Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: C-Vita

Joka kolmas kuolee alkoholiin

Recommended Posts

Kuuntelin radiosta eilen tuon uutisen eli joka kolmas kuolee edelleen alkoholiin. Ei ole tilanne muuttunut miksikään sitten menneitten vuosien.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=800400

Kumma juttu ettei yhteiskunnalla ole toimivia keinoja saattaa tilannetta paremmalle tolalle tai sitten niitä ei käytetä. Mun mielestä alkoholi on yleisimpien kuolinsyitten joukossa ollut jo vaikka kuinka kauan. Jotenkin tuntuu, että asia on ihan lapsen kengissä. Ja että asiaan olisi ihan helppo puuttua jos vain haluaisi. Mutta minähän en poliitikko ole, enkä näin ollen mistään mitään päätä. Jotkin asiat kai vain pysyy ja paranee  :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-   
-teme-

Ja sit vieläkun lisää tohon sen alkoholin aiheittamien tapaturmien synnyn, henkisistä ongelmista puhumattakaan...

*viina on viiisasten juoma* (ei siis Suomalaisten=)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä   

Joku elämää suurempi kouluttaja sanoi joskus vuosia sitten alkoholin aiheuttamiksi diagnosoitujen kuolemien olevan suicidi pitkän kaavan mukaan. Lähtee miten lähtee. :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
susci   
susci

niin tarkennetaan, että se kuolleiden määrä on tosiaan kasvanut. mielestäni viinaveroa vaan ylös

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kikkis   
kikkis

Mä oon suscin kanssa ihan samaa mieltä. Veroa vois hilata hiukan takasin, ja siitä saadut tulot ohjata vaikkapa haittojen hoitoon näin aluksi ainakin. Joku viisaampi ihminen oli sanonut että väkevien veroa pitäisi nostaa, ei välttämättä mietojen alkojen...mulle ihan sama kun kummatkaan ei kulu. :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Veroa vois hilata hiukan takasin, ja siitä saadut tulot ohjata vaikkapa haittojen hoitoon näin aluksi ainakin.

Itse lähinnä ajattelisin, että veron voisi nostaa vaikka taivaaseen.

Verotetaan alkoholia ja tupakkaa enemmän. Miksei. Tätä samaa mää oon kohta kysynyt 10 vuotta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone   
Jone

Toisaalta alkoveron laskeminen vähensi varmasti korvikkeiden juontia...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Eiks tää sosialistinen holhousyhteiskunta oo niinku EU:n myötä jääny vähän niinku vain yhdeksi aikakaudeksi historian lehdille. Ei se Kekkonenkaan lasiin sylkeny. ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
iituntiltu   
iituntiltu

Ja sitten päästään aiheeseen: Miksi ihminen juo? Sen takia, että se on nyt halvempaa? Mikä mättää tässä meidän lottovoitto maassa, että ihmisen pitää juoda jopa itsensä hengiltä? Itse näkisin alkoholoverotuksen keventämisen saaneen sen aikaiseksi sen  että se porukka, joka nyt on juonut runsaasti alkoholia jo ennen tätä, on sitä juonut vain veron alentamisen jälkeen enemmän, koska samalla rahalla saa enemmän.  Mutta, tuskimpa viinaveron alentaminen ja halpa viina on ollut se ainoa syy alkaa ryyppäämään? Mieluummin, kuin pohdittaisiin sitä viinaveron suuruutta, mietittäisiin syitä ryyppäämiseen-> masentuneisuus ja muut mielenterveydenhäiriöt, yksinäisyys ja erilaiset sosiaaliset ongelmat, työttömyys, geenit jne... ja tehtäisiin näille ongelmille jotakin. Taitaa vain olla myöhäistä, rahaa ei näille ryhmille löydy. Toisaalta, kuinka paljon maksaa yhteiskunnalle alkoholin aiheuttamien sairauksien hoito. ei sekään ole halpaa lystiä.

Kunhan vain pohdin, tämä oli vain tämmöistä syvämietteistä filosofiaa.... ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
susci   
susci

joo tietenkään viinavero ei oo mikään ratkaisu asiaan (se nyt on sanomattakin selvää)  mutta yksi keino kuitenkin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
iituntiltu   
iituntiltu

juu, kyllähän se yksi keino on, mutta kyllä nää jotka haluaa juoda, saa sen litkunsa kuitenkin, juodaan korviketta tai tehdään itse, tehtaillaan rahaa ryöstelemällä toisten omaisuutta, käydään naapurimaassa laivalla hakemassa satsi (onkohan asiaa tutkittu, kuinka paljon kuolleisuus on lisääntynyt sen jälkeen kun suomalaiset hiffasivat aloittaa viinarallin virosta?)Mutta, kyllä hinta suomen alkossa tahi oluen hinta kaupassa pistäisi miettimään ostamaansa määrää uudestaan, se on totta.  :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus   
katumus

Olen jokseenkin samoilla linjoilla iituntiltun kanssa. Kuinka paljon oikeasti ihmisiä on kuollut viimeaikoina viinaan? Eikö Tehyn lehdessäkin ollut asiaan liittyvä aihe, jossa kerrottiin lääkkeiden ja alkoholin yhteiskäytöstä johtuvista ongelmista ? Eihän nämä kuolemat aina pelkästään johdu alkoholista. Ja kuinka paljon yhteiskunnalle maksaa alkon korvikkeiden tuomat elinvauriot ? Tai kuinka paljon ihmiset ovat kuolleet niihin? Miten kävi kieltolain aikana, kun "ei ollut" viinaa ? Mitä tuolloin joivat maamme holistit ?

Sama mulle vaikka maksaisi viina maltaita, mutta olisi varmaan aiheellisempaa miettiä, mistä alkoholisoituminen oikeasti johtuu ja puuttua siihen. Veron nostamisella tai laskemisella ei kuitenkaan asiaan saada korjausta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Eipä noi päihteiden suurkuluttajat taida muutenkaan olla potentiaalisia veronmaksajia. Maksan kuluttajia kylläkin. Luonnollista poistumaa sanon mä. Hoitamisen vois lailla kieltää jos on itse tuhonnu maksansa. Eri asia jos on pyrkinyt saamaan apua ongelmaansa, koska sairautenahan tota alkoholismia nykyisin pidetään ja pitäis silloin saada myös asiallista hoitoa. Aika monet kylläkin kieltäytyy hoidoista ja jatkavat läträämistä. Ovatko nykyiset hoitoonohjaus- ja hoitojärjestelmät vääränlaisia tai puutteellisia kyseiseen ongelmaan? Miks hoidetaan elimiä kun pitäis hoitaa päätä jo paljon aiemmin? :nauraa: :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
iituntiltu   
iituntiltu

Miks hoidetaan elimiä kun pitäis hoitaa päätä jo paljon aiemmin? :nauraa: :nauraa:

Tätä mäkin tässä olen yrittänyt  tässä pohtia  :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Mulla on aika rajallinen kyky pohtia ylipäätänsä mitään, mutta paistaa se aurinko joskus risukasaankin :nauraa:.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops   
kops

Koska tätä aihetta ei ole täällä hoitajat.netissä kaluttu (kyllä, käytin hakua ;D), olisi tästä mukava keskustella alan ammattilaisten kanssa.

Mitä mieltä olette, miten kansan humalahakuista juomista saisi verotusteknisesti vähennettyä? Itse olen sitä mieltä, että väkevien viinojen hintaa ylös ja äkkiä. Tämä ei tosin vakavasti alkoholisoituneihin vaikuta, he hankkivat varmaan viinansa jo muualta.

Keksin juuri hetki sitten toisen idean.

Kävin kaupassa hakemassa hieman "evästä" siivousurakkaa varten, ja katselin samalla keskioluen hintoja (sattuneesta syystä). KOFF-mäyräkoira maksoi 7,90 €, litrahinnan ollessa 1,59 €/L ja tölkki-sixpäkki maksoi 5,99 € litrahinnan ollessa 1,70 €/L.

Ostin tietenkin halvempaa. Ja sain ohessa enemmän alkoholia. Näin hinnan kannalta varmasti ajattelee myös moni sellainen, joka ei hahmota alkoholin suurkulutuksen haittoja.

Voisikohan verotusta muuttaa siten, että suosittaisiin verotuksessa pienempiä pakkauksia tai kertaostoksia, ja verotettaisiin rankemmin näitä monipakkauksia? Johtaisikohan tämä tavan tallaajien keskuudessa mihinkään muutokseen, edes pieneen?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T   
C/T

On tästä pajatettu seuraavassa osoitteessa.http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=5256.0

Ja kyllä ehdotuksessasi on jotain perää. Viimekesänä kun oltiin kavereiden kanssa ostamassa mökille ruokaa ja juomaa katottiin mua vähän pitkään kun ekaksi meinasin ottaa vain sixpackin, mäyris kun tulee niin paljon halvemmaksi litrahinnalta...  Toisaalta se painaa enemmän ja kaljaa ei mun mielestä saa ostaa enempää kuin jaksaa kantaa... Ja jätkät oli siirtynyt jo koreihin litrahinnan laskemiseksi. Toisaalta ollaan jo näemmä sen verran kasvettu että tuotiin niitä kaljoja jo poiskin ettei kitattu niinkauan kun tavaraa riittää. Tai sitten ostettiin ihan liika ;D...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops   
kops

En löytänyt näitä aiheita haulla "alkoholivero"

Saa "pajattaa" lisää, kiitos  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Saa "pajattaa" lisää, kiitos  ;D

Pajatetaanpa. Ensiksi pari linkkiä ja lainaukset omista ajatuksistani aiheeseen liittyen. Näitä ei löydy tästä viestiketjusta.

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=4753.0

Alkoholiverotuksen alantamisen vaikutukset vuonna 2004. Suomalaisten odotettiin hukkuvan viinaan. Stakesin erikoistutkija Esa Österberg sanoo nyt tutkimustulosten osoittavan, että odotukset pitivät paikkansa.

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/3405/tiimi3405.pdf

olen kyllä sitä mieltä, edelleen, ettei ilman alkoholiverotuksen nostoa tästä meidän alkoholikulttuurista saada koskaan millään muotoa sivistysvaltiolle sopivaa. Ja että hyvätkin työkalut menevät hukkaan kun niiden kanssa joudutaan taistelemaan liian isoa mahtia vastaan. Kyllä ihmiset rajattomia on; jos kossupullo maksaisi 3 euroa, niin miten luulisitte käyttäytyvän alkoholinkulutuksen.

Uhkakuvat ovat toteutuneet ja alkoholin veroalen jälkeiset akuutit alkoholihaitat ovat nyt nähtävissä. Suurkuluttajat ovat lisänneet juomistaan, ja tietyissä nuorisoryhmissä ryyppääminen on muuttunut rankemmaksi. Katkaisuun, hoitoon ja erilaisiin psykososiaalisiin tukipalveluihin tulevat ihmiset ovat huonommassa kunnossa kuin aiemmin; humala on pahempi ja pärjääminen muutenkin heikompaa.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen mukaan nyt on saavutettu haittojen taso, jota ei saa ylittää. Järjestöt vaativat, että tehokkaimmaksi alkoholipoliittiseksi keinoksi todettu alkoholiverotus on otettava viipymättä uudelleen käyttöön. Vaatimuksen takana ovat A-klinikkasäätiö, Elämäntapaliitto, Sininauhaliitto, Terveys ry, Terveyden edistämisen keskus ry ja muita alkoholiohjelmaan sitoutuneita järjestöjä.

Lähde: health.fi (suora lainaus)

Miettikääpä nyt. Onko meidän ojanpohja-alkoholistien käyttäjäkunta niin suuri, että heidän käyttönsä aiheuttaisi sen että alkoholi on kolmanneksi, viime yönä luin tilaston jossa; toiseksi yleisin kuolinsyy maassamme. Eli se, joka hankkii alkoholinsa keinolla millä hyvänsä ei saa tilastoja näyttämään tuolta. Se, joka kuolee korvikkeisiin, ei aiheuta niin suurta heilahdusta tilastoihin, että kuolinsyytilastoissa alkoholi on toiseksi tai kolmanneksi yleisin. Uskon että se on tavallinen perheenisä joka profiloituu tyyppikäyttäjäksi, jos asiaa selvitetään. Mielenkiintoista olisi kuulla, jos jollakulla sattuisi olemaan tilasto- tms tietoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sini   
Sini

KOFF-mäyräkoira maksoi 7,90 €, litrahinnan ollessa 1,59 €/L ja tölkki-sixpäkki maksoi 5,99 € litrahinnan ollessa 1,70 €/L.

Nykyhinnoin on edullisempaa ostaa olutta kuin limsaa...Onko tarkoitus säästää hampaita maksan kustannuksella?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa   
Pernasoppa

KOFF-mäyräkoira maksoi 7,90 €, litrahinnan ollessa 1,59 €/L ja tölkki-sixpäkki maksoi 5,99 € litrahinnan ollessa 1,70 €/L.

Nykyhinnoin on edullisempaa ostaa olutta kuin limsaa...Onko tarkoitus säästää hampaita maksan kustannuksella?

Onko tämä taas sitä hienovaraista ironiaa? Sillä kyllähän se ölppä ne hampaat syö ihan samalla tapaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Onko tämä taas sitä hienovaraista ironiaa? Sillä kyllähän se ölppä ne hampaat syö ihan samalla tapaa.

Mutta kyllä silti olutta saa marketeista joka tapauksessa halvemmalla kuin tukkuliikkeistä...aika erikoinen juttu sinänsä sekin... :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Alkoholilla itsensä tappaminen on keskimääräisesti ottaen vaikeampaa ja työläämpää jos mietitään keinovalikoimaa laajemmassa perspektiivissä ja mahdollisesti haluttua efektiä kemiallisen myrkyn käytölle, joka tässä tapauksessa on siis alkoholi sulkemalla pois mahdollinen iv. käyttö tai ns. korvikkeet joiden käyttöaihe ei normaalisti ole oraalinen. Ennen kuin menetän lopullisesti tämän paatoksen johtoajatuksen priorisoin asian lähestymään siitä perspektiivistä, mikä koskee väärinkäyttöä aiheuttaen kuoleman, mikä tietenkään ei sellaisen henkilön kohdalla ole yksilötasolla omasta näkökulmasta katsoen väärinkäyttöä jos tavoitteena on kuolema, että lopullisen ratkaisun eli kuoleman saavuttaminen on erittäin pitkä prosessi, jossa ihminen voi monta kertaa katsoa itseään myös peiliin ja istua miettimään ratkaisuaan uudemman kerran. Ollako vai eikö olla. :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops   
kops

Vanha aihe, mutta uutta faktaa. Hesarin artikkeli tänään: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Keskioluen+polkumyynti+kiellet%C3%A4%C3%A4n/1135218991555 ja hallituksen tiedote http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/base.lsp?r=100537&k=fi&rapo=1240&old=376

Näistä päällimmäisiksi nousevat ainakin mielestäni muutama asia, jotka tuskin vaikuttavat mitenkään alkoholinkulutukseen. Esimerkiksi se, että rajoitetaan happy hour-mainontaa tai että kaupat ja kioskit saavat myydä alkoholituotteita vasta klo 9 jälkeen.

Ainoa, mielestäni, konkreettinen muutos tuolla on se, että kaljapullon hinta ei saa enää riippua siitä ostaako mäyriksen vai yksittäisen pullon. Eipähän tartte enää köyhän opiskelijan aina kanniskella mäyristä kaupasta kun se on se halvin vaihtoehto.. Ja kun sitä kaljaa on siellä jääkaapissa, niin välillä tulee houkutus sitä sieltä vähän poistella. :-X

Kysymys kuuluukin, miksi ihmeessä ei puututtu viinan hintaan. Sitähän eniten nämä ammattilaiset juovat. Vai pelkääkö valtio jälleen verovarojen menetystä viinarallin/kotipolttosen myötä kansalaistensa terveyden hinnalla?  ::ihmettelee::

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille