Jump to content
MAINOS

liman imeminen


Mamu

Recommended Posts

MAINOS

Mistä? Trakeasta? Nollasta viiteen ml nakkelia tai jotain pöydällä olevaa. Määrä riippuu potilaan koosta, yskimiskyvystä ja liman sitkeydestä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Trakarin karstoittumisen estoon käy muutama ml keittistä. En tiedä tarkoititko tavallista liman imemistä ja katetrin huuhtelua,koska mitään muuta "kostuttamista" liman imemisessä en tiedä 15 vuoden työkokemuksella. Siinä käytetään joko steriiliä aquaa tai hana-aquaa jos imeminen tapahtuu nielun kautta. Trakaripotilaalla aseptiikka on tietty must ja silloin toimitaan mahdollisimman steriilisti..Siinäkin on kuitenkin eroja,olen hoitanut henkkaripotilaita kotona ja heillä kotiolosuhteissa joillain käytettiin hana-aquaa..eli yhtään selvää vastausta ei ole-niin kuin monessa muussakin asiassa meidän alalla. Teet niin tai näin niin aina jonkun mielestä väärin päin ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nollasta viiteen ml nakkelia tai jotain pöydällä olevaa. Määrä riippuu potilaan koosta, yskimiskyvystä ja liman sitkeydestä.

Samoin. Ohjeissa on usein mainittu 5 ml, mut sekin voi jossain tapauksissa olla liian paljon... yli 5ml:n en muista koskaan laittaneeni...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai jaa. Onko siinä joku yläraja paljon keittistä saa käyttää? Mä olen aina laittanut "riittävästi", eli tilanteen mukaan. Jos tuntuu, että lima on sitkeää ja sitä on paljon, niin ei kymmenen milliä keittistä ole ollut mikään harvinaisuus. Ja olen mä enemmänkin laittanut kerralla. En mä ole ajatellut, että siitä voisi suoranaisesti haittaa olla potilaalle. Kunhan nyt jonkunlainen maltti pidetään mielessä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai jaa. Onko siinä joku yläraja paljon keittistä saa käyttää? Mä olen aina laittanut "riittävästi", eli tilanteen mukaan. Jos tuntuu, että lima on sitkeää ja sitä on paljon, niin ei kymmenen milliä keittistä ole ollut mikään harvinaisuus. Ja olen mä enemmänkin laittanut kerralla. En mä ole ajatellut, että siitä voisi suoranaisesti haittaa olla potilaalle. Kunhan nyt jonkunlainen maltti pidetään mielessä.

No mä olen laittanut aina kerralla ton 5 ml max, ja se on aina piisannut jos ne imut muistaa tehdä säännöllisesti ettei se sotku karstotu ja jämähä sinne. Ei kait siitä mitään haittaa oo tietty, nakkeliahan se vaan on...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä olen laittanut aina kerralla ton 5 ml max, ja se on aina piisannut jos ne imut muistaa tehdä säännöllisesti ettei se sotku karstotu ja jämähä sinne. Ei kait siitä mitään haittaa oo tietty, nakkeliahan se vaan on...

Mä olen kanssa järkeillyt sen siten, että keittistähän se vaan on. Imeytyyhän se sieltä keuhkoista verenkiertoon, enkä mä sitä niin paljon laita, että siihen hukkuisi. Sellaisen 10 ml:aa jos on oikein karstainen tai lima on sitkeää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kerrottiin työnantajan (keskus-sairaala) järjestämässä koulutuksessa että steriili aqua olisi nakkelia parempi kostuke jos paljon joudutaan kostuttamaan, ei jää sitä suolaa keuhkoihin...trakaripotilaita olen hoidellut. Miten lie, harvaan asiaan yhtä totuutta löytyy..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kerrottiin työnantajan (keskus-sairaala) järjestämässä koulutuksessa että steriili aqua olisi nakkelia parempi kostuke jos paljon joudutaan kostuttamaan, ei jää sitä suolaa keuhkoihin...trakaripotilaita olen hoidellut. Miten lie, harvaan asiaan yhtä totuutta löytyy..

Mutta jos se määrä on todellakin noin pieni niin eikö se nyt ole se ja sama? Mä olen todellakin ottanut aina sitä mikä ekana käteen tulee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai sillä lajilla väliä olekaan jos ei paljon kostutella. Hoitamani potilaat ovat olleet hengityshalvauspotilaita joita on kostuteltu pääasiassa Sun mist-laitteen avulla. Määrä suunnilleen semmonen 10 ml x2-3 kertaa päivässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hengityshalvauspotilaita joita on kostuteltu pääasiassa Sun mist-laitteen avulla. Määrä suunnilleen semmonen 10 ml x2-3 kertaa päivässä.

Mutta sehän on ihan eri kostutellaanko Sunmistillä vai suoraan ruiskulla. Toisessa höyryä, toisessa täyttä nestettä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä liman imemisessä käytetään fysiologista keittosuolaliuosta. Jos ja kun sitä kuitenkin jää vähän hengitysteihin, ei aiheuta niin paljon vahinkoa kuin steriili vesi.  Ja kyllä ollaan käytetty joskus jopa 10 ml:aa, jos ei muuten irtoa ja pakko saada putki auki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä liman imemisessä käytetään fysiologista keittosuolaliuosta. Jos ja kun sitä kuitenkin jää vähän hengitysteihin, ei aiheuta niin paljon vahinkoa kuin steriili vesi.  Ja kyllä ollaan käytetty joskus jopa 10 ml:aa, jos ei muuten irtoa ja pakko saada putki auki.

Mitä vahinkoa steriili vesi aiheuttaa hengitysteihin mitä Nacl ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mä nyt tän saman topicin alla vaihdan vähän näkökulmaa.. Onko teillä kollegoilla kokemusta ja näkemystä intuboidun/trakeostomodun potilaan imemisestä tuplahanskojen kera? Entä kuka on opetellut k.o homman bankseilla??

Juteltiin työpaikalla tänään noista imemiseen liittyvistä aseptisista näkökohdista ja toin julki näkemykseni siitä että meillä aseptiikkaa voitaisiin parantaa käyttämällä tuubista/trakarista imettäessä kaksia hanskoja ( eli imukatetria käsittelevässä kädessä 2 tehdaspuhdasta päällekkäin) joista sitten vasta juuri imemään ryhdyttäessä otettaisiin päällimmäinen pois.. (kun niillä yksillä hanskoilla moni kuitenkin tulee helposti (vahingossakin) sormeilleeksi imun "nuppia", keittispulloa, sängynlaitoja, imuletkua ym...)

Toisaalla (ja koulussa) opetetaan imemään jopa banksien kanssa, mutta musta se ainakin on teknisesti melko hankalaa ja siinä menettää näppituntuman putkessa tuntuvaan mahdolliseen vastukseen ym... :-

Joissain paikoissa tiedän tuplahanskojen olevan vakikäytäntö.. jotenki maalaisjärjellä ajatellen vois kuvitella että sillä voitaisiin jonkin verran ehkä vähentää ventilaattoripneumonioiden esiintyvyyttä..??!! Tosin en oo ottanut tarpeeksi asiasta selvää, mutta muistelen lukeneeni (joskus) jonkun tutkimuksenkin k.o aiheesta..  No mutta nythän asia on nyt meillä viety ylemmille tahoille keskusteluun. Olis kiva kuulla olemmeko ainoa yksikkö Suomen maassa jossa on vaan "yksien hanskojen käytäntö" vallalla. Kuis teillä  huh.gif

Nimim. Kehittämisen paikka

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä nyt tän saman topicin alla vaihdan vähän näkökulmaa.. Onko teillä kollegoilla kokemusta ja näkemystä intuboidun/trakeostomodun potilaan imemisestä tuplahanskojen kera? Entä kuka on opetellut k.o homman bankseilla??

Eipäs nyt tehdä siitä trakari-imusta mitään pientä leikkausta. Unohtanet sen, että sinähän et käsilläsi koske kuin trakarin korkkiin (tai hengityskoneen letkuun tai mihin lie tekonenään), imun y-kappaleeseen (tai johonkin nappiin millä imun saa päälle) ja imukatetrin siihen päähän, joka ei mene potilaaseen. Eli et koske missään vaiheessa siihen osaan, joka menee potilaaseen sisälle. Joten turha siinä on satoja hanskoja sählätä. Bänksit? Miksi?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko teillä kollegoilla kokemusta ja näkemystä intuboidun/trakeostomodun potilaan imemisestä tuplahanskojen kera? Entä kuka on opetellut k.o homman bankseilla??

Tässäkin on varmaan monenlaisia "oikeita" käytäntöjä. Meillä käytetään "bänksejä" (peaneilla siis, jos joku "ylitarkastaja" taas on takertumassa), en koe hankalaksi. Ja jotta ei tulis niillä käsineillä tai bänkseillä koskettua "nuppia", NaCl-pulloa, sängynlaitaa tms. edes vahingossa, niin pyritään siihen, että toinen imee ja toinen hoitaa kaiken muun. Kait se vaan on talon tapa. Jokuhan vois tehdä päättötyön tästä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Unohtanet sen, että sinähän et käsilläsi koske kuin trakarin korkkiin (tai hengityskoneen letkuun tai mihin lie tekonenään), imun y-kappaleeseen (tai johonkin nappiin millä imun saa päälle) ja imukatetrin siihen päähän, joka ei mene potilaaseen. Eli et koske missään vaiheessa siihen osaan, joka menee potilaaseen sisälle. Joten turha siinä on satoja hanskoja sählätä. Bänksit? Miksi?

Öööhh...Focce hyvä, en tiedä asetinko kysymyksen epäselvästi, mutta siis kun mä oikeakätisenä imen putkesta, niin mä joudun oikealla kädellä ottamaan kiinni imukatetrin päästä saadakseni sen peep:n säästäjän läpi putkeen... ja kun mä siis vasemmalla kädellä tuen tuubista niin kyllä se mulle (ja kaikille tuntemilleni kollegoille) on mahdotonta saada imukatetri peepin säästäjän läpi ottamatta imukatetrista kiinni myös siitä osasta joka päätyy sinne tuubiin... Kerro toki jos sä tiedät jonkun konstin viedä vaikka nyt tommonen 20 cm imukatetria vaik intubaatioputkeen koskematta imukatetrin päähän ollenkaan..? Hyviä vinkkejä vastaanotetaan!!  :P[

Cardina: kiitos asiallisesta kommentista. Meillä ei vaan noi henkilöstöresurssit riitä (ainakaan aina) siihen et olis 2 hoitajaa imemässä, vaikka se varmaan se ideaali oiskin.. päättötöitä odotellessa.. :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...