Jump to content
MAINOS

Influenssa ja rokotteet


OldOne

Recommended Posts

Minulla on ystävä, joka kymmenisen vuotta sitten sai munuaissiirrännäisen ja on pärjännyt hyvin ja hoitaa itseään todella hyvin. Löysi sitten jossain vaiheessa ystäväkseen farmaseutin, joka kuului johonkin ihmeuskonlahkoon ja alkoi tuputtaan "tietoa", jotta nämä influenssarokotteet ovat vain rahastuskikka ja niillä ei ole mitään merkitystä eikä mitään tehoa ihmisille. No kaveri sitten uskoi tottakai mieluummin farmaseuttia kuin minua ja jätti ottamatta rokotteen. Sairastui sitten influenssaan ja sairaalaan joutui. Munuaistaan ei onneksi menettänyt mutta ystävyys loppui ko farmaseutin kanssa. Muakin otti niin kaaleen, jotta kävin ko apteekin proviisorille asian kertomassa. Farmaseutti vaihtoi apteekkia kaikessa hiljaisuudessa, vaikuttaa nyt jossain Turun seudulla, kuulemma.

Itse kuulun myös riskiryhmään ja otan rokotteen. Yhden kerran olen sairastanut influenssan, yli kolme viikkoa töistä pois yhtä kyytiä. Osastonhoitajaa ei yhtään hymyilyttänyt kun palasin töihin, hyvä kun ei irvistellyt "lomalaiselle".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä en näe mitään syytä siihen miksi perusterveen ihmisen pitäisi influenssarokotus ottaa.

Influenssalta säästyminen? Ts 1-2 viikon taudin välttäminen?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän musta terveydenhuoltohenkilökunnalle on ihan oikeutetusti työn puolesta tuo rokote. Vaikkei mitään perussairautta olekaan, niin eipähän tartuta muita ja tosiaan; ei ole poissa töistä viikkoa paria.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen kuullut ihmisten sanovan, että kun ovat ottaneet influenssarokotteen, niin ovat sitten seuraavan talven olleet kipeämpiä kuin koskaan.

Nyt pari kuukautta rokotteen ottamisesta. Yhtään sen kipeämpi kuin ennekään en ole ollut. Ainoatakaan räkätautiakaan en o potenut. Enkä influenssaa. Eikä se Elviskään o kävelly vastaan  ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mun kakrut ei sitten saanu tota rokotetta. Astmalääkäri sanoi, että tk:n on syytä rokottaa, tk:ssa ohjattiin neuvolan terkkarille, terkkari oli kauhuissaan ettei halua rokottaa näitä ja laitto lähetteen tk-lääkärille, joka kirjoitti lähetteen lasten ja nuorten sairaalaan ja allergiasairaalaan... Sieltä tuli toisen lääkärin mielipide, että nämä meidän astmaatikot on hyvässä lääketasapainossa eivätkä tarvi lääkettä. (Eikä oo kyllä missään tasapainossa, siit nimenomaan ravattu allergiasairaalassa...) ja nyt nlan terkkari vielä selvittelee omalta astmalääkäriltä rokotteen tarvittavuutta. Meinasin kyllä sanoa, että unohtakaa jo koko homma...

Siellä se lähete pyörii pöydältä pöydälle, kunnes koko influenssakausi on ohi. ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei ole tainnut vielä mainita influenssan mahdollisia jälkitauteja, joihin pahimmassa tapauksessa, hoitamattomana voi jopa kuolla!! Joo, ehkä hiukan liioittelua ja hysterian luomista, mutta kuitenki ihan totta. Harvinaistahan se on, mutta mahdollista. Influenssa on viruksen aiheuttama "tauti" jonka voi ehkäistä vain rokotuksella (ja täydellisellä eristäytymisellä muusta maailmasta, joskus tuurilla..), kun taas tavallista lentsua ei rokotuksilla pysty ehkäisemään (bakteerit). Vakavat jälkitaudit harvinaisia, mutta mahdollisia, tästäkin syystä rokotusta suositellaan riskiryhmille. Joku mainitsi nuo suurten yritysten tekemät tutkimukset ja kuinka niistä on selvinnyt ettei rokotusta kannata antaa suurelle väestölle, juu mutta ne mittaavatkin vain taloudellisia seikkoja, ei yksittäisten ihmisten etuja! Me hoitsut saadaan rokotus siksi että altistumme muuta väestöä enempi viruksille, eli siis myös tälle influenssavirukselle. Meidänki lasaretissa kaikille ilmainen rokote tarjolla, vaikkakin todella huonossa suosiossa, veikkaanpa että varmasti alle 10% meidän työporukasta sen ottanut, joten hävettää hoitohenkilöstön tietämys asiasta.. Mutta jokainen itse päättäköön! Ainiin vielä, vanhuksille ja muille heikomman vastustuskyvyn ja huonon yleiskunnon omaaville rokotus tosi hyvä, sillä voipi olla että yksikin pahempi influenssa liikaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei ole tainnut vielä mainita influenssan mahdollisia jälkitauteja, joihin pahimmassa tapauksessa, hoitamattomana voi jopa kuolla!! 

Joo, siis noin meillekin lääkäri selvensi, että riskiryhmille nimenomaan ne jälkitaudit on pahaks, ei niinkään influenssa. (Kun olin LIEVÄSTI sanottuna viime vuonna paniikissa, kun mun 1v astmaatikko sai sen taudin...)

Mut joskus luin että vanhuksille rokotetta suositellaan siks, että tutkimukset on osoittanut influenssan lyhentävän jopa 10 elinikää. Taisin lukea KTL:stä jostain tän, jos joku haluu enemmän tarkistella asiaa. (Mä en ainakaan muita sivuja kauheesti lueskele tästä.)

Mun äiti taas söi mun hermoja yks päivä sanomalla "työkaveri otti sen rokotuksen, mut HETI se oli kipeenä. Kyllä mä oon huomannu, että heti ne kaikki on tullu kipeeks..." Voi luoja, että meikää pänni! Mä kyllä selitin sille, että ei se suojaa muulta kuin influenssalta ja toisekseen kipeeks nyt muutenkin saattaa tulla silloin kun on pahin infektio-kausi. Ja kolmannekseen että influenssan on voinu saada rokotteen antamisen aikaan tai sen jälkeen jolloin se ei ehdi tehota.  Neljänneksi sanoin sille, että tänä vuonna influenssakausi on vasta alkamassa ja rokotukset on saatu marraskuussa. Ei tajuu, ei... ::hakkaa päätä seinään::

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläköhän kantsis ottaa influenssa rokote, en ole kuullut mitään juttuja influenssan maahan tulosta, ei ole Euroopastakaan kantautunut tietoja, mitkäs on nettiläisten havainnot, onko tullut  oikeaa tautia vastaan.(ei nuha kuumeita)

Vai onko unohtunut koko tavallinen influenssa kun tätä kanatautia nyt odotellaan pelko persiissä. kyllähän se jo niskaan huohottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei enää meilläpäin rokotetta saa. Muistaakseni apteekit vetivät ne takaisin, kun ihmiset lintuinfluenssan takia tulivat hysteerisiksi ja ostivat niitä hulluina.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläköhän kantsis ottaa influenssa rokote, en ole kuullut mitään juttuja influenssan maahan tulosta, ei ole Euroopastakaan kantautunut tietoja, mitkäs on nettiläisten havainnot, onko tullut  oikeaa tautia vastaan.(ei nuha kuumeita)

Vai onko unohtunut koko tavallinen influenssa kun tätä kanatautia nyt odotellaan pelko persiissä. kyllähän se jo niskaan huohottaa.

On niitä nyt ollu muutamia tapauksia. Maaliskuusta odotetaan ymmärtääkseni sit sitä pahinta influenssa kautta. Voin vain kuvitella, että kun tavisinfluenssa ja muuttolinnut tulee samaan aikaan mikä hysteria siitä leviää...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Höhöö... esikoinen sai ajan influenssarokotukseen 5.4.06.  ;D Ei oo todellista... Ei nyt tälle vuodelle kai enää oo mitään järkeä?! (Kuuluu kyllä riskiryhmään, mutta...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höhöö... esikoinen sai ajan influenssarokotukseen 5.4.06.  ;D Ei oo todellista... Ei nyt tälle vuodelle kai enää oo mitään järkeä?! (Kuuluu kyllä riskiryhmään, mutta...)

Sehän menee ihan ilman ajanvarausta! Hassua kyllä tuollainen... Siis että noin pitkälle menee. Pistät kuule ite :P (älä pistä!)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höhöö... esikoinen sai ajan influenssarokotukseen 5.4.06.  ;D Ei oo todellista... Ei nyt tälle vuodelle kai enää oo mitään järkeä?! (Kuuluu kyllä riskiryhmään, mutta...)

Sehän menee ihan ilman ajanvarausta! Hassua kyllä tuollainen... Siis että noin pitkälle menee. Pistät kuule ite :P (älä pistä!)

Joo, niinhän sen pitäis. Mut rupesivat hankalaksi tk:ssa ja saatiin sit lähete eteenpäin, että lääkärin valvonnassa. Lähete "hetken" kiersi lääkärin pöydältä toiselle ja tuli takas tk:eenkin, mut heittivät sen sinne uudelleen koska eivät rokota ja plaaplaaplaa... Asiallista toimintaa...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

mä vastaa oon ekan vuoden suorittanut th opinnoista ja kiinnostuneena kysyisin millaiset ihmiset vanhusten lisäksi kuuluu influenssan riskiryhmiin. ite olen kerran influenssan sairastanut perusterveenä ihmisenä ja eikä se mitn haitannut.. eli tartteeko perusterveihminen ko rokotetta? missä menee raja...(?)

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

millaiset ihmiset vanhusten lisäksi kuuluu influenssan riskiryhmiin.

ne joilla on laskenut vastustuskyky esmes sairauden takia

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Google haku

Ensimmäinen osuma:

Seuraavia tauteja sairastavat kuuluivat riskiryhmään vuonna 2005: (Kela-kortissa oleva erityiskorvattaviin lääkkeisiin oikeuttava sairauden numerotunnus)

- krooniset sydänsairaudet (201,206,207)

- krooninen keuhkoastma ja keuhkoahtaumatauti COPD(203)

- diabetes (103)

- munuaisten vajaatoiminta (105,137)

- leukemia (117)

Seuraavia hoitoja saavat kuuluvat riskiryhmään vuonna 2005:

- immunosuppressiohoito (127)

- kortisonikorvaushoito

- pitkäaikaisessa salisylaattihoidossa olevat lapset ja nuoret

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Google haku

Ensimmäinen osuma:

Seuraavia tauteja sairastavat kuuluivat riskiryhmään vuonna 2005: (Kela-kortissa oleva erityiskorvattaviin lääkkeisiin oikeuttava sairauden numerotunnus)

- krooniset sydänsairaudet (201,206,207)

- krooninen keuhkoastma ja keuhkoahtaumatauti COPD(203)

- diabetes (103)

- munuaisten vajaatoiminta (105,137)

- leukemia (117)

Seuraavia hoitoja saavat kuuluvat riskiryhmään vuonna 2005:

- immunosuppressiohoito (127)

- kortisonikorvaushoito

- pitkäaikaisessa salisylaattihoidossa olevat lapset ja nuoret

pernan poisto on myös yksi syy mikä tulee mieleen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 vuotta myöhemmin...

Melkoisen huono on ollut influenssarokotteen vaste; n. 35% sai "toivotun suojan" http://yle.fi/uutiset/influenssarokotteen_suojateho_jai_alle_puoleen/6210271

Tarkoittaako tämä sitä että 65% ei saanut suojaa ja sairastui? Mitenkä suuri olisi mahtanut olla saman populan sairastavuus ilman rokotetta..? No, toivottavasti ens syksynä osuu rokotteet paremmin kohdilleen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako tämä sitä että 65% ei saanut suojaa ja sairastui?

Ei, vaan sitä että 65% rokotetuista ei saanut rokotteesta suojaa ja jäivät alttiiksi sairastumiselle kuten rokottamattomatkin. Ts 35% rokotetuista sai suojan k.o tautia vastaan, loput jäivät samalle viivalle rokottamattomien kanssa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako tämä sitä että 65% ei saanut suojaa ja sairastui?

Ei, vaan sitä että 65% rokotetuista ei saanut rokotteesta suojaa ja jäivät alttiiksi sairastumiselle kuten rokottamattomatkin. Ts 35% rokotetuista sai suojan k.o tautia vastaan, loput jäivät samalle viivalle rokottamattomien kanssa.

Eli suurin piirtein saman suojan saa kun muistaa pestä kädet..;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli suurin piirtein saman suojan saa kun muistaa pestä kädet.. ;)

Ei se nyt ihan niin mene.

No ei ihan, mutta kyllähän tuon rokotteen teho on ainakin viimeks ollut luvattoman huono. Kun miettii mitä muuta rokotuksiin on liittynyt niin ei ole ihme jos kansalaiset pikkaisen vierastavat rokotuksia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...