Jump to content
MAINOS

Potilassiirrot (nostotekniikka)


Vieras: HoitajaTyttö

Recommended Posts

:D tulipahan taas tänään paukuteltua muskeleita...

"ja näin nousee mummo, kas mummo nousee näin"...

Pitäiskö sittenkin hakeutua jonnekin paperihommiin :-

Tai istumatyöhön.

;)

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Koitin tänään siirtää yksin mummua sängyssä sivusuunnassa. Ei tullut mitään. Ideoita?

he he , en anna ohjeita ergonomisiin masokismitekoihin, muoks muoks

Mutta jos siellä saapi apua, niin älä ryhdy moiseen lainkaan.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koitin tänään siirtää yksin mummua sängyssä sivusuunnassa. Ei tullut mitään. Ideoita?

Liukulakana ainakin helpottaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apua ei ollut todellakaan saatavilla. Töissä oli mun lisäksi 2, joista toinen pakoili koko 8h kaikkia työtehtäviä ja toinen käytti suurimman osan ajastaan lähinnä mummujen kanssa juttelemiseen ja eina kun olisin jompaa kumpaa tarvinnut tai kaivannut niin kummasti oli molemmat hävinneet kuin pissi lumeen. Että sellanen iltavuoro.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apua ei ollut todellakaan saatavilla. Töissä oli mun lisäksi 2, joista toinen pakoili koko 8h kaikkia työtehtäviä ja toinen käytti suurimman osan ajastaan lähinnä mummujen kanssa juttelemiseen ja eina kun olisin jompaa kumpaa tarvinnut tai kaivannut niin kummasti oli molemmat hävinneet kuin pissi lumeen. Että sellanen iltavuoro.

no nää oli sellaisia iltavuoroja joihin minäkin oon tottunut, vaikka apua ei saa vaikka toinen ei pakoilisikaan...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä se on sitten vaan elämää. Ja tottakai vanhusten kanssa pitää jutella. Juttelisin itekin enemmänkin, mutta kun ne hommat ei todellakaan sillä tavalla tule tehdyiksi ennen vuoron loppua. Surullista mutta totta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä juttelen samalla kun teen hommia. Kaikki muu on sitten extraa, ja siitä pidän kiinni, et kaks kertaa saan itse istua pyrstölleni vuoron aikana...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tämä on jo vanha aihe. Mutta aattelin silti kertoa yhdestä jutusta, jonka vasta töissä opin. Eräs työntekijä käytti vuoteesta laverille siirtämisessä nosturia! Työ sujui tosiaankin kevyemmin kuin mitä vuoteelta laverille siirtäminen liukupeiton avulla. Varsinkin painavien potilaiden kohdalla tämä on kätevä juttu! ;D Meillä tosin on kattonosturit jokaisen vuoteen yläpuolella, joten en tiedä miten kätevästi tuo juttu hoituisi siirrettävällä nosturilla.Toinen juttu mitä oon oppinut, niin on se, että kun kaikki lakanat + sijauspatja on vaihdettava, niin järkevintä on siirtää potilas vuoteelta laverille petaamisen ajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on jo vanha aihe. Mutta aattelin silti kertoa yhdestä jutusta, jonka vasta töissä opin. Eräs työntekijä käytti vuoteesta laverille siirtämisessä nosturia! Työ sujui tosiaankin kevyemmin kuin mitä vuoteelta laverille siirtäminen liukupeiton avulla. Varsinkin painavien potilaiden kohdalla tämä on kätevä juttu! ;D Meillä tosin on kattonosturit jokaisen vuoteen yläpuolella, joten en tiedä miten kätevästi tuo juttu hoituisi siirrettävällä nosturilla.

Nosturin käyttö on helppoa kun sitä harjoittelee... Oli sitten siirrettävä tai kattomalli.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kans semmosia kokemuksia, että kauemmin työssä olleet eivät välitä omasta selästään-> nostavat "lattian rajasta".. :- Ihte yritän aina vaikuttaa asiaan ja nostaa sitä sänkyä, aikaa ei kuitenkaa mee ku muutama sekuntti.. mutta ku yöllä on yksin valvonu ni ei tosiaan oo mitään herkkua kääntää unessa olevaa 190senttistä toispuolihalvaantunutta papparaista.. mutta ei auta ku kääntää...!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kans semmosia kokemuksia, että kauemmin työssä olleet eivät välitä omasta selästään-> nostavat "lattian rajasta".. :-

Sitten kun on oltu tarpeeksi kauan töissä niin maltetaan nostaa sänkyäkin korkeammalle ja kun on paikat alkaa prakaamaan niin kummasti löytyy osastoilta liukulakanaa, liukulevyä, nosturia yms. apuvälinettä...

mutta ku yöllä on yksin valvonu ni ei tosiaan oo mitään herkkua kääntää unessa olevaa 190senttistä toispuolihalvaantunutta papparaista.. mutta ei auta ku kääntää...!

Ei herkkua mutta tuokin onnistuu yleensä auttavasti jos tekniikka kunnossa ja apuvälineitä (liukulakana) osataan käyttää. Isommissa potilaissa tietysti mukavampi jos kaksi hoitajaa lakanan molemmissa päissä. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liitän kysymykseni tähän ketjuun, vaikka se saattaakin mennä hiukan offtopicin puolelle?

Kysymys kuuluu siis: kuinka yleistä on se, ettei petipotilailla saa käyttää apuvälineinä poikkaria tms?

Miun entisessä työpaikassa ei saanut  käyttää poikkaria potilassiirroissa päiväsaikaan, kuntouttavaan työotteeseen vedoten. Yöllä käyttö oli suotavampaa, koska usein valvottiin yksin. Kysymyksessähän oli vanhuspuolen pitkäaikaisosasto joissa n. 90% potilaista oli täysin "vuoteeseen hoidettavia" potilaita.

"Konkarit" olivat sitä mieltä, että vaikka potilas on vuodepotilas ei poikkilakanaa tule käyttää siirroissa vaan käytössä saa olla ainoastaan liukulakana, jota pitkin potilasta liu'utetaan vaatteista kiinnipitämällä tai vaihtoehtoisesti työntämällä kädet potilaan alle ja liu'uttamalla potilasta käsivarsien avulla.

Kuntouttavaa siinä oli näiden konkareiden mielestä se, että potilas piti sitten itse kiinni kuntoutustelineestä tai "potkaisi" itse hoitajan apuna. Poikkilakanan käyttökieltoa perusteltiin sillä, että se vie potilaalta mahdollisuuden osallistua "kunnolla" siirtymistapahtumaan.  Sillä ei ollut merkitystä, että potilasta kannustettiin poikkilakanan käytöstä huolimatta itse avustamaan siirrossa.

Siellä tuotiin selkeästi esille näkemys siitä, että jos apuvälineitä käytetään, tällä tavoin aiheutetaan potilaiden toimintakyvyn lasku, tämä oli konkarien mielestä merkittävämpi tekijä, kuin esim. dementoivan sairauden eteneminen. Omaa selkää ajattelevat hoitajat kuten minä, olimme "huonoja hoitajia".

Luonnollisesti lupaan käyttää poikkilakanaa vain yöllä liittyi se, että aamulla poikkilakana otettiin pois vuoteesta ja illalla laitettiin takaisin. 

Onko muissa paikoissa vastaavanlaista kuntouttavaa työotetta ja toisaalta kaipaisin muiden ammattilaisen näkemyksiä aiheesta?

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Konkarit" olivat sitä mieltä, että vaikka potilas on vuodepotilas ei poikkilakanaa tule käyttää siirroissa vaan käytössä saa olla ainoastaan liukulakana, jota pitkin potilasta liu'utetaan vaatteista kiinnipitämällä tai vaihtoehtoisesti työntämällä kädet potilaan alle ja liu'uttamalla potilasta käsivarsien avulla.

Kuntouttavaa siinä oli näiden konkareiden mielestä se, että potilas piti sitten itse kiinni kuntoutustelineestä tai "potkaisi" itse hoitajan apuna. Poikkilakanan käyttökieltoa perusteltiin sillä, että se vie potilaalta mahdollisuuden osallistua "kunnolla" siirtymistapahtumaan.  Sillä ei ollut merkitystä, että potilasta kannustettiin poikkilakanan käytöstä huolimatta itse avustamaan siirrossa.

Onko muissa paikoissa vastaavanlaista kuntouttavaa työotetta ja toisaalta kaipaisin muiden ammattilaisen näkemyksiä aiheesta?

Höpöhöpö...Tuo vaatteista ja kainaloista kiskominenhan se on sitten sitä kuntouttamista... Kyllähän jos potilas on kykenevä esim. nostamaan käsillään itseään ylöspäin "apinapuun" avulla niin silloin tätä pitäisi hyödyntää tai jos takapuoli nousee esim. vaipanvaihtoon niin silloin sitä kehoitetaan harjoittamaan edelleen... Potilas voi myös aktiivisesti olla mukana käännöissä jos siihen kykenee mutta silti nostolakana on apuväline joka tekee siirrosta/käännöstä mukavamman niin potilaalle kuin hoitajalle!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys kuuluu siis: kuinka yleistä on se, ettei petipotilailla saa käyttää apuvälineinä poikkaria tms?

Toivottavasti missään päin Suomea ei toimita samalla tavalla kuin ex-työpaikassasi. Aivan älytöntä touhua repiä potilaita ja vaarantaa hoitajien turvallisuus apuvälineiden käyttökiellolla. Selkä kun poksahtaa melko helposti jos riuhdotaan ja revitään potilaita ilman apuvälineitä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti missään päin Suomea ei toimita samalla tavalla kuin ex-työpaikassasi. Aivan älytöntä touhua repiä potilaita ja vaarantaa hoitajien turvallisuus apuvälineiden käyttökiellolla. Selkä kun poksahtaa melko helposti jos riuhdotaan ja revitään potilaita ilman apuvälineitä.

Työpaikalla moni hoitaja oireili, oli vaivoja käsien nivelissä, selässä. Moni vain vetosi siihen, että nuoremmilla vaivat johtuivat tottumattomuudesta ja pidempään hommia tehneillä ikä alkoi vaivata  ;D

Mielenkiintoisinta hommassa on se, että teimme ( yli puolet työporukasta) esimiehellemme kirjallisen vetoomuksen, jotta asiaa käsiteltäisi työyhteisössä ja mietittäisi mitä asialle voisi tehdä. Kirjallinen vetoomus tehtiin vasta sen jälkeen kun asia oli yritetty ottaa monta kertaa puheeksi henkilökuntaryhmässä. Työyhteisössä vain oli valitettavasti muutamia niin voimakkaita persoonia, jotka olivat osastonhoitajan ja apulaisosastonhoitajan kanssa samaa mieltä asiasta, ettei keskustelua koskaan syntynyt, puheeksiotot leimattiin "valittamiseksi" ja kauan töitä tehneiden ammattitaidon vähättelyksi.  Liitteenä vetoomuksessa oli mm. työturvallisuuslain pykäliä yms. sekä ajatus siitä, että asia viedään myös työterveyshuoltoon ja liittoon tarvittaessa. Asia oli myös ylihoitajan tiedossa.

Tuloksena oli se, että vetoomuksen allekirjoittaneet leimattiin huonoiksi hoitajiksi, jotka eivät ole sitoutuneita kuntouttavaan työotteeseen ja saimme myös ylihoitajan "vihat päälleemme". Itse irtisanouduin tämän jälkeen, ja yhdeksi syyksi irtisanoutumiselle esitin suullisesti tämän asian. Moni muukin on lähtenyt työpaikasta sen jälkeen.

Lisäys: en ole juuri ollut yhteydessä ko. paikkaan tämän jälkeen, en tiedä mihin asia on edennyt, tai onko muutoksia tullut.

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liitän kysymykseni tähän ketjuun, vaikka se saattaakin mennä hiukan offtopicin puolelle?

Kysymys kuuluu siis: kuinka yleistä on se, ettei petipotilailla saa käyttää apuvälineinä poikkaria tms?

"Konkarit" olivat sitä mieltä, että vaikka potilas on vuodepotilas ei poikkilakanaa tule käyttää siirroissa vaan käytössä saa olla ainoastaan liukulakana, jota pitkin potilasta liu'utetaan vaatteista kiinnipitämällä tai vaihtoehtoisesti työntämällä kädet potilaan alle ja liu'uttamalla potilasta käsivarsien avulla.

Siellä tuotiin selkeästi esille näkemys siitä, että jos apuvälineitä käytetään, tällä tavoin aiheutetaan potilaiden toimintakyvyn lasku, tämä oli konkarien mielestä merkittävämpi tekijä, kuin esim. dementoivan sairauden eteneminen. Omaa selkää ajattelevat hoitajat kuten minä, olimme "huonoja hoitajia".

En ole noin hullusta asiasta aiemmin kuullutkaan. Aivan älytöntä. Liukulakanan ideahan on siinä, että sitä vasten olisi liukasta, jolloin liukuminen sujuisi paremmin.

Mä oon itse töissä kuntoutussairaalassa. Siellä ei "jalattomia potilaita" "kuntoutuksen tai vatsan toiminnan nimissä" viedä vessan pytylle istumaan. Ainoastaan heidät G-tuoliin lounaan ajaksi nosturilla nostetaan. Vatsa toimii usein heillä siten, että he makaavat kylkiasennossa. Joillakin käytetään alusastiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koitin tänään siirtää yksin mummua sängyssä sivusuunnassa. Ei tullut mitään. Ideoita?

Jos mummo on tosi painava, niin jätä koko homma yksin tekemättä ja pyydä apua. Olen itsekin joutunut välillä yksin siirtämään kevyempiä vuodepotilaita. Kaiken A ja O on siirtämisessä se, että siirtolakana on selän keskiosasta alaspäin ja vuode on säädetty suunnilleen napasi korkeudelle. Jos haluat vanhusta siirtää vasemmalle kyljelle, niin siirrä hänet aluksi oikeallepäin. Alussa ota halausotteella hartioista tai tyynystä kiinni ja siirrä päätä oikealle. Sen jälkeen ota siirtolakanasta kiinni läheltä takamuksen ylä- ja alaosaa ja vedä oikeallepäin. Varaa sängyn oikealle puolelle valmiiksi tyynyt. Nosta sen jälkeen vuoteen kaide ylös ja mene vuoteen vasemmalle puolelle. Siirrä aluksi alimmaksi tulevaa kättä  pois edestä ja kehoita vanhusta kääntämään katseensa vasemmalle päin sekä siirtämään päällimmäiseksi tuleva käsi vatsan päälle.  Sen jälkeen ota siirtolakanasta kiinni ja vedä vanhus vasemmalle kyljelleen. Ota vanhus toisella kädellä syliisi ja laita ne varaamasi tyynyt sen jälkeen alle. Tämä ei ole helppo juttu, joten suosittelen mielummin parityöskentelyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pieniä mummukoita on helppo siirrellä vuoteessa yksinkin. Ja trendis (jos hemodynamiikka kestää) on kokeilemisen arvoinen yksin siirrettäessä, eli potilas trendikseen, hoitaja päätyyn ja poikkarista kii, jos potilas pystyy käyttämään jalkoja, niin hyvä: polvet koukkuun ja ponnistamaan ylöspäin samalla ku hoitaja nykäsee lakanasta ylöspäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta halausotteesta hartioista sen unohdin sanoa, että siinä ei mennä potilaan päälle, eikä siinä nosteta. Toinen käsi siis  menee kaulan alta hartialle ja toinen rintakehän päältä hartijalle. Kun tyynystä siirretään, niin otetaan vain tyynyn molemmilta puolin kiinni ja vedetään sinne oikeallepäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kotihoidossa paljon vuoteeseen hoidettavia, siis nosteltavia.Luvattu on kyllä nosteltavat paikat tehdä parityönä mutta käytännössä harvoin on mahdollisuus saada kaveria avuksi. Mulla oli viikonloppuna 6 nostopaikkaa aamuvuorossa.Tästäpä johtuen revin viime viikonloppuna selkäni saikkukuntoon. Fasettilukkohan se siellä. Enää en muuten nosta yksin. Vaikka ne nosteltavat saattaa tuntuakki kevyiltä ja helpoilta niin silti se kaveri on parempi jo omankin terveyden takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...