Jump to content
MAINOS

Lääkintämies


Arcticaz

Recommended Posts

Itse olen menossa armeijaan vasta tuossa heinäkuussa ja lämäriks ne meinasi minut pistää. Niin mitäs kaikkee lämäri tekee/oppii sinä aikana kun on siellä armeijan leivissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä juuri mitn. Sluibaamista ja nakkisuojaan hakeutumista oppii takuulla. Kaikki muu aiemmin opittu unohtuu :nauraa:

Itse palvelin KaiPr:lla lämärinä 9kk. Olin sillon vastavalmistunut LH/EH ja lääkintäluti tykästy niin että pisti mut kouluttajaksi mun omalle lämärikurssille  :-X 

Noh, en tiä mitä ne siitä oppi, mut sainpahan korpinaurat vaikka muuten häröilin ja sluibasin ihan kybällä... ;)

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin lääkintäaukin mielessä alalle kouluttautuminen. Nyt jälkeen päin ajatellen olisi kannattanut käydä joku muu linja. On saanut vääntää tätä veli rento karvaisen hommaa ihan tarpeeksi. Ainoa hyöty lääkintäaukista oli se, että oppi miten tylsää on päivystäminen. Olisi voinut käydä vaikka SPOL linjan, olisi oppinut ne taidot kun tässähän kohta joutuu vartijan hommiin polille. (Toivottavasti ei!) Intissä on vaikka miten kiinnostavia koulutuslinjoja, niistä vaan ei kutsuntaikäisenä ollut mitään tietoa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin lääkintä Auk:n keväällä -02. Parhaat muistot inttiajalta ovat kyllä Lahdesta lääkintä Auk:n leireiltä, asiaan vaikutti tietysti myös se, että olin siellä kesällä ja leiripaikka oli järven rannalla, lisäksi saunaan pääsi melkein joka ilta... ;)

Nykyään opiskelen EH-AMK:ksi ja viimeinen vuosi pian alkamassa. Nyt kun olen selaillut muistiinpanojani lääkintä Auk:n ajoilta, niin olen todellakin yllättynyt miten paljon sillä olisi voinut oppia! Tasokkaita lääkäriluentoja oli paljon, koska lääkintä RUK:n oppilaat harjoittelivat meille oppituntien pitoa ja hehän ovat suurelta osin jo valmistuneita lekureita. Jos olisin omannut aiemman terveydenhuollon tutkinnon, niin olisin saanut niistä todella paljon irti, mutta.. maallikolle ne luennot menivät aika pahasti yli hilseen, eikä opiskelumotivaatiossakaan ollut tuolloin paljoa kehumista. Lisäksi leireillä oli usein juuri noita lääkäreitä harjoittelemassa meidän johtamista. Liian huonosti tuli käytettyä heidän tietämystään omien tietojeni kartuttamiseen käytännön harjoituksissa joukkosidontapaikoilla.

Olisi kiva kuulla sellaisten mielipiteitä lääkintä Aukista, joilla on ollut sinne mennessä aiempi tutkinto ja ehkä jopa näkemystä käytännön työstä.

Kertausharjoituskutsua odotellen... :bandana:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin -95. Silloin tasan yksi lääkärin luento ja talvikurssi. Eikä harjoitletu lääkärine kanssa yhtään. Se ehkä selittää omat muistoni. Hyvä että sillä saralla on menty eteenpäin!

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin AUKin tällä vuosituhannella ja mielestäni opetus oli erittäin ammattitaitosta. Lääkärit piti luentoja ja sit jotai luentoja piti kouluttaja joka oli virkavapaalla jostai läheltä PELAn sakusta. Hälvälän metät tuli tutuiks ja oli kai meillä sielläki yhteistomintaa lekureitten kans!! Tietenki siellä on myös sitä perinteistä armeijan paskakoulutusta mutta se kuuluu asiaan... ja lopuks lainatakseni erään nimeltä mainitsemattoman yliluutnantin/kurssinjohtajan lausetta...

" perusyksiköissänne teette kaiken sotilaallisesti, unohdetaan se paska täällä, täällä ainut asia jonka teette sotilaallisesti on se että marssitte tahdissa syömään, siis jos osaatte" ja tämä lause tuli kurssin avajais puheessa! Ehkä se kuvastaa jonkin verran oloja lahdessa 

muoks: kirotusvireitä

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun olen selaillut muistiinpanojani lääkintä Auk:n ajoilta, niin olen todellakin yllättynyt miten paljon sillä olisi voinut oppia! Tasokkaita lääkäriluentoja oli paljon, koska lääkintä RUK:n oppilaat harjoittelivat meille oppituntien pitoa ja hehän ovat suurelta osin jo valmistuneita lekureita.

Itsellä samansuuntaiset muistot Hennalasta. Lääkärinluentoja oli muistiinpanoista päätellen useita ja myös useita mieleenpainuvia harjoituksia mm. sianruhojen ampumavammojen tutkimista, paarisulkeisia, kanylointia, kilometrikaupalla kreppipaperisidontaharjoituksia ja ennekaikkea inttiajan mukavimmat metsäkeikat olivat Lahdessa.

Mutta kai se on niin että tässäkin tapauksessa aika kultaa muistot, sillä onhan tuosta aikaa jo yli 20 vuotta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kävin lääkintä auk kurssin Lahdessa 1/02. Kokemus oli mieluisa. Opiskelen nyt toista vuotta Sairaanhoitaja (AMK) tutkintoa. Lääk aukista sai esim. seuraavaa oppia:

-ihmisen vitaalielintoimintojen tarkkailu

-sairaankuljetus tehtävät

-ensiapu koulutus (vastaa ea3)

-useat nesteytys harjoitelut (tipan laitot)

-i.m. pistoksien harjoittelua

edellämainituista opeista sain osittain vapautuksia kun tehtiin hopsia.

Kannattaa pyytää esim. kenttäsairaanhoitajalta erillinen todistus niistä tehtävistä mitä on tehnyt palveluksen aikana.

Fakta on, että missä sairaanhoidon amk koulussa EI opeteta kriisinajan sairaanhoitoa, eli sitä miten sairaanhoitoa toteutetaan poikkeusoloissa. Sen opin saa puolustuvoimilta !  :o

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös Hämeenlinnassa ole kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö yhtenä erikoistumisvaihtoehtona? Aikaisemmin ainaskin oli ja tekevät yhteistyötä Lääkintäkoulun kanssa.

JA fakta on että Suomessa paljoa löydy kriisiajan tieto/taitoa. Kirjatietoutta on varmasti ja seminaareissa käyty, mutta niitä jotka todella ovat kriisialueilla olleet niin ei ole monia. SPR menee kyllä paikalle, mutta eivät kaikkein pahimpiin paikkoihin ja lähtevät vielä nopeasti kun p**ka iskee tuulettimeen.  PV:lla on hieman kokemusta rauhanturva työstä mutta ei niin hirveästi heilläkään tositilanteesta.

Itse oli 2 vko jätkine kanssa jotka olivat Katriinan avustustöissä ja Irakissa. Heiltä oppi aika paljon.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

JA fakta on että Suomessa paljoa löydy kriisiajan tieto/taitoa. Kirjatietoutta on varmasti ja seminaareissa käyty, mutta niitä jotka todella ovat kriisialueilla olleet niin ei ole monia. SPR menee kyllä paikalle, mutta eivät kaikkein pahimpiin paikkoihin ja lähtevät vielä nopeasti kun p**ka iskee tuulettimeen.  PV:lla on hieman kokemusta rauhanturva työstä mutta ei niin hirveästi heilläkään tositilanteesta.

Itse oli 2 vko jätkine kanssa jotka olivat Katriinan avustustöissä ja Irakissa. Heiltä oppi aika paljon.

Söppe, Suomesta löytyy paljon enemmän tietoutta ja taitoa kriisialuiden sairaanhoidosta. Juu, SPR tulee paikalle kyllä. Mutta miksi Finski SPR oli jatkuvasti pyytämässä apua meiltä PV:n porukalta Kosovossa. Tuo väite että PV:llä on hieman kokemusta rauhanturvatyöstä ei pidä paikkaansa. PV:llä on valtavasti kokemusta rauhanturvaamisesta, asukasmäärään nähden eniten maailmassa. Miksiköhän suomalaiset kouluttivat amerikkalaisia mediceja Balkanilla.

Söppe, onko sinulla todella kokemusta PV:n kansainvälisestä työstä kriisialueella? Mihin perustat edellä mainitsemasi väitteet?

Tv: Libanon, Kosovo, Afganistan

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka paljon rauhanturvatehtävissä joudutaan tekemään sairaanhoidollsita työtä?  Ja miten paljon tehtävät liittyvät kriiseihin vai onko ne vaan "normaalia" työtä mitä sattuu kriisialueella? Kuinka usein rt-tehtävissä suomalaiset lämärit ja lääkintähenkilökunta on hoitanut ampuma, räjähdys yms. vammoja? Enemmän taitaa olla työtapaturmia.

Onko teillä ollut ns. "kovaa keikkaa" kuinka paljon? Vai onko ollut enemmän kriisialueella päivystämistä?

Jenkit ovat siitä fiksuja että he etsivät jatkuvasti koulutusta muilta. He etsivät muilta tekniikkoja joita voivat sitten varastaa omaan käyttöön. Hölmöähän se olisi, jos ei etsisi uutta muilta. Eikö suomalaiset Kosovossa muuten tukeutuneet jenkkien sotilassairaalaan kun omaa ei ollut? Ja medevac kopterikin taisi olla jenkeiltä. Eli on heiltä tullut apua suomalaistenkin suuntaan.

Sen uskon että SPR oli apua pyytämässä. Hetkeäkään en epäile.

Suomesta on paljon väkeä ollut kriisialueilla väkilukuun mähden. Mutta en usko, että monellakaan on tullut rutiinia siitä niin paljoa että he voisivat sitä tietoa opettaa kokemus pohjalta. Heitä varmasti on, mutta ei monia.

Älä Pile käsitä väärin, tiedän että kriisialueilla työskentelevät tekevät arvokasta työtä. Mutta kuinka monessa paikassa on todella hoidettu kriisiajan vammoja rutiiniksi asti ja vielä Suomalaisten omin voimin. PV evakuoi aika nopeasti potilaat muiden ylläpitämiin kenttäsairaaloihin. SPR:n kenttäsairaalat ovat aika usein ainoita alueella joten siellä pitää pärjätä sillä millä on.

Kuinka monta kertaa Suomalasiet joukot ovat menneet ensimmäisenä paikalle luomaan systeemiä? Vai onko menty valmiiseen systeemiin osaksi sitä systeemiä?

Mutta fakta on Pile, että sinä olet näitä hommia tehnyt enemmän kuin minä ja siten tiedät enemmän kuin minä. Enkä todellakaan kritisoi teitä jotka siellä olette olleet. Mutta tälläinen kuva minulle on jäänyt.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

minun aikanani kosovossa medevac todella tilattiin jenkeiltä jos siihen oli tarvista, ja jos sairaalaa tarvitsi niin silloin vietiin brittien kenttäsairaalaan, tai sitten lennätettiin suomeen jos oli mahdollista.sairaanhoitajat (ainakin mitä minä näin) tekivät normaalia vastaanottoduunia suomalaisten kenttäsairaalassa, ja välillä kävivät harjoittelemassa ja ajelemassa lääkintäpasilla :-X

Itse sain piikin im. ns. "kentällä" kun huomautin että tarvitsen yhen piikin, ja sairaalasta hoitsu ajoi sitten paikalle land roverilla ja pisti piikin kesken pykälässä olon.

The pint is half full!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Fakta on, että missä sairaanhoidon amk koulussa EI opeteta kriisinajan sairaanhoitoa, eli sitä miten sairaanhoitoa toteutetaan poikkeusoloissa. Sen opin saa puolustuvoimilta !  ::)

Höpö höpö, HAMKissa näin: "Hämeenlinnassa sivuaineita ovat akuutisti sairastuneen potilaan hoitotyö, hoitotyö mielenterveystyössä, kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö, kuntoutuvan potilaan hoitotyö, lasten- ja nuorten hoitotyö sekä päihdetyö."

Damn, tuon kun olisi tiennyt niin ko. koulu olisi ollut hakusijalla ensimmäisenä.

Reservin kollega kuittaa.

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun olen selaillut muistiinpanojani lääkintä Auk:n ajoilta, niin olen todellakin yllättynyt miten paljon sillä olisi voinut oppia! Tasokkaita lääkäriluentoja oli paljon, koska lääkintä RUK:n oppilaat harjoittelivat meille oppituntien pitoa ja hehän ovat suurelta osin jo valmistuneita lekureita.

Itsellä samansuuntaiset muistot Hennalasta. Lääkärinluentoja oli muistiinpanoista päätellen useita ja myös useita mieleenpainuvia harjoituksia mm. sianruhojen ampumavammojen tutkimista, paarisulkeisia, kanylointia, kilometrikaupalla kreppipaperisidontaharjoituksia ja ennekaikkea inttiajan mukavimmat metsäkeikat olivat Lahdessa.

Mutta kai se on niin että tässäkin tapauksessa aika kultaa muistot, sillä onhan tuosta aikaa jo yli 20 vuotta...

Kevättalvi -87. Krappipaperia ja sodasta tähteeksi jääneitä ensisiteitä. Paskaa ruokaa , ääliö kapu ja kusipää santsarit. Sikaa nähny kun noppasopassa.

PTP ja hennalan sinistä.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hennalassahan sitä, 70-luvun lopulla. Mieleenjääneinä ehtoot puntiksella, verkkoaidan raosta luikittiin ja Radiomäen kautta kaupungille..

Ja se sissikeikka...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riihimäki 90 -luvun lopulla. Mieleen jäi yöt sairastuvalla kun muut nukku kosteissa teltoissa, tetsauksen ja ammuntojen seuraamista sirrasta kun muut seiso vesisateessa. Skapparit suhtautu ihmeen ystävällisesti, tuli ties kuin monta marssia vietettyä jonon perässä ja juteltua skappareiden kanssa kun ihmiset juttelee ihmiselle. Tietty päivystykset sairaalalla jännitti, kuukauden koulutus Hennalassa ei valmistanut siihen ja lähin apu oli puhelimen päässä Helsingissä. Mutta aina voi soittaa siviililanssin mestoille ja toimittaa jannut lähimpään aluesairaalaan joten ei hätää. Muistaakseni kerran inttikaveri joutu siviililanssiin turvautuu, epilepsiakohtausta pukkas jollekin varusmiehelle.

Mutta kannattaa lämiks lähtee, etenkin jos on alan koulutusta. Useimmissa paikoissa ei pääse sluibaan samalla tavalla kun tuolla mutta 9 kk meni kun siivillä ja sain paljon uusia kavereita joita tapaan edelleen lähes 10 vuoden jälkeen. Itse olen ainoa jota voin syyttää armeijaa tälle alalle hakeutumisesta, jäi kiinnostus tietää enemmänkin asioista mitä kuukauden koulutuksesta sai.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rovaniemi 90 luvun alkupuolella. Pelkkiä hyviä muistoja lämärin hommista jäi. Etenkin varuskuntasairaalan päivystykset ruokatilauksineen ja mettäreissut oli hauskoja.  En tiä miten nää haku jutut alan koulutuksiin nykyään menee mutta viime vuosisadalla palveluksesta sai yleistä työkokemusta+alakohtasta työkokemusta jotka autto yhteishaussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rovaniemi 90 luvun alkupuolella. Pelkkiä hyviä muistoja lämärin hommista jäi. Etenkin varuskuntasairaalan päivystykset ruokatilauksineen ja mettäreissut oli hauskoja.  En tiä miten nää haku jutut alan koulutuksiin nykyään menee mutta viime vuosisadalla palveluksesta sai yleistä työkokemusta+alakohtasta työkokemusta jotka autto yhteishaussa.

Mun mielestä toi poistettiin niin että intistä ei saa enää työkokemusta eli pisteitä haussa sairaanhoitajaks. Voipi olla tornihuhua, ehkä joku tietävämpi vahvistaa tai kieltää asian ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Intist sai työkokemust muutaman pisteen sh-kouluu haussa ja sit ite sain vapautuksen ea-koulutuksest ko intist sai ea2. Muit vapautuksii ei tullu. Pistokset ja kanylointi oli ehkä vähä helpompaa sit koulus ko intis oli pistän. Ties mikrometrin verran mitä tekee =D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä saa kanssa tietääkseni rukista pisteistä vapaastivalittaviin sh-opinnoissa. Aukista saa myös, mutta tietysti vähemmän. Noin ainakin sanotiin silloin, kun oli puhetta hyväksiluvuista. Oamkissa siis olen, sen kait voi pajastaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...