittain keuhkojen sisältämä ilma vaihtuu tuoreeseen. Jos maallikkoelvyttäjiä on kaksi, niin toisen voipi aloittaa elvytyksen ja toinen kilauttaa hätänumeroon. Tämän jälkeen elvytys on yksinelvytystä (toinen lepää), ja voi samalla pitää hengitysteitä auki -> ilman mahdollisesti optimaalinen vaihtuminen. Ja vaihdot 1 - 2 minuutin välein.

Miten ensimmäinen elvytys sujuu? Yleensä stressaantuneesti, paineen alla, sen mukaan, mitä "selkäytimestä tulee", ja sitä joutuu käymään läpi. Elämää ei voi kuitenkaan elää stressaamalla, miten osaa toimia, vaan nimenomaan näkemällä maailmassa myös muita ja positiivisia asioita. Elämän tarkoitus ei myöskään voi olla tuntitolkulla elvytyskoulutusta viikossa, mutta jos aihe mietityttää, niin siitä kannattaa keskustella, ja mennä johonkin, missä voi peruselvytystaitoa hioa Anne-nukella riittävästi, ja kerrata taitoa ainakin jonkin aikaa, muutaman kerran vuodessa. Kun on treenannut ja psyykannut elottoman tunnistamista, hätäilmoituksen tekemistä ja peruselvytystä, niin jossain vaiheessa tullee tunne, että tää on jollain tapaa hallussakin. Elvytystreeneissakin voi harjoitella psyyken hallintaa, eli työntää stressiä sivuun, luoda itselleen rauhallista tunnetta, keskittyä havaitsemaan asioita, nostaa päähän asioita, jotka tulee tehdä, ja keskittyä sitten esim. painelun aikana mahdollisimman hyvään tekniikkaan, eikä mihinkään muuhun. Practising is everything...

Oksennuksesta sun muista, avaimenperään saa minielvytysmaskin, jos se helpottaa ja lisää turvallisuuden tunnutta. Kuluvat tosin taskussa, ja maskin käyttöä kannattaa/pitää opetella nukella etukäteen, osaa käyttää sitä. Tosin jos maski ei tunnu toimivan tai sen käyttö on hankalaa, sitä kummasti arvioi tilannetta uudelleen ja hankala maski saattaa siirtyä sivuun.

Nimim. eka elvytys on ollut se "hieman" harvinaisempi eli maallikkona sairaalan ulkopuolella.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...