Jump to content
MAINOS

Mies hoitajana!


Vastaava

Recommended Posts

Mä olen tavannut tälläisen: -- hän lähinnä vaan istuskeli kansliassa. Mä menin sit keikalle kyseiselle osastolle ja työparini oli tämä henkilö...  Teoriassa tiesi kyllä, mutta käytäntö...

Yleensä on ollut ihan jees, olipa työparina nainen tai poika  8). Sattuipa tässä kuitenkin myös tuollainen Pikku Myyn kuvaama tyyppi ja sellaisia en ole tavannut naisissa. Hän ei ainakaan mitenkään tasoittanut työyhteisön ilmapiiriä teoreettisilla pullisteluillaan ja kukkoilullaan - päinvastoin.

Tekijäksi ei hänestä ollut ja ilmeisesti siksi kokoajan yrittikin norkua tietsikalla ja elvytyskärryn kimpussa ettei se osaamattomuus loistaisi ihan kilometrien päähän (naiset eivät olleet siis häntä tällä os:lla passanneet piloille). Neuvoja kyllä sateli lakkaamatta ja kenenkään kysymättä! Ja kaikki hommat yritti "delegoida" kollegoilleen ja sitten itse seisoa vieressä katsomassa ja ääneen arvioimassa miten kollega suoriutuu tehtävästä. Itse hän ei kysynyt mistään mitään ja ei ole kuulemma edes perehdytysvaiheessa (2kk) kysynyt, kun on jo valmiiksi kaiken osannut (tämä osoittautui kuitenkin nopeasti vain hänen omaksi harhakuvitelmakseen). Ja kyseessä oli kuitenkin ihan iältään aikuinen ihminen (veikkaus: yli 40v.), että senkin puoleen odotettiin sellaista terveen itsetunnon omaavaa tyyppiä, mutta eipä se ikäkään ole näköjään mikään tae. Oli hänessä hyviäkin ominaisuuksia; oli pitkä ja hyvännäköinen  ;D.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 199
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joopa se joo.....Osastollamme on ollut miehiä myös hoitajana, ja minulla on lähes pelkkää hyvää sanottavaa.  Nämä miehet vain osasivat hyvin luistaa ns. kakkajutuista, silloin heillä oli parempaa tekemistä esim. telkun katselemista. En oiken tiedä tasoittaako mies osaston ilmapiiriä, voi näet vilkastuttaa....romanssin muodossa..saadaan supisemista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Oman kokemukseni mukaan, miehet pääsevät helpommalla.

Opiskelu aikana luokallamme oli yksi miespuolinen jonka kanssa olin parissakin työharjoittelu paikassa yhtäaikaa ja sillävälin kun hän viihdytty hoitajia, me muut opiskelijat vastasimme kutsuihin ja siivosimme alusastioita...

Ja työpaikat joissa on sattunut miehiä samalle apajalle, ovat päässeet helpommalla. Osaavat hienosti luistaa tilanteista ym. Ainoa paikka on ollut kotihoidossa kun sattui todella napakka miesopiskelija meille töihin. Siinä se saunotti mummoja missä me muutkin ja oli kaikessa hyvin osaaottava tyyppi.

Nykyisessä paikassa meillä ei ole mieshoitajia. Monta kuukautta ollaan odotettu että meille valittu miespuolinen kuntohoitaja aloittaisi työnsä, mutta on jatkuvasti sairaslomalla... vaikuttaa todella lupaavalta.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se niin on , et jos mieshoitaja osaa hommansa/työnsä, niin on vaan hyvä jos saa muuten täysin naisvaltaselle työpaikalle. Kuten edellä on jo käyty läpi niin "tasottaa" työilmapiiriä ja huumoria löytyy jäykemmästäki. Emmä sitä tarkota että miehet saa meidät käyttäytyyn jotenkin kanamaisesti, mutta kuitenki.. Haa, selvää tekstiähän tää, osaava on ok.

..elämä ON taistelulaji..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja työpaikat joissa on sattunut miehiä samalle apajalle, ovat päässeet helpommalla. Osaavat hienosti luistaa tilanteista ym.

Työn priorisointi on osa ammattitaitoa.. :nauraa:

Mutta jos ihan tosissaan puhutaan niin luonteen laiskuus ei kyllä ole sukupuolisidonnaista, samalla lailla näitä lusmuja ja peruslaiskoja hoitajia löytyy molemmista sukupuolista ja kaikista ammattiryhmistä.

Nykyisessä paikassa meillä ei ole mieshoitajia. Monta kuukautta ollaan odotettu että meille valittu miespuolinen kuntohoitaja aloittaisi työnsä, mutta on jatkuvasti sairaslomalla... vaikuttaa todella lupaavalta.

Ethän yritä vihjaista että tämäkin olisi jotenkin miessukupuoleen liittyvä juttu? Tilastot kertovat jotain vähän muuta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:happy: Ehkä tällä alalla naiset on enemmän saikulla kun naisia on töissä enemmän ja miehet ei teet töitään kunnolla... VITSI.

Oikeesti, tiedän että mulla on kamala ennakkoasenne mutta kyllä mie annan mahdollisuuden. Mutta jos ei hommiaan hoida niin kyllä mie annan palautetta. Rakentavasti tietenkin  ;D

Odotan innolla ...

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin psyk. puolella näkee paljon noita laiskoja mieshoitajia ainakin täälläpäin (tietysti poikkeuksiakin löytyy, laiskat ovat ylensä niitä vanhoja könsikkäitä). Varsinkin kuntoutusosastoilla nämä miehet eivät usein kehtaisi tehdä edes niitä välttämättömiä tehtäviä ja yrittävät mennä aina siitä mistä aita on matalin. Tuntuu, että mieshoitajat tiedostavat "korvaamattomuutensa" kun heistä alkaa olla jo pulaa ja siksi he kuvittelevat että riittää, että he vain ovat paikalla ja miesvahvuudessa, naiset hoitakoon hommat. Miehiltä useammin näkee myös potilaan ala-arvoista kohtelua: kun sana ei mene heti perille, turvaudutaan voimankäyttöön. Lähes poikkeuksetta nämä samaiset miehoitajat myös sortuvat puhuttelemaan potilaita asiattomasti ja rumasti.

Minun mielestäni mieshoitajien touhuja katsellaan paljon herkemmin sormien lävitse; jos nainen syyllistyisi samanlaiseen käyttäytymiseen työpaikalla olisi varmasti pian mononkuva takamuksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin psyk. puolella näkee paljon noita laiskoja mieshoitajia ainakin täälläpäin (tietysti poikkeuksiakin löytyy, laiskat ovat ylensä niitä vanhoja könsikkäitä). Varsinkin kuntoutusosastoilla nämä miehet eivät usein kehtaisi tehdä edes niitä välttämättömiä tehtäviä ja yrittävät mennä aina siitä mistä aita on matalin. Tuntuu, että mieshoitajat tiedostavat "korvaamattomuutensa" kun heistä alkaa olla jo pulaa ja siksi he kuvittelevat että riittää, että he vain ovat paikalla ja miesvahvuudessa, naiset hoitakoon hommat. Miehiltä useammin näkee myös potilaan ala-arvoista kohtelua: kun sana ei mene heti perille, turvaudutaan voimankäyttöön. Lähes poikkeuksetta nämä samaiset miehoitajat myös sortuvat puhuttelemaan potilaita asiattomasti ja rumasti.

Minun mielestäni mieshoitajien touhuja katsellaan paljon herkemmin sormien lävitse; jos nainen syyllistyisi samanlaiseen käyttäytymiseen työpaikalla olisi varmasti pian mononkuva takamuksessa.

Ajat ovat kuitenkin pitkälti muuttuneet verrattuna entisajan mielisairaalaympäristöihin. Monet vanhemmat hoitajat ovat kyllä kertoneet monia huonoa esimerkkejä potilaiden kohteluista. Toki suurin osa hoitajista tekevät työnsä malliikkaasti entisaikanakin, mutta ne jotka kohtelivat potilaita huonosti saivat monessa paikassa mellastaa melko vapaasti:( Muuten, ainakin yhdessä perinteikkäässä mielisairaalassa vuosikymmeniä sitten valittaessa miespuolisia hoitajia (mieshoitajilla oli kiintiöt), kiinnitettiin ihan oikeasti huomiota hakijan fyysisiin ominaisuuksiin. Esimerkiksi jos oli kaksi muuten tasavertaista miestä hakemassa niin yleensä miehistä pidempi ja fyysisesti vahvempi sai viran, eikä tämä ole vitsi. Ja kyllä siihen jollain tavalla pystyi uskomaankin, kun on katsellut monia vanhoja valokuvia osastotyöstä ja eläkkeellelähtöjuhlista, niin monet vanhoista mieshoitajista olivat keskimääräistä pidempiä ja kookkaampia miehiä. Samoin painonnosto, paini ja viime vuosina kuntosali ovat olleet yleisiä harrastuksia monen mielisairaalan mieshoitajille kautta aikain. Että kyllä entisaikoina henkilökuntaa valittaessa on kiinnitetty paljon huomiota ihan muuhunkin kuin hoidolliseen osaamiseen. Osa on sitten käyttänyt fyysistä voimaansa väärillä tavoilla ja vääriin tarkoituksiin, onneksi tätäkään ei voi yleistää läheskään jokaiseen voimanpesään joihin olen tutustunut. Mutta mielestäni nykyaikana törmää harvoin pahoihin ylilyönteihin ja nehän tutkitaankin mikä on hyvä. Omana mielipiteenäni parhaaksi henkilöstörakenteeksi olen havainnut osastot joissa miehiä ja naisia on suurinpiirtein saman verran.

Onni on vain ohimennyt linnunp****

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aloitin sairaalauran noin miljoona vuotta sitten p-osastolla sijaishoitajana (=vipparina). Ihan liian nuorena, mutta autuaan tietämättömänä. Kokemusta ko työstä oli ruhtinaaliset  yli 50 mielisairaalavitsiä. Työhönottoperusteet oli puhtaasti fyysiset, silloin 190/100. Ja olin vielä pienin porukasta, os.hoit. ei lasketa. Työyhteisössä oli vain miehiä, niinkuin odottaa saattoi, yhteishenki oli kova ja jos sanottavaa tuli se hoidettiin saman tien pois. Ei tarvinnut enään saunailloissa "keskustella" hampaankoloon jääneistä asioista. Hoitomuotoina oli larkku ja koppi. Terapiaistunnot hoitivat tytöt sitten kun saatiin potilaalta terä pois ja siirrettyä oikeeseen hoitoon. Se oli sitä raskasta psykiatriaa se.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

Haluaisin ajatella toisin, mutta pakko yhtyä osittain Köpön ja mmhh:n sanoihin. Tosin mun mielestä tämä käsitys karskeista vanhoista mieshoitajista on osittain harhaanjohtava. Yleistyksiä voisi olla hyvä välttää, koska kyllä patalaiskoja hoitajia löytyy naisistakin. Itse olen huomannut sellaisen ongelman, että kun nykyään hoitajista on lisääntyvässä määrin pulaa niin ovesta pukkaa sisään jos jonkinlaista moniongelmaista hoitajaa, jotka eivät kykene tekemään hoitotyötä edes tyydyttävällä tasolla. Osalla on tullessa jo toimi taskussa ja suojatyöasenne. Osa hoitajista jää kättelyssä heti pitkille sairaslomille jos edellytetään muutakin kuin pelkkää läsnäoloa. Osalla on iästä riippumatta jo sellainen asenne, että potilaat ovat kyykyttämistä varten ja nimenomaan sitä vailla. Tämä kuormittaa jo entisestään hoitotyötä rakenteellisesti ja laskee merkittävästi työturvallisuutta. Itsekin tässä jo välillä toivoo tulevansa sairaaksi, että pääsis pois tästä kiihtyvästä oravanpyörästä edes vähäksi aikaa. Toisaalta voi myös seistä muurilla päättäen olla antamatta periksi olosuhteiden paineessa. Keskittyä olennaiseen eli perustehtävään. Liitolta ja työnantajalta en enää odota tähän ongelmaan mitään järkevää ratkaisua. Se kortti on katsottu jo aikapäiviä sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisin ajatella toisin, mutta pakko yhtyä osittain Köpön ja mmhh:n sanoihin. Tosin mun mielestä tämä käsitys karskeista vanhoista mieshoitajista on osittain harhaanjohtava. Yleistyksiä voisi olla hyvä välttää, koska kyllä patalaiskoja hoitajia löytyy naisistakin. Itse olen huomannut sellaisen ongelman, että kun nykyään hoitajista on lisääntyvässä määrin pulaa niin ovesta pukkaa sisään jos jonkinlaista moniongelmaista hoitajaa, jotka eivät kykene tekemään hoitotyötä edes tyydyttävällä tasolla. Osalla on tullessa jo toimi taskussa ja suojatyöasenne. Osa hoitajista jää kättelyssä heti pitkille sairaslomille jos edellytetään muutakin kuin pelkkää läsnäoloa. Osalla on iästä riippumatta jo sellainen asenne, että potilaat ovat kyykyttämistä varten ja nimenomaan sitä vailla. Tämä kuormittaa jo entisestään hoitotyötä rakenteellisesti ja laskee merkittävästi työturvallisuutta. Itsekin tässä jo välillä toivoo tulevansa sairaaksi, että pääsis pois tästä kiihtyvästä oravanpyörästä edes vähäksi aikaa. Toisaalta voi myös seistä muurilla päättäen olla antamatta periksi olosuhteiden paineessa. Keskittyä olennaiseen eli perustehtävään. Liitolta ja työnantajalta en enää odota tähän ongelmaan mitään järkevää ratkaisua. Se kortti on katsottu jo aikapäiviä sitten.

Totta, huonosti työnsä hoitavia on molemmissa sukupuolissa ja suurin osahan on kautta aikain kantanut leiviskänsä kunnolla. Vähän offtopic:ina, olen ikävä kyllä kokenut sekä kuullut eri puolilta Suomea psykiatrian työturvallisuuden heikkenemisestä kun hoitohenkilökunta pula pahenee ja töihin on otettu sitten niitäkin (myös vaikeahoitoisten osastoille) jotka ovat koulut käyneet mutta joiden paikka olisi jossain muualla (ammattitaito vajonnut siis pohjalukemiin). Valitettavasti tilanteesta voi sanoa vain että lankaa palaa ja jossain tulee räjähtämään. Voi vain toivoa että uhrit jäävät vähäisiksi...

Onni on vain ohimennyt linnunp****

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen ikävä kyllä kokenut sekä kuullut eri puolilta Suomea psykiatrian työturvallisuuden heikkenemisestä kun hoitohenkilökunta pula pahenee ja töihin on otettu sitten niitäkin (myös vaikeahoitoisten osastoille) jotka ovat koulut käyneet mutta joiden paikka olisi jossain muualla (ammattitaito vajonnut siis pohjalukemiin). Valitettavasti tilanteesta voi sanoa vain että lankaa palaa ja jossain tulee räjähtämään. Voi vain toivoa että uhrit jäävät vähäisiksi...

Puhut enemmän kuin asiaa ! Tämä ala tuntuu vetävän puoleensa tietyntyyppisiä persoonallisuuksia. Tai ehkä niitä somatiikan puolellakin on, mutta se ei haittaa työntekoa siellä niin paljon. Tätä työtä kun ei voi tehdä, jos se työväline ( persoona ) ei ole ihan kunnossa.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen ikävä kyllä kokenut sekä kuullut eri puolilta Suomea psykiatrian työturvallisuuden heikkenemisestä kun hoitohenkilökunta pula pahenee ja töihin on otettu sitten niitäkin (myös vaikeahoitoisten osastoille) jotka ovat koulut käyneet mutta joiden paikka olisi jossain muualla (ammattitaito vajonnut siis pohjalukemiin). Valitettavasti tilanteesta voi sanoa vain että lankaa palaa ja jossain tulee räjähtämään. Voi vain toivoa että uhrit jäävät vähäisiksi...

Puhut enemmän kuin asiaa ! Tämä ala tuntuu vetävän puoleensa tietyntyyppisiä persoonallisuuksia. Tai ehkä niitä somatiikan puolellakin on, mutta se ei haittaa työntekoa siellä niin paljon. Tätä työtä kun ei voi tehdä, jos se työväline ( persoona ) ei ole ihan kunnossa.

Eli siis niitä, jotka palavasti haluavat alalle, mutta luonteeltaan ovat sellaisia etteivät yksinkertaisesti sovi psykiatrian puolelle. Yhtenä esimerkkinä "liian kiltit".

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siis niitä, jotka palavasti haluavat alalle, mutta luonteeltaan ovat sellaisia etteivät yksinkertaisesti sovi psykiatrian puolelle. Yhtenä esimerkkinä "liian kiltit".

-Nämä "liian kiltit" ovat tosiaan pahimpia pakan ja potilaitten sekoittajia.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siis niitä, jotka palavasti haluavat alalle, mutta luonteeltaan ovat sellaisia etteivät yksinkertaisesti sovi psykiatrian puolelle. Yhtenä esimerkkinä "liian kiltit".

-Nämä "liian kiltit" ovat tosiaan pahimpia pakan ja potilaitten sekoittajia.

Näinpä. Ja se vasta on kauheeta katseltavaa kun potilas taputtelee hoitajaansa selkään, et "koita kestää, kyllä se siitä"...

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaiselle hoitajalle oma terapia tai kunnon ammattilaisten ryhmätyönohjaus...

Useammasta alan hoitajan ja jopa psykiatrien suusta on tullut viestiä, että alalle hakeutuu ihmiset, joilla on omat kriisit elämässään... Toisilla ne on hoidettu, kohdattu tai muuten läpikäyty, jolloin he osaavat/ kykenevät hoitamaan hommansa hyvin... Toisilla ne on kohtaamatta, hoitamatta ja kun ne tulee osastolle hoitamaan kipeitä ihmisiä, niin omat traumat kurkistelevat olan takaa. Ts. näissä tapauksissa hoidetaan potilaan avulla omaa päätään tajuamatta mitä se merkitsee potilaalle, eikä siinä sivussa se omakaan pää saa apua.

Ei voi olla hyvä hoitaja alalla (jossa oma pää pitää olla kunnossa), jos ei elämänsä kriisejä ole pystynyt/kyennyt "hoitamaan".

Tää on vaikea ala, jossa rautaiset ammattilaiset eivät aina tarvitse raameja ympärilleen, vaan hyvällä luottamuksellisella suhteella potilaaseen pääsee pitkälle. Tietysti joskus tarvitaan larkkua ja koppia sekä miehiä, jotka saavat potilaan talttumaan.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaiselle hoitajalle oma terapia tai kunnon ammattilaisten ryhmätyönohjaus...

-Mä olen oikeasti eri mieltä. Itse olen aina pitänyt kumpaakin noista pakkopullana jossa puhutaan samoista asioista mistä voi puhua osastollakkin. Ja yleensä on voinutkin puhua. Yksilötyönohjaus kannattaa ottaa mikäli kokee sitä tarvitsevansa ja siitä hyötyvänsä.

Yleensäökkin tuo työnohjaus tuntuu perustuvan naisten tarpeeseen asioiden vatvomisesta ja monimutkaistamisesta sillä vatvomisella.

Suuremman kriisin sattuessa jonain debriefing-tyylisenä voisi ehkä olla OK.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykkan työ vaatii työnohjauksen ! Olut pullo vapaapäivänä ei ole hyvää työnohjausta tai miesten kesken saunassa keskustelut. Kunnon työnohjaus pitää yllä ammatillisuutta joka meidän työssä hyvin herkästi voi hävitä.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm....voiko psykopuolella olla asiat tosiaan noin pahasti? Täytyy lähteä vapaapäivänä muutamana keikalle läheiseen mielisairaalaan, jossa myös on kuulemma jatkuva sijaispula. Kelpoisuusvaatimuksena riittänee munat, hartiat ja lh:n paperit....

  Omia ratkaisemattomia ongelmia?? On.  ::hakkaa päätä seinään::  :pommi: :kuollut:

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei meillä ole psykkan puolella mitään ongelmia ole ! Siltäkö se näyttää ?  Me ollaan hyvin fiksuja ja filmaattisia persoonallisuuksia  :bandana: tervetuloa tutustumaan vaan

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sykiatri, sykoloki, msh, sykiatrinen sh, ennemmän ne diagnooseja kun titteleitä.....

Jaa täähän koskee nyt sitten miehiä vai? Kun kerran miehestä hoitajana oli kyse...  ;)

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykkan työ vaatii työnohjauksen !

-Naisten logiikkaa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole- Psyk sh logiikkaa

-Heh, toi ei ole mikään meriitti.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...