Jump to content
MAINOS

Sh:n palkka norjassa?


StarOfLife

Recommended Posts

Oon haaveillut töihin lähdöstä norjaan jahka valmistun ja saan hiukka sh:n työkokemusta. Mut miten on sairaanhoitajien palkat norjassa, siis paljon paremmathan ne ovat varmasti kuin suomessa mutta mites suhteessa maan hintatasoon?

Varmasti tyhmä esimerkki kysymys, mutta montako litraa esim. 95 bensaa tai maitoa saa norjassa sh:n kk-peruspalkalla? Ei oikein ole käsitystä norjan hintatasosta.... ;D

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

montako litraa esim. 95 bensaa tai maitoa saa norjassa sh:n kk-peruspalkalla? Ei oikein ole käsitystä norjan hintatasosta.... ;D

pile esim. oisi varmaan paras mies vastaamaan tähän. Muistuu mieleen ajat ruotsissa, kun suomen puolella oli ruokatavara suhteellisen halpaa ja tuntui hullulta maksaa juustokimpaleesta 40 markkaa.

Onneksi ei ole autoa. Bensa on sikahintaista. Mulla on käsitys että siihen kolmeen tonniin on mahdollisuus naapurimaissa. Eli kaverit tienaa ruotsissa ainakin 28 000 kr/kk.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni jossain telkkariohjelmassa kerrottiin, että suhteutettuna hintatasoon ostovoima on Norjassa puolitoistakertainen Suomeen verrattuna sh:n liksoilla.

Vastavalmistuneen sairaanhoitajan alupalkka on 269000 NOK = 32700  € vuodessa. 10 vuoden kokemuslisillä305000 NOK = 36600  € vuodessa. Plus lisät noin 25-30 %.

Erikoissairaanhoitaja saa alkupalkkana 289000 NOK = 40320  € ja 10 vuoden kokemuksella 336000 NOK = 34760  € vuodessa. Plus 25- 30 % lisiä. Täällä tehdään 35,5 t työviikkoa.Joka 3. vkl töitä.

Muokkaus:Palkat päivitetty 20.02.07

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni jossain telkkariohjelmassa kerrottiin, että suhteutettuna hintatasoon ostovoima on Norjassa puolitoistakertainen Suomeen verrattuna sh:n liksoilla.

Vastavalmistuneen sairaanhoitajan alupalkka on 260900 NOK = 28700 € vuodessa. 10 vuoden kokemuslisillä 293000 NOK = 32300 € vuodessa. Plus lisät noin 25-30 %.

Erikoissairaanhoitaja saa alkupalkkana 281000 NOK = 30090 € ja 10 vuoden kokemuksella 316000 NOK = 34760 € vuodessa. Plus 25- 30 % lisiä. Täällä tehdään 35,5 t työviikkoa.Joka 3. vkl töitä.

Ja  tietääkseni Norjaan muuttaneet ulkomaalaiset saavat veron alennuksen ensimmäisiltä maassaolo vuosilta. Muistaakseni tätä saa 4 ensimmäiseltä vuodelta ja on suuruudeltaan -15%... Voi olla että luvut on väärät mutta sen täytyy itse hakea eli se ei tule automaattisesti veronpalautuksena.  Ja sekin nostaa siten liksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veroalennus pitää paikkaansa. Se kestää 4 vuotta ja on todellakin noin 15 % luokkaa. Tosin sitä ei voi laskea ihan suoraan noin, vaan se menee hienon veromatematiikan mukaan. Olin 3 vuotta pois Norjasta ja kun tulin takaisin niin alennus alkoi uudestaan.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veroalennus pitää paikkaansa. Se kestää 4 vuotta ja on todellakin noin 15 % luokkaa. Tosin sitä ei voi laskea ihan suoraan noin, vaan se menee hienon veromatematiikan mukaan. Olin 3 vuotta pois Norjasta ja kun tulin takaisin niin alennus alkoi uudestaan.

Kiitos! Kuulostaapa hyvältä :nauraa:

Mut entäs se maidon hinta? :nauraa:

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kuulin tänään just Tom Pöystiltä, että Suomi on Euroopan kilpailukykyisin maa. Kun saksalaisilla on vara maksaa kahvista vain 50 senttii, meillä on vara maksaa kupista kaks egee no prob. Ja Mersustakin niillä on vara maksaa vaan kolmannes siitä mitä meillä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veroalennus pitää paikkaansa. Se kestää 4 vuotta ja on todellakin noin 15 % luokkaa. Tosin sitä ei voi laskea ihan suoraan noin, vaan se menee hienon veromatematiikan mukaan. Olin 3 vuotta pois Norjasta ja kun tulin takaisin niin alennus alkoi uudestaan.

Kiitos! Kuulostaapa hyvältä :D

Mut entäs se maidon hinta? :)

1.07 € / l

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut entäs se maidon hinta? :D

1.07 € / l

Eli 8cnt kalliinpaan, kuin meitin kaupassa!

Vastavalmistuneen sairaanhoitajan alupalkka on 260900 NOK = 28700 € vuodessa.

Ja täällä ei edes vuorotyöllä TK:ssa pääse tuohon, ellei käy hyvä flaksi! Ja seuraava Norjan kielen kurssi oli..... :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä teen 50% stillingiä Pohjois-Norjassa ja saan hiukka alle sen mitä 100%:sta saa Suomessa... Oon niin vähän aikaa ollut vasta että ei oo palkka vielä vakiintunut siihen normaaliin kuukausitaksaan kun on noissa paperihommissa vähän kestänyt ja ekstravuorojen teko sekoittaa taas pakkaa ;D Se on totta että ruoka ja bensa maksaa enemmän ku Suomessa, mutta minä asun itse Suomen puolella ja ajelen töihin Norjaan... Ja kyseinen kunta on rajakunta Suomen kanssa niin verot maksetaan Suomeen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei! Itse olen työskennellyt sairaanhoitajana Norjassa vuodesta 2002 ja alku "shokin" jälkeen kotiutunut kohtalaisen hyvin. Palkka vaihtelee jonkin verran, kunnallisissa laitoksissa maksetaan yleisesti paremmin kuin valtion työpaikoissa. Lisäksi pienemmissä paikoissa jatkuvaa pulaa työntekijöistä, joten siellä voi saada korkeampaa palkkaa jos ymmärtää sitä vaatia ennen työsuhteen aloittamista, jälkikäteen vaikeaa. Työskentelen sairaalalla sisuksilla tällähetkellä ja palkka on vajaa 27 000 kr kuussa. Kolmivuorotyö 35.5 t / vk ja tuohon palkkaan sisältyy kaikki lisät. Vero 32%, joulukuu on ns.verovapaa, mutta koko vuoden verotuksessa joulukuukin lasketaan mukaan, joten pahimmassa tapauksessa voi joutua maksamaan lisäveroa. Eli tuolla joulukuun "joululahjalla" ei käytännössä ole merkitystä. Ylityökorvaukset on sitten asia erikseen, eli vapaapäivinä työstä saa 100% korvauksen ja työpäivän jälkeisestä ylityöstä maksetaan ensimmäiset 3t 50% ja siitä eteenpäin 100% korvausta.

Kuukaudessa vuokran ja kaikkien pakollisten palkasta otettavien kulujen jälkeen (verot, ammattiliitto yms.) jää tilille n.14 000 kr, eli n 10 000 vanhaa markkaa, ehkä vähän alle. Ja kuten tiedetään Norjassa on huomattavasti kalliimpaa elää ja asua kuin Suomessa, niin ei se tällaisella vakituisella "norjalaisella" paljoa säästöä kartuta. Tässä muutamia hintaesimerkkejä (vanhoissa markoissa, kun en osaa euroissa ajatella ;0) )  joita kaipailit: 1l Maitoa n. 6mk, leipä n.10 mk, jugurtti n.4mk, vessapaperi paketti n. 25mk, shampoo pullo n. 24mk, karkkipussi n. 15 mk, tupakka-aski n. 50mk, olut 0.3 n. 10mk (baarissa 40-50mk), pitsa ravintolassa n.100mk ... Eli hintataso on todellakin paljon kalliinpi kuin koto Suomessa!

Lisäksi ensimmäistä kertaa Norjaan tuleville suosittelen ehdottomasti esim. geriatrista osastoa/vanhustentaloa tms. jos kielitaito ei ole hyvä tai kiitettävä (ruotsinkieli). Sairaalassa huonolla kielitaidolla ei vain yksinkertaisesti pärjää!! Itselläni kokemusta, koska olin ollut pari vuotta vanhustenosastolla ennen sairaalassa aloittamista, eikä kielitaitoni vielä silloinkaan ollut mielestäni riittävän hyvää ja sisuksilla oli todella vaikeaa aloittaa ja työskennellä aluksi. Nyt neljän vuoden jälkeen alkaa jo luonnistua. Lisäksi kävin norjankielen kurssia jo Suomessa mutta myös iltaisin Norjassa kun olin tänne muuttanut.

Eli siis raskasta aloittaa jos kielitaito ei ole riittävän hyvää ja hintataso todella korkea. Mutta kun nuista alkuahdistuksista ja vaikeuksista selviytyy niin kyllä on sen arvoista ja minä ainakin viihdyn kohtalaisen hyvin, vaikka ikävä Suomeen onkin! Niin ja vielä tuosta erikoistumisesta, se on työpaikkakohtaista, eikä Norjan lainsäädännössä tunneta suomalaisia erikoistumisia, joten esimerkiksi minä en mitään lisää vuoden erikoistumisopiskeluista täällä saa, edellisessä työpaikassa kylläkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Lyömätön yhdistelmä olisi elää niin lähellä Ruotsin rajaa että voisi nostaa norjalaista palkkaa ja syödä ruotsalaista ruokaa. Oslostakin käydään välillä rajan toisella puolella ruokaostoksilla, mutta matka on vähän liian pitkä. Muuten Norjassa pärjää hyvin, jollei aja autoa, juo alkoholia tai polta tupakkaa ja asuu työnantajan kämpässä.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jotenkin saa nyt sellaisen kuvan, että Norjaan ei kuitenkaan kannata lähteä: kaikki menee mikä tulee? Onko asia todella näin huh.gif 

Stavangerin suunnalle olisin lähdössä, onko hintataso siellä ihan sama kuin Oslossa vai vaihteleeko paikkakohtaisesti?

Tuntuu, että missä tahansa foorumilla kun ottaa esille ulkomaille lähdön, niin porukka kyykyttää kyllä ihan välittömästi ja löytää miljoona "omaan kokemukseen perustuvaa" syytä sille, miksi ei missään tapauksessa juuri tuohon maahan kannata lähteä. Aika jännä juttu, ja silti esim. Norjaan porukkaa on lähtenyt/lähtee koko ajan.. :)

Olemme lähdössä avopuolisoni kanssa siis suunnitelmien mukaan muutamaksi vuodeksi Norjaan, lapsia ei ole, mutta asunto saatetaan joutua etsimään vapailta markkinoilta.

Kuinka moninkertainen on keskiarvoisesti Norjan hintataso esim. Suomeen verrattuna?

Kiitos, jos joku viitsii vastailla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut Norjassa -99 lähtien. Todennut että kyllä täällä kannattaa olla. Suomeen verrattuna on jonkin verran lalliinpaa, mutta kun ottaa huomioon palkan ja oppii järjestelemään asiat oikein, niin käteen enemmän kuin Suomessa. Saan erikoissairaanhoitajan palkan Suomessa vuoden kestäneen erikoistumisen perusteella. Teen tällä hetkellä 70 % virkaa ja saan bruttona (ILMAN LISIÄ) noin 2480 e kuukaudessa. Lisätöitä voi tehdä niin paljon kuin vapailta ehtii. Huom. täällä viikossa työtunteja on 35,5! ! Vuokraa maksan työnantajan järjestämästä 2h+kk yhdistelmästä noin 420 e kaikkine kuluineen. Ruokaa saa ihan kohtuuhintaan. Vaatteet, kodinelektroniikka ovat Suomen hinnoissa. Bensa/diesel on jonkin verran kalliinpaa. Palveluista, kuten parturi/kampaamo, joutuu maksamaan enemmän kuin Suomessa. Bilettäminen makassa enemmän kuin Suomessa, mutta sitähän ei tarvitse tehdä joka päivä.

Aurinkoiset terveiset vuonojen maasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuodesta 1994 asti ollut Norjassa. Puolen vuoden keikka Suomeen todisti sen, että Suomen reaaliansiot eivät ole läheskään yhtä hyvät. Jurika jo tuossa mainitsi hintatasoista ja muualla on keskusteltu aiheesta. Olen päivittänyt nykyiset palkat tuonne FAQ osioon.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

montako litraa esim. 95 bensaa tai maitoa saa norjassa sh:n kk-peruspalkalla? Ei oikein ole käsitystä norjan hintatasosta.... ;D

pile esim. oisi varmaan paras mies vastaamaan tähän. Muistuu mieleen ajat ruotsissa, kun suomen puolella oli ruokatavara suhteellisen halpaa ja tuntui hullulta maksaa juustokimpaleesta 40 markkaa.

Onneksi ei ole autoa. Bensa on sikahintaista. Mulla on käsitys että siihen kolmeen tonniin on mahdollisuus naapurimaissa. Eli kaverit tienaa ruotsissa ainakin 28 000 kr/kk.

HÄ? Stokikses saa ainakin 40 000kr/kk kokemuksen mukaan enemmänki

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

montako litraa esim. 95 bensaa tai maitoa saa norjassa sh:n kk-peruspalkalla? Ei oikein ole käsitystä norjan hintatasosta.... :o

pile esim. oisi varmaan paras mies vastaamaan tähän. Muistuu mieleen ajat ruotsissa, kun suomen puolella oli ruokatavara suhteellisen halpaa ja tuntui hullulta maksaa juustokimpaleesta 40 markkaa.

Onneksi ei ole autoa. Bensa on sikahintaista. Mulla on käsitys että siihen kolmeen tonniin on mahdollisuus naapurimaissa. Eli kaverit tienaa ruotsissa ainakin 28 000 kr/kk.

HÄ? Stokikses saa ainakin 40 000kr/kk kokemuksen mukaan enemmänki

;D... Joo pari vuotta sitten. Nyt on ainakin hetken ajat toisin, mutta pian mennään taas ;D...

OT: täällä Tukholmassa muuten seurataan mielenkiinnolla, ei vain suomalaisten hoitajien keskuudessa Suomen palkka kehitystä. Tukholman suomalaishoitajat ovat valmiita asettautumaan Maarianhaminaan, se maa joka tarjoaa enemmän saa hoitajan. Nostaa palkkoja myös täällä Ruotsissa ja myös Suomessa. Kysykää muuten ihmeessä saisitteko tukilakon täällä aikaiseksi hoitajien palkkojen parantamiseksi....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siitä voi soveltaen laskea mitä itse pystyy ostamaan Suomessa tai Norjassa

http://www.imfmetal.org/main/index.cfm?n=396&l=2

Purchasing Power of Working Time 2006

sivu 183 kertoo että suomen hintasoa merkitään 114,1 ja Norjan  140,6 (Portugali on lähinnä arvoa sata) Islanti ja Japani ovat hintatasoltaan Norjaa kalliimpia.

Jos mä tienaan 30000 euroa Suomessa eli 140,6-114,1=26,5)  eli 1,265x30000=37950 pitäisi siis tienata Norjassa ,jotta ostovoimani olisi samanlainen kuin Suomessa .Kaikki tuosta yli menevä on siis plussaa Norjan eduksi. Nyt vain etsimään niitä mielisairaanhoitajan palkkatietoja sieltä Norjasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=6612980&index=423&searchMode=searchModeProfession&anchor=6612980

Siinäpä jollekin, jolla Norjan laillistus plakkarissa.

(Missähän korvessa lienee tuo paikka)...

Hyvin epämääräinen ilmoitus, voisi ilmoittaa MOL:lle tästä. Sellaista paikkakuntaa kuin Nofi ei ole olemassa. Nofi firma kyllä löytyy. Tuosta annetusta palkasta tulee vähentää n.10%. Lomarahat ovat  n. 10-12% edellisen vuoden bruttotuloista,verottomana. Ja kun lomarahat maksetaan tämän vuoden palkasta niin menee täydet verot. Joten kk palkaksi tulee ihan normi sh palkka Norjassa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pistin mainintaa mol.fi sivustolle:

Hei ja terveiset täältä Norjasta. Reagoin tuohon työnhakuilmoitukseen, koska se on hieman harhaanjohtava: 1.Paikkakunta puuttuu, se voi olla merkittävä tekijä. Norjassa ei ole sellaista paikkakuntaa kuin Nofi, kuten ilmoitus antaa ymmärtää. 2. Suunniteltu turnus(työvuorolista) on pakollinen Norjan työlainsäädännön mukaan.

3. Palkka tulee ilmoittaa peruspalkkana + mahdolliset lisät. Nyt annetaan ymmärtää että peruspalkka olisi se 3750€/kk. Lomarahat ovat Norjassa 10-12% edellisen vuoden bruttotuloista, ja se maksetaan verottomana. Jos työntekijä haluaa lomarahat työsuhteen loputtua, niin hän joutuu maksamaan jopa 50% veroa palkastaan. Eli ilmoitettu palkka on todellisuudessa normaali norjalainen sairaanhoitajan palkka eli n. 3000€/kk.

Itse olen ollut nyt 13 v Norjassa sairaanhoitajana,nyt pohjois-Norjassa. Siksi kiinnostuin ilmoituksesta kun ilmoitettu palkka kuulosti niin hyvältä, jota se ei todellisuudessa ole.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Olisko täällä ketään Norjaan töihin lähtijöitä? Ite olen menossa työhaastatteluun Ahusiin (Oslossa) huhtikuussa. Tarkoituksena olis aloittaa työt siellä toukokuun puolessa välissä, lastenpuolella mikäli haastattelussa ei ihmeitä tapahdu.

Hieman hirvittää ton kielen kanssa huh.gif. Norjaa ymmärrän jonkun verran ja puhu en yhtään. Ruotsia kuuntelen sujuvasti ja puhun vähän heikommin. Kai sillä toimeen tulee aluksi? Minkälaisella kielitaidolla muut ovat sinne lähteneet ja miten pärjänneet? Olis kiva kuulla kokemuksista. Ja jos on Ahusiin menijöitä niin laittakaahan viestiä tulemaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...