Jump to content
MAINOS

Potilassiirrot (nostotekniikka)


Vieras: HoitajaTyttö

Recommended Posts

Vieras: HoitajaTyttö

Miten siirrot tapahtuvat oikea oppisesti? Koulusta ergonomian tunneilta jäi päähän, että potilaan sängyn korkeus säädetään siirroissa ym. lyhyemmän ihmisen mukaan ja pidempi joustaa jaloista. Lieneekö tuo sitten vain niitä koulun oppeja...  Kentällä olessani tämä periaate on nähtävästi unohtunut :- ja usein(?) saan kommenttia "älä sitä sänkyä noin alas laita" ja hoitaja nosta sängyn korkeutta ;)... Minkälainen "tyyli" on oikea?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Potilaan sängyn korkeus säädetään lyhyemmän ihmisen mukaan ja pidempi joustaa jaloista.

Jos tolla tyylillä nostaisin ni selkä ei varmaan kestäis yhtä päivää. Sänky on nostettava pidemmän korkeudelle koska ei siinä voi polvista mennä alaspäin kun polvet ottaa sänkyyn kii. Lyhyemmällä vaan tulee enemmän poppista käsiin kun nostelee korkeammalla potilaita ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sänky on nostettava pidemmän korkeudelle koska ei siinä voi polvista mennä alaspäin kun polvet ottaa sänkyyn kii. Lyhyemmällä vaan tulee enemmän poppista käsiin kun nostelee korkeammalla potilaita :)

En tiedä mitä oppikirjat sanovat mutta käytännössä kun kaksi hyvin erimittaista hoitajaa siirtää potilasta sängyltä toiselle tai tekee normaalia kääntökierrosta, sänky säädetään kompromissiasentoon jossa molemmat pystyvät välttävästi toimimaan. Jos sänky säädetään ergonomisesti 195 cm pitkälle hoitajalle voi 145 cm:n hoitajalle käydä mahdottomaksi nostaa kevyttäkään mummoa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

varmasti käy jos mennään tollasiin ääripäihin.ymmärsit varmasti idean, mutta silti halusit nussia pilkkua.

Hyvin monesti on poikkarin toisessa reunassa 20-40 cm lyhyempi hoitaja ja sillloin annan hänen käyttää sängyn säätökapulaa. Harvoin tarvitsee pyytää nostamaan korkeammalle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jep. suomalaisten naisten keskipituus oisko 160cm-165cm. miesten keskipituus vaikka 180cm. joten tuo sun 142centtinen hoitaja tässä esimerkissä on yliammuntaa. varmasti säätökapulaa käyttää se 142centtinen hoitaja tuossa sun kyseisessä esimerkissä. mutta ergonomisesti->selkää säästävästi, sängyn korkeuden pitäisi olla kuitenkin lähempänä pidemmän toiminta korkeutta (mutta ei kuitenkaan liikaa) kun puhutaan normaalista esimerkistä. mutta eiköhän tämä asia ole selvä mun osaltani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta ergonomisesti->selkää säästävästi, sängyn korkeuden pitäisi olla kuitenkin lähempänä pidemmän toiminta korkeutta (mutta ei kuitenkaan liikaa) kun puhutaan normaalista esimerkistä.

Kai minä olen sitten ollut liian hyväsydäminen kun olen antanut lyhempien ja hennompien määräillä..:-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta ergonomisesti->selkää säästävästi, sängyn korkeuden pitäisi olla kuitenkin lähempänä pidemmän toiminta korkeutta (mutta ei kuitenkaan liikaa) kun puhutaan normaalista esimerkistä.

Kai minä olen sitten ollut liian hyväsydäminen kun olen antanut lyhempien ja hennompien määräillä..:-

kai minä olen sitten ollut liian kylmä kun olen selkääni säästänyt ja kompromissin mukaan sänkyä säätänyt  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on sänky ollut aina vähän liian ylhäällä, jos ajatellaan sitä ohjetta minkä koulusta sain, että kun rystyset osuu patjaan niin sit on hyvä. Mutta ei oo pahalta tuntunut. Eikä ole kyllä nostokaverikaan ikinä sängyn korkeudesta valittanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieluummin siirto tapahtuu liian ylhäältä kuin alhaalta, jos pitää tehdä kompromissia parin kanssa.

Itse olen melkein aina se sängyn säätäjä. Vanhemmat konkarit tottuneet siirtämään melkein lattian raosta selkä paukkuen. Välillä tuntuu niin tyhmältä alkaa säätelemään, kun toinen kiireissään on jo kädet poikkarissa kiinni. Sen verran itseäkin pitää ajatella, että pyytää toista ystävällisesti odottamaan sen 4 sekuntia, että saa sängen nostettua....

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vanhemmat konkarit tottuneet siirtämään melkein lattian raosta selkä paukkuen. Välillä tuntuu niin tyhmältä alkaa säätelemään, kun toinen kiireissään on jo kädet poikkarissa kiinni. Sen verran itseäkin pitää ajatella, että pyytää toista ystävällisesti odottamaan sen 4 sekuntia, että saa sängen nostettua....

Jep, jep.. Tuo on totta ja selkä huutaa hoosiannaa! Kyllä se sänky pitäisi aina maltaa säätää oikealla korkeudelle kun yhä enemmän ja enemmän on täysin vuoteessa hoidettavia potilaita.

Työ on muutenkin fyysisesti (sekä henkisesti) raskasta että ei pitäisi itseään muutaman sekunnin takia "turhaan" rasittaa. Väärin tehdyillä siirroilla kun saattaa muutamassa sekunnissa lyhentää työikäänsä vuosilla  (jokainen päättäköön onko se hyvä vai huono asia) :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tässä muutaman kuukauden vuodepotilaita hoitaneena opiskelijarukkana voin sanoa, että siitä huolimatta, että palkkaakin tästä saa, aion kyllä myös työntekijänä (kuten nyt) pyytää hjelppiä ja tehdä siihen tahtiin kun sänkyjen säätelyiltä ja muulta ehdin.

Ei niistä jutuista kuitenkaan montaa sekuntia lisää siihen hoitotapahtumaan tule... hirvittävän paljon tehdään kuitenkin nykään kaikki yksin monessa paikassa, vähän OT, siihen on niin helppo mennä mukaan, varsinkin kun olen näillä vakkariosastoillani tuttu, niin siellähän tiedetään sitten että osaa hommat, niin on se kynnys aika korkea mennä pyytämään apua, kun kerran pystyisi yksinkin tekemään..

Sanoin kyllä nyt viimeksi, että jos haluavat minut vielä töihin, niin en tee painavia nostoja kuin kaverin kanssa tai sitten en tee ollenkaan.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mäkin menen aina pyytämään siirtoihin apua, jos on vähänkin sellainen pt, joka ei kykene tekemään mitään itse sen siirtymisen eteen. Oli kuinka kiire tahansa. Täytyy olla sen verran porukkaa töissä, ettei tarvitse vaarantaa omaa tai pt:n turvallisuutta.

Mutta joo, mulla on pituutta 175cm eikä nyt ihan loputtomiin voi polvista joustaa. On tosi paha asento selälle nostaa kumartuneena. Ja hyvin on työkaverit sen tajunneet, kompromisseja tehdään ;)

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina kuvitellut et se on joka paikassa ihan selviö, että potilaita ei yksin sängyssä nostella eikä siirrellä. Näin ainakin meidän kaupungissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussa on monesta asiasta saanut ihan eri kuvan kuin miten se todellisuudessa siten käytännössä on.. hyvässä ja pahassa. Noiden nostojen/siirtojen suhteen olen nähnyt nykyisessä työssä tosi uhkarohkeeta toimintaa. Ja jälki on välillä sen mukaista.

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina kuvitellut et se on joka paikassa ihan selviö, että potilaita ei yksin sängyssä nostella eikä siirrellä. Näin ainakin meidän kaupungissa.

täällä pk-seudulla olen nähnyt sellaista politiikkaa, että niin kauan kuin nostelu on turvallista potilaalle, työ tehdään yksin. Eli siis siirrot pyörätuoleihin jne mennään niin pitkälle yksin, kuin potilas pysyy käsissä.

Siinä sitten ihmetellään, kun on vaan sijaisia töissä, kun vakkareilla on selkävaivaa ja käsivaivaa ja ja ja...

Sängyssä pyörittelyyn en ole koskaan kuullut pyydettävän apua näillä ns tavallisilla (pitkäaikais)vuodeosastoilla, paitsi silloin kun olen opiskelijana ollut, on tehty parityönä, mikä on kyllä huomattavasti paljon ihmisystävällisempää niin potilaalle kuin omalle terveydelle, JOS menee yksiin työparin kanssa.

Opiskelijanakin on suht koht vaikeata mennä sitten sanomaan että "emmää kyllä tee tätä kun tää ei oo ergonomista" kun sinulle on jaettu potilaaksi joku "helppo" jonka kanssa pitäisi pärjätä yksin ja henkilö kuitenkin istuu pyörätuolissa ja hänet pitäisi saada sieltä sänkyyn ja sängystä taas tuoliin...

Kyllähän sitä aina pitäisi ja näin päin pois, mutta kuinka moni sitten todellisuudessa paljon esim harjoittelupaikassaan vastaan sanoo.. kyllä se on hyvin harva...

Ihanko teillä kaikki tehdään parityönä?

Joillain osastoilla (ja tietysti osaston luonteesta riippuen) se on kai tapana?

Itse nyt olen lähinnä tarkoittanut pitkäaikaislaitoksia, tk psh-osastoja ja vanhainkoteja jne.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaiset tehdään parityönä, kuten pt:n siirtäminen sängyssä ylöspäin, vaipan vaihtaminen vuodept:lle, siirtäminen pyörätuolista sänkyyn ja päinvastoin (kun kysessä on asiakas joka ei pysy yhtään tolpillaan). Muuta ei nyt tuu tähän hätään mieleen. Mutta ite en näistä menisi siirtämään pt:ta sängyssä enkä ns. "jalatonta" pt:ta tuolista sänkyyn ja pois. Siitä ei tulis mitään, ehkä jo siksikin, että sitä kokemusta ei hirveesti ole. Onneksi täällä osataan edes sen verran ajatella järjellä, ettei laiteta opiskelijaa tollasiin hommiin yksin, vaikka ne voiskin tehdä yksin. Ja tää oli vanhainkodista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh,

itse olen oppinut learning by doing-hyvin pitkälle, en alkuun tajunnut edes kaikissa asioissa, että VOISIN pyytää apua.

Johtuisko sitten siitä, että ihan ekassa hoitotyön harjoittelussa ihan ekoina päivinä minut lykättiin tekemään juuri näitä potilassiirtoja tuolista sänkyyn jne.

Mistäs olisin siinä sitten osannut, tajunnut tai edes uskaltanut ruveta sanomaan, että "hei, kuis tää näin menee?"

Sanokaa mitä sanotte, mutta en nyt sentään eka harjoitteluni ekana päivänä ollut niin itsevarma. Lähtiessä sanoin kyllä että "Hullut kun olette täällä töissä, ja älkää edes kuvitelko että tulen tänne töihin" ;D

Okei okei, huumoria oli mukana ja harjoittelu oli ollut todellakin opettavainen in many ways, mutta paljon opin siitäkin, että miten hoitotyössä saa itsensä kulutettua loppuun niin fyysisesti kuin psyykkisesti...

Kyllä nykyisissä keikkapaikoissanikin katsottaisiin kieroon jos peräti tulisin hakemaan jotakuta toisesta huoneesta siirtämään potilasta sängyssä...

Jos on samassa huoneessa, niin voi vinkata kaveriksi lakanan kulmaan, mutta ei muuten... Samoin pesut hoidetaan yksin jne, vaikka kyllä minusta se esim pesutilanteessa laverilla on aika epäilyttävää puuhaa :-

Hienoa että teillä on asiat näin hyvin!

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin on välillä mahdotonta saada nostoapua, jos et sitten odottele tumput suorana koko vuoroa, että seuraavan vuoron ihmiset ennen rapsaa tulee ja nykäsee sun kanssa pappaa parempaan asentoon. Eli tulee kiskottua yksin, ja sen alkaa jo huomata kun selkä alkaa mennä. Enkuissa oli harvassa ne tilanteet ettei saanut apua, melkeen aina oli kahdesta neljään hoitajaa potilaan kimpussa kun piti siirtyä. Ja siellä käytettiin siirtämiseen apuvälineitä, kuten liukulakanoita ja nosturia, mitä en täällä oo edes polilla nähnyt... tuskin on koskaan ollutkaan.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en halua ennenaikaseen hautaan ajaa itteeni, joten mielummin näien sen vaivan että pyydän apua, jos sitä ei satu muuten olemaan tulossa. Oma terveys kuitenkin vielä sen verran tärkee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja siellä käytettiin siirtämiseen apuvälineitä, kuten liukulakanoita ja nosturia, mitä en täällä oo edes polilla nähnyt... tuskin on koskaan ollutkaan.

Kyllä niitä apuvälineitä on... :peukku: Vois sanoo kai et  joka hoitopaikassa mutta ne on jossain varastossa.. "Hyvässä tallessa."

Apuvälineitä pitäis olla joka huoneessa että niitä tulis käytettyä..Eipä ole tullut koskaan sanottua potilaalle "odotas että haen liukulevyn tms." joka on ensin odotellut huoneessaan kovan pissahädän kanssa että hoitaja tulee auttamaan ja sitten kun on vihdoin siellä huoneessa niin lähtis taas toiseen päähän osastoa hakemaan apuvälineitä..

Just äsken tulin töistä ja taas on koko päivän tullut siirreltyä potilaita ilman yhtäkään apuvälinettä, ja suurimmaksi osaksi yksin kun on liian vähän henkilökuntaa.. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja siellä käytettiin siirtämiseen apuvälineitä, kuten liukulakanoita ja nosturia, mitä en täällä oo edes polilla nähnyt... tuskin on koskaan ollutkaan.

Kyllä niitä apuvälineitä on... :peukku: Vois sanoo kai et  joka hoitopaikassa mutta ne on jossain varastossa.. "Hyvässä tallessa."

Olen huomannut että apuvälineiden käyttö on melko suorassa suhteessa osastolla oleviin selkäleikattuihin hoitajiin. Jos esimerkiksi hoitajista on 20%:lla selkä leikattu niin todennäköisesti osastolla on melko apuvälinemyönteinen asenne...

Ja mitä tulee tuohon Krissyn kertomaan tilanteeseen että joutuu yksin nostelemaan potilaita niin olen huomannut että silloin kannattaa soveltaa näitä koulusta saatuja oppeja melkolailla. Esimerkiksi kohtuu isonkin yhteistyökyvyttömän potilaan saa nostettua hätätilanteessa yksinkin sängyssä ylöspäin; sänky irti seinästä, sänky vaaka-asentoon, sänky nostetaan suunnilleen hoitajan navan korkeudelle ja hoitaja menee potilaan pääpuoleen sängyn ja seinän väliin ja vetää poikkarista molemmin käsin itseensä päin. Ainakin itselle tuo käy selän päälle paljon vähemmän kuin yksin sängyn vierestä nostaminen, tulee käytettyä myös sairaankuljetuksessa kikkaa silloin tällöin.

Näitä ja muitakin kikkoja kannattaa kysellä kokeneilta hoitajilta jos siis on aivan pakko välillä yksinkin nostella. Lähtökohta tietenkin on että näitä tilanteita ei saisi normaalissa tilanteessa tulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimerkiksi kohtuu isonkin potilaan saa nostettua hätätilanteessa yksinkin sängyssä ylöspäin; sänky irti seinästä, sänky vaaka-asentoon, sänky nostetaan suunnilleen hoitajan navan korkeudelle ja hoitaja menee potilaan pääpuoleen sängyn ja seinän väliin ja vetää poikkarista molemmin käsin itseensä päin.

Katohan,mä mietinkin että viitsinkö alkaa kertoa kuinka mä nuita mummoja nostelen yöllä mutta kerkesitkin ensin..Joo,toi on tosi hyvä ja toimiva tyyli jos sen tekee oikein..Työkaveri oli yövuorossa nostanut just noin yhtä mummua ja sitten menikin välilevy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä idea. Luulen että kyllä saisin sellaista palautetta tuota yrittäessäni, että "eikö täällä nyt ole ketään HOITAJAA, joka voisi tulla tekemään tämän homman". Yritä siinä nyt sitten TAAS miellyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimerkiksi kohtuu isonkin yhteistyökyvyttömän potilaan saa nostettua hätätilanteessa yksinkin sängyssä ylöspäin; sänky irti seinästä, sänky vaaka-asentoon, sänky nostetaan suunnilleen hoitajan navan korkeudelle ja hoitaja menee potilaan pääpuoleen sängyn ja seinän väliin ja vetää poikkarista molemmin käsin itseensä päin.

Joo, käytössä on ja toimii... ja toimii vielä paremmin kun pistää sängyn trendikseen niin saa kiskoa alamäkeen.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...