Jump to content
MAINOS

Influenssa ja rokotteet


OldOne

Recommended Posts

Huvittavaa huomata miten alan ammattilaisetkin sekoittavat jatkuvasti influenssan ja tavallisen flunssan keskenään. Jatkuvasti kuulee alan(kin) ihmisten suusta tyyliin 'no en varmaan ota sitä flunssarokotetta. Viimeksi kun otin sen niin sairastin ainakin x flunssaa. Ei siitä mitään apua ole' jne jne.

No ei varmasti apua olekkaan. Influenssarokotteesta on apua flunssaan yhtä paljon kuin tetanus rokotteesta, eli ei yhtään mitään. Se monta flunssaa k.o talvena sairastaa, sillä ei ole mitään tekemistä k.o rokotteen kanssa. Kyllähän alan ihmisten ero pitäs tietää mutta yllättävän moni ei näemmä tiedä :)

Kunhan taas ihmettelen :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä unohdin hakea koko influenssarokotteen tk:sta  :ei_ei: Viime vuonna otin ku lekurit käski kun meen jo tavallisesta lenssusta huonoon happeen...kiitos astman. No, nyt on tupakan poltto lopetettu, et jospa se ees hintsun jeesais ton hengittämisen kanssa lenstuaikaan.  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, nyt on tupakan poltto lopetettu, et jospa se ees hintsun jeesais ton hengittämisen kanssa lenstuaikaan.  :P

Varmaan paremmin kuin ykskään rokote  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tetanus on aika vittumainen ja rokotus toimii mut muija ei oikein koskaan ole rokotuksista innostunut.Mä en oikein ymmärtänyt mitä tekemistä tetanusrokotteella on flunssan kanssa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tetanus on aika vittumainen ja rokotus toimii mut muija ei oikein koskaan ole rokotuksista innostunut.Mä en oikein ymmärtänyt mitä tekemistä tetanusrokotteella on flunssan kanssa?

Influenssarokotus ehkäisee tavallista flunssaa yhtä hyvin kuin tetanusrokote. Sitä minä tarkoitin. Jos luit kirjoitukseni läpi, sen pitäs kyllä käydä siitä ilmi. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina pitäis,niin  :P

No en mä oikein tiedä miten ton selvemmin vois sanoa :)

Influenssarokotteesta on apua flunssaan yhtä paljon kuin tetanus rokotteesta,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaveri pelkää rokotteen jälkeistä anaflyaksiaa.onkos Osku miten yleistä?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaveri pelkää rokotteen jälkeistä anaflyaksiaa.onkos Osku miten yleistä?

Harvinaisiahan pahat rokotusreaktiot on.

Kunhan ei mene pistelemään potilaita jotka on allergisia mm. kananmunalle, kananproteinille... Ei edes tutkimusmielessä oli töissä kuin tylsää tahansa... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaveri pelkää rokotteen jälkeistä anaflyaksiaa.onkos Osku miten yleistä?

Tuskinpa on kovin yleistä, koska meillä talo on tarjoutunut rokottamaan koko henkilökunnan. Eli koko yliopistollisen sairaalan. Ovat varmaan laskeneet hyödyn ja kustannukset tarkkaan.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkös teistä kukaan kuinka paljon siinä sitä kananmunaa on? Meinaan, kun pitäis toi allergikko-esikoinen rokottaa... Ollaan kokeiltu vasta ihoaltistus ja siitä ei tullut oiretta. Voi olla, ettei enää oo lainkaan allerginen. Mutta ei ois kokonaista kananmunaa aikaa kokeilla.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ei ois kokonaista kananmunaa aikaa kokeilla.

Voisin melkein väittää että siinä ampullissa ei ole kokonaista kananmunaa. :D

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tuota muna asiaa mietin kovastikin, kun olen aiemmin saanut munattomat. Aikuisena ei ole tullut aiemmin otettua..

Orion tiedottaa lärpäkkeessään "influenssarokotteiden apuaineet/ valmistusprosessin jäämäaineet kaudella 2005"

"Henkilölle joka saa anafylaktisia oireita nautittuaan mitä tahansa kananmunaa sisältävää ruoka-ainetta, ei pidä antaa näitä rokotteita. Lievempi yliherkkyys (esim. aiheuttaa ihottumaa) ei ole vasta-aihe. "

Se on kuitenkin aina hoitavan (allergia-)lääkärin päätös.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tuota muna asiaa mietin kovastikin, kun olen aiemmin saanut munattomat. Aikuisena ei ole tullut aiemmin otettua..

Siis onko olemassa influenssarokote joka sopii allergikolle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut ihmisten sanovan, että kun ovat ottaneet influenssarokotteen, niin ovat sitten seuraavan talven olleet kipeämpiä kuin koskaan. Pakkohan sen on totta olla, kun niin moni sitä on puhunut.

Mitä sitten jos ovat olleet kipeitä? Onko niillä ollut influenssa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä sen vouhotuksen ymmärrän, tavallinen lajike kun saattaa olla tappava, riskiryhmille.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut ihmisten sanovan, että kun ovat ottaneet influenssarokotteen, niin ovat sitten seuraavan talven olleet kipeämpiä kuin koskaan.

Tää on just sitä mutua. Niitten sairastamismäärällä ei ole mitään tekemistä sen rokotteen kanssa. Porukka vaan yhdistää sen siihen. 'Sairastin monta flunssaa tänä talvena+olin ottanut influenssarokotteen=rokotteen syy että sairastin'. Voisiko kuitenkin olla mahdollista että he ovat vaan saaneet monta flunssatartuntaa sinä talvena, jotka he olisivat muutenkin saaneet? :)

Mä oon ottanu sen joka vuosi, enkä ole sen kipeämpi tai terveempi ollut. Paitsi influenssaa en ole sairastanut. Flunssia kylläkin ja vatsatauteja. Kerran tais nyrjähtää nilkkakin.  :)

Pakkohan sen on totta olla, kun niin moni sitä on puhunut.
No se ei siitä totta tee. Moni sanoo nähneensä viime vuosina Elviksen kävelevän vastaan, onkohan senkin sitten pakko olla totta? Mun mielestä just tän pitäs erottaa maallikot meista ammattilaisista. Uskotaan me faktoihin ja asioihin mitkä on tieteellisesti todistettu ja jätetään mutu ja sammakoista ennustaminen maallikoille.  :(

Vai suosittelisitko sinä ammattilaisena esim jonkun riskiryhmään kuuluvan jättävän tämän rokotuksen ottamatta koska siitä sairastuu niin paljon? Koska onhan sen pakko olla totta kun niin moni on sitä sanonut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo, puhutaan sitä joulupukista, hammaskeijust ja nukkumatistakin, eikä nekään kai TIETÄÄKSENI totta ole että sikäli...

Niin, ammattilaisena tietenkin suosittelisin riskiryhmiä ottamaan sen rokotteen, koska kaikki rokotteethan ovat vain hyödyksi. Asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa olen itse asiassa ristiriitaisesti ollut ehdottomasti sitä mieltä, että se influenssarokote kannattaa ottaa. Eikä nyt siitä olekaan kyse. Jokainen saa tehdä ihan mitä lystää, hautautua vaikka alasti hankeen jos siltä tuntuu. Kyse oli nyt minusta ja siitä mitä minä teen. Mä en ole ottanut sitä vielä ikinä, joten enhän oikeastaan voi edes tietää, mitä siitä seuraa. Sekin on kyllä totta, että ei voi suoralta kädeltä väittää, että yhden talven alituinen sairastelu olisi juuri sen rokotteen syytä. Näen kyllä pointtis, ei siinä mitään. Mutta sen verran vedän kuitenkin vielä tässä vaiheessa maallikkopuoleeni päin, että itse en mene sitä influenssarokotetta nyt ottamaan. Yhtä hyvin voin olla kipeä koko talven, ja sairastaa sen influenssan, kun en sitä ota, mutta enpähän voi syyttää kuin itseäni. Se varmasti tulee olemaan ikuisuuskysymys, aiheuttaako rokote jotain sairastelua vai ei, se jääpi mysteeriksi. Ehkä voin ens vuonna kokeilla, kun mulla on varaa ottaa se riski etten tervettä päivää näe.

Älkää nyt aina rytätkö mua lyttyyn, itsetunto ei niin huippukunnossa ole muutenkaan. Myönnetään, että olen lapsellinen, ja yleensä kaikki mitä suusta ulos tulee on paskaa, mutta silti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suuret teollisuus-, ja palvelualojen yritykset ovat tutkineet työntekijöillään influenssarokotusten vaikuttavuutta. Esimerkiksi tuhansien työntekijöiden Metso oy Rautpohjassa sekä S-ryhmän Keskimaa ovat päätyneet siihen että työikäisiä perusterveitä ihmisiä ei kannata taloudellisin perustein rokotuttaa, eli rokotuskustannukset ovat suuremmat kuin säästöt sairaslomissa.

Riskiryhmien osalta tietysti tilanne aivan toinen ja eihän tuollainen tutkimus kerro minkälainen hyöty/haitta tulee olemaan yksittäisen rokotteensaajan kohdalla influenssarokotteesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää nyt aina rytätkö mua lyttyyn, itsetunto ei niin huippukunnossa ole muutenkaan.

Pahoittelut, ei ollut tarkoitsu teilata sinua. Mulla on vaan taipumus käydä keskustelua joskus turhankin 'tunteella'.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, noo, keskusteluahan täällä käydään, saahan sitä käydä kiihkeämminkin. Kuitenkaa en ota nyt henk koht koska et tunne mua... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kätkättäjä

Mä en näe mitään syytä siihen miksi perusterveen ihmisen pitäisi influenssarokotus ottaa. Tottakai työnantaja sitä tarjoaa, sehän on heidän etunsa mitä vähemmin sairaslomapäiviä on. Riskiryhmät ovat asia erikseen ja heillehän se rokotus on alunperin tarkoitettukin.

Nolona joudun kuitenkin vielä toteamaan, että kun rokotustutkimuksesta soitettiin, että josko perusterve kuopukseni osallistuisi lapsille tarkoitettuun influenssarokotetutkimukseen, niin sinnehän minä sen kuopukseni kiikutin  :P

Hämmentävää on se, että kuopus, joka ei ole sairastanut viimeiseen vuoteen ollenkaan, sairastui reilun viikon päästä rokotteesta flunssaan. Se taisi  kuitenkin olla sattumaa. Rokotteita tulee vielä kaksi (kolmen sarja), joten pitää katsoa miten seuraavien rokotusten jälkeen käy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...