Jump to content
MAINOS

Kotihoito

Guest Suzie Q

Recommended Posts

Guest Suzie Q
Posted

Heips! Kertoisitteko tämän päivän vanhusten kotihoidosta? Käydäänkö asiakkaiden kanssa kaupassa? Siivotaanko usein?

Olen miettinyt työpaikan vaihtoa vanhainkodista kotihoidon puolelle. Kiitos jo etukäteen!

P.S. Asun Helsingissä. :happy:

MAINOS
Posted

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=4957.0

Ei siivota, ei käydä kaupassa. PAITSI jos se on opetustilanne, esimerkiksi mielenterveyspotilaille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Guest Sanna82
Posted

KYLLÄ SIIVOTAAN!! Riippuu täysin paikassa missä työskentelet, että mitä tehdään. Itse olen lähihoitaja ja kokemuksen perusteella Kuopion kaupungin kotihoidossa ei siivota mutta käydään kaupassa ja apteekissa tarvittaessa. :happy:

Itse työskentelin yksityisessä kotipalvelussa, siellä teimme KAIKKEA! Siivoukset olivat arkipäivää, kaupassa käynnit ja ruuan haut myöskin.. >:D

Posted

KYLLÄ SIIVOTAAN!! Riippuu täysin paikassa missä työskentelet, että mitä tehdään. Itse olen lähihoitaja ja kokemuksen perusteella Kuopion kaupungin kotihoidossa ei siivota mutta käydään kaupassa ja apteekissa tarvittaessa. :happy:

Itse työskentelin yksityisessä kotipalvelussa, siellä teimme KAIKKEA! Siivoukset olivat arkipäivää, kaupassa käynnit ja ruuan haut myöskin.. :o

Kysyjä sanoi olevansa pks tyyppejä, ei kuopijolaasii.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Guest Suzie Q
Posted

Eli siivouksia ja kaupassakäyntejä on jätetty ilmeisesti aika paljon pois kotihoidon työnkuvasta. Onko työ lähinnä ruoan lämmittämistä, lääkkeiden oton tarkistamista, suihkutusta, kenties pistosten antamista? Kuulostaa ainakin kevyemmältä työltä kuin vanhainkodissa. Kertokaa lisää kokemuksistanne kotihoidon työntekijöinä!

Posted

Olen töissä kotihoidossa Keski-Suomessa, työn kuvaan näin lähihoitajan kantilta kuuluu aamupalat, pesut, ruuan lämmitys, lääkkeiden anto, pistämiset ( insuliini ( jos luvat myös rokotukset, lihakseen pistämiset ym.), lääkkeiden jako, verinäytteiden otto, apteekki-asiat, kauppa-asiat, yleis siisteys eli wc:t, keittiö, roskien vienti, petivaatteiden vaihto, mutta ei varsinainen siivoaminen, pyykkipalvelut ja haavojen hoito. Tässä suurin osa työnkuvauksesta ainakin meillä.

Posted

Silloin itse olin kotisairaanhoidossa/kotipalvelussa -21  8) kävin itse kaupassa vanhuksille. Lähinnä siitä syystä että pystyi toimimaan nopeasti ja tein samalla kertaa kolmen vanhuksen ostokset yhdella samalla kertaa ja sitten vain jaoin ne toisella kieroksella vanhuksille. Toimi hyvin mun mielestä.  :(

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

• 2 weeks later...
Guest MagiaMilla
Posted

Me suoritamme näitä töitä kotihoidossa asiakkaiden luona :  :nauraa:

- päivittäinen hygienia esim. aamupesut, kokopesussa avustaminen / suihku n. kerran viikossa

- lääkkeiden anto

- ateriapalvelu : ruoan toimittaminen

- aamupalan laitto

- postin tuominen

- jumppa ja kuntouttava voimistelu

- ulkoilu

- terkkarista haettavien tarvikkeiden toimittaminen kotiin mm. insuliinineulat, poikkarit, wc- korokkeet ym. apuvälineet ja tarvikkeet

- kauppa-, pankki- ja apteekkikäynnit

- ylläpitosiivous ( imurointi kerran viikossa, tasojen pyyhkiminen, wc:n pesu)

- pesukoneen täyttö / tyhjennys, ei kuitenkaan koko pesuohjelman odottaminen asiakkaan luona

- pyykin silitys / mankelointi

- pyykin vienti / tuonto pesulaan

- ruoan esivalmistelu esim. uuniruoka uuniin, keitto kiehumaan, pannari uuniin

- tiskit

- puiden kanto

- talousveden tuonti paikkoihin, jossa on huonolaatuinen vesi / vesi loppu

- lemmikin hoidon järjestäminen esim. äkillisen sairaalaan lähdön vuoksi

- roskapussien vienti pihassa olevaan säiliöön ( roskia ei kuljeteta autoissa hygieniasyistä)

ja maalaisjärjen käyttö sallittua  :nauraa:

Että sellaista meillä ainakin... ja on perhepaikkoja myös eli lastenhoitoa.

Ei kotihoidon työstä yhtään helpommalla pääse kuin laitoksessa. Vastuuta joutuu ottamaan paljon. Yleensähän jokainen haluaa työnsä hoitaa hyvin. Nopeasti tulee palautetta kotihoidon asiakkailta, jos ei homma suju.

ps. meillä ei ainakaan laiskotella  8)

Posted

Ei siellä todellakaan laiskotella. Parhaimmillaan tein kolmen ihmisen hommat, kun porukkaa alkoi jäämään burn out lomalle. Vastuu on suuri. Riippuu mihin tiimiin sattuu menemään. Mulla oli pääasiassa pelkkää kiirettä ja stressiä, joten lähdin työpaikasta pois. Kaverilla taas samassa talossa eri tiimissä oli pikemminkin tylsää, kun ei riittänyt käyntejä aina.

Läntisen helsingin alueella ainakin asiakas hoidetaan kokonaisvaltaisesti. Ei tehdä isoja siivouksia, mutta mt ihmisten kanssa luututaan kyllä lattioita ja käydään kaupassa kuntoutus mielessä. Muutkin asiakkaat piti hoitaa kokonaisvaltaisesti eli siihen kuului aina roskat ja tiskit sekä asunnon yleisilmeen katsominen. Lisäksi puurot, voileivät, mikroateroat jne. Sitten tietysti hoidolliset hommat päällem sekä suihkutukset.

Mulla ollut kotihoidon puolella sellainen ongelma, että päättääkö asiakas vai kotihoito. Jäi huono maku (ja maine) suuhun, koska oli pakko pari kertaa marssia asiakkaan luokse, ettei työntekijää enää tule. Syynä olivat mm. siivousasiakkaiden lopetus (pelkkiä siivousasiakkaita ei pidetä) sekä se, että joku asiakas alkoi vaatimaan kaupungilta paplareita myöden kaikkia palveluja pariksi tunniksi kotiin vaikka mitään hoidollista tarvetta ei ollut. Meinasi siellä väkivaltaakin tämän takia joutua kohtaamaan.

• 1 year later...
Guest Sinde
Posted

Tänne nyt kirjoittelen kun tukka putkella kotihoidossa töitä painetaan, ja ostosasiat on alkaneet jurppia pahemman kerran.. Kuten varmaan monessa muussakin kunnassa, asiakkaiden ostokset hoidetaan siten, että kh kirjoittaa asiakkaalla kauppalapun, toimittaa ostoslinjan ihmiselle joka kirjoittaa tilattavat tuotteet kunkin asiakkaan kohdalta koneelle ja toimittaa listat eteenpäin. Kodinhoitajien osalta touhussa ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta kaupan osalta kyllä. Kas kun siellä ajatellaan, että vanhukset ovat joko tyhmiä, seniilejä tai muuten välinpitämättömiä, tai sitten eivät jaksa asiasta valittaa. Joka siunaaman kerta ja joka ikisen asiakkaan tuotteiden kanssa käy niin, että kun asiakas ne kotiin saa, parasta ennen-päivämäärä on seuraava päivä tai joskus jopa se kyseinen päivä, jolloin tuotteet on asiakkaalle saapuneet. Ketuttaa tommonen toiminta! Jonkun pitäisi tosissaan opettaa ihmisten kunnioittamista kaupassa työskenteleville ihmisille! Onko vastaavia kokemuksia muilla?

Posted

Tänne nyt kirjoittelen kun tukka putkella kotihoidossa töitä painetaan, ja ostosasiat on alkaneet jurppia pahemman kerran.. Kuten varmaan monessa muussakin kunnassa, asiakkaiden ostokset hoidetaan siten, että kh kirjoittaa asiakkaalla kauppalapun, toimittaa ostoslinjan ihmiselle joka kirjoittaa tilattavat tuotteet kunkin asiakkaan kohdalta koneelle ja toimittaa listat eteenpäin. Kodinhoitajien osalta touhussa ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta kaupan osalta kyllä. Kas kun siellä ajatellaan, että vanhukset ovat joko tyhmiä, seniilejä tai muuten välinpitämättömiä, tai sitten eivät jaksa asiasta valittaa. Joka siunaaman kerta ja joka ikisen asiakkaan tuotteiden kanssa käy niin, että kun asiakas ne kotiin saa, parasta ennen-päivämäärä on seuraava päivä tai joskus jopa se kyseinen päivä, jolloin tuotteet on asiakkaalle saapuneet. Ketuttaa tommonen toiminta! Jonkun pitäisi tosissaan opettaa ihmisten kunnioittamista kaupassa työskenteleville ihmisille! Onko vastaavia kokemuksia muilla?

Juuh, kyllähän tuota sattuu ja tapahtuu. Piti olla hyvin skarppina, mitä mummo tai vaari saa pussissaan. No, pari kertaa kun kävi "kertomassa" mielipiteensä toiminnasta, mieluummin vaikka muiden asiakkaiden kuullen, niin välillä homma parantui. Soitto ei yleensä riittäny. Mutta jännä vaan, että kauppiailla on pokkaa tehdä tuollaista. Yhden kerran vaihdoimme kauppiasta, kun hommaan ei tullut korjausta.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...