Jump to content
MAINOS

Hus:in Tulevaisuuden vaatimus sairaalan ulkopuoliseen ensihoitoon


Jason

Recommended Posts

Vastaava tilannehan oli Ruotsissa ja siellä loppui viimeinen armonaika syyskuun lopulla. Nyt jokaisessa ambulanssissa missä toteutetaan lääkkeellistä hoitoa, on vähintään toisen oltava sairaanhoitaja. Sitä en tiedä miten ko. on vaikuttanut palkkauksiin tai muihin työsuhdeasioihin. Jos jollakin on tarkempaa tietoa/kokemusta olisi kiva kuulla.

En jaksa syventyä aiheeseen enempää, mutta tossa linkki Ruotsin ambulanssiforumille, kyseessä on samankaltainen keskustelupalsta kuin hoitajat.net on.... Siellä voi käydä pällistelemässä ja voi kysyäkkin, vaikka huonoolla ruottilla. Ruotsissa ollaan aikas suvaitsevaisia huonoa kielitaitoa kohtaan, varsinkin jos kertoo olevansa sh Suomesta ja yrittää silti vääntää... Ja voihan aina englanniksikin kysyä. Sisarforumi sisältää myös paljon muuta infoa ensihoidosta innostuneille...

http://www.ambulansforum.se/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Se mikä asiassa hiukan huvittaa, niin näinhän se asia on, ettei SH:n-paperit sinänsä ole mikään ensihoidollisen ammattitaidon tae. Ei edes ensihoitaja-AMK.

No joo. Ei lääk.lis. paperitkaan kerro vielä ammattitaidosta, mutta ilman niitä ei voi lääkärin hommia itsenäisesti tehdä.

Sitä ihmettelen, miksi lähihoitajat pitävät niin kovaa kiinni iv-lääkehoidosta? Heroismia? Iv-lääkehoidon keskittäminen sairaanhoitajien tai ensihoitajien vastuulle on oikein. Se on lain mukaan ainoa oikea suunta.

Minkä lain?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

frac.:

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Ks. taudinmääritystä ja lääkkenantoa sekä em. delegointia koskevat kohdat.

Näky koskevan hammaslääkäreitä ja lääkäreitä?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559

Minuakin kiinnostaisi tuo pykälän kohta jossa määrätään/suositellaan "iv-lääkehoidon keskittämistä sairaanhoitajien/ensihoitajien vastuulle"

Itse mitä löysin tästä lääkärien töiden delegoinnista niin puhuttiin hoitajien kyvyistä ja taidoista - ei koulutuksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi kohta tulee HYKS-sairaanhoitoalue joka muuttaa ensihoidon pakkaakin kivasti. Tulee Helsingin ensihoitoyksikkö, Uudemaan ensihoitoyksikkö ja sitten vielä HYKS-ensihoitoyksikkö.

Pikkulinnut ovat kertoneet, että Castrén on Uudenmaan pomo, Määttä Helsingin pomo ja Kuismasta tulee HYKS:n pomo.

Mielenkiintoistahan tästä tekee sen, että HYKS:n alueeseen kuuluu Helsinki ja että Kuisma on tällä hetkellä Määtän alainen, mutta HYKS:n myötä Määtästä tulee Kuisman pomo.

Kaikkea ne pikkulinnut visertääkin...  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoistahan tästä tekee sen, että HYKS:n alueeseen kuuluu Helsinki ja että Kuisma on tällä hetkellä Määtän alainen, mutta HYKS:n myötä Määtästä tulee Kuisman pomo.

eli tilanne pysyy ennallaan.. :)

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoistahan tästä tekee sen, että HYKS:n alueeseen kuuluu Helsinki ja että Kuisma on tällä hetkellä Määtän alainen, mutta HYKS:n myötä Määtästä tulee Kuisman pomo.

eli tilanne pysyy ennallaan.. :)

Mitähän mä taas yöllä kirjoittelin?  :)

Kuismasta tulee siis Määtän pomo, se mun oli tarkoitus sanoa. Nooh... Ei sitä aina voi onnistua.  :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkulinnut ovat kertoneet, että Castrén on Uudenmaan pomo, Määttä Helsingin pomo ja Kuismasta tulee HYKS:n pomo.

Kaikkea ne pikkulinnut visertääkin...  :)

Viesti kuului tänne periferiaan saakka ja negatiivisena :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoistahan tästä tekee sen, että HYKS:n alueeseen kuuluu Helsinki ja että Kuisma on tällä hetkellä Määtän alainen, mutta HYKS:n myötä Määtästä tulee Kuisman pomo.

eli tilanne pysyy ennallaan.. 

Mitähän mä taas yöllä kirjoittelin?  :)

Kuismasta tulee siis Määtän pomo, se mun oli tarkoitus sanoa. Nooh... Ei sitä aina voi onnistua.  :)

meni aivot solmuun tekstiäsi lukiessa.. :)     

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meni aivot solmuun tekstiäsi lukiessa.. :o     

Mulla oli yöllä vähän aivot itselläni solmussa.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi kohta tulee HYKS-sairaanhoitoalue joka muuttaa ensihoidon pakkaakin kivasti. Tulee Helsingin ensihoitoyksikkö, Uudemaan ensihoitoyksikkö ja sitten vielä HYKS-ensihoitoyksikkö.

Jaa?

Minä kun kuulin että koko Uudenmaan ensihoitoyksikkö loppuisi vuoden vaihteessa? Näin olivat kuulemma jossain koulutuksessa puhuneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa?

Minä kun kuulin että koko Uudenmaan ensihoitoyksikkö loppuisi vuoden vaihteessa? Näin olivat kuulemma jossain koulutuksessa puhuneet.

Mä en tosiaan tarkalleen tiedä mitä tulee tapahtumaan. Mutta HYKS-sairaanhoitoalue tulee muuttamaan ensihoitoasioita myös. Tällaisen version minä viimeksi kuulin. No, pianhan se selviää mitä tuleman pitää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...