Jump to content
MAINOS

Maatilan mikrobialtistus varhaislapsuudessa vähentää allergista taipumusta


OldOne

Recommended Posts

Maatilalla kasvavilla lapsilla on todettu vähemmän allergiaa kuin muilla lapsilla. Ilmiön syyt ovat kuitenkin vielä pitkälti hämärän peitossa. Kansanterveyslaitoksen (KTL) tekemässä tutkimuksessa osoitetaan ensimmäistä kertaa, kuinka maatilalle syntyneille lapsille muodostuu jo ensimmäisten elinkuukausien aikana allergialta suojaavia immunologisia vasteita.

Tutkimuksen keskeinen havainto oli, että maanviljelijöiden lapsille muodostui kolmen ensimmäisen elinkuukauden aikana ns. Th1-tyyppisiä immunologisia vasteita, jotka nykytietämyksen mukaan liittyvät alentuneeseen allergiariskiin. Nämä vasteet olivat myös yhteydessä kodin pölynäytteistä mitattujen mikrobien määrään. Tätä havaintoa ei voitu selittää perinnöllisellä taipumuksella, sillä tutkimukseen osallistuvilla äideillä esiintyi tutkimus- ja verrokkiryhmässä yhtä paljon allergisia sairauksia. Tulokset viittaavat siihen, että maatilaympäristössä jo vastasyntyneen lapsen kohtaama mikrobialtistus voi vähentää allergian kehittymisen riskiä. Mikrobialtistuksen keskeinen lähde näyttää olevan maatilan eläimistö.

Tutkimus julkaistiin marraskuussa 2005 johtavassa allergologian lehdessä, Journal of Allergy and Clinical Immunology €â„¢ssa.

KTL on mukana laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa, jonka tavoitteena on selvittää erityisesti maatilaympäristön mikrobien ja lapsen allergiariskin yhteyttä. Maatilaympäristön merkitystä lasten allergian suojatekijänä selvitetään syntymäkohorttitutkimuksessa, joka toteutetaan viidessä eri maassa (Suomi, Sveitsi, Saksa, Itävalta ja Ranska). Tutkimusryhmää on Suomessa laajennettu koskemaan myös kaupunkilaisia. Tavoitteena on selvittää varhaislapsuuden elinympäristön, erityisesti mikrobialtistuksen, merkitystä allergisen immuunivasteen kehittymiseen.

Tiedotteen on toimittanut Kansanterveyslaitos KTL.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tulokset viittaavat siihen, että maatilaympäristössä jo vastasyntyneen lapsen kohtaama mikrobialtistus voi vähentää allergian kehittymisen riskiä.

Oma tutkimustulokseni (jonka oikeellisuus on kiistaton 8)) pohjautuu omiin lapsiin sekä heidän syntymästä saakka tapahtuneeseen massiiviseen siedätyshoitoon/altistamiseen huonepölylle, hiekkalaatikon partikkeleille ("syökää sitä hiekkaa jos se niin hyvältä maistuu") sekä kissan että koiran mikrobeille.

Jälkikasvun allergioiden sekä infektiotautien vähäisyyden vuoksi tutkimuksen loppupäätelmäksi on tiivistynyt mietelmä että siivoaminen ja ylenmääräinen hygieenisyys on ehdottoman vanhanaikaista ja jopa vaaraksi lapsen terveydelle... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä niin ja navetat alkavat olla lähes yhtä hygienisiä paikkoja kuin sairaalat... (no melkein kuitenkin )  8)

Nykyään sinne ei pääse kuin suojavaatteisiin pukeutuneena ja vieraita otetaan vastaan erikseen sovittuina ajankohtina. mihinkähän tämä ylihygieenisyys johtaa  :-

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä otin ensimmäiset koirat juuri silloin kun lapsi syntyi ja juuri siitä syystä, että olisi lattialla enemmän pöpöjä ja allergioihin pienempi riski. Siksi tässä nyt mietin, että kuinka uutta tietoa tuo Oskun löytämä tiedote on ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä otin ensimmäiset koirat juuri silloin kun lapsi syntyi ja juuri siitä syystä, että olisi lattialla enemmän pöpöjä ja allergioihin pienempi riski. Siksi tässä nyt mietin, että kuinka uutta tietoa tuo Oskun löytämä tiedote on?

Kyllä tuota informaatiota oli julkisuudessa jo 90-luvun alussa. Tosin terveydenhoitajat neuvoloissa silloin vielä painottivat antiseptisten puhdistusaineiden käytön tärkeyttä kodin siivoamisessa ja kauhistelivat kun veimme lasta kyläreissulle parin viikon ikäisenä.

Ovatkohan ohjeistukset 15 vuodessa muuttuneet millään tavalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siksi tässä nyt mietin, että kuinka uutta tietoa tuo Oskun löytämä tiedote on ?

KTL julkaisi sen eilen.

+

Tutkimus julkaistiin marraskuussa 2005

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni elukoiden "seassa" elellen ja eipä ole allergioita minulla, eikä sisaruksillani. Meillä ei äiti koskaan ole ollut ns. ylihygieninen tai varovainen pöpöjen suhteen. Olen tottunut siihen, että aina on joku elukka..vähintään 1 koira ja pölypallot kotona. Omat lapseni aion kyllä sitten aikanaan (jos niitä siunaantuu) kasvattaa "eläimellisessä" ympäristössä.. kotona koirat ja tallille heppoja äipän kanssa hoitelemaan vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas yksi nollatutkimus, kyllähän tuo nyt on tiedetty  :-X No hyvä kun saadaan taas mustaa valkoisella!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa meikapojalla sitten hyvät vastukset meinaan lapsuuden vietin meitit maatilalla tuolla venäjän rajan pinnassa. Joka päivä pyörein navetassa lehmiä hoitaen "Mmmm siitäkön alkoi mun kutsumus hoitotyöhön" ja heinätalikolla heitin heinää vasikoille popsittavaksi.  Eikä mulla ole mitään allergia taipumuksia joten tutkimus voi pitää paikkansa.  :-X

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...