Jump to content

GPS paikannin lansissa


Cardor

Recommended Posts

Elikkäs ollaan firmaan laittamassa "gepsiä" ja olis kiva tietää millaisia laitteita muualla on käytössä. Miten hyvin toimivat ja varsinkin karttojen päivitettävyys??

Link to comment
Share on other sites

Meillä on käytössä tällä hetkellä garmin StreetPilot 2610

Päivityksiä garminiin pitäs saada kohtuu hyvin. Toiminut on hyvin ja kertaakaan ei olla eksytty laitteen takia!!!   

http://www.navsystems.fi/product_info.php?cPath=42_22_40&products_id=439

Tossa vielä tosta meijän laitteesta tarkempia tietoja.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Uusimmassa Tekniikanmailmassa on testattu pika-asennettavat gps-autonavigointilaitteet. Tasaväkistä oli mutta Tom Tomin GO 500 ja Garminin StreetPilot C320 todettiin parhaimmiksi.

Sen verran on omaa kokemusta kyseisistä laitteista että mielestäni paperikartta on edelleen se ykkösvaihtoehto ja navigaattoria käytetään vain henkisenä tukena ja neuvonantajana. Nämä ohjelmat mm. neuvovat toisinaan aivan ihmeellisten kiertoreittien kautta kohteeseen ja se ei kaikkien mielestä ole hyvä asia sairaankuljetuksessa...

Link to comment
Share on other sites

Onhan se totta että kone saattaa antaa mitä ihmeellisempiä reittivaihtoehtoja mutta itse ainakin katson kohteen sijainnin ennen kuin lähden ajamaan ja tarvittaessa olemme pois reitiltä ja sovellamme, koska kaikilla pitäs olla omalla alueella jonkinmoinen paikallistuntemus!!!!

Sit hyvänä plussana vois sanoa että vaikkei navigointi ole päällä niin talonumerot juoksee näytöllä koko ajan eli sitäkin voi käyttää apuna !!! Jos satut kolaripaikalle jossain keskellä ei mitään niin häkelle koordinaatit ja paikka on kohtuu tarkasti selvillä muilla yksiköillä.... näitä käyttömahdollisuuksia vois luetella vaikka kuinka paljon, mutta tossa muutama!!!

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

kyllä sitä aika harvoin kotokulmilla käytän, mutta pitkillä siirtokuljetuksilla, varsinkin pienempien tk:iden vos:lle hyvä apuri. samoin jos sivukylillä ajellessa seurata talonumerointia.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on autossa käytössä Nokian puhelimen kautta Navicore-ohjelmisto.

plussat

+ auttaa varsinkin vieraalla paikkakunnalla ajellessa

+ halutessa saa myös puheohjauksen, ettei A/B kyydeillä tarvi liikaa luuria tuijotella

+ Hyvä ja nopea tapa tarkistaa lähtösuunta jos osoite kuulostaa hiukka oudommalta

miinukset

- Puhelimen näyttö aika pieni navigointiin

- oudot kiertoreitit

- ei tunnista välillä liikennesääntöjä (esim. yksisuuntaiset kadut)

- Jää valitettavan usein jälkeen hälyssä liikuttaessa. Ilmoittaa esim. ristyksestä mistä pitäisi kääntyä vasta 5 m ennen tai jälkeen risteyksen.

Nää on ihan mun henk. koht kokemuksia ko. laitteesta. Kyllä se paperikartta on edelleen vaihtoehto numero UNO. Ja jos ei osaa karttaa lukee näissä hommissa ni ois korkee aika opetella  :-X

Link to comment
Share on other sites

Meillä tom tom 30 se riittää, kun tunnistaa kuitenkin jo kaikki pohjoismaat. On kahdessa autossa neljästä. Alkuun vastustin ajatusta kovasti ja totesin, että osataanhan me karttaa lukea, mutta kyllä se tomppa välillä auttaakin meitä. Ainakin nyt, kun olen väliaikaisesti lainassa toisella paikkakunnalla olevassa yksikössämme enkä tunne seutua ollenkaan. Tomppa on siitä vielä hyvä, että puhuu ohjeet ja ajoissa. Ei hälyssäkään jää jälkeen, kun kääntymisestä yleensä varoittaa ihan kiitettävän ajoissa.

Toimii näyttöä näpyttelemällä ja huonoin puoli onkin se, että näytön näppis on pieni ja välillä tökkii vääriä kirjaimia, kun osotteita laittaa. Hyvää on se, että suosikkeihin voi tallentaa yleisimpiä reittejä mitä ajellaan. Jos niillä nyt sitten tomppaa tarttee. Onhan se kiva lelu!!!

Mutta eikö kyse ollut nyt GPS:stä eli siis tompasta saa tarvittaessa kordinaatit, mutta niin meitin uudesta virvestäkin.

Niin ja päivityksiä saa kuulemma ladattua tomppaan netistä. Tarkempaan en tiedä.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Mutta eikö kyse ollut nyt GPS:stä eli siis tompasta saa tarvittaessa kordinaatit, mutta niin meitin uudesta virvestäkin.

Taitaa olla aika harvinaisia noi uudet virvet  :) :o  Meilläpäin ei kellään käytössä...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Nämä ohjelmat mm. neuvovat toisinaan aivan ihmeellisten kiertoreittien kautta kohteeseen ja se ei kaikkien mielestä ole hyvä asia sairaankuljetuksessa...

Navigaattoriin voit esiasettaa eri reitinmääräytymis vaihtoehtoja. Nopein, lyhin ja C320:ssä muistaakseni jopa hälytysajoneuvovaihtoehtokin (mikä sana) on olemassa. Tämä vissiin neuvoo ajamaan jo pyöräteitä / yksisuuntaisia väärinpäin.

Nopein ajattaa esim. motaria ja lyhin tietenkin hakee kaikki sorarännitkin mukaan reittiin.

Navigaattorin toiminta perustuu sisällä olevaan kartastoon ja karttasoftan toimittajia on tasan kaksi. Laitevalmistajat sitten pähkäilevät kummanko ottavat omaan laitteeseensa. Eli jos päivitykset ei toimi niin koneessa oleva kartta vanhenee ajan oloon. Saa nähdä missä tahdissa päivityksiä alkaa tulemaan. Suomen markkinat ovat kuitenkin kälyset vaikkapa saksaan verrattuna, joten ei kannata itkeä jos oma mökkitie ei vielä näy. Todettakoon, että navigaattori on tekninen laite joka voi mennä epäkuntoon, eli paperikartta on vielä ehdoton.

Link to comment
Share on other sites

Juu onhan tuo paperikartta ihan hyvä apuväline mutta....

Meilläpäin kunta on teettänyt "positiivisella" tulevaisuuden näkymällä kartan....

Teitä on pikkusen liikaa.... "kun (jos) joskus rakennetaan tie tonnekkin"

Niin onhan se paperikarttakin tärkeä mutta PAIKALLISTUNTEMUS.....

muoks. kirjotusvirheitä....

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Mutta eikö kyse ollut nyt GPS:stä eli siis tompasta saa tarvittaessa kordinaatit, mutta niin meitin uudesta virvestäkin.

Taitaa olla aika harvinaisia noi uudet virvet   ;) ;)   Meilläpäin ei kellään käytössä...

Täälläpäin taas alkavat jo uusia vanhentunutta kalustoa tai sitten uusiin autoihin otetaan suoraan uudet. Ovat ihan näppärät, kun oppii sen nappulahässäkän. 8)

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Mutta eikö kyse ollut nyt GPS:stä eli siis tompasta saa tarvittaessa kordinaatit, mutta niin meitin uudesta virvestäkin.

Taitaa olla aika harvinaisia noi uudet virvet  ;) ;)  Meilläpäin ei kellään käytössä...

Täälläpäin taas alkavat jo uusia vanhentunutta kalustoa tai sitten uusiin autoihin otetaan suoraan uudet. Ovat ihan näppärät, kun oppii sen nappulahässäkän. 8)

Porvari kuntia....

Juu varmasti oikeen hyvä laite mutta aika huonoon saumaan Nokia sen esitteli ku just kaikki hommannu puhelimet niin sillo pistetään uus hieno puhelin markkinoille....

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Mutta eikö kyse ollut nyt GPS:stä eli siis tompasta saa tarvittaessa kordinaatit, mutta niin meitin uudesta virvestäkin.

Taitaa olla aika harvinaisia noi uudet virvet   ;) ;)   Meilläpäin ei kellään käytössä...

Täälläpäin taas alkavat jo uusia vanhentunutta kalustoa tai sitten uusiin autoihin otetaan suoraan uudet. Ovat ihan näppärät, kun oppii sen nappulahässäkän. 8)

Porvari kuntia....

Juu varmasti oikeen hyvä laite mutta aika huonoon saumaan Nokia sen esitteli ku just kaikki hommannu puhelimet niin sillo pistetään uus hieno puhelin markkinoille....

No, kun täällä aikamonissa paikoissa on ne vanhat oliks se nyt 850, mut ne vanhan nokian 6150:n näköset puhelimet. Ne ei toimi enää nykytekniikalla kunnolla, kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten. Pakko on siis uudistaa kalustoa, ja monessa paikassa lanssien vanhat on siirtyny tk:lle käyttöön.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Tarvittaessa kyllä, tosin vain kerran omalla kohdalla, mutta muutaman kerran olen kuullut, kun yksikkö/ häke on pyytänyt/ ilmoittanut  liittämisestä vierailijaksi johonkin ryhmään.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Tarvittaessa kyllä, tosin vain kerran omalla kohdalla, mutta muutaman kerran olen kuullut, kun yksikkö/ häke on pyytänyt/ ilmoittanut  liittämisestä vierailijaksi johonkin ryhmään.

Ensihoitaja tarkoitti sitä, että täällä Pohjois-Savossa on parametroitu kaikki laitteet periaatteessa samanlaisiksi, jos vain mahdollista. Kansioita on useita kapulassa  ja sitten jos mennään esim. Keski-Suomen puolelle, niin valitaan sen alueen kansio ja voidaan ilmoittaa KEHÄlle, että ollaan alueella ja tarvittaessa myös käytettävissä.

Lisätilaa ei siis tarvita "ilmateitse" lähetettäviin puheryhmiin, vaan noihin parametroitaviin kansioihin. Vanha 850 ei olisi kapasiteetiltaan riittänyt.

Kansioissa löytyy mm. Puijo-kansio, pelastuksen kansio, Tk sekä ympäröivien hätäkeskusten kansiot. Lisäksi YT-kansiot, poikkeusolo..... Kussakin omat lukuisat puheryhmänsä, mutta jokaisessa kansiossa kuuluu kuitenkin oma SA-Anto ja INFO. Eli voit vaihtaa kansion tarpeen mukaan ja silti kuulet Puijon huutelut. Voisi sanoa, että puheryhmiä on tarpeeksi.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on käytössä tällä hetkellä garmin StreetPilot 2610

garmini meilläkin ja hyvin on toiminut.

Meillä tom tom 30

C320:ssä

Kysymys teille TomTomin ja Garminin käyttäjät; Mitenkä näissä syötetään katuosoite navigaattoriin? Onko näissä Navicoren tyylinen ennakoiva tekstinsyöttö vai valitaanko katu jostakin listasta klikkaamalla vai mikä on tyyli?
Link to comment
Share on other sites

Kysymys teille TomTomin ja Garminin käyttäjät; Mitenkä näissä syötetään katuosoite navigaattoriin? Onko näissä Navicoren tyylinen ennakoiva tekstinsyöttö vai valitaanko katu jostakin listasta klikkaamalla vai mikä on tyyli?

garminissa (c320) ainakin ensin syötetään kaupunki, jonka jälkeen katu os. eli navicoren malliin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä garminissa eka talon numero ja sit sillai ennakoivalla tekstinsyötöllä ja sit se jättää vaan ne kirjaimet ruutuun mitkä kävis jatkoks....

Karsii turhat kirjaimet siis pois

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Tom Tomissa ennakoiva syöttö. Kaupunki ja sen jälkeen katu. Kaupunkeja syöttäessä tulee joskus hauskoja nimiä kun löytyy koko Skandinavia ja tarjoaa myös niitä norjalaisia kaupunkeja. TomTom sekä työautossa että omassa. Virheitä löytyy ja kun ei ole jaksanut päivttää niin ei löydy kaikkia teitä eli joskus ajetaa pellossa. Silti ihan OK peli.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Meillä ainakin on jonkinmoinen ohje, että ilmoitellaan eri alueelle mennessä. Naapurikuntien yksiköt huutelee ainakin tehokkaasti meidän häkelle ja saavatkin joskus paluukyytejä.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Meillä ainakin on jonkinmoinen ohje, että ilmoitellaan eri alueelle mennessä. Naapurikuntien yksiköt huutelee ainakin tehokkaasti meidän häkelle ja saavatkin joskus paluukyytejä.

Saavat? Pitikö kirjoittaa että joutui ottamaan?  ::)

Link to comment
Share on other sites

kun pitäis saada esim. kansioita ladattua enempi eri häkejen alueella liikkumista varten.

Tehdäänkö tätä oikeasti jossain?

Meillä ainakin on jonkinmoinen ohje, että ilmoitellaan eri alueelle mennessä. Naapurikuntien yksiköt huutelee ainakin tehokkaasti meidän häkelle ja saavatkin joskus paluukyytejä.

Saavat? Pitikö kirjoittaa että joutui ottamaan?  ;)

Ajattelin asiaa yksityisen yrittäjän kannalta. Nuo siirtofirmat, kun yleensä tuppaavat yksityisiä olemaan.  :)

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin asiaa yksityisen yrittäjän kannalta. Nuo siirtofirmat, kun yleensä tuppaavat yksityisiä olemaan.  :)

Mutta korvaushan tulee paluumatkoista muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...