Jump to content
MAINOS

Sh:n palkka norjassa?


StarOfLife

Recommended Posts

Itse menin Osloon töihin 9 vuotta sitten norjan peruskurssin jälkeen ja sellaiseen työpaikkaan, että jollen tajunnut mitä puhelimen toisessa päässä mongerrettiin, niin pystyin aina luovuttamaan luurin toiselle... norjalaiset tapaavat puhua häpeilemättä omaa murrettaan ja pitävät kuulijan vikana jos tämä ei ymmärrä. "Unnskyld, kan du gjenta?"-fraasi tulee sinulle vielä tutuksi. Norskit ymmärtävät hyvin ruotsia mutteivät mielellään puhu sitä. Kukapa muu puhuisikaan paitsi ruotsinkieliset itse? Alkuun luultavasti puhut norjan ja ruotsin sekasotkua ja jos se hymyilyttää norskeja, niin se johtuu vain siitä, että se muistuttaa heitä Piirkasta.

Lähdin Norjasta kahden vuoden kakun jälkeen. Perusteluni kuninkaallisiin häihin valmistautuvalle kansalle: "Jeg kan jo ikke bo i et land, hvor kronprinsen ikke gifter seg med en jomfru!"

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Heippa! Mä olen itse ollut Norjassa töissä vuoden verran ja täytyy sanoa että oli kiva ja kannattava kokemus. Olin etelä-Norjassa aivan Oslon naapurissa.

Jos haluaa Norjaan töihin niin kannattaa olla itse yhteydessä mahdollisiin työnantajiin.

Kyllä siellä tarvetta on. Tosin nykyään ei enää niin akuuttia kuin silloin 5v sitten kun itse siellä olin.

Mutta palkan lisäksi kannattaa kysyä muuttorahaa ja mahdollista starttirahaa. Itse olin rikkaassa kunnassa eli Baerumissa (vähän kuin Kauniainen täällä Suomessa) ja he antoivat olikohan se nyt 30 000nok starttirahaa jos sitoutui olemaan 2v. Lupasin olla mutta olinkin vain reilun vuoden niin maksoin siitä summasta sitten lähemmäs puolet takaisin. Lisäksi muutto maksettiin kokonaisuudessaan eli muuttoautovuokra, bensat sekä lauttamaksu Helsingistä Tukholmaan.

Kaverini on ollut Norjassa 10v töissä ja hän vaan sanoi että tällä hetkellä ei ole enää niin akuuttia pulaa (mutta hän on terv.hoitaja). Mutta ihan varmasti töitä sieltä löytyy. Ja työnantajat tykkäävät meistä reippaista suomalaisisata ;D

Ja olen samaa mieltä heidän kanssa jotka kirjoittavat että kyllä palkasta jää enemmän käteen kuin Suomessa. Itse toki olin siellä mieheni kanssa joten meillä oli kahdet tulot. Asuminen on kallista (tai riippuu missä päin Norjaa asuu) ja ruokakin ehkä hieman kalliimpaa. Mutta meille jäi tosta reissusta paljon säästöön rahaa... mitä ei ikinä käy Suomessa. Ja lisäksi me ostettiin verovapaa auto niin sekin oli pelkkää plussaa :D

Mutta jos mahdollista niin lähtekää jonkun toisen Suomalaisen kanssa niin saatte puolitettua menoja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Moi! Olen kovasti miettinyt Norjaan lähtöä mieheni kanssa. Katselin noita työpaikkailmotuksia ja niissä mainittiin että vuosipalkka olisi jopa 50 000€ lisineen. Onko tuo mitenkään mahdollista, vai mikä juju asiassa piilee? Ihmetyttää varsinkin kun oon lukenu muiden kommentteja aiheesta.  Meinas nimittäin alkaa jo ihan huipata kun aattelin, et sehän on puolet enämmän ku Suomessa. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi! Olen kovasti miettinyt Norjaan lähtöä mieheni kanssa. Katselin noita työpaikkailmotuksia ja niissä mainittiin että vuosipalkka olisi jopa 50 000€ lisineen. Onko tuo mitenkään mahdollista, vai mikä juju asiassa piilee? Ihmetyttää varsinkin kun oon lukenu muiden kommentteja aiheesta. 

Monet kunnat maksavat jopa yli sopimusten. Sairaalat ovat valtion omistuksessa ja siellä edetään normisopimusten mukaan. Kyllä erik.sh sairaalassa tienaa helposti sen 50000 € vuodessa.

et sehän on puolet enämmän ku Suomessa. ::)

Niin on. Tervetuloa!

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi! Olen kovasti miettinyt Norjaan lähtöä mieheni kanssa. Katselin noita työpaikkailmotuksia ja niissä mainittiin että vuosipalkka olisi jopa 50 000€ lisineen. Onko tuo mitenkään mahdollista, vai mikä juju asiassa piilee? Ihmetyttää varsinkin kun oon lukenu muiden kommentteja aiheesta. 

Monet kunnat maksavat jopa yli sopimusten. Sairaalat ovat valtion omistuksessa ja siellä edetään normisopimusten mukaan. Kyllä erik.sh sairaalassa tienaa helposti sen 50000 € vuodessa.

et sehän on puolet enämmän ku Suomessa. ::)

Niin on. Tervetuloa!

Kertokaa nyt prkele millä saisin Ruotsin/Norjan kieltä sitten taottua päähän?  >:D

T. Ruotsi yo-kirjoituksissa I+

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eläminen on kallista, mutta hintaan sisältyy matka Auringon ympäri kerran vuodessa. Erityisen kallista eläminen on Norjassa. Jos ajaa autoa, polttaa tupakkaa ja juo viinaa, niin palkkarahat hupenevat niihin. Öljymaassa ei bensakaan ole halpaa. Sen sijaan jos asuu firman kämpässä, ei polta, ei käväisekään paikallisessa Alkossa ja muutenkin välttää törsäämistä, niin sitten... varsinkin jos asuu niin Ruotsin rajan pinnassa että voi syödä halpaa ruotsalaista ruokaa.

Kieli menee päähän pänttäämällä. Työnantaja saattaa kurssittaa uusia työntekijöitä työajalla ja valtio joka tapauksessa on velvollinen järjestämään kielikursseja maahanmuuttajille. Ruotsin osaamattomuus ei välttämättä ole este, eivätpähän mene senat sakaisin. Kieliopin pänttäämistä ruotsin taito kyllä auttaisi.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...

Erikoissairaanhoitajien palkka nousi tänään n. 4000€/vuosi. En edes tiennyt että neuvotteluja käytiin. No kelpaa tuokin.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onko se palkka jo tarpeeksi korkealla, että norjalaiset ammattilaiset vaivautuvat töihin? Vuosituhannen vaihteessa puhuttiin, että Norjassa kyllä oli tarpeeksi koulutettua työvoimaa, mutta he eivät viitsineet niillä palkoilla tehdä työtä. Menivät mieluummin lentoemänniksi tai Ikeaan myyntipäälliköiksi. Silloin olisi 50000 NOK korotus vuosiansioon riittänyt.

nav.no:ta katsellessa oman alan työpaikkoja ei paljoa näytä avoinna olevan ja niissäkin harvoissa liputetaan videreutdanningin puolesta.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se palkka jo tarpeeksi korkealla, että norjalaiset ammattilaiset vaivautuvat töihin?

Ei ole. Ja nyt ei ole pelkästään palkasta kyse. Ulkomaalaisten lyhytaikaisten (7-10pv) kasvaa huomaa vauhtia, ja vakkareiden vastuu vain kasvaa.

Meille tarjottiin 1000 NOK lisää ylitöistä, ja 7500 NOK/viikko lomien siirrosta. Sovittiin nyt porukalla ettei kukaan tee tuntiakaan ylitöitä ja siirrä vuorojansa/lomiansa.

nav.no:ta katsellessa oman alan työpaikkoja ei paljoa näytä avoinna olevan ja niissäkin harvoissa liputetaan videreutdanningin puolesta.

Näinhän se menee. Erikoissairaanhoitajista on järkyttävä pula. Ja Suomesta ei enää saa apuja kuin anestesia(vai mikä se nyt nykyään on)-ja psyk.hoitsuista. Muita suomalaisia "suuntautumisia" ei muualla maailmalla tunneta.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomesta ei enää saa apuja kuin anestesia(vai mikä se nyt nykyään on)-ja psyk.hoitsuista. Muita suomalaisia "suuntautumisia" ei muualla maailmalla tunneta.

Tuohon vielä lisäys kätilöt, jotka siis ovat erikoistuneet synnytyksiin, naistentauteihin ja äitiyshuoltoon. Kysyntää ulkomailla riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..Ja Suomesta ei enää saa apuja kuin anestesia(vai mikä se nyt nykyään on)-ja psyk.hoitsuista. Muita suomalaisia "suuntautumisia" ei muualla maailmalla tunneta.

Hä! Eikös amk-systeemit pitänyt olla kansainvälistä ja kaikkee hienoo? Vai onko tämä suomalaisten omaa kuvitelmaa?

...ja edelleen sitä mieltä, että se vanha systeemi palveli paremmin kaikkia osapuolia. Lisää monimutkaisuutta hakevat suuntautuivat sitten hoitotieteisiin...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se palkka jo tarpeeksi korkealla, että norjalaiset ammattilaiset vaivautuvat töihin?

Ei ole. Ja nyt ei ole pelkästään palkasta kyse. Ulkomaalaisten lyhytaikaisten (7-10pv) kasvaa huomaa vauhtia, ja vakkareiden vastuu vain kasvaa.

Meille tarjottiin 1000 NOK lisää ylitöistä, ja 7500 NOK/viikko lomien siirrosta. Sovittiin nyt porukalla ettei kukaan tee tuntiakaan ylitöitä ja siirrä vuorojansa/lomiansa.

nav.no:ta katsellessa oman alan työpaikkoja ei paljoa näytä avoinna olevan ja niissäkin harvoissa liputetaan videreutdanningin puolesta.

Näinhän se menee. Erikoissairaanhoitajista on järkyttävä pula. Ja Suomesta ei enää saa apuja kuin anestesia(vai mikä se nyt nykyään on)-ja psyk.hoitsuista. Muita suomalaisia "suuntautumisia" ei muualla maailmalla tunneta.

Jospa nyt vihdoinkin Suomen opetusviranomaiset hyväksyisivät sen, ettei nykyinen anestesiasuuntautuminen ole erikoiskoulutus Norjassa tai Ruotsissa. Olen tavannut muutamia "tumppuja", jotka firman kautta ovat menneet suoraan anestesiaan ja teholle ja saaneet siirron "muihin sopiviin tehtäviin", myös palkka laskee ja mahdolliisuus tulla firman kautta seuraavan kerran uudestaan. Muuten Norjassa työnantaja hyväksyy anestesiakoulutuksen, sitä ei voi hakea viralliseksi minkään viranomaisen kautta, kuten Ruotssa sosiaalihallitus.

Tänä vuonna ei ole perhesyistä huvittanut keikkailla, mutta 50 tekstiviestiä päivittäin eräältä suurimmista Norjan firmoista kertoo pulasta, josta mainitsit. Anestesia ja teho on erikoistumiseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä tuolla suomalaisella hieman erikoisella "erikoistumisella" onkin tarkoitus pitää hoitajat kotimaassa, kun ulkomaille ei enää kelpaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se palkka jo tarpeeksi korkealla, että norjalaiset ammattilaiset vaivautuvat töihin?

Ei ole. Ja nyt ei ole pelkästään palkasta kyse. Ulkomaalaisten lyhytaikaisten (7-10pv) kasvaa huomaa vauhtia, ja vakkareiden vastuu vain kasvaa.

Meille tarjottiin 1000 NOK lisää ylitöistä, ja 7500 NOK/viikko lomien siirrosta. Sovittiin nyt porukalla ettei kukaan tee tuntiakaan ylitöitä ja siirrä vuorojansa/lomiansa.

nav.no:ta katsellessa oman alan työpaikkoja ei paljoa näytä avoinna olevan ja niissäkin harvoissa liputetaan videreutdanningin puolesta.

Näinhän se menee. Erikoissairaanhoitajista on järkyttävä pula. Ja Suomesta ei enää saa apuja kuin anestesia(vai mikä se nyt nykyään on)-ja psyk.hoitsuista. Muita suomalaisia "suuntautumisia" ei muualla maailmalla tunneta.

Ei mennyt kuin viikko ylityökiellosta niin työnantaja tuli nopeasti vastaan. Nyt tarjottiin 25000 NOK/vuosi, jos on vuoden osastolla ja 60000 NOK kahdesta vuodesta. Ja maksetaan takautuvasti 01.01.07 lähtien. Aika tehokas keino tuo kieltäytyminen ylitöistä. Homma kaatui heti käsiin. Kaikki leikkaukset koko talossa peruttiin, jotta teholle saadaan kapasiteettia anehoitsuista. Rivit pitivät 100% ylityökiellossa.

Ja kaikki tämä pelkästään teholle muiden sopimusten lisäksi.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Erikoissairaanhoitajien palkka nousi tänään n. 4000€/vuosi. En edes tiennyt että neuvotteluja käytiin. No kelpaa tuokin.

Ja nyt se palkka laski 5000 € / vuosi.  Meinaan ett kruunun kurssi huoni toistakymmentä prosenttia.

Katso itse:

http://www.suomenpankki.fi/Stats/default.aspx?r=/tilastot/valuuttakurssit/sek_nok_dkk_pv_chrt_fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erikoissairaanhoitajien palkka nousi tänään n. 4000€/vuosi. En edes tiennyt että neuvotteluja käytiin. No kelpaa tuokin.

Ja nyt se palkka laski 5000 € / vuosi.  Meinaan ett kruunun kurssi huoni toistakymmentä prosenttia.

Katso itse:

http://www.suomenpankki.fi/Stats/default.aspx?r=/tilastot/valuuttakurssit/sek_nok_dkk_pv_chrt_fi

Hyvin on tiedossa kurssilasku. Elämä on. Mutta asun kuitenkin edelleenkin Norjassa, eli ei se palkka ole mihinkään laskenut. Täällä kun laskut maksetaan kruunuissa, ei euroissa.

Nyt meidän talon tehohoitajat saavat 25 000 NOK/vuosi lisää jos sitoutuu olemaan vuoden osastolla. Jos on ollut jo vuoden niin lisää tulee 50 000 NOK/vuosi.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erikoissairaanhoitajien palkka nousi tänään n. 4000€/vuosi. En edes tiennyt että neuvotteluja käytiin. No kelpaa tuokin.

Ja nyt se palkka laski 5000 € / vuosi.  Meinaan ett kruunun kurssi huoni toistakymmentä prosenttia.

Katso itse:

http://www.suomenpankki.fi/Stats/default.aspx?r=/tilastot/valuuttakurssit/sek_nok_dkk_pv_chrt_fi

Hyvin on tiedossa kurssilasku. Elämä on. Mutta asun kuitenkin edelleenkin Norjassa, eli ei se palkka ole mihinkään laskenut. Täällä kun laskut maksetaan kruunuissa, ei euroissa.

Nyt meidän talon tehohoitajat saavat 25 000 NOK/vuosi lisää jos sitoutuu olemaan vuoden osastolla. Jos on ollut jo vuoden niin lisää tulee 50 000 NOK/vuosi.

Mulle palkan lasku oli ikävä tosi asia - keikkalainen kun olen. Kruunun kurssi onneks taittui.

Ps Norjan pankit antavat paremman koron säästöille. Esim puolen vuoden määräaikaistalletukselle 6,75% korko..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Kyllä erikoitumiset hyväksytään, kunhan tästä erikoistumisesta on virallisen kääntäjän käännös työnantajalle näytettävissä. Erikoistumiselle ei tarvitse hakea mitään tutkinnon tunnistamista, jotta se hyväksyttäisiin Norjassa. Olen itse asian varmistanut soittamalla keväällä tutkinnon tunnistamisista vastaaville viranomaisille, koska itselläni on sydänsairaanhoitajan erik.tutkinto. Erikoistumisesta tuli muistaakseni vuodessa lisäliksaa 40000Nok, jos muistan oikein.

Vain perustutkinto "sairaanhoitaja" tarvitsee erikseen rekisteröinnin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

https://www.sykeplei...en-sykepleier?-

toukokuun alusta voimaan tuleva palkkataulukko... nollavuoden työkokemuksella n. 3400e/kk palkka...

ei ole paha.. mutta ei silti voita sveitsiä. sveitsi maksaa varmasti parhaiten koko maailmassa sairaanhoitajille. 0 vuoden työkokemus esim. kanton Aargaussa n. 4200e/kk. Zurichissa alkaen 5000e/kk. noi on nyt aika isoja summia koska Frankin kurssi euroa kohtaan on korkealla. Ja ois ollut vieläkin korkeampi mutta sveitsin keskuspankki jäädytti kurssin 1.25 kohdalle. yhdessä vaiheessa euro laski niin paljon että euron pystyi ostaa 1.10:llä frankilla.. ja verotus täällä on pieni.. itse maksan n. 7%.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

https://www.sykeplei...en-sykepleier?-

toukokuun alusta voimaan tuleva palkkataulukko... nollavuoden työkokemuksella n. 3400e/kk palkka...

ei ole paha.. mutta ei silti voita sveitsiä. sveitsi maksaa varmasti parhaiten koko maailmassa sairaanhoitajille. 0 vuoden työkokemus esim. kanton Aargaussa n. 4200e/kk. Zurichissa alkaen 5000e/kk. noi on nyt aika isoja summia koska Frankin kurssi euroa kohtaan on korkealla. Ja ois ollut vieläkin korkeampi mutta sveitsin keskuspankki jäädytti kurssin 1.25 kohdalle. yhdessä vaiheessa euro laski niin paljon että euron pystyi ostaa 1.10:llä frankilla.. ja verotus täällä on pieni.. itse maksan n. 7%.

Joo tiietään. Sinne mä olin valmistumisen jälkeen lähdössä töihin mutta jotenki kompassi meni sekasin ja päädyin Sveitsin sijasta 1300km pohjoiseen Utsjoelle :D

Olin siis v. 2003 Genevessä tekemässä pari työharjoittelujaksoa ja suunnittelin sitten että lähen sinne töihin ja asun Ranskan puolella :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Hei Guldan onko Sveitsiin paikkoja mitenkä saatavilla nyt keväällä valmistuneelle tiedätkö? Työkokemusta löytyy lähihoitajataustalla parisen vuotta. Kiinnostaisi kovasti ulkomailla työskentely, eikä tuo Sveitsikään hullummalta kuulostaisi:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Guldan onko Sveitsiin paikkoja mitenkä saatavilla nyt keväällä valmistuneelle tiedätkö? Työkokemusta löytyy lähihoitajataustalla parisen vuotta. Kiinnostaisi kovasti ulkomailla työskentely, eikä tuo Sveitsikään hullummalta kuulostaisi:)

Jos saksaa osaat (80% väestöstä saksaa puhuvia, 10% ranskaa, 5% italiaa) niin töitä löytyy aina. pitää tehdä cv ja hakemus saksaksi ja todistukset riittää esim. englannin kielelle käännettynä. vastavalmistuneena pääset korkeintaan vuodeosastolle, siellä kun pari vuotta pyörit niin aukeaa tiet muillekki poluille esim heräämöön jne. itse olen privaatti klinikassa töissä ja ne ottaa kyllä ilomielin ulkomaalaisia hoitajia: http://www.hirslanden.ch/global/de/startseite/jobs_karriere/job_finder_freie_stellen.html tuolta voit etsiä että missä päin sveitsiä mitäkin töitä löytyy pelkästään Hirslandenin kautta (on privatti klinikka ryhmä ja klinikoita sveitsissä 14). pohjois sveitsissä pitää osata saksaa ja etelässä genfin suunnassa ranskaa, Tessiinissä Italiaa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...