Jump to content
MAINOS

Leikkausalueen puhdistus


Vieras: motti

Recommended Posts

(Googletin ja terveysportist etsin, mutta yksisuuntast vastaust en löytäny)

Millä aineella puhdistatte leikkausalueen? Etanol + klooriheksidiiniglukonaatti yhdistelmällä vai polyvidonijodilla? Vai millä?

Edellises työpaikas toiset sanoivat, että polyvidonijodilla ja toiset että E+K:lla, kun jodi ärsyttää ihoa (vaikka pienempi ärsytys jodoforeissa) ? Onko yleistä käytäntöä vai mennäänkö tottumuksen mukaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Dilutus A12t (80% etanoli) meillä. Eli on tutkittu ja katsottu että klooriheksidiini on ihan turhaa lisää siihen, viina vanhin voitehista jne. Limakalvoille sitten tietysti ihan nakkelia. Jodissa on se kökkö puoli että sehän on juuri tollainen ärsyttävä ja tahtoo olla monasti allergian aiheuttajakin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä vielä toistaiseksi klorhexidinsprii ja leikkauksesta riippuen värillistä taikkas väritöntä. Limakalvoille Travahexiä. Nyt kuitenkin muuttuu käytäntö, eli etanoliin ja nakkeliin siirrytään meilläkin.

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mun kyssäri ei liity nyt tohon desinfektioaineeseen vaan puhdistustyyliin. Jos pestään ns. pyörivin liikkein joku alue, esim. vatsa:

Niin aloitetaanko pesu viillon kohdalta ja pestään ensimmäisellä tufferilla koko leikkausalue. Ja tämän jälkeen taas uus tufferi ja aloitetaan taas viillosta ja pestään tällä kertaa hieman pienempi alue. Ja näin edetään aina siihen asti, kunnes viimeiseksi pyyhitään vain viiltokohta?

Vai, pesenkö 1. tufferilla ensin vain viilto kohdan ja etenen siitä aina suurempaan alueeseen uudella tufferilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kyssäri ei liity nyt tohon desinfektioaineeseen vaan puhdistustyyliin. Jos pestään ns. pyörivin liikkein joku alue, esim. vatsa:

Niin aloitetaanko pesu viillon kohdalta ja pestään ensimmäisellä tufferilla koko leikkausalue. Ja tämän jälkeen taas uus tufferi ja aloitetaan taas viillosta ja pestään tällä kertaa hieman pienempi alue. Ja näin edetään aina siihen asti, kunnes viimeiseksi pyyhitään vain viiltokohta?

Joskus olen oppinut juuri tämän tavan, ensin ekalla otetaan koko alue ja sitten sillä viimeisellä se leikkausviilto. Tufferinhan tulee olla sopivan kostea ja onkin sitten jo toinen juttu.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Niin aloitetaanko pesu viillon kohdalta ja pestään ensimmäisellä tufferilla koko leikkausalue. Ja tämän jälkeen taas uus tufferi ja aloitetaan taas viillosta ja pestään tällä kertaa hieman pienempi alue. Ja näin edetään aina siihen asti, kunnes viimeiseksi pyyhitään vain viiltokohta?

Juurikin näin.

Tärkeäähän siinä pesussa on että on oikeaa ainetta, riittävästi, kunnollinen mekaaninen pesutyyli (ei hipsuttelua), etenet pesussa viillosta poispäin, huomioit valumissuunnat ja leikkausalueen likaiset alueet ja annat aineen kuivua rauhassa ennen peittelyä, EI MENNÄ KUIVAAMAAN.

Itse on ole tottunut pesemään pyörivin liikkein, täytyykin kokeilla ens viikolla!

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun valumis- ja, puhtaasta likaiseen suunnat hallussa (ja tottakai ainetta joka vaikuttaa), niin eipä ole tieteellisesti todistettu, että mekanisen liikkeen muodolla olisi merkitystä eli pöyriikö vai vedätäänkö suoria linjoja. Ja reippaasti vaan pesemään!!

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:o Leikkausalueen desinfiointiin meillä käytössä polyvidonjodidi alkoholi/vesiliuos ja oktanidiini alkoholi/vesiliuos (Schülke&Meyer Octeniderm ja Octenisept). Octenidermin värjätty versio kammottavan väristä, metyleeninsininen tms... muuten ok, klorheksidiini poistui meillä käytöstä tänä vuonna...

8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Vähän asian vierestä mutta menköön. Noi puhdistusaineet värjää sitten hyvin karvat, mulla on vielä kaksi kuukautta olkapääleikkauksen jälkeen kainalokarvat kirkkaan keltaiset, melko mielenkiintoisen näköiset... :-

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

neuvokaa vähän olin putsaamassa klorheksidiinillä potilaan ihoa dreeniä kun oltiin laittamassa sit vakkarit tuli sanomaa noin ei saa tehdä pitää putsata pirtulla. en sitten lähtenyt kysymään miksi? kommentteja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

neuvokaa vähän olin putsaamassa klorheksidiinillä potilaan ihoa dreeniä kun oltiin laittamassa sit vakkarit tuli sanomaa noin ei saa tehdä pitää putsata pirtulla. en sitten lähtenyt kysymään miksi? kommentteja?
Luultavasti koska "meillä on tehty aina näin".En näe kyllä syytä miksei klorheksidiiniä voisi käyttää ihon puhdistukseen, siihenhän se on tarkoitettu.Toisaalta... hinta ?

Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan kollegojaan vakuuttuneiksi.

- Albert Einstein

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pirtu= A12t sisältää 80 % spriitä ja on aikas yleinen ihon desinfektioaine. Klorheksidiini (Klorheksol) sisältää 70 % etanolia ja klooriheksidiiniglukonaattia 0,5 %. Klorheksidiini on käsittääkseni aiheuttanut myös yliherkkyyttä potilaille. Yhtä tehokkaita aineita kuitenkin ovat, klorheksidiinin teho saattaa jopa kestää pidempään, mutta kait tuon yliherkkyysjutun takia ollaan ilmeisesti vähän joka puolella siirrytty/siirtymässä A12t käyttöön. Olisit vaan kysynyt perusteluja...

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...