Jump to content
MAINOS

liman imeminen


Mamu

Recommended Posts

kun mä oikeakätisenä imen putkesta, niin mä joudun oikealla kädellä ottamaan kiinni imukatetrin päästä saadakseni sen peep:n säästäjän läpi putkeen... ja kun mä siis vasemmalla kädellä tuen tuubista niin kyllä se mulle (ja kaikille tuntemilleni kollegoille) on mahdotonta saada imukatetri peepin säästäjän läpi ottamatta imukatetrista kiinni myös siitä osasta joka päätyy sinne tuubiin..

Ööö... Nyt olen kyllä ällikällä lyöty. En minä ainakaan ikinä siihen potilaaseen menevään päähän ole koskenu, saati kukaan tuntemani hoitaja. Ehkä teillä on lörtsempiä imukatetreja?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ööö... Nyt olen kyllä ällikällä lyöty. En minä ainakaan ikinä siihen potilaaseen menevään päähän ole koskenu, saati kukaan tuntemani hoitaja. Ehkä teillä on lörtsempiä imukatetreja?

Ehkä sitten niin..  :-X hoitajastahan se paljon on kiinni kuinka tiedostaa sen, ettei klähmi sillä imukäden hanskalla MITÄÄN muuta kuin sit sitä imukatetria.. kontaminaatioriski vaan on olemassa jos asiaa ei tiedosta. Mut mehän se tiedostettiin.. :P Katotaan miten käytäntöjen käy, muutkin ovat asiaan os:lla kiinnittäneet huomiota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kun mä oikeakätisenä imen putkesta, niin mä joudun oikealla kädellä ottamaan kiinni imukatetrin päästä saadakseni sen peep:n säästäjän läpi putkeen... ja kun mä siis vasemmalla kädellä tuen tuubista niin kyllä se mulle (ja kaikille tuntemilleni kollegoille) on mahdotonta saada imukatetri peepin säästäjän läpi ottamatta imukatetrista kiinni myös siitä osasta joka päätyy sinne tuubiin..

Ööö... Nyt olen kyllä ällikällä lyöty. En minä ainakaan ikinä siihen potilaaseen menevään päähän ole koskenu, saati kukaan tuntemani hoitaja. Ehkä teillä on lörtsempiä imukatetreja?

Samaa mietin, kun kyllä meillä käytössä on vain yhdet hanskat ja ei mun ole tarttenut koskea imukatetrin kärkeen ikuna. Ja yleensä vielä imulaitetta käytän yksin. Banksejä en osaa ees kuvitella käyttäväni moisessa toimenpiteessä. Kun on tavarat valmiina paikalla, niin ei tartte ylimääräsiä "kosketella".

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jään oottelemaan muittenkin kommentteja.. oliskin mielenkiintoista panna pystyyn galluppi asian tiimoilta eri tyylejä koskien.. ;D Kenenkään ei tarvitse provosoitua tästä. Toisten toiminnasta voi aina oppia itsekin. Tyylejähän on monia ja niistä tuskin yksikään on se  ainoa oikea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No käytäntö meillä:

Imetään tehdaspuhtaat hanskat kädessä, maski hoitajan naamalle ja potilaat kasvot ja mahdolliset sentraaliset pillit suojataan esim. sellulla. Sitten respiraattoriin 100% happi päälle ja kaivetaan kamat valmiiksi. Keittosuolaa ruiskuun ja muutama imukatetri lähettyville. Imu päälle ja eka imukatetripaketti auki ja katetri imuun kiinni. Toisella kädellä putkesta kiinni ja keittosuolaa putkeen. Sen jälkeen toisellä kädellä katerti intubaatioputkeen ja imetään. Likainen katerti roskiin ja tarvittaessa lisää keittistä putkeen. Uusi katetripaketti auki ja katikka imuun. Taas imetään. Sitten viimeisen kerran kun imetään niin voidaan imaista ilman kostutusta.

Eli, ei meillä imeminen ole steriili toimenpide. Korkeintaan puhdas. Ennen käytettiin pänksejä imujen yhteydessä. Piti steriilisti uittaa imukatetri putkeen. Sitten hygieniaihmiset muuttivat ohjeet, että ei tarvitse olla steriilinä, mutta mahdollisimman puhtaana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Imetään tehdaspuhtaat hanskat kädessä, maski hoitajan naamalle ja potilaat kasvot ja mahdolliset sentraaliset pillit suojataan esim. sellulla. Sitten respiraattoriin 100% happi päälle ja kaivetaan kamat valmiiksi. Keittosuolaa ruiskuun ja muutama imukatetri lähettyville. Imu päälle ja eka imukatetripaketti auki ja katetri imuun kiinni. Toisella kädellä putkesta kiinni ja keittosuolaa putkeen. Sen jälkeen toisellä kädellä katerti intubaatioputkeen ja imetään. Likainen katerti roskiin ja tarvittaessa lisää keittistä putkeen. Uusi katetripaketti auki ja katikka imuun. Taas imetään. Sitten viimeisen kerran kun imetään niin voidaan imaista ilman kostutusta.

Mä tunnen läheisesti juuri ton käytännön..

Mä vaan jäin ihmetteleen että minkälainen fakiiri saa imettyä respiraattoripotilaan  koskematta käsin/bänkseillä imukatetrin siihen osaan joka menee intubaatiotuubin sisään.. mun täytyis varmaan päästä näkemään k.o asia livenä, kun ei näin pienen hoitajan päähän mahdu miten se käytännössä toteutetaan.. en tod. sano olevani kaiken osaava tässä asiassa.. ;D

Jauhetaan nyt ni ei tarvi huomisessa miitissä jauhaa... vapaalla vois puhua jostain ihan muusta..  :viekas:  ai mut täytyyki vissiin vaihtaa topicia. :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vaan jäin ihmetteleen että minkälainen fakiiri saa imettyä respiraattoripotilaan  koskematta käsin/bänkseillä imukatetrin siihen osaan joka menee intubaatiotuubin sisään..

Mä en taas ymmärrä, että miksei siihen imukatetriin saisi koskea epästeriilisti? Tungetaanhan se katetri kuitenkin intubaatioputkeen joka on vihertävänkeltaista sitkeää infektoitunutta räkää täynnä.  ;D

Ei varmasti imemällä kellekään aiheuteta infektioita.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei mun pointti ollutkaan se että steriilisti pitäis imeä. Siitä käytännöstähän on luovuttu monissa paikoissa. Tarkoitin sitä että riski kontaminoida se tehdaspuhdas hanska erinäisillä muilla kuin potilaan keuhkoissa asustelevilla pöpöillä on olemassa, jos sillä samalla hanskalla epähuomiossa koskettelee muutakin kuin sitä imukatetria.. olen nähnyt käytäntöjä jossa pidetään imukädessä tuplahanska, sillä avtaan nupit ja vedetään keittikset ruiskuun ja tehdään muut valmistelut, ja vasta juuri kun ryhdytään imeskelemään, niin se päällimmäinen tehdaspuhdas riisutaan ja sillä alemmalla tehdaspuhtaalla käydään imukatetrin kimppuun. Ja itseasiassa.. eiköhän imemällä saa potilaan altistettua pneumonialle jos juuri näihin asioihin ei kiinnitetä huomiota. Miksi muuten aseptiikkaa painotettaisiin niin paljon?? Eri asia on sitten se että tehopotilaista suurella osalla on muitten ongelmien ohella myös paljon pneumoniaa jo valmiiksi... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Hei, puhetta ollut imun tekemisestä tuplahanskojen kanssa. Oon töissä hengityshalvausyksikössä jossa on trakeostomia-potilaita. Meillä käytäntönä on trakeasta imettäessä käytetään tehdaspuhtaita hanskoja ja beankseillä imetään. (ihan hyvin onnistuu, ainakin nyt kun on puol vuotta siellä ollut töissä :) ) Ja kostutus tehdään 10 ml keittistä. Näin meille on opetettu ja näin meillä tehdään 

Näin aattelin vaan kirjotella tänne, vaikka ei tänne pitkään aikaan kukaan ole kirjoitellut!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kostutus tehdään 10 ml keittistä. Näin meille on opetettu ja näin meillä tehdään 

Onpa suuri määrä keittistä. Vähempikin varmaan riittäis, jos ei ihan sairaan sitkeää limaa tursua tuubin täydeltä..

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ja kostutus tehdään 10 ml keittistä. Näin meille on opetettu ja näin meillä tehdään 

Onpa suuri määrä keittistä. Vähempikin varmaan riittäis, jos ei ihan sairaan sitkeää limaa tursua tuubin täydeltä..

Muokkaus:lainaukset

Joo, minustakin kuullostaa hurjalta määrältä, ihan aikuisellekkin  :- Ite kun käytän sellasta 0,2-0,5ml kun potilas painaa 6kg...  ::)

Meillä kans tehdaspuhtailla hanskoilla.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse joudun töissä erittäin harvoin asian kanssa tekemisiin, mutta Sairaanhoitajan käsikirja antaa seuraavat ohjeet:

# Kipua lievitetään tarvittaessa kipulääkkeillä ennen kanyylin vaihtoja ja imemistä.

# Hengitysteitä kostutetaan.

    * Huoneilman kostutin pidetään päällä aina potilaan nukkuessa, jotta lima pysyisi juoksevana, eikä limatulppia ja karstoja muodostuisi.

    * Keittosuolaa tiputetaan noin 1–2 ml kanyyliaukkoon, jos eritteet ovat kuivia ja kanyyli karstoittuu.

# Imetään ensin trakeasta, sitten suusta ja nenästä, jos

    * potilas on limainen, lima kuplii kanyylissa

    * hengitysääni on rohiseva

    * potilaalla on hengitysvaikeuksia, hän on levoton, tuskainen, ei jaksa yskiä itse limaa pois ja käyttää apuhengityslihaksia

    * ihon väri huononee.

# Jotta kuffin yläpuolelle kerääntyneet eritteet eivät valu alempiin hengitysteihin, imetään ensin suusta ja nielusta kuffin yläpuolelta, sitten tyhjennetään kuffi ja imetään sen alapuolelta.

# Jos lima on sitkeää tai se alkaa kuivua, kostutetaan kanyylia ja hengitysteitä ennen imemistä.

# Imetään trakeostomiakanyylin yli vain sen verran, että potilas alkaa yskiä limaa pois. Liian syvältä imeminen saattaa aiheuttaa vaurioita trakeaan.

# Imutekniikka

    * Katetri kastetaan NaCl:aan ja tarkistetaan, että imu toimii.

    * Viedään käsin katetri kanyylin sisään kanyylin pituudelta (imu pois päältä), laitetaan imu päälle ja vedetään katetri pois rauhallisesti pyörittämällä sitä 360°, edestakaista liikettä vältetään.

# Imu toistetaan tarvittaessa, ja imujen välillä katetri puhdistetaan imemällä NaCl:aa tai tavallista vettä sen läpi.

# Yksi imukerta kestää 10–15 sekuntia, imujen välillä potilas tasaa hengitystään.

# Mikäli potilaan happisaturaatiot laskevat imemisen aikana, hapetetaan häntä imukertojen välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En jaksanut koko threadia lukea läpi mutta sen verta tuohon keittiksen ruikkimiseen imujen yhteydessä kommentoin. Käypähoito-ohjeissa (äkillisen hengitysvajauksen hoito) kommentoidaan, että keittosuolan ruiskuttaminen imujen yhteydessä ei merkittävästi lisää imujen tehoa.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...