Jump to content
MAINOS

SuPer ja Tehy huolissaan Helsingin vanhustenhuollosta


OldOne

Recommended Posts

SuPerin ja Tehyn Helsingin kaupungin sosiaalitoimen ammattiosastot vaativat kaupunkia turvaamaan riittävän henkilöstömäärän vanhustenhuollossa. Vaikeasti dementoituneiden potilaiden määrä on kasvanut, hoidettavien fyysinen toimintakyky huonontunut ja masennusoireet lisääntyneet. Henkilöstö toimii jatkuvalla vajaamiehityksellä ja työnantaja on pätevän henkilöstön sijaan käyttänyt hoitotyössä sijaisena jopa huoltomiestä. Ongelmana on alimitoitettu henkilöstömäärä ja jatkuva sijaispula.

Helsingin vanhuspalveluohjelmaa suunnitellaan vuosiksi 2006-2009. SuPer ja Tehy katsovat, että henkilökuntamitoituksen on oltava vanhuspalveluohjelman mukainen. Henkilöstömitoitusta on nostettava välittömästi.

Riittävän henkilöstömäärän, hoitohenkilökunnan jaksamisen ja asiakkaiden hoivan turvaamiseksi SuPer ja Tehy ehdottavat, että vanhustenhuollossa toimivan hoitohenkilöstön palkkoja on nostettava sille tasolle, että työvoimaa saadaan riittävästi. Riittävällä henkilöstömitoituksella on myös varmistettava, että jokaiseen työvuoroon riittää tekijöitä. Laitospaikkojen purkua on hidastettava ja varmistettava riittävät henkilöstöresurssit vanhainkodeissa ja palvelutaloissa. Poliittisten päättäjien ja johdon on kannettava vastuu riittävän henkilöstömäärän turvaamisesta.

Helsingin kaupungin henkilöstön keski-ikä on yli 45 vuotta. Noin kolmasosa on yli 50-vuotiaita. Heidän osuutensa henkilöstöstä tulee kasvamaan merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana. Pitkään jatkunut liian vähäinen henkilökunta sekä työn raskaus näkyvät lisääntyneinä sairaupoissaoloina jopa alle 35-vuotiaiden ikäryhmässä. Helsingin kaupungin vanhustenhuollossa esiintyy esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksia enemmän kuin sosiaalialalla keskimäärin. Tämä on tulevaisuuden kannalta huolestuttavaa.

SuPerin ja Tehyn Helsingin kaupungin sosiaalitoimen ammattiosastot järjestivät 9.11.2005 vanhustenhuollon tilanteesta keskustelutilaisuuden Helsingin kaupungin päättäjien kanssa. Tilaisuudessa oli mukana edustaja lähes kaikista valtuustoryhmistä. Sosiaali- ja terveyslautakunnat keskustelevat vanhuspalveluohjelmasta joulukuussa 2005 ja kaupunginvaltuusto päättää asiasta maaliskuussa 2006.

Tiedotteen on toimittanut Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer. Tiedote on alkuperäisessä muodossaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kuinkakohan mones kerta tämä on, kun Tehy ja/tai SuPer ovat olleet huolissaan jostakin asiasta? Minulla alkaa vähitellen mennä mielenkiinto näihin tiedotteisiin koska asiat jäävät tiedotteen tasolle.

Minä kaipaan Tehyltä ja SuPerilta toimintaa, en tiedotteita.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tossa lue että ne on järjestäny miitingin kaupungin kanssa asian ruotimiseksi? Vai mitä tarkotat konkretialla?

Mä olen kovin pessimistinen näihin kaikkiin tapaamisiin ja neuvotteluihin. En jaksa uskoa, että vajaamiehitykseen ja epäpätevän henkilökunnan käyttöön löytyy ratkaisua sillä, että työnantajan kanssa neuvotellaan. Tehy ja SuPer eivät omaa minkäänlaista neuvotteluvalttia, työantajapuoli voi pyörittää niitä mennen tullen.

Konkreettiset toimet ovat kyllä vaikea toteuttaa, ulosmarssit ja laittomat lakot ovat lienee ne näkyvimmät. Mutta eihän niihin lähdetä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konkreettiset toimet ovat kyllä vaikea toteuttaa, ulosmarssit ja laittomat lakot ovat lienee ne näkyvimmät. Mutta eihän niihin lähdetä.

Eli sun mielestä ammattijärjestön pitäs organisoida laittomia lakkoja sekä ulosmarsseja??
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konkreettiset toimet ovat kyllä vaikea toteuttaa, ulosmarssit ja laittomat lakot ovat lienee ne näkyvimmät. Mutta eihän niihin lähdetä.

Eli sun mielestä ammattijärjestön pitäs organisoida laittomia lakkoja sekä ulosmarsseja?  8)

En mä niin sanonut, nehän ovat laittomia työtaistelutoimenpiteitä ja työrauhan vallitessa niihin ei saa ryhtyä (vaikka laiton työtaistelutoiminta esim. paperiteollisuudessa on hyvin yleistä).  :)

Mulla on vaan mennyt usko Tehyn ja SuPerin neuvotteluihin. Kovasti ollaan huolissaan asoista, annetaan tiedotteita ja neuvotellaan, mutta tilanteet eivät kuitenkaan muutu mihinkään. On vaikea ymmärtää miksi näin on. Työnantajilla on kova pula työntekijöistä joten voisi kuvitella työntekijäpuolella olevan valtit käsissään. Kuitenkaan mitään näkyvää muutosta ei saada aikaan. Palkat ja työolot eivät parane, vaikka niistä on puhuttu vuosia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kaipaan Tehyltä ja SuPerilta toimintaa, en tiedotteita.

::alas::

Eikös tossa lue että ne on järjestäny miitingin kaupungin kanssa asian ruotimiseksi? Vai mitä tarkotat konkretialla?

::alas::

Konkreettiset toimet ovat kyllä vaikea toteuttaa, ulosmarssit ja laittomat lakot ovat lienee ne näkyvimmät. Mutta eihän niihin lähdetä.

Eli sun mielestä ammattijärjestön pitäs organisoida laittomia lakkoja sekä ulosmarsseja?

En mä niin sanonut, nehän ovat laittomia työtaistelutoimenpiteitä ja työrauhan vallitessa niihin ei saa ryhtyä (vaikka laiton työtaistelutoiminta esim. paperiteollisuudessa on hyvin yleistä).

Ok, mutta sitten et vastannut kysymykseeni.  :) Mitä on ne konkreettiset toimenpiteet mitä odottaisit ammattijärjestöiltä? 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, mutta sitten et vastannut kysymykseeni.  :) Mitä on ne konkreettiset toimenpiteet mitä odottaisit ammattijärjestöiltä? 

Odotan, että ammattijärjestöt alkaisivat lyömään nyrkkiä pöytään ja koventamaan otteitaan. Vaikka työrauhan aikaiset työtaistelutoimet ovat laittomia, niin suuren yleisön suhtautuminen on niihin muuttunut. Paperiliiton laittomia lakkoja ei katsottu niin kieroon mitä olisi voitu. Esim. yhden päivän mielenilmauslakko ei maksa Tehylle ja SuPerille paljoa, mutta tuo runsaasti näkyvyyttä vaatimuksiin valtakunnallisesti.

Pätkätyöläisten asioita tulisi ajaa aggressiivisesti. Joensuun kaupunki ei saanut taannoisesta pätkätyöasiasta hyvää mainosta, vaikka kaupunkia ei mihinkään tuomittu. Liittojen lakimiehet saisivat alkaa systemaattisesti etsimään niitä henkilöitä, jotka ovat vuosia tehneet töitä pätkityillä määräyskirjoilla ja viemään nämä asiat kärjäille.

Reilut palkankorotusvaatimukset. Kesken Tupon voi pyytää lisää palkkaa, ei sitä mikään kiellä. Ylityökiellot päälle ja työsuojeluviranomaisiin herkästi yhteys jos joudutaan huoltomiesten tai muiden epäpätevien kanssa tekemään töitä.

Ammattiliitot voisivat ohjeistaa jäseniään ottamaan yhtenäisen linjan työnhakutilanteissa, enemmän henkilökuntaa ja lisää palkkaa, muuten ei mennä töihin.

Lisäkoulutuksen on näyttävä palkassa, monessa paikassa saat itse vapaa-ajallasi käydä lisäkoulutusta joka ei kuitenkaan näy palkassa millään tavalla. Tähän on liittojen puututtava, ei millään muulla alalla tämä ole mahdollista.

Asioiden parantuminen vaatii ensisijaisesti yhtenäisyyttä. Kaikkien tulee toimia samalla tavalla, jotta asiat saadaan paranemaan. Mutta on turha toivo meidän alalla, että ihmiset sellaiseen suostuvat. Joillekin hoitaminen on liian kutsumustyötä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joillekin hoitaminen on liian kutsumustyötä...

Minulle riittää se 3000 eur /kk /brutto. Sen kun  saan olen tyytyväinen. Puurekkakuskin ura kutsuis heti jos yötyötä ei saisi tehdä. Inhimillinen palkka on oikeutettu meille kaikille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan, että ammattijärjestöt alkaisivat lyömään nyrkkiä pöytään ja koventamaan otteitaan. 

Noniin, tulihan sitä konretiaa  8)  Nyt vaan toivotaan että äänestit sinne TEHY:n päättäviin elimiin henkilöitä jotka tuohon ryhtyvät  :)

Minulle riittää se 3000 eur /kk /brutto. Sen kun  saan olen tyytyväinen.

Kuulostaa sopivalta summalta. Ja tuo ilman kolmivuorotyölisiä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan, että ammattijärjestöt alkaisivat lyömään nyrkkiä pöytään ja koventamaan otteitaan. 

Noniin, tulihan sitä konretiaa  :nauraa:  Nyt vaan toivotaan että äänestit sinne TEHY:n päättäviin elimiin henkilöitä jotka tuohon ryhtyvät  :)

Nooh. Olisin niitä äänestänyt jos sellaisia olisi ollut. Tai edes uskoisin Tehyn mahdollisuuksiin vaikuttaa asioihin. Tai jos edes vaikka siihen Tehyyn kuuluisin.  8)

Heti kun Tehy tekee jotain sellaista mikä palauttaa minun uskoni ko. liittoon edes osittain, niin lupaan liittyä siihen saman tien. Kerran tilasin liittymiskaavakkeet mutta jätin palauttamatta ne. Syynä taisi olla Tupon hyväksyminen.

Minulle riittää se 3000 eur /kk /brutto. Sen kun  saan olen tyytyväinen.

Kuulostaa sopivalta summalta. Ja tuo ilman kolmivuorotyölisiä.

3000 €/kk peruspalkka on se mitä pitää tavoitella, ei euroakaan vähempää. Siihen sitten lisät päälle, niin jokaisella meistä olisi ihan oikeasti mahdollisuus valita, että teemmekö kolmivuorotyötä vai emme.

Sehän on selvä, että pyytämällä ja pahoilla puheilla sitä ei tulla saamaan. Se vaatii paljon paljon enemmän.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nooh. Olisin niitä äänestänyt jos sellaisia olisi ollut. Tai edes uskoisin Tehyn mahdollisuuksiin vaikuttaa asioihin. Tai jos edes vaikka siihen Tehyyn kuuluisin. 

Niin vähän arvelinkin :) Niinhän ne asiat paranee parhaiten että ei tee itse mitään. Jospa 'ne' alkais lyödä nyrkkiä pöytään jne.

Sehän on selvä, että pyytämällä ja pahoilla puheilla sitä ei tulla saamaan. Se vaatii paljon paljon enemmän.

Veit jalat suustani.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3000 €/kk peruspalkka on se mitä pitää tavoitella, ei euroakaan vähempää. Sehän on selvä, että pyytämällä ja pahoilla puheilla sitä ei tulla saamaan. Se vaatii paljon paljon enemmän.

Oletko koskaan miettintyt, mitä kaikkea olet tehnyt urallasi; onko se vaativaa?.

Mun mielestä on täyttä paskaa se mitä yhteiskunta odottaa meiltä hoitajlta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nooh. Olisin niitä äänestänyt jos sellaisia olisi ollut. Tai edes uskoisin Tehyn mahdollisuuksiin vaikuttaa asioihin. Tai jos edes vaikka siihen Tehyyn kuuluisin. 

Niin vähän arvelinkin :) Niinhän ne asiat paranee parhaiten että ei tee itse mitään. Jospa 'ne' alkais lyödä nyrkkiä pöytään jne.

Näin se on. Myönnän täysin tämän epäkohdan itsessäni. Kovasti olen kyllä kaikenlaista vaatimassa, mutta mutta...

Minulla on tämä kova kynnys liittyä Tehyyn, koska en sitä arvosta lainkaan. Ja on vaikea olla mukana sellaisen järjestön toiminnassa jota ei pidä juuri minään. Ja samalla tämä järjestö on ainoa keino jolla tilannetta voidaan parantaa...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konkreettiset toimet ovat kyllä vaikea toteuttaa, ulosmarssit ja laittomat lakot ovat lienee ne näkyvimmät. Mutta eihän niihin lähdetä.

Eli sun mielestä ammattijärjestön pitäs organisoida laittomia lakkoja sekä ulosmarsseja? :)

En mä niin sanonut, nehän ovat laittomia työtaistelutoimenpiteitä ja työrauhan vallitessa niihin ei saa ryhtyä (vaikka laiton työtaistelutoiminta esim. paperiteollisuudessa on hyvin yleistä).  8)

Paperitehtaalla voi lyödä hanskat naulaan ja kävellä ulos, kukaan ei kuole. Me ei voida niin tehdä. Raskasperi tuottaa myös miljardeja joten on täysin työnantajapuolen intresseissä pitää paperikoneet pyörimässä. Kirjekuoritehtaan työntekijät ei ole ihan samassa asemassa, se kun ei ole miljardi bisnestä... Ja ei ne laittomia ole olleet hyvillä argumenteilla pääluottamusmies on käskenyt työntekijät kotiin...

Terveydenhuoltoala vain ei tuota mitään... Tai sen tuottavuus on vaikeammin osoitettavissa. Ja se että me lakkoiltaisiin tarkoittaa yleensä että yksi on poissa ja toinen tekee molempien työt, katsokaas meidän lakot täytyy hoitaa niin että potilasturvallisuus ei vaarannu...

Näin se on. Myönnän täysin tämän epäkohdan itsessäni. Kovasti olen kyllä kaikenlaista vaatimassa, mutta mutta...

Minulla on tämä kova kynnys liittyä Tehyyn,

Olen koko urani ajan kuulunut tehyyn. Ja paskaahan sekin on. En minä kokouksissa käy...

Periaatteessa olen mukana.

Ja sittten tämä että oletetaan että liitto on joku ulkopuolinen instanssi jolta odotetaan että joku kaunis päivä tulee kirje että nyt olemme onnistuneet, palkkasi on 3000ekeä kuun lopusta alkaen ja ps. henkilökuntaa myös lisätään, hauskaa työn jatkoa. MVH, TEHY

Itse olen kerännyt paksun pinkan tutkimuksia sekä kirjoittanut argumentteja pääluottamusmiehelle neuvotteluihin työnantaja puolen kanssa. Työnantajan esitys uudesta organisaatiosta sisälsi hyvin paljon vähemmän sairaanhoitajia. Sh:den kanta oli ettei kyseisellä sh määrällä voinut turvata potilasturvallisuutta. Perusteluina tutkittua tietoa ja hyviä argumentteja. Ja kas... Siitä ei tullut mitään siinä mittakaavassa kuin työnantaja puoli unelmoi... Sorry... Seuraava etappi tulee siellä olemaan että sh:t vaativat lisää palkkaa koska vastuu-alueet on kasvaneet...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä foorumilla tulee välillä sellainen olo, että jos et kuulu liittoon, et saa valittaa liksasta  8)

Saathan sä valittaa, mutta se vaatii semmoisia tekoja mihin sinulla liittoon kuulumattomana ei ole mahdollisuuksia, et meinaan varmasti lähe mihinkään myötätunto lakkoon huh.gif

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä foorumilla tulee välillä sellainen olo, että jos et kuulu liittoon, et saa valittaa liksasta  8)

Saathan sä valittaa, mutta se vaatii semmoisia tekoja mihin sinulla liittoon kuulumattomana ei ole mahdollisuuksia, et meinaan varmasti lähe mihinkään myötätunto lakkoon huh.gif

Siihen, että en ole liksaan tyytyväinen ei tarvita liittoa. Pelkkä tilinauha riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siihen, että en ole liksaan tyytyväinen ei tarvita liittoa. Pelkkä tilinauha riittää.

Juu, tuon ymmärrän kyllä, mutta mitä sinä voit tehdä, että liksa nousisi hoitoalalla? Enpä itsekkään YKSIN juuri mitään, mutta liittomme voisi, jos voisi, mutta sen teot on kyllä nähty.

On totta, että liksamme on liian pieni, edelleen!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinkakohan mones kerta tämä on, kun Tehy ja/tai SuPer ovat olleet huolissaan jostakin asiasta? Minulla alkaa vähitellen mennä mielenkiinto näihin tiedotteisiin koska asiat jäävät tiedotteen tasolle.

Minä kaipaan Tehyltä ja SuPerilta toimintaa, en tiedotteita.

Eikös se ole hyvä merkki että ammattiliitto on edes huolissaan.  :o Saattaa olla etteivät ole viellä  ::D:  vuoksi kykeneet tekemään asian eteen mitään.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä foorumilla tulee välillä sellainen olo, että jos et kuulu liittoon, et saa valittaa liksasta  :D

Saa valittaa, muttei vaatia.

3000 €/kk peruspalkka on se mitä pitää tavoitella, ei euroakaan vähempää.

Kumma ettei kukaan ymmärrä sairaanhoitajan työn vaativuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä foorumilla tulee välillä sellainen olo, että jos et kuulu liittoon, et saa valittaa liksasta  ;D

Kyllä kai jokainen saa vapaasti liksastaan valittaa? Mutta liitoista on mun mielestä turha narista jos ei itse niihin kuulu ja/tai ei ole valmis itse tekemään asian hyväksi mitään. Musta taas tuntuu että nää 'olen pettynyt liittoon, liityn takaisin sitten kun' höpinät on vaan tekosyitä ettei tarvitse itse tehdä asioiden eteen mitään. Kaikki pitäs saada valmiina eteen.

Ja sittten tämä että oletetaan että liitto on joku ulkopuolinen instanssi jolta odotetaan että joku kaunis päivä tulee kirje että nyt olemme onnistuneet, palkkasi on 3000ekeä kuun lopusta alkaen ja ps. henkilökuntaa myös lisätään, hauskaa työn jatkoa. MVH, TEHY

Juuri näin  ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä foorumilla tulee välillä sellainen olo, että jos et kuulu liittoon, et saa valittaa liksasta  :D

Kyllä kai jokainen saa vapaasti liksastaan valittaa? Mutta liitoista on mun mielestä turha narista jos ei itse niihin kuulu ja/tai ei ole valmis itse tekemään asian hyväksi mitään. Musta taas tuntuu että nää 'olen pettynyt liittoon, liityn takaisin sitten kun' höpinät on vaan tekosyitä ettei tarvitse itse tehdä asioiden eteen mitään. Kaikki pitäs saada valmiina eteen.

Liitot neuvottelevat yleissitovasti, joten heidän neuvottelutaitonsa ja neuvottelukykynsä vaikuttavat myös liittoon kuulumattomien elämään. Siksi mielestäni liittoon kuulumattomienkin on oikeus arvostella liittoja. Asia olisi toisin jos yleissitovuutta ei olisi, silloin olisi turha liittoon kuulumattomien valittaa liittojen toiminnasta.

Ja sittten tämä että oletetaan että liitto on joku ulkopuolinen instanssi jolta odotetaan että joku kaunis päivä tulee kirje että nyt olemme onnistuneet, palkkasi on 3000ekeä kuun lopusta alkaen ja ps. henkilökuntaa myös lisätään, hauskaa työn jatkoa. MVH, TEHY

Juuri näin  ;)

Liiton jäsenet valitsevat edustajansa liittoon ajamaan parhaaksi näkemiään asioita. Ja sitten vaan odottamaan mitä edustajat ovat saaneet aikaan. Ei siinä muuta vaihtoehtoa tavallisella jäsenellä ole kuin odottaa sitä kirjettä. Yksittäisellä liiton jäsenellä on ihan oikeasti tosi pienet mahdollisuudet vaikuttaa liiton toimintaan. Käytännössä liiton hallitus ja edustajat tekevät päätökset. Sille yksittäiselle liiton jäsenelle ne edustavat sitä "ulkopuolista instanssia".

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...