Jump to content
MAINOS

Työn vaativuuden arvioinnista


lemmy

Recommended Posts

Nyt kun tuo työn vaativuuden arviointi on otettu käyttöön niin miten on; "Voiko esimies määrätä uudelle sijaisuutta tekevälle sh:lle pienempää palkkaa kuin osaston muille (toimessa oleville) sairaanhoitajille? Eli uudelle sijaiselle maksetaan minimi palkkaa kunnes tämä on perehdytetty tehtäviinsä. Kellään tietoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nyt kun tuo työn vaativuuden arviointi on otettu käyttöön niin miten on; "Voiko esimies määrätä uudelle sijaisuutta tekevälle sh:lle pienempää palkkaa kuin osaston muille (toimessa oleville) sairaanhoitajille? Eli uudelle sijaiselle maksetaan minimi palkkaa kunnes tämä on perehdytetty tehtäviinsä. Kellään tietoa?

Tuosta on HUS:ssa joku kädenvääntö just meneillään ja sekin on menossa oikeuden tulkittavaksi(jos ei sovita sitä ennen), kunhan kuulen asiasta niin voin valaista, mutta siihen voi mennä aikaa...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, ois hyvä tietää. Jotenkin vaan ihmetyttää kun työn vaativuuden arvioinnin perusteena on arvioida työn vaativuutta eikä työntekijän taitoja niin tuo "alkupalkka" hieman ihmetyttää. Siinähän esimies siis katsoo työntekijän taitoja ja kun on sitä mieltä, että on pätevä niin maksaa parempaa palkkaa!! Luulisi laillistetun sairaanhoitajan olevan muodollisesti pätevä kun on koulusta valmistunut. Kaikkiahan joudutaan perehdyttämään uuteen paikkaan, myös esim. 20 vuotta alalla ollutta joka vaihtaa työpaikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtainen lisä ja työnvaativuuden arvioinnin mukainen palkkaus menee vielä suvereenisti sekaisin sekä työnantajalta että työntekijältä. Periaatteessahan sijaiselle tulisi maksaa palkka nimenomaan sen työn vaativuuden mukaan. Mikäli perustehtävät muuttuvat, tai sijainen ei pysty joitakin toimeen/virkaan sidottuja tehtävänkuvauksen mukaisia tehtäviä suorittamaan, tulisi tällöin arvioida vaativuus uudelleen. Eihän se tietty käytännössä näin mene, vielä, liekö koskaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisi laillistetun sairaanhoitajan olevan muodollisesti pätevä kun on koulusta valmistunut. Kaikkiahan joudutaan perehdyttämään uuteen paikkaan, myös esim. 20 vuotta alalla ollutta joka vaihtaa työpaikkaa.

...ja hänkin saa sitä pienintä mahdollista alkupalkkaa peruspalkkana, jos ei sitten tee työkierron puitteissa saman lafkan (esim. HUS, johon kuuluu montakin sairaalaa) sisällä ...

Uusi sijainen on uusi sijainen, työkokemuksesta ja koulutuksesta viis. Työantajalle on tärkeää saada muutama hikinen euro säästettyä henkilökunnan palkoista.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se nyt ole aika päivänselvää, että uusi sijainen (ainakin vastavalmistunut/vähäisen työkokemuksen omaava) saa aluksi matalinta peruspalkkaa? Yleensähän palkka nousee jonkin verran koeajan jälkeen. Jos kyseessä on pitkä sijaisuus ja hoitaja, jolla on jo kova työkokemus, onkin asia erikseen. Eli silloin on kaiketi sijaisella(kin) neuvotteluvaraa palkassa.

Käsittääkseni työn vaativuuden arviointi vaikuttaa enemmänkin palkkojen yleiskorotukseen (yksikön sisällä) kuin henkilökohtaiseen lisään, johon taas vaikuttaa koulutukset ym.

Käytännössähän tuo henkilökohtainen lisä on enemmänkin nimellinen. Osastokohtaisesti tulee summa josta sitten muutamille jaetaan. Eräs ystäväni nimittäin sai juuri tuon lisän, ja se on vain muutaman kympin kuukaudessa. Näin ainakin meillä. Eli enpä jää kauheasti tuon asian perään haikailemaan  ;)

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

henkilökohtaiseen lisään, johon taas vaikuttaa koulutukset ym.

Ei sellaista koulutusta olekaan, jolla saisi henkilökohtaista lisää... sitä jaetaan p-kertoimen mukaan niille, joita oh pitää hyvinä tyyppeinä (ajattelevat/toimivat kuten hän). Jos joku kysyy perusteita, niin sitten keksitään, että ko tyyppi oli jossain koulutuksessa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

henkilökohtaiseen lisään, johon taas vaikuttaa koulutukset ym.

Ei sellaista koulutusta olekaan, jolla saisi henkilökohtaista lisää... sitä jaetaan p-kertoimen mukaan niille, joita oh pitää hyvinä tyyppeinä (ajattelevat/toimivat kuten hän). Jos joku kysyy perusteita, niin sitten keksitään, että ko tyyppi oli jossain koulutuksessa.

Meille kerrottiin hk-lisän jakamisen perusteet joita olivat mm. monitaitoisuus, yhteistyökyky, vastuuntuntoisuus, joustavuus ja kehitysmyönteisyys. Minun mielestä kriteerit olivat hyviä ja ne jotka lisät saivat olivat sen kyllä ansainneet.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun tuo työn vaativuuden arviointi on otettu käyttöön niin miten on; "Voiko esimies määrätä uudelle sijaisuutta tekevälle sh:lle pienempää palkkaa kuin osaston muille (toimessa oleville) sairaanhoitajille? Eli uudelle sijaiselle maksetaan minimi palkkaa kunnes tämä on perehdytetty tehtäviinsä. Kellään tietoa?

Husissa Lastenklinikalla harrastetaan tuota. Uusi hoitaja saa koeaikana pienempää palkkaa joka sitten koeajan jälkeen nousee. Itse en tuohon lähtisi mukaan, koska nyt on työntekijän markkinat ja luulisi työnantajankin sen tajuavan. Palkka on kuitenkin tärkeä syy, miksi tiettyyn paikkaan mennään töihin.

Ja tiedän ihmisiä ketkä ovat suunnitelleet Lastenklinikalle töihin menemistä, mutta ovat menneet muualle tuon älyttömän palkalla kikkailun takia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun tuo työn vaativuuden arviointi on otettu käyttöön niin miten on; "Voiko esimies määrätä uudelle sijaisuutta tekevälle sh:lle pienempää palkkaa kuin osaston muille (toimessa oleville) sairaanhoitajille? Eli uudelle sijaiselle maksetaan minimi palkkaa kunnes tämä on perehdytetty tehtäviinsä. Kellään tietoa?

Husissa Lastenklinikalla harrastetaan tuota. Uusi hoitaja saa koeaikana pienempää palkkaa joka sitten koeajan jälkeen nousee. Itse en tuohon lähtisi mukaan, koska nyt on työntekijän markkinat ja luulisi työnantajankin sen tajuavan. Palkka on kuitenkin tärkeä syy, miksi tiettyyn paikkaan mennään töihin.

Mutta huono on se toinenkin ääripää, eli se että työvoimapulasta kärsivä työyksikkö maksaa uusille tulijoille huomattavasti korkeampaa palkkaa jotta saavat heidät töihin. Hoitajapuolella ei tätä ongelmaa ilmeisesti suuremmassa mittakaavassa (vielä) ole, mutta lääkärikunnan tunteita tuo jo tuntuu kiristävän. Ei sinänsä ihme jos tilanne kerran on se että vastavalmistunut ja palkkatietoinen saa parempaa palkkaa kuin 20 vuotta samalla työmaalla ollut lääkäri.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta huono on se toinenkin ääripää, eli se että työvoimapulasta kärsivä työyksikkö maksaa uusille tulijoille huomattavasti korkeampaa palkkaa jotta saavat heidät töihin. Hoitajapuolella ei tätä ongelmaa ilmeisesti suuremmassa mittakaavassa (vielä) ole, mutta lääkärikunnan tunteita tuo jo tuntuu kiristävän. Ei sinänsä ihme jos tilanne kerran on se että vastavalmistunut ja palkkatietoinen saa parempaa palkkaa kuin 20 vuotta samalla työmaalla ollut lääkäri.

Kummatkin ääripäät ovat huonoja, myönnän, mutta hoitajat eivät ole vuosikausiin (koskaan) saaneet tai pystyneet neuvottelemaan palkkaansa kuin nyt. Tätä tilaisuutta pitää käyttää hyväkseen, sillä joskus taas olemme siinä tilanteessa, jossa työantaja määrää palkan ja tahdin.

Hus ainakin on siirtymässä henkilökohtaiseen palkkaukseen, eli oma osaaminen ja palkanneuvottelutaitosi ratkaisevat palkkasi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ettei nyt mene puurot ja vellit sekaisin niin tuo uuden sijaisen pienempi palkka meillä koostuu juuri siitä ettei "työ vaativuuden arviointi" palkka osaa makseta hänelle. Kuitenkin hän tekee samaa työtä kuin me muutkin. Käsittääkseni tehtäväkohtainen palkka määräytyy juuri TVA:n kautta ja silloin yksittäisen työntekijän tekemisiä ei tulisi tarkkailla. Näin ainakin lukee mm. KTV:n ja Kuntatyönantjan sivuilla TVA:n arviointi perusteista. Henkilökohtainen lisä on sitten juttu erikseen mutta sitä meillä ei makseta..vielä. Saa nähdä löytyykö Tehystä potkua selvittää tuo asia, juttu on pääluottamusmiehen hoidossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ettei nyt mene puurot ja vellit sekaisin niin tuo uuden sijaisen pienempi palkka meillä koostuu juuri siitä ettei "työ vaativuuden arviointi" palkka osaa makseta hänelle. Kuitenkin hän tekee samaa työtä kuin me muutkin. Käsittääkseni tehtäväkohtainen palkka määräytyy juuri TVA:n kautta ja silloin yksittäisen työntekijän tekemisiä ei tulisi tarkkailla. Näin ainakin lukee mm. KTV:n ja Kuntatyönantjan sivuilla TVA:n arviointi perusteista. Henkilökohtainen lisä on sitten juttu erikseen mutta sitä meillä ei makseta..vielä. Saa nähdä löytyykö Tehystä potkua selvittää tuo asia, juttu on pääluottamusmiehen hoidossa.

No sellainen mielikuva minulla on, että jos joku tulee tekemään samaa työtä mistä muut saavat parempaa palkkaa kuin hän, niin silloin ei kaikki ole ihan niin kuin pitää.

Sama työ, sama palkka. Eikö sen niin pitäisi mennä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama työ, sama palkka. Eikö sen niin pitäisi mennä?

Mutta jos ne muut tekee sen paremmin huh.gif

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama työ, sama palkka. Eikö sen niin pitäisi mennä?

Mutta jos ne muut tekee sen paremmin huh.gif

Silloin hyvien tekijöiden pitää pyytää lisää palkkaa. Ja koska he ovat hyviä työntekijöitä, niin he pystyvät varmasti perustelemaan palkankorotustarpeensa ja työnantaja ymmärtää sen, koska työnantajan pitäisi arvostaa hyviä työntekijöitä. Näinhän se pitäisi mennä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

henkilökohtaiseen lisään, johon taas vaikuttaa koulutukset ym.

Ei sellaista koulutusta olekaan, jolla saisi henkilökohtaista lisää... sitä jaetaan p-kertoimen mukaan niille, joita oh pitää hyvinä tyyppeinä (ajattelevat/toimivat kuten hän). Jos joku kysyy perusteita, niin sitten keksitään, että ko tyyppi oli jossain koulutuksessa.

Meille kerrottiin hk-lisän jakamisen perusteet joita olivat mm. monitaitoisuus, yhteistyökyky, vastuuntuntoisuus, joustavuus ja kehitysmyönteisyys. Minun mielestä kriteerit olivat hyviä ja ne jotka lisät saivat olivat sen kyllä ansainneet.

No, mielestäni kouluttautumalla lisääntyy monitaitoisuus ja se osoittaa vastuuntuntoisuutta ja kehitysmyönteisyyttä. Ja tuskimpa sitä lisää jaellaan vaikka joku olisi osallistunut "sataan" päivän, tai puoli kestävään alueelliseen koulutuspäivään...vaan tarkoitin lähinnä esim. pitkiä terapiakoulutuksia ym.  *nolona*

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mielestäni kouluttautumalla lisääntyy monitaitoisuus ja se osoittaa vastuuntuntoisuutta ja kehitysmyönteisyyttä. Ja tuskimpa sitä lisää jaellaan vaikka joku olisi osallistunut "sataan" päivän, tai puoli kestävään alueelliseen koulutuspäivään...vaan tarkoitin lähinnä esim. pitkiä terapiakoulutuksia ym.  *nolona*

Meillä ei oikein koulutusesta lisää palkkaa tule. Nyt olen itse tällaisilla "erikoistumisopinnoilla", jotka kestävät työn ohessa käyden reilun vuoden. Lisää palkkaa ei ole tiedossa. Yh:n mielestä lisää palkkaa voi saada jos suostuu kiertelemään eri osastoilla ja kehittyy "akuuttihoidon asiantuntijaksi" :nauraa:

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mielestäni kouluttautumalla lisääntyy monitaitoisuus ja se osoittaa vastuuntuntoisuutta ja kehitysmyönteisyyttä. Ja tuskimpa sitä lisää jaellaan vaikka joku olisi osallistunut "sataan" päivän, tai puoli kestävään alueelliseen koulutuspäivään...vaan tarkoitin lähinnä esim. pitkiä terapiakoulutuksia ym.  :nauraa:

Meillä ei oikein koulutusesta lisää palkkaa tule. Nyt olen itse tällaisilla "erikoistumisopinnoilla", jotka kestävät työn ohessa käyden reilun vuoden. Lisää palkkaa ei ole tiedossa. Yh:n mielestä lisää palkkaa voi saada jos suostuu kiertelemään eri osastoilla ja kehittyy "akuuttihoidon asiantuntijaksi" :nauraa:

Eipäs ole tullut kysyttyä mitä "vakkari kollegat" tienaa, mutta eipä tällainen ympärivuotinen kesätyttö palkankorotuksia saa vaikka työkseen kiertää neljää osastoa joilla hoidetaan potilaita ikähaarukassa 5-100v  

Uups, taisin eksyä alkuperäisestä aiheesta...  *nolona*

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

henkilökohtaiseen lisään, johon taas vaikuttaa koulutukset ym.

Ei sellaista koulutusta olekaan, jolla saisi henkilökohtaista lisää... sitä jaetaan p-kertoimen mukaan niille, joita oh pitää hyvinä tyyppeinä (ajattelevat/toimivat kuten hän). Jos joku kysyy perusteita, niin sitten keksitään, että ko tyyppi oli jossain koulutuksessa.

Meille kerrottiin hk-lisän jakamisen perusteet joita olivat mm. monitaitoisuus, yhteistyökyky, vastuuntuntoisuus, joustavuus ja kehitysmyönteisyys. Minun mielestä kriteerit olivat hyviä ja ne jotka lisät saivat olivat sen kyllä ansainneet.

No, mielestäni kouluttautumalla lisääntyy monitaitoisuus ja se osoittaa vastuuntuntoisuutta ja kehitysmyönteisyyttä. Ja tuskimpa sitä lisää jaellaan vaikka joku olisi osallistunut "sataan" päivän, tai puoli kestävään alueelliseen koulutuspäivään...vaan tarkoitin lähinnä esim. pitkiä terapiakoulutuksia ym.  :(

Taitojen lisääntymiseen vaikuttaa tosi monet asiat, ei voi ajatella ihan syy-seuraus-suhteella. Mutta tietenkin pitkät koulutuset, jotta niistä edes läpi pääsee edellyttävät jo jotain taitoja.

Mutta minäkin tarkoitin pitkiä koulutuksia - olisko 4 - 6 vuotta tarpeeksi pitkä sh-tutkinnon lisäksi? Ei se palkassa näy... vaikka olis sh-työkokemustakin yli 10v. Päinvastoin sitä on saattanut opiskelun aikana juuri pudota siitä palkkakehityksestä ja menee sitten vanhalle työpaikalle "uutena" sh:na ja saa sitä ihan liukuman alinta.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei oikein koulutusesta lisää palkkaa tule. Nyt olen itse tällaisilla "erikoistumisopinnoilla", jotka kestävät työn ohessa käyden reilun vuoden. Lisää palkkaa ei ole tiedossa. Yh:n mielestä lisää palkkaa voi saada jos suostuu kiertelemään eri osastoilla ja kehittyy "akuuttihoidon asiantuntijaksi" :(

Siis just tuon suuntaista tarkoitin... mä olen ihan 100-varma, että ylihoitajilla on joku "kootut selitykset" -teos, josta ne aina hakee selityksen sille, että maksetaan sitä peruspalkkaa! Voi, hittu!  ::hakkaa päätä seinään::

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

angry.pngangry.png Tarvitsen nyt TIETOA! Aloitin työt eräässä sairaalassa, aikaisempaa työkokemusta ei ole huimasti ehtinyt kerttyä, joku kolmisen vuotta...Kuitenkin kovin ihmettelin, kun sain määräyskirjan jossa ilmoitettiin peruspalkka, joka on pienempi kuin aikaisemmassa tk:ssa ja tämä nykyinen työpaikka sijaitsee vieläpä etelä suomessa päin ja on keskussairaala...No kysyin Yh:lta perusteluja miten peruspalkka määräytyy ja kyllä hieman ihmettelen..Kuulemma viran jos saa, palkka nousee, vaikka tulisit muualta virkaan..No osastoilla on tehty työnvaativuuden arviointia, mutta tämä ei ilmeisesti sijaisia koske, vaikka teet samaa työtä osastolla!!! Ja yksi perustelu oli vielä, että vuoden kun on talossa, sitten voi palkasta neuvotella...Jotenka sanokaapa minulle viisaita neuvoja, minusta tämä on todella epäoikeudenmukaista Olen miettinyt, että en kirjoita seuraavaa määräyskuirjaa alle ennen kuin peruspalkka nousee, mutta en tiedä voinko tätä nyt tehdä, jos työt eivät jatkukkaan..En ole talossa ollut kuin vasta vähän aikaa, mutta se ei mielestäni ole peruste peruspalkalle..Tosi paljon ottaa aivoon..

"Pakko ei ole kuin kuolla"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkin kovin ihmettelin, kun sain määräyskirjan jossa ilmoitettiin peruspalkka, joka on pienempi kuin aikaisemmassa tk:ssa ja tämä nykyinen työpaikka sijaitsee vieläpä etelä suomessa päin ja on keskussairaala...No kysyin Yh:lta perusteluja miten peruspalkka määräytyy ja kyllä hieman ihmettelen..Kuulemma viran jos saa, palkka nousee, vaikka tulisit muualta virkaan..No osastoilla on tehty työnvaativuuden arviointia, mutta tämä ei ilmeisesti sijaisia koske, vaikka teet samaa työtä osastolla!!! Olen miettinyt, että en kirjoita seuraavaa määräyskuirjaa alle ennen kuin peruspalkka nousee,

Joo älä kirjoita edes sitä ensimmäistä alle. Kyllä työpaikkoja etelässä piisaa. Palkasta saa ja pitää neuvotella heti, ja sijaisilla pitää olla samasta työstä sama liksa. Naura paskasesti ylihoitajan palkkaesityksille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja yksi perustelu oli vielä, että vuoden kun on talossa, sitten voi palkasta neuvotella...

Ylihoitaja yrittää selvästi kusettaa, nyt jos tohon uskot ja suostut, niin sitten vuoden päästä ylihoitaja sanoo, että "sitten voidaan neuvotella, kun olet lisäkouluttautunut" jne. jne. Älä lennä tohon lankaan, vaan neuvottele ENNEN kuin allekirjoitat yhtään mitään... ja työpaikkoja tosiaan riittää...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun hiljakkoin aloitin uudessa paikassa, ihmettelivät kuinka olin saanut itselleni saman palkan kuin muillakin oli. Yleensä eivät kuulemma maksa perehtymisen ajalta täyttä palkkaa...

No, työkokemusta on jo jonkin verran muualtakin, mutta olen jo muutamaan paikkaan kertonut/antanut hienovaraisesti ymmärtää mielipiteeni palkkauksesta jaloin äänestämällä. Perään on toki soiteltu ja parempaa tarjottu, tosin liian myöhään, kun sopimus jonnekin muualle on jo tehty. :nauraa:

Enää en itseäni anna liian halvalla, vaikka vieläkin tuntuu siltä, että minua käytetään hyväksi  :kypsä:   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun hiljakkoin aloitin uudessa paikassa, ihmettelivät kuinka olin saanut itselleni saman palkan kuin muillakin oli. Yleensä eivät kuulemma maksa perehtymisen ajalta täyttä palkkaa...

Niin, emmä kyllä ymmärrä miten perehtymisaika olis jotenkin vähäpätöisempää työtä kuin muuten... Perehtyminenhän ja uuden opettelu (ja ehkä myös vanhojen juttujen poisoppiminenkin joskus) on just tosi VAATIVAA, että jos niinku palkkaa työn vaativuuden mukaan maksetaan...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...