Jump to content
MAINOS

Lääke-edustajaksi tai laite-edustajaksi?


-VF-

Recommended Posts

Kollega lähti johonkin lääke-/ laitefirmaan edustajaksi. Kehui palkan olevan hyvä (ei kertonut paljon) ja etujen olevan muikeat: auto, tietokone, kännykkä, kuuden tunnin työpäivä...

Alkoi sitten jostain kumman syystä itseänikin kiinnostamaan kauppamatkustajan ura. Foorumilla lienee ihmisiä joilla on kokemusta näistä hommista. Jos joku viitsisi kertoa vähän mitä työ pitää käytännössä sisällään, millainen on palkkaus ja muut etuudet, niin olisin kovin kiitollinen. Yksityisviesteinkin voi toki lähestyä jos ei julkisesti uskalla tuntojaan kertoa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hain aikoinaan, sen ainoan kerran kun olen hakenut, Oriolalle myymään huumausainetestejä. Hakijoita taisi olla tuhat ja kolmen päivän persoonallisuustestejen jälkeen putosin kahden viimeisen joukossaolijan joukosta englannin kielen vuoksi. No, edut siihen aikaan vuonna x ja y; auton olisi saanut valita muutamasta eri merkeistä ja auton hintaluokka oli luokkaa 30 tuhatta eur nykyrahaa. Tietokoneet, puhelimet kuuluivat tietysti. Jatkuva, kansainvälinen, siinä tapauksessa skandinaviassa tapahtuva kolutus ja työkaverit osa ruotsissa. Työaika; työtunteja tosiaankin niin paljon, ettei siinä muuta olisi ehtinyt tekemään, periaatteessa koko ajan hotellissa. Lomaedut sun muut suureelliseen tapaan.  Alkupalkka noin kolminkertainen meidän palkkoihin nähden. Kiirettä, stressinhallintaa, mutta sitähän se meidänkin työ. Vaativia sosiaalisia tilanteita, paljon esiintymistä. Kertokoon joku joka oikeasti toimii noissa tehtävissä, lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Pauliina05

Hei!

Olen koulutukseltani sh ja lähdin sitten lääke-esittelijäksi. Näin lehti-ilmoituksen jossa haettiin lääke-esittelijä koulutukseen. Jo koulutukseen oli paljon hakijoita, mutta pääsin sisään. Koulutus kesti n. 2kk josta suurin osa oli etä opiskeluna. 5 tenttiä ja paljon käytännön tilanteen harjoitteluja.

Koulutus oli erittäin hyvä.

Pääsin heti projektiin mukaan ja olen todella tykännyt työstä. Tokihan tämä on tietyntyylisten ihmisten juttu. Täytyy osata olla erittäin sosiaalinen ja asiakaspalvelusta tykkäävä.  Kierrän tapaamassa lääkäreitä ja kertomassa tuotteistamme. Myös isoja ryhmä esittelyjä on. Minulla on kalenteri jonka mukaan sitten kierrän.

Palkka on todellakin paljon parempi kuin sairaanhoitajan töitä tehdessäni. Peruspalkka + päivärahat + kilometrikorvaukset.  Työpäivän pituus vaihtelee paljon. En todellakaan sanoisi että 6 tunnin työpäivät. Koska jonain päivänä ei saata olla kuin yksi käynti, mutta toisena päivänä lähden aamulla klo 5 ja tulen kotiin klo 21. Joten hyvin vaihtelevaa. Työ on myös paljon autolla ajamista. Loppuenlopuksi itse "asiakaskontakti" on hyvin lyhyt, verrattuna siihen matkan tekoon.

Mutta tykkään työstäni todella paljon. Tykkään laittautua aamulla ja rauhoittua autossa radiota kuunnellen kun kotona kuitenkin odottaa se lapsiperheen härdelli. =) Lisäksi työ on mielenkiitoista. On haastavaa opetella kaikki mahdollinen siitä lääkkeestä ja sillä hoidettavasta sairaudesta/sairauksista niin että pääsen mielenkiintoiseen keskusteluun lääkärin kanssa. Työ ei todellakaan ole pelkkää "leipäpaketin"esitteliyä vaan haastavaa mielipiteiden jakoa ja "opettamista".

Olen kuullut , että suoraan lääke-esittelijäksi voi olla hyvinkin hankala päästä. Siksi tuo kurssi oli erinomainen tie tähän hommaan. mm. Capsil niminen firma kouluttaa ja sitä kautta voi päästä projekteihin mukaan. Ja sitä myötä luomaan hieno ura lääketeollisuudessa.

Tämä on siis vaan minun kokemukseni ja näkemykseni. Joku toinen voi ajatella asiasta ihan eritavalla tai jossain toisessa firmassa voidaan toimia toisin, joten sillä "korvalla" lukekaa. =)

Mutta voin suositella lämpimästi jos kuulostaa sinun jutultasi.

-Pauliina-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kiinnostuin... Miten hyvää kielitaitoa vaaditaan? Ja pystyykö työaikoja jotenkin vähän sumplimaan niin, että olisi vaikka enemmän iltapainotteista tms?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pauliina05

Hei!

Ainakin meidän firmassa työ on päiväpainotteista. Kierran yksityisiä, tk-lääkäreitä ja työterveyslääkäreitä ja heitä tavataan päivällä. Samoin firmassa jossa työskentelen vaaditaan hyvää englannin kielen taitoa koska tuotekoulutus ja kokoukset käydään englannin kielellä, työnantajani ei ole suomalainen.  Mutta tässä tosiaan voi olla vaihteluja firmasta riippuen.

Pauliina

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka rankkana sinä Pauliina koet sen että sinun työsi ja ennen kaikkea myynnillinen tuloksesi on jatkuvan tarkkailun ja arvioinnin alla? Eli firmat saattavat pahimmassa tapauksessa jopa potkia edustajan pihalle jos myynnillinen alamäki alkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pauliina05

Hei!

Näinhän se on, että myyntiä seurataan joka kuukausi. Ja työnantaja asettaa tavoitteita.

Mutta en niinkään koe paineena tai rankkana sitä vaan ennemminkin haasteena. Teen työni parhaalla mahdollisella tavalla ja jos se ei riitä, niin sitten pitää keksiä jotain muuta. Mutta elämässä yksi osa on työtä ja se ei saa liiaksi hallita koko elämää ja koen että jos alan liikaa rakentamaan paineita ja stressiä itselleni , häiritsee se sitä muuta elämääni. Joten positiivisella asenteella eteenpäin. =) Ja hyvinhän tässä on vielä ainakin mennyt. =)

Pauliina

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: pauliinap

Hei!

Näinhän se on, että myyntiä seurataan joka kuukausi. Ja työnantaja asettaa tavoitteita.

Mutta en niinkään koe paineena tai rankkana sitä vaan ennemminkin haasteena. Teen työni parhaalla mahdollisella tavalla ja jos se ei riitä, niin sitten pitää keksiä jotain muuta. Mutta elämässä yksi osa on työtä ja se ei saa liiaksi hallita koko elämää ja koen että jos alan liikaa rakentamaan paineita ja stressiä itselleni , häiritsee se sitä muuta elämääni. Joten positiivisella asenteella eteenpäin. =) Ja hyvinhän tässä on vielä ainakin mennyt. =)

Pauliina

Pauliina!

Minkä palkkaluokan mukaan palkka menee tai miten paljon parempi se on sairaanhoitaja palkkaa? itse olen hakemassa lääke-esittelijäksi ja koulutukseen ja alkuinfoa "vinkkiä" olisi kiva saada. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen monta kertaa miettinyt hakevani lääke-edustajaksi. Palkka on yksi syy miksi asiaa mietin. Kovasti kuitenkin mietityttää sen ammatin asiakkaita... Siis tuleeko kohdelluksi samalla tavalla kuin esim. puhelinmyyjiä? Tai niiin kuin edellisessä työpaikassa, lääkärit kysyivät ensin, että MITÄ RUOKAA!!! Ja ryhmäesittelyissä lääkärit käyttäytyivät kuin pienet lapset supatellen ja hihitellen, eikä kukaan kuunnellut estystä...

Tietysti haastavia asiakkaita löytyy jokaisesta asiakaspalvelusta

Kyllä se siitä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tänään oli meillä tuote-esittelijät.. uusia gammex hanskoi näyttivät.. jokainen kävi tauolla ihmettelemässä hanskoja ja syömässä viinerin. toinen esittelioista oli koulutukseltaan sairaanhoitaja ja sanoi että palkka on parempi kuin sairaanhoitajana suomessa ja sanoi myös että parhaimman palkan saa lääkefirmanedustajana, "siellä raha on kuin roskaa", mutta työ kuulemma tylsää verrattuna tuote-esittelijän työhön.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen menossa tonne Capsilsin valintapäivään parin viikon päästä. Olen sh ja hain tässä alkukesästä pariin lääkefirmaan suoraan, mutta tuntuu että tuolle alalle on nyt kova tunku ja jos ei ole myyntialan kokomusta niin ei helpolla pääse. Nyt kokeilen siis jos tuota kautta sais jalan ovenväliin.

Palkka on nykyään kai n. 3000e luokkaa ja tosiaan päivärahat ja kulukorvaukset päälle. Riippuu kai aika paljon firmasta. Ja tuo että pitääkö osata kieliä ja onko iltapainoitteista riippuu myös firmasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen menossa tonne Capsilsin valintapäivään parin viikon päästä. Olen sh ja hain tässä alkukesästä pariin lääkefirmaan suoraan, mutta tuntuu että tuolle alalle on nyt kova tunku ja jos ei ole myyntialan kokomusta niin ei helpolla pääse. Nyt kokeilen siis jos tuota kautta sais jalan ovenväliin.

Palkka on nykyään kai n. 3000e luokkaa ja tosiaan päivärahat ja kulukorvaukset päälle. Riippuu kai aika paljon firmasta. Ja tuo että pitääkö osata kieliä ja onko iltapainoitteista riippuu myös firmasta.

Kun Capsilin kautta pääsee töihin, niin palkka on aluksi vähän pienempi kuin 3000 €/kk. Sisko oli sen neljä kuukautta eka pienellä palkalla ja nyt on isossa lääkefirmassa töissä. Palkka on toi kolmisen tonnia + auto + kännykkä + läppäri + kulukorvaukset ja duuni ei sen kertoman mukaan ole sellaista jossa hiki pääsee tulemaan.  :D

Capsilista on juteltu enempi täällä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu palkka taitaa olla aluksi n. 1800e kuussa +autoetu. Mutta sen kyllä kestää (4kk-6kk) jos sitä kautta alalle pääsee ja sitä kautta noille 3000e:n kuukausliksoille ja muille eduille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...